دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 613  ـ  چهار شنبه 21 مرداد 1388 ـ  12 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

علیه سکسیسم رژیم آپارتاید اسلامی

محمدرضا نیکفر

زنان نشان داده‌اند که جهت چیست. آنان از مدت‌ها پیش فضا را ساخته‌اند، پایه‌های جنبش را ریخته‌اند. رفع تبعیض، محتوای روشنی است که آنان در دوره‌ی کنونی به مفهوم‌های برابری و عدالت داده‌اند. پرسش این است که برابری‌خواهی زنانه بایستی چگونه به خواسته‌های آزادی و عدالت اجتماعی پیوند خورد. به نظر من، حلقه‌ی اصلی همانا رفع تبعیض است. رفع تبعیض در معنای گسترده‌ی آن، رفع همه تبعیض‌های مربوط به جنسیت، دین و عقیده، سبک زندگی، فرصت‌های اجتماعی، زبان و قومیت و مناسبات حاشیه و مرکز است. نظام فعلی بر تبعیض استوار است. تبعیض جنسیتی و تبعیض دینی دو رکن رکین آن هستند. این دو رکن در هم تنیده‌اند. به این جهت است که خواست رفع تبعیض جنسیتی، خواستی عمیقاً سکولار است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جنبش مدنی زنان وسیاست در ایران امروز

گفتگو با اعظم خاتم

جنبشی که با خواستهء حفاظت از حق رای وانتخاب مردم آغاز شد، درفرایند خود بتدریج برحق اعتراض وتظاهرات،حق فعالیت سیاسی بدون مواجهه با خشونت دولتی، حق آزادی مطبوعات وحق مردم در هدایت نظام سیاسی حاکم برجامعه، متمرکز شده است. حضورگستردهء زنان در جمع معترضان و در خط درگیری های پر مخاطره، حیرت آوراست. گفتار تحقیر و طرد زنان در نتیجهء این حیرت منزوی و خاموش شده است. در خیابان های شهر "تصویر قربانی" که عاملیت زنان را تنها به نخبگان و فعالان منسوب می کند، محو می شود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

برشی از فیلم های قدیمی

برای آنهایی که خنده از لبانشان پاک نمی شود

دلارام علی

خانه هنوز ساکت است و اندک نوری از پنجره اتاق وارد خانه می شود. سحر شده اما این فیلم هنوز پر از فریم هایی ست که من ندیده ام، اما خوب به خاطر دارمشان. باد خنکی از پنجره به داخل می وزد و من روی صندلی سبز قدیمی فریم های ندیده را دوره می کنم، به یاد آن هایی که جایی در همین نزدیکی، توی اتاق هایی که هوای اوین را حبس می کند، زندانی شده اند و فکر می کنم کاش در این لحظه های کشدار آن ها هم این فریم ها را از نو ببینند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دموکراسی و سکولاريسم

در گفتگوی پانته‌آ بهرامی با چهار روشنفکر ايرانی

شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» اصلی‌ترین خواست گروهی از روشنفکران، هنرمندان، فعالان سیاسی و حقوق بشر بود که از بیست و دوم تا بیست و چهارم ژوییه (سوم تا پنجم مرداد) در شهر نیویورک در مقابل سازمان ملل متحد گرد ‌آمدند. این گردهم‌آیی بهانه‌ای برای دیدار و گفت و گویی با نویسندگان، فیلم‌سازان، استادان دانشگاه و حقوق‌دانان در مورد جنبش سبز آزادی‌خواهی مردم ایران شد. رضابراهنی: دموکراسی یک ایمان است. مهرانگیز کار: با مکانیزم‌های همین نظام سیاسی دارد حرکت‌هایی دموکراتیک در ایران شروع می‌شود.  شجاع آذری: آیا باید واقعاً نهایتاً دین از دولت جدا بشود یا نه، من حتی این روزها به آن هم شک می‌کنم. عبدی کلانتری: ما باید جمهوری سکولار داشته باشیم و این تنها راه است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

