دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانه |  فهرست مقالات |  فهرست موضوعی |   فهرست نام نويسندگان  |  جستجو  | فيلترشکن  |  «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه اينترنتی 

سال دوم ـ  شماره 573  ـ  پنج شنبه 11 تير 1388 ـ  2 جولای 2009  

English Section

===================

کتاب زندگی کمال آتاتورک

=============

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

من که نديدم، من که نگفتم، من هم که اصلاً نشنيدم...   ه

سکوت هاشمی در دقیقه 90 و بی عملی خاتمی

گفتگو با مسعود سفيری

گفتگوگر: نیک‌آهنگ کوثر

آقای هاشمی خودش یک ادبیات خاص دارد. من اسم این ادبیات را می‌گذارم «ادبیات موج ‌سواری». یعنی آقای هاشمی منتظر می‌ماند تا دقیقه‌ی نود تا ببیند امتیاز به نفع چه کسی هست و آن را مصادره به مطلوب می‌کند و این هنر را داشته است. اما فکر می‌کنم که آقای هاشمی اگر بخواهد در این شرایط اردوگاه عوض بکند، دچار یک خودکشی سیاسی شده است... من نمی‌دانم آقای خاتمی دارد چه کار می‌کند. ولی کسی که در تاریخ صاحب 44 میلیون رای بوده، من نمی‌دانم چرا این سکوت مرگبار را انتخاب کرده در حالی که بسیاری از مدیرانشان، بسیاری از دوستانش در زندان هستند و شکنجه می‌شوند و در معرض آزار و اذیت هستند. انسان هایی کشته می‌شوند و آقای خاتمی فقط به یکی دوتا بیانیه و حرف اکتفا کرده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

صدای محمد خاتمی هم درآمد

علیه مردم و جمهوريت کودتای مخملین شده است

محمد خاتمی

بی.بی.سی: در شرایطی که محمود احمدی نژاد یک روز پیشتر، از این از شکست خوردن "انقلاب نرم" در جریان انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته بود، محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، در دیدار با خانوادهء بازداشت شدگان پس از اعلام نتایج انتخابات در این کشور، دربارهء به کار بردن تعبیر انقلاب رنگی و مخملی برای اعتراض های مردمی، گفته است که "باید بگوییم کودتای مخملین علیه مردم و جمهوریت نظام صورت گرفته است." به اعتقاد ناظران مسائل ایران، اظهارات رئیس جمهوری پیشین ایران در انتقاد از شرایط حاکم بر این کشورکم سابقه است.   (پيوند با فيلترشکن >>>)

بلاموضوع شدن همیشگی انتخابات آزاد در جمهوری اسلامی

جبهه ی دموکراتیک ایران

اصلاح طلبان حکومتی و بخشی از اپوزسیون  اعلام می داشتند که انتخابات حق ما است و باید در آن شرکت کرد و اجازه نداد تا برای ما کسی را انتخاب کنند. هاشمی رفسنجانی از جمله ی کسانی بود که همواره، و به ویژه در آستانه ی انتخابات اخیر، تاکید داشت که اگر اکثریت شرکت نکنند، اقلیت برای آن ها تصمیم خواهند گرفت. مقدمه ی مسئله به گونه ای بیان می شد که انگار با رزیمی دموکراتیک روبرو هستیم که امکان انتخاب آزاد را فراهم کرده و نتیجه ی انتخاب نیز در سرنوشت کشور موثر بوده، اما مشکل فقط عدم حضور اکثریت برای استفاده از حق قانونی خود است! انتخابات اخیر تیرخلاصی بر همه ی باور ها و تبلیغات فوق الاشاره بود.     (پيوند با فيلترشکن >>>)

چند و چون از دست رفتن مشروعيت يک حکومت

اسماعيل نوری علا

(يک برنامهء تلويزيونی نيم ساعته)

(پيوند با فيلترشکن >>>>     فايل صوتی کوچک برای دانلود>>>>)

