دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانهء صفحه اول  |  جستجو  |  فيلترشکن  |  کوتاه و گويا  |  عکس و مکث ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان  |  گروه ها  اسناد  |  رفتگان 

فهرست الفبائی نام نويسندگان

 سال دوم ـ  شماره 599  ـ  چهار شنبه 7 مرداد 1388 ـ  29 جولای  2009

فهرست کليهء مقالات

English Section

مقالات دربارهء سکولاريسم

===================

منتشر شد ـ در 600 صفحه

بنیان گزار نخستین دولت

سکولار در ترکیه
نویسنده: لرد کین راس
مترجم:  اسماعیل نوری علا
ناشر: نشر فروغ>>>

26 يورو

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

آیت الله تسخیری

مردان بزرگ دینی حافظ معنویت در برابر سکولاریسم هستند

======

آيت الله کعبی

(در «رسالت» 24 مرداد):

مروجان سکولاريسم

تائيد صلاحيت نمى‌شوند.

======

 

مردم بی دفاع اشرف، قربانی سازش و عهدشکنی؟

اميدوارم که تصميم به تصرف شهرک بی دفاع اشرف و رفتار سربازان عراقی در حين انجام اين هدف ناشی از تصميم حکومت عراق باشد و از تغيير روش دولت آمريکا که مسئوليت جان ساکنان اشرف را بر عهده داشته حکايت نکند. دولت آمريکا، با توجه به قراری که در دوران دولت آقای بوش با عراق و ساکنان اشرف گذاشته، نمی تواند چنين رفتاری با اين مردم بی دفاع را تصويب کند و حق بر اين است که از دولت آقای اوباما خواسته شود که هر چه زودتر، و با استناد به قرارهای حقوقی موجود، به نجات ساکنان اشرف بشتابد.

 

راست و دروغ بودن خبرها در شرايط کنونی

اگر کسی با  قسم و آيه به من بگويد که پليس آمريکا (حتی خشن ترين شان) دست دزدی را قطع کرده، من و امثال من طبعا نمی توانيم چنين خبری را باور کنيم؛ چرا که با ساختار قوانين موجود در آمريکا، و در ظرفيت و ذهنيت پليس آمريکا، که بر اساس آن ساختار شکل می گيرد، چنين چيزی از محالات محسوب می شود. يا اگر، مثلاً، بگويند که در لندن پليسی به زنی در زندان تجاوز کرده و گفته من از فلان اسقف اجازه داشته ام و همانجا صيغه ای خوانده ام و با او به عنوان زنم همبستر شده ام همه ی شنوندگان فکر خواهند کرد که با يک آدم خيالباف، يا دروغگو و تهمت زن روبرو هستند. اما اگر خبر پيش آمدن هر دوی اين وقايع در ايران به گوش ما برسد، از آنجا که اين گونه حوادث را در ظرفيت چنين حکومتی و قوانين مسلط بر آن می بينيم، حتی اگر در مورد صحت خبر صد در صد يقين نداشته باشيم، نمی توانيم با قاطعيت امکان حدوث آن را منکر شويم. 

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

علیه سکسیسم رژیم آپارتاید اسلامی

محمدرضا نیکفر

زنان نشان داده‌اند که جهت چیست. آنان از مدت‌ها پیش فضا را ساخته‌اند، پایه‌های جنبش را ریخته‌اند. رفع تبعیض، محتوای روشنی است که آنان در دوره‌ی کنونی به مفهوم‌های برابری و عدالت داده‌اند. پرسش این است که برابری‌خواهی زنانه بایستی چگونه به خواسته‌های آزادی و عدالت اجتماعی پیوند خورد. به نظر من، حلقه‌ی اصلی همانا رفع تبعیض است. رفع تبعیض در معنای گسترده‌ی آن، رفع همه تبعیض‌های مربوط به جنسیت، دین و عقیده، سبک زندگی، فرصت‌های اجتماعی، زبان و قومیت و مناسبات حاشیه و مرکز است. نظام فعلی بر تبعیض استوار است. تبعیض جنسیتی و تبعیض دینی دو رکن رکین آن هستند. این دو رکن در هم تنیده‌اند. به این جهت است که خواست رفع تبعیض جنسیتی، خواستی عمیقاً سکولار است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

