دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال دوم ـ  شماره 695 ـ  دو شنبه 11 آبان 1388 ـ  2 نوامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

وارثان خرس ...

================

هجوم سکولاریسم و پدیدهء دختر کلهر

محمود قزوینی

سکولاریسم گرایش فاتقه جامعه ایران است و برقراری یک حکومت سکولار و غیرمذهبی عمیق ترین خواستهء توده های وسیع مردم ایران است. بعد از سی سال مسئولین جمهوری اسلامی صحبت از انقلاب فرهنگی دیگری برای اسلامی کردن دانشگاه ها می کنند و خامنه ای رهبر حکومت از نقش علوم انسانی در ترویج سکولاریسم و مخالفت با حکومت اسلامی حرف می زند و خواهان حذف آن می شود، معلمان را به دلیل ترویج سکولاریسم تهدید می کنند و هر روز خطر نفوذ سکولاریسم و براندازی نرم و سخت را به یکدیگر هشدار می دهند و بر علیه نفوذ آن راه های بیهوده ای را جستجو می کنند. اما مگر جمهوری اسلامی می تواند انقلاب فرهنگی دیگری بزرگتر از انقلاب فرهنگی سال شصت انجام دهد؟ مگر می تواند کشتار و سرکوب آن زمان را دو باره برقرار سازد؟ و مگر می تواند تلاش برای اسلامی کردن جامعه و ایجاد خفقان را مانند سال های شصت به اجرا بگذارد؟

پيوند به گفتگوی حنا مخملباف با نرگس کلهر در آلمان>>>>

================

نامه های زندان

مجید نفیسی

یکی از عرصه های کار در خارج از کشور ادبیات زندان است. امروزه در میان ایرانیان مهاجر، شمار انبوهی هستند که مدتی از عمر خود را در زندانهای شاه و ولی فقیه گذرانده اند و اکنون در مهاجرت این فرصت را یافته اند که به دور از محیط اختناق داخل ایران به بازشکافی دوران اسارت خود بپردازند و از این رهگذر نه تنها گوشه هایی از تاریخ زندگی سیاسی ایران معاصر را روشن سازند، بلکه همچنین نشان دهند که زندانیان سیاسی، علیرغم وجود شکنجه و اعدام، مانند هر گروه اجتماعی دیگر، خالق یک فرهنگ هستند؛ فرهنگی که در آن در کنار افسردگی و ترس از مرگ، شادی و شیطنت، و در برابر دستگاه مغزشویی زندانبان، شور آفرینندگی هنری و ادبی زندانی به چشم می خورد.  

همراه با نقاسی هائی از سودابهء اردلان و نوشين نفيسی 

================

تداخل منافع و فقر مدارا

ياسر عزيزی

قوت گريز از نقد و، در كنار آن، بري بودن از مدارا، در ميان تمامي گروه‌ هاي فكري و عقيدتي امروز ايران همچون گذشته بل كه در مورادي نگران كننده ‌تر وجود دارد. و هم از اين روست كه وقتي حوزه‌هاي نظري برآمده از جنبش كنوني را ورق مي‌زني، ولو آنكه نگارنده در روند خود همچنان درگير شعارهاي متناقض و حاكي از دودلي و تذبذب نظري – عملي بوده باشد، وقتي به برخی جملات برمي‌خوري حظ و افسوسي همزمان بر ذائقه‌ات مي نشيند...

چهار دلیل محکم برای

اثبات اينکه اینها رفتنی هستند

دوراندیش

بیش از پنجاه در صد از جمعیت کشور زیر سی سال است؛ تازه نفس و پر هیاهو و خواستار آزادی و دموکراسی و تجربه برگرفته از اشتباهات پدران و مادران در سال پنجاه و هفت. این نسل به قول مارکس چیزی به غیر از زنجیرهایش برای از دست دادن در جریان این خیزش مردمی ندارد . این نسل مانند نسل پدرانش نیست که با گذشت از انقلاب و سرکوبهای خونین دهه شصت و هشت سال جنگ و کمبود و بحران اقتصادی له شد و از بین رفت بلکه تازه نفس و پرقدرت و با نشاط است و آماده است که تاریخ خود را رقم زند. (2) شکاف در حاکمیت جدیتر و عظیمتر از آن است که به اینها اجازه سرکوب مردمی را بدهد بر خلاف سال هفتاد و هشت که یکدست بودند و راحت توانستند جنبش دانشجویی را سرکوب کنند . اینها بر اثر این شکاف عاجز و درمانده و فلج شده اند . بسیاری از بالاترین علمای حوزه اکنون در جبهه مردم جا گرفته اند و بخش بزرگی از سپاه و نیروهای سرکوب هم دیگر گوش به فرمان نیستند وگرنه مطمئن باشید این آقایان مدتها پیش جنبش را به خون کشیده بودند . شکاف رهبری هم که دیگر اظهر من الشمس است. (3) روحیه مردم عوض شده است. دیگر حتی پایینترین و بی اطلاعترین اقشار اجتماع که همیشه هدف پروپاگاند این رژیم بودند و زیر علم آن سینه میزدند متوجه شده اند رژیم تاچه حد دچار فساد و بی برنامگی است و چگونه کشور را بر باد داده است. (4) بر خلاف دهه شصت که قشر عظیمی از ملت و نیروهای رژیم واقعا به آن اعتقاد داشتند و از جان مایه میگذاشتند دیگر در صفوف نیروهای طرفدار رژیم کسی جز یک مشت مزدور جیره خوار باقی نمانده است و اینها آدمهایی نیستند که بخواهند یا بتوانند یک جنبش عظیم مردمی را سرکوب کنند. اینها خیلی سریع از هم میپاشند.

(آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

================

پيام به « سبز ِ امید»
م.سحر

پیام راستی از من رسان به «سبز ِ اُمید»
که دشمن ِ وطن توست این نظام  ِ پلید
قسم به خون ِ ندا، روز ِ خوش نخواهی دید

درین حقیقت ِ خونین اگر کنی تردید >>>

جنبش سبز علوی در برابر جنبش سبز اعتراضی

میترا شجاعی

خبرگزاری فارس خبر از تشکیل گروهی با نام «جنبش سبز علوی» داد. این گروه که هیچ نامی از اعضای آن ذکر نشده هدف خود را جلوگیری از سوءاستفاده برخی گروه‌های سیاسی از ’’رنگ سبز علوی‘‘ عنوان کرده است. شکلی با نام «جنبش سبز علوی» طی بیانیه‌ای به مناسبت نزدیک شدن به عید غدیر از عموم مردم خواسته تا با استفاده از رنگ سبز «جلوی سوءاستفاده و مصادره این نماد مذهبی توسط گروه‌های سیاسی را بگیرند».

اهميت فرهنگی ِ توجه به ايران باستان

اسماعيل نوری علا

بخش 23 برنامهء يک ساعتهء راديو تلويزيونی «جستاری در فرهنگ شناسی»

وبلاگی برای ثبت خاطرات دههء شصت

از وبلاگی به همين نام

سکولاريسم نو: اين روزها که با ظهور مهندس موسوی، بعنوان رهبر اصلاح طلبان، سخن از دههء شصت (دوران نخست وزيری او) زياد بر سر زبان ها و قلم ها است، آدم باذوقی وبلاگی به نام «خاطرات دههء شصت» درست کرده و در مقدمهء آن نوشته است: «سلام دوستان، مدتی است وقتی برای جوانترها از نوجوانیم  که عمدهء آن در دههء شصت سپری شد سخن می گویم خیلی از حرف ها برایشان عجیب می نماید. طرفه این که با گذشت ایام بسیاری از نکات حتی از ذهن همدوره ای های من هم پاک شده و دچار فراموشی گشته اند و همین بیست - سی سال پیش را از یاد برده اند که چه ها دیدیم و چه ها بر سر ما رفت. وبلاگ «دههء شصت» فقط برای یادآوری آن روزها است  و بس، و قضاوت و نتیجه گیری با شماست». در اينجا چند تکه از خاطرات را می آوريم...

آیت الله های بر باد رفته و دلبرم دلبر!

 پستچی

بزرگ عمامه داران جماران به صراحت گفت «ملی گرای خلاف اسلام است»؛ ملای دیگری در قم یاد مدیر عامل خبرگزاری فارس داده که «دروغگویی در اسلام حرام است ولی راستگویی واجب نیست!؟» و حالا روز از نو و...  و می خواهند "وحدت ملی" درست کنند! کدام وحدت، کدام ملی، وحدت با کی و بر سرچی؟ کدام نماز و کدام نظام. آیت الله ها بر باد نرفته اند؟ دلبرم دلبر خانه خرابم کرد، رهبرم رهبر خوار و کبابم کرد!

فرمايشات بيضوی و برائت از مشرکين

حميد رضا رحيمی

از بيماری های مهلک و رايج در دوران معاصر، سارس (چين) ـ آنفلونزای مرغی (اروپای شرقی) ـ جنون گاوی (انگلستان) و جنون آخوندی (ايران) است که از آن ميان، جنون آخوندی شديداً مسری است و تلفات بيشماری نيز داشته است. از ويژگی های جنون آخوندی آن است که مبتلايان به آن، بر عکس مبتلايان به سرطان و ايدز، نمی ميرند و متوسط عمرشان 90 سال است. حضرت امام (ل) نيز سال ها بدين بيماری مبتلا بود و سرانجام آنرا از طريق مصافحه به سيّدعلی (ع) خامنه ای منتقل فرمود. گفتن ندارد که معالجات مربوطه، تا لحظه ی نگارشِ اين سطور، در مورد مقام معظم رهبری، مدّه ظله العالی، مؤثر واقع نشده است.