قتل ندا آقاسلطان يک سناريوی از پيش تعيين شده بود

سردار اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی

گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدی مقدم روز چهار‌شنبه در حاشيهء نشست روسای پليس راهنمايی و رانندگی نيروی انتظامی، با اشاره به اغتشاشات و اقدامات غيرقانونی انجام شده طی دو هفته گذشته، گفت: «مهم‌ترين مساله اين است که فاصله شعار تا عمل چقدر است، چرا که همهء کانديداها شعار قانون‌گرايی دادند، اما در عمل ديديم که نه تنها قانون را رعايت نکردند، بلکه به قانون اساسی هم بی‌توجهی کردند... برخی کانديداهای رياست جمهوری جامعه را به نافرمانی مدنی دعوت کردند، اما حتی راهکار هم ارائه نکردند و گفتند بر اساس شعور خود اقدام به اقدامات غير قانونی کنند... دعوت مردم به نافرمانی و رفتارهای غيرقانونی نتايج بسيار ناگواری دارد. متاسفانه، طی دو هفته گذشته سرقت در تهران دو برابر شد و کلانتری‌ها نيز قادر به ارائهء خدمات به مردم نبودند و بايد گفت که دود بی‌قانونی و بی‌نظمی به چشم کل جامعه رفت. در واقع ناجا بزرگ ‌ترين شاکی وقايع دو هفته است... متاسفانه ماموران نيروی انتظامی از هر دو طرف درگيری سنگ می‌خوردند، به شکلی که بيش از پانصد تن از ماموران ناجا در اغتشاشات دو هفتهء گذشته مجروح و بستری شدند، اين در حالي ست که ماموران ناجا بسيار خويشتنداری کرده و تلاش کردند با کمترين درگيری، موضوع را فيصله دهند. افرادی که پليس را در مقابل اين اجتماعات غيرقانونی قرار دادند، ناجا از آن‌ها بسيار گله‌مند است و اين افراد خيانت بزرگی به کشور کرده‌اند. چرا بايد شرايطی باشد که مجبور شويم واحد ضداغتشاش به خيابان‌ها بيايند؟ اين افراد همچنين در بيانيه‌ها و اعلاميه‌های خود، ماموران ما را هم به نافرمانی دعوت کردند و رفتار اوپوزيسيونی با شعار قانون‌گرايی دادند. وقتی قرار است يک اجتماع غيرقانونی پراکنده شود، تفکيک برای ماموران ناجا امکان‌پذير نيست. نيروی انتظامی از پانزده روز قبل از انتخابات پيش‌بينی احتمال وقوع اين مسايل را می‌کرد و اشراف کامل اطلاعاتی و عملياتی داشت. خوشبختانه با کمترين خسارت از آنچه که تلاش می‌شد به صورت يک براندازی نرم، خصوصاً با اتاق عمليات رسانه‌های خارجی، در کشور ما ايجاد شود ناکام ماند... نيروی انتظامی در اغتشاشات اخير يک‌هزار و سی و دو نفر را در تهران بازداشت کرد که اکثر آن‌ها آزاد شده‌اند و افراد ديگری هم که در بازداشت به سر می‌برند در صورتی که جرايم خفيف ‌تری داشته باشند، به زودی آزاد شده و متهمان اصلی اين اغتشاشات به دادسرا ارجاع می‌شوند. در اغتشاشات اخير بيست تن کشته شدند که ماموران ناجا در بين کشته ‌شدگان نبودند. قتل ندا آقا سلطان هم یک سناریوی از پیش تعیین شده است و دکتر آرش حجازی، یکی از شاهدان این ماجرا که در این پرونده نقش داشته و اقدام به سم پاشی علیه نظام کرده، فراری است و وزارت اطلاعات در پی دستگیری این فرد است».    (پيوند به آرشيو «کوتاه و گويا»>>>)

(پيوند به مصاحبهء بی.بی.سی انگليسی به دکتر آرش حجازی>>>       خبر فارسی>>>)

