بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان    |   آدرس اين صفحه با فيلترشکن:

  https://newsecul.ipower.com/2009/09/2.Wed/090209-Shala-Lahiji-Legitimacy-is-the-prime-factor.htm

چهار شنبه 11 شهريور 1388 ـ  2 سپتامبر 2009

 

مساله اصلی مشروعیت دولت است

گفت وگو با شهلا لاهیجی دربارهء معرفی وزرای زن

 

نشريهء اينترنتی روز: شهلا لاهیجی، ناشرو فعال حوزه زنان، در گفت وگو با روز تصریح کرد مادامی که زن باید از شوهرش مجوز بگیرد تا از کشور خارج شود یا اینکه کارکردن یا نکردنش با اجازه شوهرش باشد آقای احمدی نژاد نمی تواند با معرفی کاندیداهای زن وزارت ژست روشنفکری و مدافع حقوق زنان بگیرد.  وی اضافه کرد که احمدی نژاد برای مجلس تله گذاشته است: "اگر نمایندگاه مجلس وزیرزن انتخاب نکنند احمدی نژاد حق به جانب خواهد گفت که این کار نمایندگان بوده و اگر انتخاب کنند باید ببینیم شایستگی این زنان – که بعضا در ارائه طرح ها وقوانین ضد زن مشارکت داشته اند- چقدر است؟"

وی درخصوص کلیت پرداختن به معرفی کاندیداهای زن گفت: "این مساله جزیی است چرا که ما اصلا نمی دانیم تکلیف مشروعیت دولت چه می شود. درواقع نمی توانیم درحالی که با کل مساله مشکل داریم در مورد این موضوع جزیی صحبت کنیم. اگرچه این چنگ و دندانی بوده که آقای احمدی نژاد به مجلس نشان داده است. چون می دانسته که این زنان همه یا برخی شان رد می شوند و چون در ایران رسم است که معمولا زنان را قربانی می کنند بنابراین این زنان را بهانه ای قرار داده که اولا با رد شدن اینها بتواند برای وزاری دیگرش امتیاز بگیرد و دوم اینکه اگر کسی می خواهد رد بشود مجلس آنها را رد کند و بعدا گناه را متوجه مجلس کند. دیروز هم که شنیدیم که آقایان گفته بودند مگر مرد قحط است؟ و کس دیگری گفته بود که مگر می تواند یک زن هم وزیر باشد؟ جالب است که آقایان دارند خودشان را اینچنین افشا می کنند و بازیچه حرکات پوپولیستی قرار می دهند. احمدی نژاد می خواهد بگوید ببینید من چقدر مدافع حقوق زنان و روشنفکر بودم اما این مجلس بود که تایید نکرد."

وی با شرح مشکلاتی که در سر راه مشارکت زنان در جامعه وجود دارد تصمیم احمدی نژاد را یک شوخی دانست وافزود: "معلوم نیست که آقای احمدی نزاد با خودشان شوخی می کنند یا با ملت.  قوانین موضوعه این مملکت خروج اجازه همسر را برای زن ممنوع کرده است. حالا یا باید برای این خانم وزیر استثنا قائل شد و گفت به اجازه شوهر احتیاج ندارد ویا اصلا اگر شوهرشان با کارش مخالفت کند چه می شود؟! اینها درقوانین ماست. وقتی ما می گوییم قوانین ضد زن اصلاح شود برای همین است. یا مثلا تصور کنید اگر همسراین زنان با کس دیگری ازدواج کند آن موقع وضعیت چه می شود؟ اینها اداهای روشنفکری است و درواقع جوابی به درخواست های ما برای افزایش مشارکت زنان و افزایش نقش تصمیم گیر زنان درجامعه نیست. بنابراین جا دارد که زنان همچنان برای احقاق حقوق خودشان به مبارزه ادامه بدهند و جای هیچ مصالحه ای نیست. این سه زن از سوی دیگر از بانیان قوانین وطرح های ضدزن به مجلس بوده اند و جامعه این زنان این موضوعات را فراموش نکرده اند. درضمن قبل از اینکه قوانین اصلاح شود چنین ژست های روشنفکرانه ای بی معنی است."

لاهیجی ادامه داد: "ایشان جایی گفته بودند که  زنان نیمی از جمعیت هستند و قابلیت دارند. موضوع این است که ما می دانستیم که زنان قابلیت دارند  ولی این ایشان بودند که این دید را نداشتند. این اکتشاف حتما جزو الهامات جدید ایشان است. در همگرایی زنان برای ریاست جمهوری خواسته معرفی کاندیدای وزیر مطرح شده بود. برخی از کاندیداها هم قول داده بودند که درصورت رییس جمهور شدن حتما وزیر زن معرفی خواهند کرد. احمدی نژاد در اقدامی پوپولیستی سه وزیر معرفی کرد."

ین فعال زنان با تله خواندن پیشنهاد احمدی نژاد گفت: "نمایندگان مجلس زمزمه می کنند که رای نمی دهند به زنان پیشنهادی. اگر رای بدهند آن موقع این سوال پیش می اید که آیا آنها شایستگی دارند یا نه .اگر هم رای ندهند که در تله احمدی نژاد افتاده اند. این سه زن مباد که قربانی ردیف اول باشند برای وزاری پیشنهادی. درحقیقت این سه قربانی- یا یکی دوتایشان- قربانی خواهند شد که بقیه حفظ شوند. چون اگر 11 وزیر رد بشود یک رای عدم صلاحیت به کل کابینه خواهد بود  و احمدی نژاد باید یک کابینه جدید معرفی کند. به هرحال به نظر ما می اید یک بازی هایی وجود داردکه از ان سر در نمی آوریم و نظاره گر هستیم تا ببینیم چه پیش می آید."

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630