بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

دو شنبه 11 آبان 1388 ـ  2 نوامبر 2009

 

جنبش سبز علوی در برابر جنبش سبز اعتراضی

میترا شجاعی

خبرگزاری فارس خبر از تشکیل گروهی با نام «جنبش سبز علوی» داد. این گروه که هیچ نامی از اعضای آن ذکر نشده هدف خود را جلوگیری از سوءاستفاده برخی گروه‌های سیاسی از ’’رنگ سبز علوی‘‘ عنوان کرده است.

تشکلی با نام «جنبش سبز علوی» طی بیانیه‌ای به مناسبت نزدیک شدن به عید غدیر از عموم مردم خواسته تا با استفاده از رنگ سبز «جلوی سوءاستفاده و مصادره این نماد مذهبی توسط گروه‌های سیاسی را بگیرند».

در این بیانیه هیچ نامی از اعضای اولیه این تشکل ذکر نشده است. همچنین بر این نکته تاکید شده که رنگ سبز رنگ تشیع است که «به مصادره دغل‌بازان و سیاست‌پیشگان مرتبط با اجانب درآمده است».

نویسندگان این بیانیه از مردم خواسته‌اند تا «رنگ مقدس سبز را به مأمن خویش بازگردانده و گامی تاریخی در جهت اثبات ولایت‌مداری و علوی محوری خویش بردارند».

برخی از راهکارهایی که اعضای تشکل سبز علوی به مردم پیشنهاد کرده‌اند به شرح زیر است: تظاهر و بر تن کردن لباس‌ها، شال‌ها و پرچم‌های مزین به نماد سبز در مجامع عمومی و مذهبی، آویختن پرچم سبز رنگ مزین به نام ائمه، استفاده گسترده از رنگ سبز در قالب چراغانی، نصب تابلوها و تراکت‌های مزین به این رنگ  و حضور دسته‌جمعی مردم با رنگ سبز در خیابان‌ها، میادین و جشن‌های اعیاد پیش رو.

 

چگونه رنگ سبز وارد اعتراضات شد

 قبل از برگزاری دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری، میرحسین موسوی نامزد اصلاح‌طلب، رنگ سبز را به عنوان رنگ تبلیغاتی خود انتخاب کرد. پس از پایان انتخابات و اعلام نتایج آن، معترضان به نتایج انتخابات، این رنگ را به عنوان رنگ اعتراض خود برگزیدند. این در حالی است که بسیاری از معترضان، طرفداران موسوی نبودند. حتی در میان آنها کسانی بودند که اصلا رای نداده بودند اما هم‌اکنون رنگ سبز به عنوان رنگ اعتراضی گروهی از مردم ایران شناخته می‌شود.

«راه سبز امید» نامی است که میرحسین موسوی برای تشکل خود پس از انتخابات گذاشته است. این جبهه بنا دارد در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، برای تغییر روند کنونی اقدام کند.

«جنبش سبز» نیز نامی است که معترضان به وضعیت کنونی حکومت در ایران برای حرکت خود برگزیده‌اند.

در چنین شرایطی «جنبش سبز علوی» اعلام موجودیت کرده است. عبدالرضا تاجیک، دبیر سرویس سیاسی روزنامه توقیف‌شده "شرق"، می‌گوید، استفاده از اسامی مشابه و گاه یکسان توسط جناح اصول‌گرا سابقه‌ای طولانی دارد: «از ابتدای انقلاب و شاید اگر نخواهیم خیلی تاریخی بحث کنیم، ولی همیشه وجود داشته است. مثلا بحث دفتر تحکیم را داریم که الان دو تشکل با دو گرایش فکری متفاوت به همین نام وجود دارند. برخی از جریانات دانشجویی را داریم که همنام هستند. حتی رسانه‌های همنام را ایجاد کرده‌اند. مثلاً ما مجله‌ی "ایران فردا" را داشتیم که خب طبیعتاً به عنوان کسانی که طرفدار آقای مهندس سحابی بودند، به عنوان "ایران فردایی‌ها" شناخته می‌شدند. در همان زمان ما می‌بینیم که گروهی به نام "ایران فردا" هم اعلام موجودیت می‌کند. گروههای سیاسی همنام را ایجاد کردند. در انتخابات مجلس پنجم یا ششم، اگر اشتباه نکنم، ما گروه همنام داشتیم. همیشه وجود داشته است.»