===================== کوتاه و گويا  =====================

از آخرين سخنان سعيد حجاريان در پيش از انتخابات

مشكل همهء اصلاح ‌طلب‌ها فقدان پشتوانهء مردمي است

به گزارش خبرگزاری ميزان، سعيد حجاريان در مراسمي که از سوي حزب مشارکت در قم برگزار شده بود، در سخناني با اشاره به اينكه وي 11 سال پيش سنگ بناي دولت نهم را در قم نهاده است، تصريح كرد: «در دوره آقاي معين من در صدا و سيما حضور يافته و برنامه‌اي از من ضبط و پخش شد ولي امروز براي اينكه با ميرحسين موسوي ديدار كنم بايد به زيرزمين خانه وي بروم». وي تصريح كرد: در دورهء رضا شاه نيز مردم براي خواندن و گوش دادن روضه اباعبدالله در خانه‌ها و به داخل پستوها مي‌رفتند». در ادامهء اين جلسه مقاله نوشته شده از سوي حجاريان با عنوان «گربهء مريض آسيا» قرائت مي‌شود. در اين مقاله با بررسي وضعيت اصلاح طلبي در تركيه و ايران پرداخت و افزود: «مشكل همهء اصلاح ‌طلب‌ها فقدان پشتوانهء مردمي است». وي تصريح كرد: «اصلاح طلبي داراي رنگ‌هاي متنوعي است و رسيدن حکومت به رضاخان در ايران نيز حاصل نوعي اصلاح طلبي بود». حجاريان در ادامهء اين مقاله يادآور شد: «آنچه در ميان همهء اين اصلاحات مانند گوهر مفقوده‌اي بود مردم بودند زيرا بار اصلاحات بايد به دوش مردم باشد. البته انقلاب اسلامي تا حدودي مرض را تسکين داد و به تأخير انداخت اما لازم بود فرداي همان روز جنبش اصلاحات آغاز شود که متاسفانه نشد». وي اضافه كرد: «در جنبش دوم خرداد کوشيده شد توسعهء عامرانه به توسعهء مشارکتي تبديل شود و به گمان بنده راه بهبود اين امراض دولت ما جز توسعهء مشارکتي نيست». وي در پاسخ به سئوالي در ارتباط با اينكه آيا ميرحسين موسوي اميركبير ديگري براي اصلاحات در ايران است، افزود: «امير كبير به كشور ايران خدمات بسياري ارائه كرد ولي وي به تنهايي قادر به انجام اصلاحات نشد و در همين راه نيز جان خود را از دست داد». عضو جبهه مشاركت با بيان اينكه اصلاحات در ايران بايد با دموكراسي و مشاركت مردمي همراه شود، خاطرنشان كرد: «در دوران خاتمي مردم همكاري لازم را نداشتند و به همين دليل شاهد بوديم كه اصلاحات به ديوار خورد». وي تصريح كرد: «در شرايط كنوني مردم ما در كشور در نوعي كما، سستي و بي توجهي به سر مي‌برند و در شرايطي كه مشكلات اقتصادي زياد باشد مردم فقط به فكر خود خواهند بود».

نتيجه با هزينه به دست می آيد

وبلاگ عبدی کلانتری

بر حسب اتفاق چشم ام به فراز زیبایی افتاد که با این جمله تمام می شود، «نتیجه با هزينه به دست می آید» و حیف ام آمد آن مهجور بماند. خواننده ای در پاسخ به طنزی تکان دهنده در وبلاگ آقای یاسر میردامادی ـ حباب ـ به نویسندهء بلاگ هشدار می دهد که مواظب زبان خود باشد و در اوضاع بگیربگیر کنونی شرط احتیاط را رعایت کند و اگر خود در دیار غربت است، دست کم دوستان و خانواده اش را در ایران به دردسر نیندازد. این خواننده چنین می نویسد: «مثل اینکه شما و رفیق مقیم تونس ات از جونتون سیر شدین اون میذاره شما ورمی داری شما می ذاری اون ور می داره. یه کم به فکر خانواده ها تون باشین. منظورم عافیت طلبی نیست اما در هر حال مبارزه باید مفید باشه وگرنه آسیب دیدن بیهوده که نتیجه ای نداشته باشه چه فایده ای داره؟» در پاسخ گفتهء بالا، دوست و همفکر بلاگ ‌نگار (آقای محمد ط.) پاسخی کوتاه و ساده می دهد که نمونهء شهامت اخلاقی و وجدان مدنی یک شهروند مسؤل است: «دوست عزیز، از محبت شما ممنونم و عنایت شما را درک می کنم اما گمان می کنم هم رفیق در غربت افتاده ی من و هم بنده دست کمی از خیل در زندان افتاده و مجروح شده و کشته شده ی این دیار نداریم. اگر بگوئید همه ی آنها در زندان فتادند و مردند و زخمی شدند چه سود؟ خواهم گفت سود را به میزان خود باید سنجید نه به میزان نتیجه. شما بفرمائید از این مبارزه و نقد فرهیخته تر، مدنی تر ،آرام تر و در عین حال پر نفوذ تر در شرایط جاری سراغ دارید؟ آری، می شود همه بنشینیم و نگاه کنیم و دائما منتظر شرائط آرمانی بمانیم برای مبارزه... این به نظرم خیلی مطلوب نیست. نتیجه با هزینه به دست می آید.»

(آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 612 ـ  سه شنبه 20 مرداد 1388 ـ  11 ماه اگوست 2009

شماره 611 ـ  دو شنبه 19 مرداد 1388 ـ  10 ماه اگوست 2009

شماره 610  ـ  يک شنبه 18 مرداد 1388 ـ  9 اگوست  2009  

شماره 609 ـ  شنبه 17 مرداد 1388 ـ  8 ماه اگوست 2009

شماره 608 ـ  جمعه 16 مرداد 1388 ـ  7 ماه اگوست 2009

شماره 607  ـ  پنج شنبه 15 مرداد 1388 ـ  6 اگوست  2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

