دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 609  ـ  شنبه 17 مرداد 1388 ـ  8 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات          English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

اکبر گنجی و «یک بام و دوهوا»

مسعود نقره کار

در این اعتصاب غذا جز به رنگ سبز و حمایل شنل واره های سبز بر گرده ی حامیان این اعتصاب غذا، به هیچ نماد و رنگ دیگری اجازه ی حضور داده نشد. گنجی حتی از نصب پرچم های سه رنگ، با و یا بدون شیر خورشید، در محدوده و جایگاه اعتصاب غذا پرهیز کرد؛ پرچمی که نه فقط سلطنت طلبان و مجاهدین خلق ایران که بسیاری از ایرانیان مستقل و وطن پرست حامل آن بوده و هستند؛ پرچمی که نماد های هزاران سال تمدن  بر آن نقش بسته است. گنجی حتی در اتخاذ و طرح شعارها نیز ایجاد محدودیت کرد، آنگونه که  شعار هایی که این روزها  از سوی  دلاوران آزدایخواه میهن مان در خیابان های ايران فریاد می شوند، در این اعتصاب غذا راه نیافتند. گنجی بارها کاربرد اینگونه روش ها غیر دموکراتیک و فرقه گرایانه ی حزب الهی ها و گروه های فشار حکومت اسلامی را در گفتار و نوشتار مورد نقد و نفی  قرار داده است...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

از کاریکاتور انقلاب تا کاریکاتور رهبری

محمدرضا شکوهی فرد

سه دهه پس از آن شنیدن و آن اعتراف بزرگ اما دیرهنگام، اینک شرایطی مشابه را به نظاره نشسته ایم. قریب به دو ماه از برگزاری انتخابات دور دهم ریاست جمهوری اسلامی ایران گذشته. موج اعتراضات نخست نسبت به نتایج انتخابات و اکنون نسبت به کلیت سیاست ها، روش ها و نظام سلطه جویانه ای که از سوی حاکمیت در مناسبات با  جامعه، تنظیم شده،  رو به تزاید نهاده است. صدایی سهمگین در انتظار شنیده شدن است. تیک تاک ساعت به نظاره نشسته ـ امیدوار آنکه خوابیدگان بیدار شوند. اما افسوس کسی که خواب ست را می توان بیدار کرد اما آنکس که خود را به خواب زده؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دیروزی ها و امروزی ها

نادره افشاری

فرض کنیم اصلاً «کودتا»یی اتفاق نیفتاده بود. میرحسین موسوی شده بود رئیس جمهوری و این روزها باید می رفت بیت خامنه ای به دست بوس و بعد هم حکمش را از دست خاتمی و هاشمی رفسنجانی می گرفت... و از این حرف ها... و... خب... البته دیگر این بساط راه نمی افتاد؛ ولی آیا بساط سنگسار و قصاص و دیه و صیغه و تعدد زوجات و سهم ارث نابرابر و شهروند درجه دو بودن خیلی از ملت هم تغییری میکرد؟ آیا دیگر مردم را به تخت شلاق نمی بستند، زن ها با مردها برابر می شدند، حقوق دگراندیشان با شیعه های ناب محمدی برابر می شد، تورم کم می شد، بیکاری کم می شد، یا مثلا وابستگی به روسیه کم می شد؟!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

نامه ای سرگشاده به پدرجان باختهء آزادی، محسن روح الامینی

ی. صفایی

پدر محسن جان باخته! مردم ایران با مبارزات خود هرگز آب در هاون نمی کوبند که شما مدعی شده اید: «تلاش های دشمنان مردم، نظام، امام، رهبری و شهدا برای مصادرهء فرزند عزیزم آب در هاون کوبیدن است و امروز همه وظیفه داریم دست در دست هم با وحدت خانواده بزرگ انقلاب اسلامی در راه پیشرفت نظام حرکت کنیم و فرصت طلبان را مأیوس کنیم». واقعاً تأسف بار است که مردم ایران را در خانه و کاشانهء خودشان دشمن فرض می کنید. حتی اگر فرض شما را یقین بگیریم، پس این دشمنان هستند که به خونخواهی فرزند شما برخاسته اند. شرمتان باد!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

