دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 635  ـ  پنج شنبه 12 شهريور 1388 ـ   3 سپتامبر 2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

================

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

بردگانی بی خبر از خويش 

در يکی دو هفته ی گذشته، پس از خبر اعتراض زنان مسلمان «مالی» به لايحه ی تساوی حقوق زن و مرد در آن کشور، ديده ام که بسياری واکنش های تندی نسبت به اين زن ها نشان داده اند. برخی آن ها را «احمق و توسری خور» دانسته اند، برخی عمل آن ها را غير عادی و حيرت انگيز دانسته اند، و برخی هم آن را نوعی از تظاهرات تبليغاتی جمهوری اسلامی دانسته اند که به وسيله ی سازمان هايي که با پول ملت ايران در اين کشورها راه اندازی شده انجام گرفته...

حقوق مساوی، با اجازه ی رهبری

از آنجا که امروزه در سرزمين ما مقام ولايت مطلقه ی فقيه حرف آخر را بيان می کند و هيچ کسی نيست که روی حرف ايشان حرف بزند (و به همين دليل هر کسی چنين کند، حتی اگر زير بغلش کتاب آسمانی باشد و بخواهد قدم به قدم از روی آن حرکت کند، کارش به زندان يا بيمارستان يا تيمارستان و يا گورستان می کشد) وقتی ايشان می فرمايند که «در همه ی فعاليت های جامعه ی بشری زن  مرد دارای اجازه مشترک و همسان هستند» ما، زنان ايران، که

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

مساله اصلی مشروعیت دولت است

گفت وگو با شهلا لاهیجی

دربارهء معرفی وزرای زن

مادامی که زن باید از شوهرش مجوز بگیرد تا از کشور خارج شود یا اینکه کارکردن یا نکردنش با اجازه شوهرش باشد آقای احمدی نژاد نمی تواند با معرفی کاندیداهای زن وزارت ژست روشنفکری و مدافع حقوق زنان بگیرد... احمدی نژاد برای مجلس تله گذاشته است: اگر نمایندگاه مجلس وزیر زن انتخاب نکنند احمدی نژاد حق به جانب خواهد گفت که این کار نمایندگان بوده، و اگر انتخاب کنند باید ببینیم شایستگی این زنان ـ که بعضاً در ارائهء طرح ها وقوانین ضد زن مشارکت داشته اند ـ چقدر است؟"

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

دردنامهء منصورهء بهکيش

عضو يکی از خانواده های

کشته شدگان دههء شصت

ديروز صبح، دوشنبه دوم شهريورماه، زنگ تلفن همراهم به صدا در آمد و مردی به نام آقای صالحی پشت خط بود. ايشان از من خواست که ساعت 3 بعد از ظهر برای پاره‌ای توضيحات به اداره پيگيری وزارت اطلاعات خيابان صبا بروم. دليل احضارم را جويا شدم و گفتند که راجع به خاوران است. گفتم چرا دست از سر ما بر نمی‌داريد؟ مگر چه اتفاقی افتاده است؟ گفت لازم است بياييد و من هم رفتم. بس از کمی انتظار مرا به داخل بردند و دو نفر آمدند و عملا مشغول بازجويی شدند. حدود يک ساعت و نيم به طول کشيد. دو نفر که نسبتا جوان بودند از من بازجويی کردند، قبلی‌ها نبودند. می گفتند: ما خبر داريم که شما خانواده‌ها را تشويق به رفتن به خاوران می‌کنيد و خودتان نيز می‌خواهيد به خاوران برويد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

از بازداشتگاه بسيج تا بند قرنطينه

خاطرات يک دختر بازداشتی

مريم درست زمانی در بند قرنطينه اوين بازداشت بوده که هيئت نمايندگان مجلس به بازديد می روند. روز قبل اين بازديد ها برای زندانيان اين بند يخچال می آورند. يک مادر و دختر بازداشتی در حضور هيئت نمايندگان مجلس گفته اند که وقتی آنها بازداشت شده اند به آنها گفته شده خم شوند و دو مرد داخل ون و در تمام طول مسير روی کمر آنها نشسته اند. هاله سحابی هم که در آن ديدار حضور نداشته و در آن زمان هنوز در بند 209 نگهداری می شده بعدها گفته همراه او دختری بازداشت شده که يک مامور مرد لباس شخصی داخل ماشين روی پای او نشسته بوده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

