دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 617  ـ  يک شنبه 25 مرداد 1388 ـ  16 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

به نام دموکراسی، به کام تجزیهء اتحاد عمل ایرانیان

علیرضا کاظمی

استفادهء گنجی از ضمیر «ما» که لاجرم مخاطبی چون «شما» و یک جبهه‌گیری خودی علیه غیر خودی را علناً تداعی می‌کند، حکمی به ابطال شعار «اتحاد برای ایران» و بالاترین دستاورد جنبش یعنی «اتحاد عمل ایرانیان» است. شعاری که کلید تجمعات جهانی ایرانیان در روز بیست و پنجم جولای بود. آن‌چه که گنجی دراین مقاله ارائه می‌کند، می‌تواند در گام بعد به اهرمی برای تهییج آن دسته‌ای تبدیل شود که صحنه‌های ناشایست برخورد در تجمعات ایرانیان را به وجود می‌آورند. و همان گونه که نامیمون‌ترین تحول برای حکومت، ایجاد فضای اتحاد عمل بین ایرانیان بود، آن‌چه که محصول نهایی این طرز فکر در آینده است، جز در جهت محدودیت مطالبات جنبش و گستره آن، انحصاری کردن و به نام خود کردن آن و بازتولید هژمونی شبه‌حکومتی نخواهد بود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

کارزار پشتیبانی از مبارزات مردم ایران در استکهلم

و دستاوردها و چالش های پیش روی آن

مهرداد درویش پور

اين نوشته گام نخستین در بررسی برخی از دستاوردها و دشواری های فعالیت "جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران" در استکهلم است که اندکی پس از وقوع کودتای انتخاباتی در ایران تشکیل شد و در همین مدت کوتاه به یکی از موثرترین نهادهای سازماندهی اعتراضات در خارج از کشور بدل گشت. اعضای این جمع از کنشگران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در شهر استکهلم با دیدگاههای گوناگون هستند. این افراد گرچه عمدتا از فعالان حقوق بشر، جمهوری خواه و سکولار به شمار می آیند اما جملگی به صفت فردی حول محورهای حقوق بشری و دفاع از انتخابات آزاد در ایران و اولویت سازماندهی مبارزه علیه دولت کودتا دعوت شده اند و هیچیک به عنوان نماینده گروه سیاسی و یا عقیده خاصی شرکت نکرده اند و غالبا به هیچ گروه سیاسی نیز تعلق ندارند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

کاروان اکبر

مهشید امیرشاهی

من در این نوشته طبعاً قصد انتقاد از اکبر گنجی را ندارم که روزنامه نگاری است با  تحصیلات ناچیز و موقعیتش را مدیون مصیبت دیدگی و اعتصاب غذا و البته تبلیغاتی ست که در همه جا برایش انجام گرفته است. شبهه ای هم در باب توان تحلیل گری او ندارم تا  جایی برای گله باقی باشد. انتقاد من در اینجا متوجه کسانی است که سبب شده اند گنجی را یابو چنان بردارد که از تعیین نوع پرچم تا تعریف جنایت علیه بشریت را یک تنه بر عهده بگیرد بی آنکه اطلاع تاریخی در بارۀ اولی داشته باشد یا سواد حقوقی در مورد آخری. ایراد به کسانی وارد است که از او نماد مخالفت با رژیمی را ساخته اند که در واقع نمی خواهد عوضش کند، به ذات اسلامیش دلبسته است، خمینی اش را قبول دارد و ادعایش "ساختن دمکراسی است از پائین"! (بدون در دست داشتن دولت!) شکایت من از دانشگاهیان و روشنفکران سیاسی ساکن امریکاست است، که مترجم و بازاریاب و مدیر روابط عمومیش شده اند و حرف هایش را به ایرانی و فرنگی می قبولانند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