چند يادداشت از شب ها و روزهای پيش از انتخابات

مينو صابری

دارم به موج فکر می‌کنم، این موج از کجا شروع شد؟ چرا شروع شد؟ منافع چه کسانی در خطر افتاده بود؟ چه کسانی الان دارند موسوی را حمایت مالی می‌کنند؟ این‌ همه هزینه برای تبلیغات از چه جهت صرف او شد؟ آیا اگر روزی موسوی دولتی تشکیل داد و به بن بست مالی برخورد آیا باز هم این حامیان به کمک او خواهند شتافت؟ چرا خاتمی‌ها و رفسنجانی‌ها و ناطق‌ها امروز در کنار هم قرار گرفته‌اند؟ مگر دوازده سال پیش مردم برای نه گفتن به رفسنجانی و ناطق به خاتمی رو نیاورده بودند؟ چطور شد که حالا همه از رفسنجانی حمایت می‌کنند که با آبروی او و خاندانش بازی شد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

کورش! بگو و برايمان بمان!

حمیدرضا خادم 

در اخبار هولناک اعتراف گیری، نام کورش زعیم نیز دیده می شود. اخبار فشار و آزار و شکنجه را می شنویم و نگرانیم. نگران نه از اینکه زعیم سخنی بگوید که سناریوی از پیش نوشته شده حاکمان کلید بخورد، چراکه زعیم و همفکرانش بجز منافع ملی و آزادیخواهی دغدغه ای ندارند و فعالیتی فراتر از مبارزات مدنی در مرام شان نیست. نگرانی از این روست که زعیم مقاومت کند و در برابر سناریوی امنیت خانهء جمهوری اسلامی بایستد... ای کاش زعیم و زعیم ها که امروز در بند حاکمیت استبدادی گرفتارند بدانند که آنان تنها متعلق به خود نیستند و از آن ایرانند. سلامت و برقراری شان تضمین آزادی است که مردم ایران در پی آنند. ای کاش عزیزان در بندمان بدانند که حضور گرمشان در میان ملت شور و امیدی مضاعف در پیگیری مطالبات ملی ایجاد می کند و مقاومت نکنند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

ندا عاشق موسیقی بود؛ آواز می خواند...

گزارشی از ديدار با مادران جان باختگان راه آزادی

ندا فرزند دوم خانه بود یک خواهر بزرگتر و یک برادر کوچکتر دارد. دخترم خاص بود خیلی خاص. از بچگی همین طور بود. عاشق موسیقی بود و فلسفه. پر از سوال بود. همیشه پر از چرا. برای همین رفت دنبال الهیات و فلسفه. دانشگاه آزاد الهیات می خواند. عاشق خدا بود. دنبال خدا بود. بیشترین عشقش مطالعه کتابهای فلسفی بود. ولی دانشگاه جواب سوال هایش را ندادند. نه فقط جواب چراهایش را ندادند که به بن بستش هم رساندند. دانشگاه را بعد از سال دوم ول کرد. نمی توانست بعضی از برخوردها را تحمل کند. ندا عاشق موسیقی بود. آواز می خواند.<<<

(پيوند با فيلترشکن >>>)

===================== کوتاه و گويا  =====================

پدرخوانده به سَبْکِ ايرانی

ف.م. سخن

«جناب  آقای دکتر احمدی نژاد - رياست محترم جمهوری اسلامی ايران. با سلام و تحيت، انتصاب جناب آقای اسفنديار رحيم مشايی به معاونت رييس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی ميان علاقمندان به شماست. لازم است انتصاب مزبور ملغی و کان لم يکن اعلام گردد. سيد علی خامنه‌ای".  