ساختن آينده از طريق مهرورزى امكان پذير است

از شطحيات مولانا محمود احمدى نژاد

به گزارش ايسنا، محمود احمدى نژاد صبح ديروز در ديدار با شركت كنندگان در سومين المپياد جهانى نجوم و اختر فيزيك با ابراز خرسندى از حضور در جمع اين دانشمندان جوان اظهار كرد: خداوند انسان را بيهوده نيافريده است. خداوند متعال تمام جهان را در راستاى تعالى و كمال انسان قرار داده و براى انسان خلق كرده و براى انسان دو ماموريت بزرگ قرار داده است؛ ماموريت اول انسان شناخت خود و خدا و تلاش براى خدايى زندگى كردن است. خداوند انسان را خلق نكرد كه در كينه، جنگ و دشمنى با يكديگر زندگى كنند. خداوند انسان ها را خلق كرد كه با تلاش و از طريق علم و عمل صالح، اسماء الهى را در خود متجلى كند. انسان مى تواند جانشين خدا در جهان باشد. يعنى مى تواند اسماء الهى مثل علم، حكمت، خلاقيت، رأفت و بقيه اسماء الهى را در خود شكوفا كند. خداوند استعداد خدايى شدن را در دل تك تك انسان ها قرار داد و از انسان ها خواست با تلاش و مجاهدت، خدايى شوند. وى دومين ماموريت انسان را ساختن يك زندگى زيبا، پرنشاط و سرشار از عشق و محبت و دوستى در سراسر زمين عنوان كرد و ادامه داد: خداوند جهان هستى را در خدمت انسان قرار نداد تا انسان در آن در جنگ و كينه ورزى زندگى كند. وضعيت امروز زندگى بشر هدف از آفرينش نيست، بلكه انسان خلق شد با تلاش و همدلى در جهان، يك جامعه پيشرفته و سراسر صلح و برادرى و سرشار از عدالت برپا كند؛ جامعه اى براى يارى انسان ها، كمال انسان ها و رسيدن به قله اوج آن يعنى خدايى زيستن. رئيس جمهور گفت: تحقق اين دو هدف و ماموريت جز از طريق علم امكان پذير نيست. علم راه خدايى زيستن و راه برپا كردن حيات طيبه انسانى در سرتاسر زمين است و خداوند بزرگ، علم را وسيله اى براى تحقق اين اهداف در اختيار انسان قرار داد. وى با بيان اين كه «يكى از زيباترين و سازنده ترين رشته هاى علوم، علم نجوم است كه هم به شناخت خداوند و انسان كمك مى كند، هم به گسترده كردن افق نگاه انسان ها» گفت: شما در علم نجوم در گام اول به عظمت خلقت پى مى بريد و بلافاصله به عظمت انسان و اين كه چرا انسان بالاتر از ساير موجودات عالم است و بلافاصله به عظمت خداوند كه خالق انسان و تمام موجودات است و من به شما تبريك مى گويم كه رشته  نجوم و فيزيك را براى كار علمى انتخاب كرده ايد. وى از حاضران در اين نشست به عنوان دانشمندانى جوان ياد كرد و در بيان درخواستى از آن ها گفت: دوستان من چيزى كه طى هزاران سال بشر تجربه كرده مطلوب او نبوده و وقتى به گذشته و تاريخ نگاه مى كنيم حوادث ناگوار، دشمنى ها، خونريزى ها، توسعه طلبى ها، تحقيرها و چپاول ها زندگى را بر بشر تلخ كرده است، در حالى كه خداوند ما را براى يك چنين زندگى نيافريده است. ما بايد همه دست به دست هم بدهيم تا آينده  روشن و زيبايى را در جهان برپا كنيم. آينده متعلق به شماست؛ شما جوانان و دانشمندان جوان در سراسر جهان. شما بايد آينده را آن گونه كه شايسته است بسازيد و ساختن آينده از طريق همكارى، همدلى، مهرورزى و كار مشترك علمى امكان پذير است. برگزارى المپيادها فرصت بسيار ارزشمندى است تا دانشمندان جوان با افق نگاهى بالاتر و والاتر از خودخواهان و سلطه طلبان و بداخلاقان دور هم جمع شوند و براى ساختن آينده بشريت همفكرى، همراهى و همدلى كنند. احمدى نژاد خطاب به اين جوانان گفت: مطمئن باشيد كه آينده اى زيبا در انتظار است و نسل هاى جوان ملت ها قادر هستند با عزم، با علم و با ايمان و با تلاش اين آينده زيبا را برپا كنند.