فصل دوازده ـ توسعه و تله های آن

قسمت اول ـ به آسانی نمی توان يک ترک بود

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

مشهور است که يک پروفسور يهودی آلمانی پس از اين که توانست از دست ماموران حزب نازی گريخته و به ترکيه پناهنده گشته، و در آنجا با استقبال زايدالوصف ترک ها روبرو شود، تصميم گرفت که تقاضای تابعيت ترکيه را بنمايد. مقامات ترکيه هم از اين حرکت پروفسور بسيار خوشحال شده و بلافاصله به او يک پاسپورت ترکیه ای دادند. اما خوشحالی پروفسور تنها تا زمانی پاييد که چک حقوق بعدی خويش را دريافت داشته و متوجه شد که درآمدش نصف شده است. او به مقامات دانشگاه مراجعه کرد و آن ها به او توضيح دادند که در ترکيه حقوق کارکنان خارجی دو برابر حقوق ترک هاست و اکنون که او مليت ترک را انتخاب کرده است حقوقش هم معادل يک فرد ترک می شود. مسئول مربوطه اضافه کرد که: «همانظور که ملاحظه می کنيد، اگرچه ممکن است گرفتن پاسپورت ترکيه برای شما آسان بوده اما تبديل به يک ترک شدن کار آسانی نیست».

(پيوند به فهرست کتاب)     (پيوند با فيلترشکن >>>)

يک توضيح:

بنا به خواست خوانندگان، بخصوص در ايران، و بمنظور سبک کردن بار صفحهء اول سايت،

تنها مطالب هر روز در صفحهء اول سايت آورده شده

و صفحات اول روزهای ديگر به آرشيو منتقل می شوند.

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 572 ـ  چهار شنبه 10 تير 1388 ـ  1 ماه جولای 2009

شماره 571 ـ  سه شنبه 9 تير 1388 ـ  30 ماه جون 2009

شماره 570 ـ  دو شنبه 8 تير 1388 ـ  29 ماه جون 2009

شماره 569 ـ  يک شنبه 7 تير 1388 ـ  28 ماه جون 2009

شماره 568 ـ  شنبه 6 تير 1388 ـ  27 ماه جون 2009

شماره 567 ـ  جمعه 5 تير 1388 ـ  26 ماه جون 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

مطالب چهارشنبه  10 تير 1388  

به آنها که نیرو به همسایهء شمالی گسیل داشتند تا آموزش ببیند

مهدی کروبی

مردم، در ظلمات یأس و ناباوری، روح امید را در خود احیا نموده و برای تغییر و ساختن ایرانی از نو آمدند ولی با عبور از میدان های مین و موانع ، ناباورانه با کمین به اصطلاح اجرا و نظارت دولت مواجه شدند که برای آنان و به نام آنان و بی شباهت به انتخاب و رای آنان ، انتخاباتی را مهندسی نموده بود. در حقیقت هم ما و هم مردم بر اساس وعده و وعیده ها و نمایش فضای دموکراسی بر این باور بودیم که هنوز کفگیر منافع مادی به ته دیگ امانت داری و دیانت و اخلاق اجتماعی نخورده و ته مانده ای از پاکی و صداقت می تواند از رای مردم صیانت و آن را همان گونه که بود اعلام کند. در اینجا باید اذعان کنم که مردم و برخی کارشناسان و صاحب نظران بهتر از ما شرایط انتخابات را می شناختند و به کرات بی حاصلی برگزاری انتخابات و حساب کردن روی آرای مردم را یادآوری می کردند که مجدانه بابت این حسن ظن به مسوولین از مردم عذرخواهی می کنم .

=============

ندا يک بار مُرد

جوانان ما، در زندان های ولی فقيه، روزی هزار بار جان می کنند

سکولاريسم نو

متأسفانه، در هياهوی بحقی که در مورد مرگ دلشکن ندا آقا سلطان برپا شده، اين واقعيت مورد غفلت قرار گرفته است که حکومت منحوس اسلامی هم اکنون هزاران زن و مرد جوان و پير را به زندان انداخته و با آنها به غيرانسانی ترین صورت رفتار می کند. بعنوان نمونه دو گزارش اخير در اين مورد را بخوانيد و اگر دلتان تکان خورد، به عنوان کمترين کار ممکن، نامهء سرگشاده ای را که در اين مورد تهيه شده امضاء کنيد.

=============

ما نشستیم و...