اعلام اعتصاب غذا

در قرنطينهء اندرزگاه شمارهء هفت زندان اوين

به نام خدا. ما امضا كنندگان ذيل، جمعي از شهروندان اين سرزمين كه طي حوادث پس از انتخابات بازداشت شده و اينك در قرنطينه اندرزگاه شمارهء هفت زندان اوين به سر مي بريم، بدين وسيله با شما هم ميهنان سخن مي‌گوييم و شما را از تصميم خود آگاه مي‌سازيم. ما مدتهاست كه در بلاتكليفي به سر مي‌بريم و از روند قضايي پرونده‌هامان بي‌اطلاعيم. دراين مدت بارها در شرايط خشونت‌باري بازجويي شديم و جهت اقرار به كارهاي ناكرده تحت فشار قرارگرفتيم، اتهامات واهي و بي‌اساس بر ما تحميل گرديد، امكان دفاع آزادانه از ما سلب و حقوق شهروندي اوليه‌مان ناديده انگاشته شد. ازهمين رو به نشانه‌ي اعتراض به وضعيت موجود از روز دوشنبه مورخه بيست و ششم مردادماه دست به اعتصاب غذا خواهيم زد تا صداي ناشنيده مانده‌مان را به گوش متوليان امر برسانيم. ما خواهان چيزي جز رسيدگي عادلانه و منصفانه به پرونده‌مان نيستيم. بديهي است اعتصاب مذكور تنها در صورت تعيين تكليف و آغاز رسيدگي به پرونده‌هامان در روزهاي آتي منتفي خواهد شد. جلال ذوالقدري، رضا شعباني، سهراب رضاپور، آرياسب مغان باوند، حسام سلامت، محمدرضا عروجي، حسين رضايي برسري، محمد صادق فومني(عبدالاعلا)، ايوب قنبرپوريان، حميد ترقي، شيخي آبلالي.

چاپ تصویر شاعر زنده روی کتاب ممنوع شد

روزنامه سرمایه

بر اساس یک قانون نانوشته، ناشران کتاب های شعر نمی توانند تصویر شاعر را روی جلد کتاب چاپ کنند. البته آنطور که ناشران می گویند صورت شاعران مرده می تواند روی کتاب هایشان ظاهر شود ولی به کار بردن تصویر شاعران زنده برای معرفی کتاب هایشان امری ممنوع شمرده می شود. بر ما معلوم نیست چنین قاعده نانوشته ای از کی و با چه استدلالی به اجرا درآمده است اما از یکی دو ناشر کتاب های شعر که پرس وجو کردیم متوجه درستی خبر شدیم و هر چه می شنیدیم بر حیرت مان می افزود. ناشری که از دغدغه بدتر شدن اوضاع نشر خود نخواست نامش برده شود، گفت: «چرا اینقدر تعجب می کنید؟ طوری چشمتان گشاد می شود که انگار دارم دروغ می گویم. بله، درج تصویر شاعر زنده روی جلد ممنوع است؛ بنابراین تصویر محمدعلی سپانلو، محمد شمس لنگرودی، فرشته ساری، علی عبداللهی، و هر شاعر زنده ای که وجود داشته باشد نمی تواند روی جلد کتاب هایشان بیاید.» او اضافه کرد: «شاعران مرده مشمول لطف هستند و می توان از عکس چهره آنها روی جلد استفاده کرد. چپ و راست بودن آنها هم مهم نیست و از احمد شاملو، منوچهر آتشی، نیما و نصرت رحمانی گرفته تا قیصر امین پور و احمد منزوی را می توان استفاده کرد.» این ناشر از ذکر بقیه نام ها خودداری کرد چون به قول او «تفاوت و تبعیضی وجود ندارد و هر شاعری را که بگویید مشمول این قضیه می شود.» با خودمان فکر کردیم چرا یک شاعر نمی تواند عکس خود را روی جلد بیاورد؟ مگر شاعر در جای دیگری غیر از کتابش هم می تواند معرفی شود؟ مگر چه تعداد نشریه و روزنامه برای تبلیغ آثار شاعران داریم؟ شاعران چگونه باید به مخاطبان شناسانده شوند؟ کجا باید سیمایشان دیده شود؟ چقدر جایزه و نشست های شعری در این ملک برپا می شود؟ چرا شاعری که پول انتشار کتابش را هم خودش می پردازد، نمی تواند تصویری معمولی و با رعایت شئون مربوطه را روی جلد بگذارد؟ چرا جلد برخی کتاب ها منقش به چشم و ابرو و اشک های گداخته و دلبرکان غمگین است و در عوض شاعر نمی تواند از تصویر خود برای اعتبار بخشیدن به جلد کتاب بهره بگیرد؟ چرا جلد کتاب یک شاعر نباید از دور به واسطه تصویر شاعر معروفش معرفی شود و مخاطب را به سمت خود بخواند؟ سخن اینجاست که اگر منظور از تصویر چهره شاعر معرف صاحب اثر است و جز این نیست و هدف دیگری نیز ندارد، درج نام شاعر هم روی جلد مصداق همین معرفی است و بنابراین باید آن را هم از روی جلد برداشت. سوال برانگیزتر از همه این است که چرا این حق برای شاعران مرده وجود دارد و برای زنده ها نه؟ پس درمی یابیم که چالش اصلی به تبلیغ شاعرانی خاص مربوط نیست و آنچه موجب وضع این قانون نانوشته شده است، احتمال بزرگنمایی شاعرانی است که در قید حیات اند و امکان دارد از این طریق بخواهند از تصویر خود «استفادهء ابزاری» کنند! نکتهء دیگری که ناشری دیگر به آن اشاره کرد در مورد شاعران خارجی بود که ظاهراً با رعایت ملاحظات - در مورد زنان - منعی ندارند و می توانند تصویرنمایی شوند.

(آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

نوشتهء: آندرو مانگو

بخش اول مقدمه ـ ريشه های مردم ترک

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

از ميان قبايل ترک، که «اوغوز» خوانده می شدند، پنج قبيله به جهان اسلامی نزديکتر بودند و از طريق بازرگانان و مبلغان عرب و ايرانی با اسلام آشنا شده و در قرن دهم هجری به دين اسلام درآمدند. اين امر درها را به روی پراکندگی بزرگ ترکان، آميختن شان با مسلمانان، و عاقبت تسلط شان بر جهان اسلام گشود. پدران ترکان امروز نخستين بار به عنوان مزدوران و بردگان خلفای عباسی نشسته در بغداد در جهان اسلام ظهور کردند. در آغاز قرن يازدهم اين بردگان خود تبديل به اربابان شدند و، بدينسان تعداد اندک مزدوران تبديل به آغاز کنندگان مهاجرت گسترده ترک ها به داخل جهان اسلام محسوب می شوند.

(پيوند به فهرست کتاب)     (پيوند با فيلترشکن >>>)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 615 ـ  جمعه 23 مرداد 1388 ـ  14 ماه اگوست 2009

شماره 614 ـ  پنج شنبه 22 مرداد 1388 ـ  13 ماه اگوست 2009

شماره 613 ـ  چهار شنبه 21 مرداد 1388 ـ  12 ماه اگوست 2009

شماره 612 ـ  سه شنبه 20 مرداد 1388 ـ  11 ماه اگوست 2009

شماره 611 ـ  دو شنبه 19 مرداد 1388 ـ  10 ماه اگوست 2009

شماره 610  ـ  يک شنبه 18 مرداد 1388 ـ  9 اگوست  2009  

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

تاملی در چيستی جنبش سبز تغيير

مهدی عربشاهی

در شرايطی که ايران پنجاه روز پرالتهاب را پشت سر گذاشته و تهران صحنه بزرگترين اعتراضات مردمی به فضای بسته سياسی کشور و نتايج انتخابات رياست جمهوری بوده است، دو سوال بيش از پيش رخ می نمايد. مردم عادی که سياسی ترين وجه زندگی خويش را در سی سال گذشته می گذرانند از يکديگر بی صبرانه می پرسند "سرانجام چه خواهد شد؟" فعالان سياسی و اجتماعی هم در گيرودار پاسخ به سوال هميشگی خود هستند: "چه بايد کرد؟"