يک توضيح لازم

اسماعيل نوری علا

نامهء ضميمه را دوستی به نام حميد از تهران فرستاده است که در آن به لغزش های متعددی در مقالهء ديروز من اشاره شده. از آنجا که در نوشتن آن مقاله قصدم تحقيق تاريخی نبود، بلکه تحول مفهوم «ايرانيت» را تعقيب می کردم، به پس و پيش بودن زمان ها توجهی نداشتم و فکر هم نمی کردم که اين موضوع در گوهر آن مقاله تأثيری داشته باشد. اکنون هم کافی است که بجای 1376 از تاريخ 1380 ياد کنيم تا اشتیباهات مفروض در اين نامه تصحيح شود. بهر حال، با تشکر از دقت ها و دوستی های حميد عين مطلب او را در اينجا می آورم.>>>>

از کتاب «درد اهل ذ مه»

فصل نهم: دیهء اهل کتاب ـ نابرابری انسان ها

بخش سوم: دیه در دوران قاجاریه

نوشتهء: يوسف شريفی

نوع برخورد با اقلیت های مذهبی در دوران قاجاریه شباهت بسیاری به وضعیت اواخر دوران صفوی دارد. نوع آرا و دیدگاه های علمای دوران قاجاریه نسبت به یهودیان و زرتشتیان، شباهت بسیاری به دیدگاه های محمد باقر مجلسی و سایر فقهای اواخر عصر صفوی دارد. محدودیت ها و تحقیرها بر آنان اعمال می شد، جان آنان ارزشی و قتل آنان مجازاتی نداشت. بابیان هم در میانه عصر قاجاریه به جمع دیگر اقلیت های مذهبی در ایران پیوستند. در تاریخ دوران قاجاریه به دو اصطلاح رایج در آن دوران، در رابطه با یهودیان و بابیان بر خورد می شود. دو اصطلاح «جُهود کُشان» و «بابی کُشی».

(پيوند با فيلترشکن >>>)

انتشار 276 كتاب با موضوع مهدويت در يك سال گذشته

خبرگزاري فارس

به گزارش خبرگزاری فارس، تعداد 276 عنوان كتاب با موضوع مهدويت و 95 كتاب با عنوان امام زمان(عج) از نيمهء شعبان سال گذشته تا كنون به قلم نويسندگاني چون مقام معظم رهبري، آيت‌الله عبدالله جوادي آملي و حسن رحيم‌پور ازغدي در ايران منتشر شده است. سال گذشته ناشران سال پر كاري را در حوزه چاپ كتاب‌هايي با موضوع مهدويت سپري كردند.  ميان كتاب‌هاي به چاپ رسيده، كتاب‌هايي با موضوع‌هاي انتظار، دلايل غيبيت و پرسش و پاسخ دربارهء وجود و ظهور آن حضرت بسيار ديده مي‌شود كه مي‌توان به كتاب پرفروش «100 پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان (عج)» نوشته عليرضا رجالي ‌تهراني اشاره كرد كه در سال گذشته به چاپ شانزدهم رسيد. از ديگر كتاب‌هاي قابل توجه سال گذشته با موضوع مهدويت، كتاب «قيام و انقلاب مهدي (عج) از ديدگاه فلسفهء تاريخ و مقالهء شهيد» نوشته شهيد مطهري و چاپ انتشارات صدرا است كه به چاپ سي و هشتم خود رسيد. هفتمين چاپ از «كتاب مهدي (عج)، ده انقلاب در يك انقلاب» از حسن رحيم‌پور ازغدي، انتشارات سروش هم در فاصلهء ميان نيمهء شعبان گذشته تا كنون منتشر شده است. در كنار نويسنده‌هاي تقريباً نا آشنا و موضوع‌هاي تقريباً آشنا و تكراري كه هر سال در موضوع مهدويت چاپ مي‌شوند، كتاب‌هايي با موضوع‌هاي نو يا كتاب نويسنده‌هايي نام آشنايي هم ديده مي‌شود كه در اين ميان مي‌توان به اين كتاب‌ها اشاره كرد: «آفتاب در سايه: مروري بر ديدگاه رهبري دربارهء حضرت مهدي (عج) و فلسفه انتظار ـ ناشر: مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي دفتر نشر فرهنگ اسلامي؛ نويسنده: مقام معظم رهبري» ـ «آيين برنامه‌سازي در موضوع مهدويت، ناشر: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مركز پژوهشهاي اسلامي؛ نويسنده: مهدي داود‌آبادي» ـ  «خط امان: پژوهشي در موعود اديان: دلايل عقلي و فلسفي ـ ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامي ؛ نويسنده: محمد امامي‌كاشاني» ـ  «خط امان: پژوهشي در موعود اديان: گفت و گوها ـ ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامي ؛ نويسنده: محمد امامي‌كاشاني» ـ «سوداي روي دوست؛ ناشر: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) نويسنده: مرتضي آقاتهراني» ـ «مهدويت در منظر امام خميني (ره)؛ ناشر: موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره) ؛ نويسنده: ابوالفضل هدايتي» ـ  صبح اميد (نگاهي به مبحث مهدويت و انتظار)؛ ناشر: بوستان كتاب قم ؛ نويسنده: جواد محدثي» ـ  صبحدم اميد؛ ناشر: دليل ما ؛ نويسنده: جواد محدثي» ـ  «عصاره خلقت: درباره امام زمان (ع)؛ ناشر: مركز نشر اسراء ؛ نويسنده: عبدالله جوادي ‌آملي» ـ  «اندكي صبر فرج نزديك است: به همراه نكته‌هايي ناب و خاطراتي شگفت از امام خميني پيرامون امام زمان عج و جدول مراقبات؛ ناشر: پيوند با امام ؛ نويسنده: عليرضا صادقي». نكته قابل توجه در ميان ناشران فعال در حوزه مهدويت اين است كه مسجد جمكران با چاپ 60 عنوان كتاب دربارهء امام زمان پر كارترين ناشر كشور در مدت ياد شده بوده است. پس از آن انتشارات موعود عصر با 14 عنوان كتاب در رديف دوم قرار دارد. رتبه سوم هم به مركز فرهنگي انتشاراتي منير با چاپ 11 عنوان كتاب اختصاص دارد.

(آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

 شماره 607  ـ  پنج شنبه 15 مرداد 1388 ـ  6 اگوست  2009

شماره 606  ـ  چهار شنبه 14 مرداد 1388 ـ  5 اگوست  2009

شماره 605  ـ سه شنبه 13 مرداد 1388 ـ  4 اگوست  2009

شماره 604 ـ  دو شنبه 12 مرداد 1388 ـ  3 ماه اگوست 2009

شماره 603 ـ  يک شنبه 11 مرداد 1388 ـ  2 ماه اگوست 2009

شماره 602 ـ  شنبه 10 مرداد 1388 ـ  1 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

مطالب ديروز

================

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

ايران برای همهء ايرانيان؟

هميشه، هنگامی که زمانه سخت تنگ و تاريک می شود و گياه اميد در دل ها می پژمرد، و آن گاه، ناگهان، سوسوی نوری از جائی بچشم می خورد، همهء انسان های شب گريز، طبعاً و بی هيچ ملاحظه ای، به هر رشته از آن سوسو می آويزند، با اين دل اميدوار که شايد اين شعاعی از نور واقعی رهائی باشد و شايد دوران دوزخی زيستن شان به پايان رسيده باشد. در هنگامهء سال 1376 نيز کسی را سر ايستادن و پرسيدن از «مشارکتی ها» و «اصلاح طلبان» نبود که چگونه می خواهيد اين سرزمين را به «همه» ی ايرانيان برگردانيد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

حق شهروندی « من»

و این رنگین کمان « سبز»

فرهنگ قاسمی

امروز جنبش به افتراق نیاز ندارد. رنگارنگی جنبش انعکاس بدیل گرائی آن و ترجمان سکولار بودن آن است. داشتن یک «ديد» وسیع از افق سیاسی فردا، اعتقاد به روندهای درست در حرکت که لازمهء دموکراسی جامعهء فردای دموکراتیک جنبش ما را از تقسیم شدن به دو بخش خودی و ناخودی نجات خواهد داد. حرکت امروز باید و باید مبتنی بر آزادی و اعتدال باشد. اما این آزادی و اعتدال چگونه به وجود خواهد آمد؟ شرط نخستین، خواستن و مطالبه کردن آن است. در برابر جنبشی که بوجود آمده نباید ایستاد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جنبشی برای تأسيس جمهوری؟