شهباز نخعی

در عین تأکید بر موجه بودن خشم و غیظ و نفرتی که سید علی خامنه ای علیه خود برانگیخته، هدف این نوشتار این است نشان دهد که «ما» هم در شکل گیری و تکوین پدیده ای بنام سیدعلی خامنه ای سهم و نقش و مسئولیت داریم و اگر او خودکامه و سفاک و طغیانگر و جنایتکار است – که هست - «ما» نیز چندان بیگناه نیستیم! برای این کار بد نیست نگاهی اجمالی بیندازیم به این که سید علی خامنه ای که بود و چگونه به جایی که امروز رسیده، رسید؟.. 

=============

پایان تاریخ پیشتازی

علمای شیعه در ایران

داريوش رنجبر

از عهد ناصری، که موضوع تجدد محور گفتمان "علل عقب ماندگی جامعه ایران" قرار گرفت، همواره روحانیت سنتی‌ به عنوان عامل بازدارنده و یا ترمزی در مقابل تجدد عمل کرده است. تاریخ هیچگاه ستمی را که از جانب علما شیعه بر زنده یاد رشدیه (بنیانگذار مدارس نوین در ایران) وارد شد فراموش نمی‌‌کند. هر زمان که جامعهء فلک زده، تراخمی و عقب مانده ایران تلاش کرد برای رهایی از گنداب عقب ماندگی گامی‌ به جلو نهد، سر و کلهء علماء شیعه با فریاد «و اسلاما!» پیدا شد. حکایت شیخ فضل اله نوری در این خصوص شهره خاص و عام هست.

=============

چه خوب که در صدر اسلام نبودیم  

ع.ایماگر

هر شیعه‌ای در زندگی خود با این پرسش مواجه شده است که اگر من صدر اسلام بودم، چه می‌کردم؟ آیا اسلام می‌آوردم؟ آیا اگر اسلام می‌آوردم، به هنگام سقیفه و خیانت اهل حلّ و عقد به بیعت صدهزار نفری در غدیر خم چه می‌کردم؟ در کشاکش بین علی و دشمنانش کدام طرف بودم؟ به هنگام حرکت حسین به او می‌پیوستم یا نه؟ و ... آخرین سؤال این است که اگر امام موعود بیاید جزو همراهان او خواهم بود یا نه؟

=============

برای ما اصل نظام و انقلاب مهم است

محمد خاتمی

به گزارش ايلنا، سيد محمد خاتمی، در ديدار با هيات منتخب کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، که روزهای اخير برای حل مسائل پيش آمده ديدارهايی را با مسئولان و شخصيتهای سياسی و مذهبی کشور انجام میدهند، گفت: «مطمئن هستم همهء شما از سر دلسوزی برای نظام، اسلام، ايران و انقلاب تلاش میکنيد. من خودم را فرزند و مخلص انقلاب میدانم. همواره عشق به امام داشتهام و در حد خودم تلاش کردهام. بعد از انقلاب هم هر جا که بودم و احساس کردم بايد در عرصه باشم حضور داشتهام و الان هم همين طور است. برايم نظام امر مقدسی بوده که حاصل انقلاب اصيل دينی و مردمی بوده است که برای آن هزينه پرداختيم.

(بقيه)

=============

احمدی نژاد خطاب به قاتلان لباس شخصی:

خسته نباشید

سايت حکومتی شبکه ایران: رئیس جمهور صبح امروز سهشنبه در اولین دیدار خود پس از پیروزی در انتخابات، به وزارت اطلاعات رفت و با محسنیاژهای، وزیر اطلاعات، معاونین، مدیران و کارکنان این وزارتخانه از نزدیک به گفتگو پرداخت. دیدار و گفت و گوی مستقیم رئیسجمهور با کارکنان وزارت اطلاعات پس از آن صورت میگیرد که اعضای این وزارتخانه در هفتههای پیش از انتخابات ریاستجمهوری و پس از آن روزهای پرکار و سنگینی را گذراندند. گفته میشود که انتخاب این وزارتخانه برای انجام اولین دیدار پس از پیروزی در انتخابات بيست و دوم خرداد، با هدف "تشکر" احمدینژاد از تلاش های شبانهروزی نیروهای اطلاعاتی در مقابله با سیاستهای پنهان دشمنان صورت گرفته است.

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630