(آرشيو کوتاه و گويا)

سخنان آيت الله خامنه ای در 1364 در مورد آيت الله منتظری

سخنان آيت االه منتظری در 1388 در مورد آيت الله خامنه ای>>>>

آرشيو

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

 شماره 693  ـ  شنبه 9 آبان 1388 ـ  31 اکتبر 2009 

 

نگاهی به سخنان اخير خامنه ای

حشمت اله طبرزدی

 

صراحت مسری...

الاهه بقراط

 

آقای کدیور! حجاب از خود برگیرید!

آذرمیدخت بهرام

 

حمايت شورای همبستگی از تظاهرات 13 آبان

روز دانش اموز و روز ملی صلح

 

حسين درخشان را آزاد نکنيد!

ف.م. سخن

 

ما باید از اقدامات امام رضا در مواجهه با تهاجم فرهنگی درس بگیريم

بخشی از گزارش يک ميزگرد علمی

 

 شماره 692  ـ  جمعه 8 آبان 1388 ـ  30 اکتبر 2009 

 

مجموعه ای از نقاشی های ديجيتال زيبا در مورد جنبش سبز>>>

 

از صراط مستقيم تا نوانديشی مذهبی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

پردهء آخر نمایش هفتاد میلیارد دلاری! 

شهباز نخعی

 

پیشگامی یا پیروی؟

رامین كامران

 

راه خروج از بحران: پذیرش حق حاکمیت ملت!

همایون مهمنش

 

اصلاح طلبان دنبال جمهوري عرفي سکولار بودند!

صفارهرندي، وزير سابق ارشاد

 

انتقاد از رهبری در دیدار نخبگان با رهبر

محمود وحيدنيا، دانشجوی ریاضی دانشگاه شریف و برندهء المپیاد جهانی ریاضی

 

 شماره 691  ـ  پنج شنبه  7 آبان 1388 ـ  29 اکتبر 2009 

 

روز کورش بزرگ

کپی منشور حقوق بشر کورشدر کنار در ورودی تالار شورای امنيت

 

کورش، پلی بين ديروز و امروز

اسماعيل نوری علا

 

برنامهء مخصوص تلويزيونی «همصدائی»

بمناسبت روز کورش بزرگ

 

حقوق بشر مخالف دستورات صريح قرآن است

مصباح یزدی

 

دو مقاله در مورد حقوق بشر در حکومت اسلامی

 از مهدی معتمدی مهر

1. الغای آزادی

2. حقوق بشر؛ ضرورتي ملي يا الزامي بين‌المللی؟

(متن «كامل» يادداشت منتشره در روزنامه‌ي اعتماد)

 

راه ترکستان و اسم شب

آذرمیدخت بهرام

 

برای تسلط  بر جهان باید قوانین آنرا كشف كنیم!

هذيان های محمود احمدی نژاد

 

آينده اى شيك و عالى خواهم داشت!

هذيان های علی كردان

 

 شماره 690  ـ  چهار شنبه  6 آبان 1388 ـ  28 اکتبر 2009 

 

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

منشور کورش و  مساله ی زن ايرانی

 

جنبش زنان، رنگین کمانی ادامه دار

سخنرانی پروین اردلان و منيره برادران در آلمان

گزارشی از عسگر آهنین

 

آواز شلاق خوردهء «زيبا»

منصوره شجاعی

 

پولانسکی و پرونده‌ی «خطای جوانی»

شبکه سراسری همکاری زنان ايرانی

 

سردار رادان:

مصاديق بدحجابی را که تعيين کرديم، با کسی تعارف نداريم! (ويدئو) >>>

 

اقلامی برای جلوگيری از تزلزل پايه های زيربنائی جامعهء اسلامی

از آگهی شرکت «جديدها» در سايت فروش کالای اينترنتی

 

يک محاسبهء ساده در مورد شهدا و حوريان بهشتی

 

 شماره 689  ـ  سه شنبه  5 آبان 1388 ـ  27 اکتبر 2009 

 

نگاهی گذرا به زمینه های تاریخی رشد اسلام سیاسی

امین حصوری

 

در نكوهش آدم كشی

اكبر كرمی

 

مهدی کروبی: رهبر بالفعل جنبش سبز دمکراتیک؟

ناصر کرمی

 

من مخالف سکولاریسم هستم زیرا...

هادی نظام آبادی

 

سالگشت رفتن يک دوست، بيژن کارگر مقدم

سکولاريسم نو

 

گوشي تلفن همراه مخصوص قرآن کريم

ستاد خبري هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم

 

قصاص: دو جوان به فراگيري مطالب کتاب آيت الله دستغيب محکوم شدند!

روابط عمومي دادگستري استان فارس

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630