طنز افغانی در تقابل با زنان

منیژه باختری

تحولات یک دههء اخیر و رایج شدن واژه های جدید در فرهنگ سیاسی- اجتماعی افغانستان نوعی بی باوری و تعصب را در اذهان عامه به میان آورده است. از جمله مفهوم"حقوق زن" و استفاده ي سیاسی از آن در نهاد های قدرت و برداشت نادرست عامه ي مردم از این مفهوم باعث شده است که طنز نویسان نیز به نوعی بدبینی به "حقوق زن" بنگرند...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

خانم وزيری فاقد تجربهء مديريتی

روزنامهء اعتماد

«سوسن کشاورز» تنها سه سمت مديريتي داشته که عبارتند از؛ «يک سال معاون وزير»، «10 سال رئيس کتابخانه دانشگاه تربيت مدرس» و «مسوول برگزاري نمايشگاه». به اين ترتيب ديروز مخالفان سوسن کشاورز ديگر کاري به «زن» بودن وزير پيشنهادي آموزش و پرورش نداشتند بلکه بحث بر سر اين بود فردي که محمود احمدي نژاد معرفي کرده با آموزش و پرورش «غريبه» است.

(بقيه در آرشيو)

=======

(آرشيو)

================

نه مشروع، نه مقبول، خلافت اسلامی!

 شهباز نخعی

انتخابات "صحیح و آزاد" ی که آیت الله منتظری از آن سخن می گوید، در چهارچوب قانون اساسی ای ست که بسیاری از اصول آن ضّد دموکراتیک، تبعیض گرا و ناقض ابتدایی ترین حقوق مدنی و انسانی هستند و با منشور جهانی حقوق بشر تضاد دارند! دموکراسی تنها به مفهوم حاکمیت رأی اکثریت مردم نیست. رعایت و محترم شمردن حقوق اقلیت و وجود امکان بالقوّهء تبدیل شدن آن به اکثریت و در دست گرفتن قدرت نیز هست. قانون اساسی ولایت فقیه به شیوه ای خشن و قاطع و با دستاویز باور مذهبی، دگراندیشان و دگرباشانی را ـ که روز بروز هم بر تعداد آنها افزوده می شود و سیّدعلی خامنه ای آنان را در گروه "دشمن" طبقه بندی می کند ـ از این حقوق محروم می نماید. در "ولایت مشروع و مقبول" مورد نظر آقای منتظری هم گروه هایی مانند: مجاهدین، مشروطه خواهان، چپ ها، لیبرال ها، سنّی ها، یهودی ها، مسیحی ها، بهایی ها، بی دین ها و... – حتی اگر مشمول رأفت اسلامی ولی فقیه قرار گیرند و دچار زندان و شکنجه و تبعید و اعدام و تیرباران و... نشوند – هیچ امیدی نیز به امکان در دست گرفتن مسالمت آمیز قدرت سیاسی نمی توانند داشته باشند!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

فرهنگ سیاسی ایران در حال تغییر است

گفت‌وگو با حمید دباشی

به نظرم نمی رسد که نسل شما به دنبال یک انقلاب دیگر است. گمانم نسل شما به نوعی بلوغ سیاسی و فکری رسیده است. بلوغی که نسل من فاقد آن بود؛ و درست به همین منظور است که می گویم باید ساختار نهضت سبز را موشکافی کرد. اگر به نهضت های تاریخ معاصر ایران به دقت نگاه کنی، متوجه می شوی که همه این نهضت ها ـ از نهضت باب گرفته، تا انقلاب مشروطه و نهضت انقلاب اسلامی ـ همگی به نوعی بازسازی یک فضای انقلابی بوده یا به قول حافظ: "فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم." اما این بار گمان نمی کنم نسل شما در پی در انداختن طرحی نو در ساختار سیاسی باشد. به نظرم امروز نسل شما با کمال بزرگواری و نسل من با کمال شرمندگی، چارچوب های کلی و ساختار جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن را پذیرفته و تنها به دنبال کسب حقوق مدنی اش در همان زمینه است. بنا بر این اگر استنباط من اشتباه نباشد این که آقای موسوی دارد تجربهء اول انقلاب را زنده می کند، به معنای "حالا باز از اول" نیست و منظور اصلاً این نیست که ما از اول انقلابی بکنیم یا مثلاً تصمیم بگیریم قانون اساسی مجددی بنویسیم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