عبدی کلانتری

جنبش سبز طی همين چهارـ پنج هفته به اندازه چندين سال از آن انتخابات فرمايشي‌ی هميشگی فاصله گرفته؛ انتخاباتی که مثل صفحه‌ی خط خورده هرچهارسال يکبار همان صدای تکراری را مرتب به گوش ما می رساند. ديگر «خاتمی دوم» و «خاتمی سوم» راه حل خروج از اين بحران نيست. کافی نيست که رأی مردم شمرده بشود؛ اين رأی بايد ضمانت اجرايی هم داشته باشد. چه فايده که سيزده ميليون، بيست ميليون، يا چهل ميليون شهروند به کسی رأی بدهند، او رئيس جمهور شود و اعلام کند به اصول جمهوريت وفادار است اما همزمان از پشت سر او، از بالای سر او، اهرم های اصلی قدرت و ثروت و اداره‌ی کشور و اجرای عدالت در دست ارگانهای غيرمنتخب و ولايـت پناهان باشد؟!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

پیوند دلایل «ریشه ای» و «مقطعی»

در جنبش کنونی

کورش عرفانی

موسوی را مردم باید رهبر جنبش بدانند و نه یک اقلیتی از وفاداران به اصلاحات که در خارج و با استفاده از پشتوانه ی رسانه هایی مانند بی بی سی یا صدای آمریکا بخواهند با تکرار مکرر واژه «رهبر» او را به نوعی به رهبریت جنبش سنجاق کنند. این امر باید به صورت خودجوش و طبیعی و در واقع اجتماعی روی دهد نه به صورت مکانیکی و به زور تبلیغات. بدیهی است که اگر موسوی بخواهد به عنوان «رهبر» نقش ترمز یا محدودساز جنبش را ایفاء کند فعالان جنبش با کنار زدن وی راه را برای رهبری های مردم گرا باز خواهند کرد. بنابراین در این عرصه نیز صداقت، شفافیت و ارجحیت دادن به خواست و انتخاب اجتماعی جنبش از اهمیت فراوان برخوردار است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

کوتاه و گويا

کدیور می گويد:

مردم ایران خواهان جدایی

کامل دین از حکومت نيستند

کیخسرو آرش گرگین

آزادی ایران بدون جدایی کامل دین از سیاست شدنی نیست، امری که جنبش آزادی خواهی نسل نوین به خوبی در اش یافته است. درست از این روست که باید کسانی را که با این خواست بنیادین جنبش همراهی ندارند به نام شناساند و نگره های شان را آشکار نمود. یکی از این مخالفان لائیسیته، فردی ست که هفته نامه ی اشپیگل انگلیسی از او زیر نام "آیت الله کدیور" یاد می کند. کدیور در گفت و گوی خود با اشپیگل نه تنها از حق مسلم ایران از داشتن انرژی هسته ای دفاع می کند و خود، و موسوی، و احمدی نژاد را در این امر همراه و همرای می پندارد، بلکه بر این باور است که اغلب ایرانیان خواستار جدایی کامل دین از حکومت نیستند! من نمی دانم آقای کدیور، که خود را نواندیش دینی نیز می نامند، و برخی از هواداران نوین سکولاریسم نیز "احترام خاصی" برای شان قائل هستند(*)، آمارشان را از کجا آورده اند، اما ایشان گویا منبع های کاملا دقیقی دارند: «من قبول دارم که پاره ای از جوانان تمایل به زندگی از نوع غربی دارند. اما نباید برای آن وزن زیادی قائل شد. نه من و نه اکثریت هموطنان من طرفدار جدایی کامل دین از حکومت نیستیم . ایران کشوری است با سنن و ارزشهای اسلامی . بیش از نود و هشت ایرانیها مسلمان هستند». ایشان در جایی دیگر می فرمایند: «اعتراض ما غیر خشونت آمیز، قانونی، و "سبز" است، کاملا اسلامی!» اینکه ایشان چگونه و به چه حقی اعتراض مردم ایران را "اعتراض ما" می نامند و در همین ابتدای امر چتر تملک جویی شان را بر سر مردم ایران می گسترانند، امری ست که فهم اش تا اندازه ای مشکل است...

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630