این ناظر سیاسی اما معتقد است که ایجاد تشکل‌های هم‌نام، جز سردرگم کردن افراد، ضربه دیگری نمی‌تواند وارد کند. وی می‌گوید: « اینها سعی می‌کنند با این کار یک مقدار ذهنیت جامعه را مشوش کنند. اسامی متشابه که می‌آید، یک مقدار افراد به خطا می‌افتند و این ضربه را می‌زند. ولی موفق نبوده‌اند. یعنی گروه‌های همنام نتوانستند جایگزین گروه‌های قبلی بشوند، مگر اینکه فشارهای بیرونی، آن گروه اصلی را محدود کرده یا از بین برده باشد.»

 

با رنگ سبز به خیابان‌ها بیایید!

«جنبش سبز علوی» در بیانیه خود از مردم دعوت کرده تا در مراسم و اعیاد پیش رو با رنگ سبز در خیابان‌ها و میادین حاضر شوند. این در حالی است که طرفداران جنبش سبز از روز قدس امسال اعلام کردند که از این پس در هر فرصتی در خیابان‌ها حاضر خواهند شد و به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. پس از روز قدس قرار است طرفداران این جنبش در روز ۱۳ آبان نیز با نمادهای سبز در خیابان‌ها راهپیمایی کنند.

گویا بناست از این پس طرفداران حاکمیت کنونی نیز به بهانه اعیاد مذهبی با استفاده از نماد سبز به خیابان‌ها بیایند. آیا رنگ سبز آن گونه که در شهرهای بزرگ به عنوان رنگ اعتراض شناخته شده، در شهرستان‌های کوچک نیز شناخته شده است؟ آیا استفاده از رنگ سبز توسط جناح اصولگرا نمی‌تواند منجر به سردرگمی مردم شهرهای کوچک و روستاها شود؟

تاجیک در این مورد می‌گوید: «الان در شرایطی که ما در ایران قرار داریم، وضعیت به گونه‌ای است که رنگ سبز نماد معترضین به ساختار سیاسی و روند کنونی است و هرجا شما رنگ سبز را می‌بینید، مشخص است که این گروه به ساختار سیاسی معترض هستند. در شهرهای کوچک هم رنگ سبز به عنوان نماد معترضان به ساختار سیاسی و بخصوص معترضان به نتیجه‌ی انتخابات است. حتی در برخی از روستاها این مشاهده شده است. البته گفتم بحث تاریخی و مبحث نماد تشیع را هم نباید فراموش کرد. ولی در حال حاضر با توجه به گفتمان غالبی که در عرصه‌ی سیاسی هست، من فکر می‌کنم حتی در شهرهای مختلف هم نماد سبز به عنوان نماد معترضان به ساختار سیاسی باشد.»

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب می‌گوید، حتی اگر قصد بنیان‌گذاران جبهه سبز علوی، مصادره به مطلوب رنگ سبز باشد، باز هم موفق نخواهند شد: «می‌خواهم به این نتیجه برسم که رنگ سبز و این حرکتی که در حال حاضر دارد انجام می‌شود، یک پیشینه دارد و مشخص است که از طرف چه فرد و چه ستادی به عنوان پیشنهاد به مردم ارائه شده و در بدنه‌ی اجتماعی هم پذیرفته شده است. این آقایان با این کار می‌خواهند مصادره به مطلوب کنند، ولی تجربه نشان داده است که این عمل اتفاق نمی‌افتد و اگرهم چنین کاری را انجام بدهند، باز به نفع جنبش سبز واقعی و همان معترضان به ساختار است.»

پیش‌بینی می‌شود که در روزهای خاصی مانند ۱۳ آبان، ۲۲ بهمن یا اعیاد مذهبی این دو حرکت "سبز" در برابر یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد.ه

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,4844472,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630