سکولاريسم در کمين ماست

گفتگو با عماد افروغ

من منتظرم تا منشور و ایدئولوژی و فلسفه سیاسی تشکيلات سبز اميد را ببینم که ظاهراً تاکنون مدون نشده است. اما با توجه به شناختی که از آقای موسوی و الگوی زیست مسلمانی که قبل از حضور در عرصه سیاست تدوین کرده‌اند دارم این را به فال نیک می‌گیرم و آن را فرصتی برای بارور شدن و تقویت ظرفیت‌های مربوط به انقلاب اسلامی می‌دانم. برخلاف نگرانی‌هایی که از سوی یک جناح و تفکر خاص مطرح می‌شود من هیچ نگرانی نداشته و معتقدم باید از این فرصت استفاده کرد و اگر از آن استفاده نکنیم این فرصت از دست رفته و بحران‌هایی به سراغ ما می‌آید. به هر حال باید پذیرفت که جامعه را یک تفکر آن هم از جنس قشری‌اش نمی‌تواند اداره بکند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

زمزمه های تغییر ساختار نظام

حمیدرضا خادم

با اعلام  اينکه "خطر انقلاب مخملی از بستر انتخابات و دمکراسی رخ می دهد" گفتمانی جديد در حال شکل گيری است... امروز اين گفتمان نه در میان تئوری پردازان نظام حاکم، بلکه در میان مجریان کودتای انتخاباتی، و با سندسازی و افترا زدن به جمهوری خواهان و انقلابی خواندن آنان، به اجرا نزدیکتر می شود. بنابراین، زنگ خطر این بار با صدای مهیب تری بگوش می رسد و، با توجه به سخنان فرمانده سپاه پاسداران، هر دم بیم آن می رود که این ماجرا از سوی نهادهای نظامی به اجرا گذاشته شود و، با توجه به اتفاقات در دههء گذشته و قدرت گرفتن روزافزون نیروهای نظامی، بویژه سپاه پاسداران، این تحلیل به اجرائی شدن نزديک شود که حکومت نظامی نیز از گزینه های مورد توجه و پیش روی آنان است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

بريده هائی از سخنان خامنه ای خطاب به استادان دانشگاه

1. درباره علوم و علوم انسانی

یکی از پایه های اصلی تحقق پیشرفت و عدالت در دههء آینده، گسترش علم و تعمیق آن در کشور است... اساتید دانشگاه ها و نخبگان علمی مظهری نمادین از اهتمام و احترام ویژهء نظام جمهوری اسلامی به علم و حاملان علم است. رسیدن کشور به رتبهء علمی واقعی خود، نیازمند نهادینه شدن علم، و برقراری توازن و تعادل واقعی در رشته های گوناگون علمی است. پژوهش ها باید تابع نیازهای واقعی کشور باشد... انعکاس پژوهش ها در مجامع جهانی ضروری است اما نباید ملاک پیشرفت علمی کشور، درج مقالات در برخی مجامع جهانی باشد... تلاش های مسئولان مرتبط با مسائل علمی و دانشگاهها درخصوص تهیه نقشه جامع علمی کشور هنوز به مرحله عمل نرسیده و تلاش ها نیمه کاره بوده است... توجه جدی و تسریع در ارائه نقشه جامع علمی کشور ضرورت دارد و برنامه ریزی کنونی در رشته های گوناگون علمی از یک تقسیم عادلانه و منطبق با نیاز کشور برخوردار نیست و این مشکل با ارائه نقشه جامع علمی قابل حل است... تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی نگران کننده است زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه ها در زمینهء کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرّز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست... بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد... مراکز تصمیم گیری، اعم از دولت، مجلس، و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند... در بخش های مربوط به مسائل علمی باید بجای افزایش تشکیلات، تشکل ها و سازمان های موجود را تقویت و کارآمد کرد، و در وزارت علوم و دیگر مراکز، از انسان های عالِم، انقلابی، شجاع و خوش فکر، بهره گرفت... حمایت از دانشگاهیان سیاست همیشگی نظام جمهوری اسلامی است اما از دانشگاهیان نیز انتظار است که در سایه این حمایت معنوی و مادی، خود را حقیقتاً در قبال نسل دانشجو، آینده علمی کشور، و اصلاح نظام آموزشی مسئول بدانند و حضور خود را در دانشگاه ها تقویت کنند... بايد بر گسترش فضای معنویت در دانشگاه ها اهتمام کرد... هرچه جوانان و دانشجویان دارای تعبد و تدین بیشتر باشند، عمل، رفتار، و فکر آنها از آسیب کمتری برخوردار خواهد بود و جامعه، بهره بیشتری از آنان خواهد برد.