مطالب ديروز

پنجشنبه هشتم مرداد،

================

نسبت بنیاد‌گرایی سکولار با دموکراسی

پاسخی به دکتر اسماعیل نوری‌علا

دکتر مهرداد مشايخی

بخش هائی از اصلاحگران اسلامی نیز خود را جمهوری‌خواه، دموکرات و سکولار می‌دانند (در عین باورمندی به ارزش‌های دینی خود). افرادی نظیر عبدالکریم سروش، محسن سازگارا، اکبر گنجی، فاطمه حقیقت‌جو و علی افشاری از این زمره‌اند. باید در جریان آکسیون‌ها و همکاری‌های موردی، دو طرف با دیدگاه‌های یکدیگر در عمل آشنا شوند و امکان همکاری‌های درازمدت و راهبردی را بسنجند. من با آقای نوری‌علا موافقم که بر سر اساس جمهوری، دموکراسی و جدایی دین از حکومت نمی‌توان مصالحه کرد. ولی خطای دیگر این است که خوش‌خیالانه تصور کنیم این مباحث را می‌توان با یک تعریف ساده در روی کاغذ، و ایستادگی بر سر آن «اصول»، تمام شده دانست.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

هیچ بازگشتی وجود ندارد

الهه بقراط

کشته شدن فجیع محسن روح‌الامینی فرزند جوان یکی از مشاوران محسن رضایی، از زمامداران مؤثر نظام و یکی از چهار نامزد تأیید شده توسط شورای نگهبان در رأی‌گیری 22 خرداد که در عین حال تنها نامزدی است که ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را تبریک گفته و همزمان برای اطمینان، مراتب وفاداری بی‌چون و چرای خود را به ولی فقیه نیز ابراز داشته است، برگ دیگری را در سرکوب سی ساله جمهوری اسلامی گشود. برگی که نشان می‌دهد فرزندان زمامداران و مسئولان، اعم از دختر و پسر، علیه پدران خود و نظامی که آنها بر پا داشته‌اند یا به خیابان می‌روند، یا اگر به دلایل گوناگون چنین امکانی را نداشته باشند، با صدای اعتراض مردم همراهی می‌کنند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

نسبت دولت های قدرتمند

با جنبش آزادیخواهانه

امین حصوری

دولت های غربی، به رغم برخی اظهارات و تعارفات بی پشتوانه، در مواجهه با جنبش مردمی در ایران رویهء دو پهلو و کج دار مریزی را در پیش گرفته اند؛ رویه ای که در بهترین حالت می توان آن را با صفت های محافظه کارانه، غیر مسئولانه و تناقض آمیز توصیف کرد. این رویه در بارزترین وجه خود نخست در تصمیمات نشست سران اقتصادی جهان (جی 8) در ایتالیا رسمیت یافت که در بیانیهء پایانی آن، با فشار آمریکا و انگلیس (دشمنان آشتی ناپذیر حکومت ایران!؟)، مسائل و بحران کنونی ایران موضوعاتی داخلی تلقی شده و بر گشوده بودن باب ادامهء گفتگوها با حکومت ایران تاکید گردید. صورت نهاییِ این برخوردهای «حسابگرانه» نیز با به رسمیت شناختن ریاست جمهوریِ محمود احمدی نژاد از سوی دولت آمریکا و حضور نمایندهء اتحادیهء اروپا و برخی سفیران اروپایی در مراسم تحلیف او رقم خورد. به عبارت دیگر همان رفتاری که انجام زود هنگامِ آن پیش از این دولت های روسیه و چین را منفورِ مردم ایران گردانیده بود، با چند هفته تاخیر و با سهولتی باورنکردنی از سوی سایر دولت های دنیا هم تکرار شد تا بخش دولتی یا «رسمیِ» جامعهء جهانی در چگونگی پاسخ به تحولات خونین ایران شرمسار تاریخ گردد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

استفاده ابزاری از حقوق بشر

بهرام رحمانی

اکنون سبزپوشان اسلامی، با حمایت های «بی دریع» و «سخاوتمندانه» دولت ها و رسانه های غربی و هم چنین طیف توده ای - اکثریتی، جمهوری خواهان رنگارنگ، لیبرال ها، اپورتونیست ها، فرصت طلبان و غیره در تلاشند حضور مردم در خیابان ها را به نفع سیاست های خود، طوری به پایان برسانند که کل حکومت اسلامی آسیب نبیند و دست نخورده باقی بماند. این نقطه مشترک سیاست های خامنه ای، احمدی نژاد، موسوی، کروبی، رفسنجانی، خاتمی و غیره نیز هست که حاکمیت نظام سیاسی و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی از بین نرود. در عین حال رقابت و کمشکش بین آن ها برای دست بالا گرفتن در این نظام، واقعی است و چه بسا احتمال دارد این کمشکش ها در آینده به یک درگیری شدی تر هم بین جناح های درون حکومتی منجر شود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

ما به هيچ وجه از

«جمهوري اسلامي خواهي»

دست برنمي داريم

محدرضا خاتمی

روز گذشته روزنامهء اعتماد مصاحبه ای را با آقای محدرضا خاتمی منتشر کرد که حاوی مطالب مهمی بود.

(بقيه )

================

================

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630