کار ديگر به عزلِ معاونت ها کشيده است. جای تعجب نيست؛ وقتی به انسان مقام خدايی بدهند، خواهد خواست که همه چيز جزء به جزء مطابق اراده ی او انجام شود. از قانون تا شخص، همه چيز در اختيار اوست. اراده کند تصويب می شود، اراده کند رد می شود؛ اراده کند انتخاب می شود، اراده کند عزل می شود. اگر دست اش را ببوسی و به پايش بيفتی تو را به اوج می رساند. اگر هر چه را گفت، بی چون و چرا بپذيری و در جهت اجرای منوياتش به جان و دل بکوشی مقامی والا به تو می بخشد. اما وای به روزی که از اطاعت سر باز زنی و در آن چه گفت چون و چرا کنی. از اوج خوشبختی به حضيض ذلت فرو خواهی افتاد. در دستگاه او جايی نخواهی داشت. عوامل اش به چشم خائن به تو خواهند نگريست. وجودت تحمل نخواهد شد. خوش شانس باشی می گذارند بروی در گوشه ای عزلت گزينی. بد شانس باشی، يا زبان درازی کرده باشی، يا بدتر از همه از اطاعت سر باز زده باشی، کارت با کرام الکاتبين است. پدرخوانده، در فضايی نيمه تاريک، بر صندلی حکمرانی اش نشسته است. جان نثاران دور تا دور او را گرفته اند. او "مصلحت جنابعالی" را بهتر از خودتان می داند. او آن چه را که "موجب اختلاف" است بهتر می شناسد. او، با يک جمله به تو امر می کند که انتصاب ات را ملغی و کان لم يکن اعلام کنی. اين کم‌ترين کاری ست که پدرخوانده می تواند از فرزندش بخواهد. فرزند بايد دست او را ببوسد و چَشمِ جانانه ای بگويد. او ناظر بر تمامِ حالت هاست. فردای فرزند به اين حالت ها بستگی دارد. و يک سوال: اگر آقای ميرحسين موسوی بر سرِ کار می آمد، با وجودِ پدرخوانده ای که حتی اجازه ی انتخابِ معاون اول به رئيس جمهورِ محبوب و منصوبِ خودش نمی دهد، چه می توانست بکند؟ می توانست مطبوعات را آزاد کند؟ قوانين سرکوب گرانه را ملغا کند؟ با آمريکا رابطه برقرار کند؟ و در يک کلمه تصميم بگيرد و اجرا کند؟ خوب است به اين سوال بيشتر فکر کنيم...>>>

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 598  ـ  سه شنبه 6 مرداد 1388 ـ  28 جولای  2009

شماره 597  ـ  دو شنبه 5 مرداد 1388 ـ  27 جولای  2009

شماره 596 ـ  يک شنبه 4 مرداد 1388 ـ  26 ماه جولای 2009

شماره 595 ـ  شنبه 3 مرداد 1388 ـ  25 ماه جولای 2009

شماره 594 ـ  جمعه 2 مرداد 1388 ـ  24 ماه جولای 2009

شماره 593 ـ  پنج شنبه 1 مرداد 1388 ـ  23 ماه جولای 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

مطالب ديروز

ابلها مردا!

ما « سند انكار » قدرت شمائيم!

بابک داد

زنده ياد احمد شاملو در شعري گفته بود: «ابلها مردا! من عدوي تو نيستم، انكار توام!» بعد از چهل روز «زندگي مخفي» و خانه بدوشي در شهرهاي ايران و گريختن از دام مأموران نائب خودخواندهء امام زمان، امروز من به دستگاه امنيتي و وحشي اين نظام كودتايي مي گويم: «من و خانواده ام، هم دشمن و عدوي شما هستيم و، هم سند انكار قدرت پوشالي شمائيم! شما با تمام يد و بيضا و تجهيزات اطلاعاتي روسي و چيني خود، عرضه نداشتيد و عرضه نداريد همهء صداها را خاموش كنيد! همين «باقي بودن» ما در سرزمين ايران و همين سرگرداني و استيصال مأموران امنيتي نظام كودتايي شما از «عجز» از يافتن و خفه كردن صداي ما، نشان از پوشالي بودن قدرت امنيتي اين نظام مستكبر و غير اسلامي به رهبري آقاي خامنه اي دارد. تداوم حضور ما سند انكار قدرت امنيتي شماست...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

زوال مرجعیت تشیع

عبدالعلی پارسا

نگارنده و گروهی از دوستان او کوشیده‌اند که از فردای انتخابات و بروز شواهد آشکار جعل و تقلب، از مراجع مهم تشیع استفتا کنند و نظر ایشان را در بارهء انتخابات جویا شوند و مهمتر این که از آنجا که این انتخابات در قالب اسلام و زیر نظر مستقیم مراجع شیعی (مانند آیت الله شاهرودی) برگزار شده است، نظر و فتوای ایشان را در مورد امر خطیری که با سرنوشت ملتی سر و کار دارد، جویا شوند. تا این لحظه بجز برخی از آنان که در حاشیه قرار دارند، مانند آیت‌الله صانعی یا آیت الله منتظری، کسی به این استفتا‌ها پاسخی نداده و بسیاری از ایشان حتی در برابر پرسش‌های رسانه‌ها سکوت اختیار کرده یا به ندرت اعلام کرده‌اند که در برابر فشار حکومت (لابد به تائید انتخابات) به کشور دیگری خواهند رفت. البته استفتای ما تنها از مراجع داخل ایران نبوده و از مقیمان عراق هم بوده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

