آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

به روز شد: چهار شنبه 27 آذر

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 388 ـ دو شنبه 9 دی 1387 ـ  29 دسامبر 2008

=======================================================

همين نزديکی های ما...

پيام جهانگيری

آیا غزه، اقدام عملی "ما" را نمی طلبد؟

فردا نيوز (همراه با نظر خوانندگان)

=======================================================

نظام قانون ستیز

شهباز نخعی

با وجود صراحت موکد اصل 177 قانون اساسی در مورد راهکارهای بازنگری در مفاد و اصول این قانون و ضرورت تشکیل شورای بازنگری و در پی آن "مراجعه به همه پرسی" و همچنین تاکید دوباره بخش پایانی این اصل بر "تغییر ناپذیر بودن اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی" رهبر معظم در فرایندی غیرقانونی و فراتر از حیطه اختیارات قانونی خود ـ با آن که این حدود اختیارات به شرح اصل 110 قانون اساسی، از نظر متمرکز  شدن قدرت در دست یک نفر، در دنیا بی سابقه است ـ بر روی قانون اساسی پل زد و طرح خائنانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را با استنادی غیرواقعی به بند 1 اصل 110 (وظایف و اختیارات رهبر) که می گوید: "تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام" به عهده رهبر است، اصل 44 قانون اساسی را نقض و لغو و عملا فتوا و فرمان چپاول و غارت ثروت های عمومی مردم ایران را بدون انجام الزامات قانونی یعنی تشکیل شورای بازنگری و مراجعه به همه پرسی صادر کرد.

=======================================================

پادشاهی و رهبری

داريوش همايون

اینکه پادشاهی هنوز به عنوان یک نیروی سیاسی هست، واقعیتی است که نشانه ای بیش از شدت مخالفتی که بسیاری از مخالفان جدی جمهوری اسلامی با آن می ورزند لازم ندارد. در سه دهه گذشته از همه کوشش ها بیش از این بر نیامده ایم که بخش کوچکی از این دشمنی ها و ناسازگاری ها را تخفیف دهیم. بیست و پنج سال روشنگری در اینکه شکل حکومت پادشاهی یا جمهوری اهمیتی ندارد و تکیه را بر نظام سیاسی دمکراتیک می باید گذاشت تازه دارد به نتیجه ای می رسد. اندک اندک گروه هائی را می توان یافت که جمهوریخواهی را با دمکراسی مترادف نمی گیرند و می پذیرند که پادشاهی نیز می تواند در یک دمکراسی لیبرال باشد. ولی آنان نیز به آینده پادشاهی لیبرال دمکرات در ایران بدگمان هستند و می ترسند...

======================================================

راه دموکراسی اکبر گنجی ، راه به ترکستان (3)ء

به مناسبت انتشار "قرآن محمدی" اکبر گنجی

حسین میرمبینی

گفتم: «منظور من این نیست که حالا همه از راه اسلام با آخوندها مبارزه کنند. هرکس از هر طریق (مذهب و اندیشه حقوق بشری که دارد) می تواند حقوق شهروندی و طبیعی خودش را خواستار شود. منظور من با این حرف این است که ما برای مسلمانان ایرانی از طریق قرآن روشنگری کنیم که آنها هم به این جبهه آزادی خواهی و حق طلبی بپیوندد که در واقع در مقابل جبهه آخوندها و اقتدارگراها نیروی بزرگتری را تشکیل دهند. ما اگر بتوانیم با روشنگری از قرآن حتا یک نفر را از جبهه آخوندها کم کنیم این به نفع دموکراسی خواهد بود». احمد گفت: «گنجی هم با "قرآن محمدی" اش می تواند خیلی ها از جبهه آخوندها کم کند». گفتم: «خیر، سخن گنجی ممکن است بسیاری را از دین بری سازد اما آنها را وارد جبهه دموکراسی خواهی نمی کند. سخن گنجی بر جبهه دین ستیزان می افزاید. ما به دین ستیزی که خودش یک آیین غیر سکولار دیگری است نیاز نداریم...»

===============   دوشنبه ها: «مکتوبات فدوی»  ================

دردسرهای مبارزه

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

سکولاريسم نو: از امروز، حميد رضا رحيمی، شاعر و طنزنويس و خوشنويس معاصر ساکن لوس آنجلس، به جمع همکاران ما می پيوند و طنزنوشته های هفتگی اش را ـ که با امضای «فدوی» خلق می کند ـ در سکولاريسم نو منتشر می سازد. «مکتوبات فدوی» مدت هاست که نوشته می شود و به تدريج برای خود سر و سامانی می يابد؛ فدوی، اين نظاره گر متواضع، رزمنده و نستوه و خستگی ناپذير، حوادث و اتفاقات را تفسير می کند و با داشتن پايگاه نظری محکم و به سامان خويش، و نيز ارادتی که به انقلاب کبير اسلامی دارد، مو را از ماست می کشد. ما پيوستن رحيمی را به جمع نويسندگان اين نشريه خوش آمد گفته و براي خودش و «فدوی» اش سال های سال خلاقيت شيرينکارانه آرزو می کنيم.

===================== کوتاه و گويا  ====================

آقای ده نمکی، شما برای من هيچ فرق نکرده ايد

رهبر حکومت اسلامی

سايت «رجانيوز»، به نقل از داوودي نژاد، خبر داده است که خامنه‌اي، رهبر حکومت اسلامی، در ديداري خصوصي با ‏مسعود ده‌ نمكي و حميد داود آبادي، از روزنامه نگاران نزديک به تشکل «رايحه خوش خدمت»، خطاب به ده‌ نمكي گفته ‏است: "آقاي ده نمكي، شما چه آن زمان كه نشريه شلمچه را چاپ مي‌كرديد و يا با موتورسيكلت در خيابان‌ها ‏مي‌رفتيد! و چه الان كه فيلم مي‌سازيد، براي من هيچ فرقي نكرده‌ايد، همان مسعود ده‌نمكي انقلابي و متعهد هستيد!"  لازم به ذکر است که اظهارات داوودي نژاد در مورد حمايت خامنه اي از اقدامات ده نمکي در "خيابان ‏ها" در شرايطي عنوان مي شود که در حادثه 18 تير، خامنه ایی در يک سخنراني رسمي گفته بود با حمله گروه فشار ‏به دانشجويان مخالف است، و اين در حالي است که مسعود ده نمکي، يکي از عوامل حمله به دانشجويان بود که در ‏گزارش شوراي عالي امنيت ملي در مورد حادثه کوي دانشگاه، به وي اشاره شده بود  و خود ده نمکي هم بعدها تصريح کرد ‏فردي که با ذکر "..." در گزارش شواي عالي امنيت ملي مورد اشاره قرار گرفته بود، شخص وي بوده است. پيدا کنيد پرتقال فروش را. (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630