2. دربارهء آزادی ها

مسائل اخیر بعد از انتخابات ریاست جمهوری کشور را در معرض یک آزمون سیاسی تعیین کننده قرار داد و نظام جمهوری اسلامی به دلیل ظرفیت بالای خود توانست بر این مسائل فائق آید... بروز چنین حوادث و مسائلی برای نظام جمهوری اسلامی چندان خلاف انتظار نبوده و نیست و دلایل آنهم، رسالت نظام اسلامی، و وجود آزادی های مختلف در چارچوب اسلام، در جامعه است... اعتقاد نظام اسلامی به آزادی، یک مسئله واقعی و غیرتاکتیکی است...  آزادی در نظام اسلامی، آزادی واقعی است که در چارچوب اسلام تعریف شده است و جمهوری اسلامی، آزادی غیرواقعی و مورد نظر غرب را مطلقاً قبول ندارد و در این خصوص هیچ رودربایستی هم با غرب نخواهد داشت. در تبیین وظیفهء قشرهای مختلف بهنگام بروز حوادثی همچون حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، قطعاً انتظاری که از اساتید دانشگاهها در این جنگ و مبارزه نرم می رود فراتر از انتظاری است که از دانشجویان وجود دارد... دانشجویان افسران جوان این جبهه هستند که ضمن دارا بودن فکر، عمل، و بصیرت، در صحنه نیز حضور دارند و با آزمودن صحنه، در چارچوب، کار می کنند اما اساتید دانشگاه ها فرماندهان جبههء جنگ نرم هستند... فرماندهان این جبهه باید با شناخت مسائل کلان، شناسایی دشمن و کشف اهداف او، طراحی کلان انجام دهند و براساس این طراحی حرکت کنند... استادی که بتواند، این نقش را ایفا کند، استادی شایسته برای حال و آینده نظام جمهوری اسلامی خواهد بود... مهمترین وظیفهء اساتید در شرایط کنونی، بالا بردن قدرت تحلیل دانشجویان، و ایجاد فضای امید، نشاط، و کار علمی در دانشگاه ها است... باید درست در جهت مخالف برنامهء دشمن که به دنبال ایجاد فضای یأس و ناامیدی در دانشگاه ها است، حرکت، و محیط درس و دانشگاه ها را فضای امید به آینده کرد... یکی دیگر از وظایف دانشگاه ها و اساتید میدان دادن به اظهار نظر دانشجویان است... بهترین زمینه برای ایجاد فضای اظهارنظر آزاد، تسریع در راه اندازی کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها است... اگر بحث های تخصصی در زمینه های سیاسی، اجتماعی و حتی فکری و مذهبی در محیط های سالم و با حضور افراد توانمند در بحث، انجام شود، ضایعات کشاندن اینگونه بحث ها به محیط های اجتماعی بوجود نخواهد آمد... همه افرادی که در این حوادث دچار آسیب شده اند، بدانند نظام، تصمیم بر مجامله و گذشت ندارد و همانگونه که با افرادی که صریحاً با نظام مقابله می کنند از موضع قانون و حق برخورد می کند، اگر کار بد و جنایتی انجام شده باشد، با عوامل این اقدامات نیز از موضع قانون و حق، برخورد خواهد شد.

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 602 ـ  سه شنبه 10 مرداد 1388 ـ  1 ماه اگوست 2009

شماره 632 ـ  دو شنبه 9 شهريور 1388 ـ  31 ماه اگوست 2009

شماره 631 ـ  يک شنبه 8 شهريور 1388 ـ  30 ماه اگوست 2009

شماره 630 ـ  شنبه 7 شهريور 1388 ـ  29 ماه اگوست 2009

شماره 629 ـ  جمعه 6 شهريور 1388 ـ  28 ماه اگوست 2009

شماره 628 ـ  پنج شنبه 5 شهريور 1388 ـ  27 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630