خود را برای دورهء بعد از نظام ولایی آماده کنیم

سيبستان

من نگران ام که این جماعت که مغزشان را موریانه جویده و تف کرده است و جمعی آرماگدونی اند در خلاء اندیشهء جانشین، سقوط کنند. من دوستان ام را دعوت می کنم که اندیشه به فرهنگ و سیاست و اقتصاد جانشین را جدی بگیرند. صدای من به گروه معینی می رسد. وگرنه این وظیفهء عام است. ما باید به بعد از نظام ولایی فکر کنیم. باید دور هم جمع شویم و پیشنویس آنچه باید در آموزش و پروش و صدا و سیما و نفت و مجلس و دولت و نظام مردمی و اقوام ایرانی کرد با هم در میان بگذاریم. پیش از آنکه دیر شود. در بحبوحهء فروریختن نظام ولایی هیچکدام از ما توان متمرکز شدن بر سیاست های جانشین نخواهیم داشت اگر هم امروز ان اندیشه ها را روی کاغد نیاوریم. 

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

با اين رژيم چه بايد کرد؟

اکبر گنجی

رژيم سلطانی حاکم بر ايران، به طور سازمان يافته حقوق اساسی مردم ايران را نقض کرده و رفتارهايش با مردم، مصداق "جنايت عليه بشريت" است. من نه تنها موافق «تحريم هوشمند سياسی» عليه رژيم هستم، بلکه معتقدم از طريق فعاليت جمعی بايد شورای امنيت سازمان ملل را مجبور سازيم تا پرونده ی زمامداران کشور را به عنوان جنايت عليه بشريت به دادگاه بين المللی کيفری بسپارد. اگر چه علی خامنه ای از کشور خارج نمی شود، اما محمود احمدی نژاد و اعضای کابينه اش، يعنی مجريان جنايات رژيم، دائماً به کشورهای مختلف سفر می کنند. ما می توانيم و بايد جامعه ی جهانی را قانع سازيم تا به محض خروج احمدی نژاد از کشور، وی را به اتهام جنايت عليه بشريت بازداشت کنند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جدايی کشورداری و دين يعنی چه

آرامش دوستدار

قانون اساسی مشروطيت چهار دين يهودی، زرتشتی، مسيحی و اسلام را به رسميت می‌شناسد و پيروان آن‌ها را به عنوان افراد ملت ايران از نظر حقوق فردی و اجتماعی برابر می‌داند. اما فقدان يا نقصان فرهنگ سياسی جامعه‌ء ما از دير باز سبب شده که يهوديان، زرتشتيان، مسيحيان از ميان ما رانده شوند و در تنگنای ناشی از آن به صورت پيله‌های اقليت مذهبی درآيند. اينکه فشارها و آزارهای ناشی از چنين فضايی اعضای جامعه را، ابتدا به ‌ساکن، نسبت به هم بدبين و بيگانه می‌سازد و هر بيگانه‌ای مشکوک و مظنون به نظر می‌رسد از بديهات است... اکنون که اپوزيسيون سياسی در خارج، به استثنای آن گروهی که سياستش نيز از ديانتش الهام می‌گيرد، جدايی حکومت و دين را مبنای نظام حکومتی آينده می‌خواند، بايد دانست که چنين مبنايی در صورتی معنا دارد که نشانه‌ای از بيداری فرهنگی باشد، نه واکنشی محض و مصلحتی بر ضد جمهوری اسلامی.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

اميد من به رهبری است

هاشمی رفسنجانی

خبرگزاری مهر: آیت الله هاشمی رفسنجانی روز يکشنبهء گذشته با جمعی از استادان دانشگاه علم و صنعت ایران ديدار داشتند. در این دیدار پنج نفر از استادان دانشگاه علم و صنعت ایران به نمایندگی از استادان حاضر در جلسه به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود در مورد مسائل روز جامعه پرداختند.

(بقيه در آرشيو)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630