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

سخنی با

جمهوری‌خواهان سکولار ایران

پیمان، فرزندی از ایران‌زمین

متأسفانه، هنوز از سوی جمهوری ‌خواهان سکولار ایران، به جز اعلامیه پراکنی یا شرکت در تظاهرات اعتراضی، حرکتی شایسته دیده نشده ‌است. به همين دليل اين خطوط را در شب سياه وطن، و از خاک وطن خطاب به آنان می نويسم: دوستان عزیز! امروز فرصتی تاریخی پيش آمده است، کاری کنيد! ما یک لشکر انبوهیم. ده تا پانزده میلیون ایرانی در نمایش انتخابات شرکت نکرده و به دنیا نشان داده اند که می‌خواهند مذهب از عرصهء حکومتی و زندگی اجتماعی آنها برای همیشه بیرون رود. بخش عمده ای از بیش از بيست و پنج میلیونی که به کاندیداهای اصلاح‌ طلب رای دادند نيز در این مبارزه با ما هستند. ما هم ‌اکنون، در کمترین میزان، حداقل سی میلیون نفر هستیم و طرفداران رژیم به هفت میلیون هم نمی‌رسند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

اسلام سياسي و

انگارهء ولايت مطلقه ي فقيه

اكبر كرمي

پس از فتواي آيت الله ناصر مكارم در مورد عدم مشروعيت انتصاب اسفنديار رحيم مشايي، در مقاله اي با عنوان اعتراضي ی "عبور از حق حاكميت ملي ممنوع!" استدلال كردم كه در چهارچوب مناسبات حاكم بر قانون اساسي ج. ا. ا. و نيز انگاره ي ولايت مطلقه ي فقيه، هيچ كسي (حتا ولي فقيه) حق دخالت فراقانوني در حوزه ي اختيارات رياست جمهوري را ندارد و چنين اقداماتي با هر عنواني كه انجام شود، دخالت در اختيارات برگزيده مردم محسوب شده و با حق حاكميت مردم بر سرنوشت خويش ناسازگار است. در آن مقاله، واكنش اعتراضي آيت الله منتظري نسبت به انتخابات دهم و اقدامات پس از كودتا از جنسي ديگر و متفاوت از رفتار اعتراضي آيت الله مكارم ارزيابي شده بود. سايت سكولاريزم نو با استقبال از اين مقاله بر اين نكته خورده گرفته بود كه چنين تفكيكي قابل قبول نيست و نمي تواند نقدي منصفانه و بي طرفانه تلقي شود.   

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

موضوع انشاء:

جمهوری اسلامی را تعریف کنید!

نادره افشاری

يک شاهی بود آن زمان های دور که حالا بهش می گویند «شاه وزوزک» که به زن ها یاد داد آدمند و فقط «ابژهء سکس» و کلفت و والدهء آقا مصطفا نیستند؛ که ریختند و قبرش را خراب کردند. [یادتان هست این صادق خلخالی دوم خردادی را با کلنگش؟] بعد مردها و آخوندها جمع شدند، یک عالمه «روشنفکر و تحصیلکردهء زن و مرد» هم کمکشان کردند، تا زنها را بچپانند تو خانه ها و تو آشپزخانه ها... البته کلی هم  زن کلاغ سیاه کمکشان کردند و بر علیه خودشان تظاهرات رفتند... بعد همهء اینها جمع شد و یک «آقا»یی آمد و گفت «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر». بعد هم «حکومت» اسلامی شد و از همان اول مردها راه افتادند به توسری زدن به زنها و روسری و ... چادر اجباری؛ و بعد هم شد مسالهء حجاب برتر و شل حجاب و بدحجاب... و خیلی ها شدند «فاحشه» و کلی ها شدند معتاد... و خیلی ها رفتند دوبی به «چیز فروشی»...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

بیانیهء جبههء ملی ایران

در خصوص دولت در سایه

بیانیهء جبههء ملی ایران

در خصوص دولت در سایه

بخشی از يک سخنرانی قبل از انتخابات

اگر میرحسین رای نیاورد

باید  از ایران فرار کنیم

عيسی کلانتری

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا)؛ عیسی کلانتري ، وزير اسبق کشاورزي، يک عصر روز دوشنبه در جمع مردم هشترود در تالار ماهان اين شهرستان حضور يافته وبا گفتن اينکه سپردن پست رياست جمهوري به احمدي نژاد کار خطرناکي است اضافه کرد: «ما در سياست خارجي شکست خورده ايم و هيچ کشوري با ما رو راست نيست جز سوريه که آن هم اعلام موضع کرده است».

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

================

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630