آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 374 ـ دو شنبه 25 آذر 1387 ـ  15 دسامبر 2008

=======================================================

ديدار رهبر حکومت اسلامی از دانشگاه علم و صنعت: به اين می گويند دانشجوی مطلوب

======================================================

.ننگ بر دیکتاتوری 

شهباز نخعی 

دربارۀ شعار "مرگ بر دیکتاتور" دانشجویان، من بحث و حرف دارم. درخور سرشت نیک و نهاد پاک دانشجویانی که خواستار دمکراسی و آزادی هستند نیست که برای مخالف ـ و حتی دشمن ـ خود نابودی و مرگ طلب و آرزو کنند. مرگ طلبی سرقفلی دکان و میراث شوم سیه دلان کور باطنی است که چون خود از سازندگی و پیشی گرفتن از دیگران در مصاف زندگی عاجزند، موفقیت خود را در  نابودی و مرگ دیگران می بینند و می جویند و مدام شعار ناپسند "مرگ بر شاه" ، "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و ... سر می دهند! آرزوی مرگ برای دیگران ـ حتی دشمن ـ لایق ریش کسانی است که در بینش تنگ نظرانه خود دنیا را به دارالایمان و دارالکفر تقسیم می کنند و هر کس را که به هر دلیل و یا هر منطقی باورهای منحط و خرافه آلود آنان را نپذیرد، دشمن و محارب با خدا تلقی می کنند!

=======================================================

بغرنجی در دورۀ نوین تاریخ ما

آرامش دوستدار

مشکلات انحصاری ما ایرانیان در زمینه‌های فرهنگی و تاریخی و اجتماعی یکی دوتا نیستند. ارتباط درونی این سه زمینه نزد ما بیش از آن است که به‌ظاهر می‌نماید. در واقع ما، به‌عنوان جامعه، ناگزیر وارث تمام مشکلات فرهنگی و تاریخی‌مان‌ایم که در دگرگونی‌ها و پیکر گیری‌ ها شان در بیشتر موارد برای ما ناشناختنی شده‌اند. چنین امری پیوسته جایی صورت می‌گیرد که بنیادهای فرهنگی و تاریخی‌اش همچنان تاریک مانده‌اند و در پاره‌ای از موارد اساسی تقلیب و تحریف شده‌اند. در اینصورت قطعی است که مایه‌های جسمی و روحی جامعه‌ی وقت را همواره آن بنیادهای تاریک و ناشناخته‌ مانده در خود تحلیل می‌برند، فضای پرورش و بالش درونی را بر آنها تنگ می‌کنند و مانع شکفتن و تناوری آن‌ها می‌شوند.

======================================================

چه زمانی از دروغ گفتن دست برخواهیم داشت؟

فرهاد جعفری

امروز برخوردم به مطلبی در مورد سانسوری که امسال در کتاب «مطالعات اجتماعی» دوره‌ی دبیرستان صورت گرفته است؛ جالب بود. [مثلاً]: «اگر بخواهيم آسيب هاي نظام سياسي را رتبه بندي کنيم، در راس آنها بايد از عدم مشروعيت نظام سياسي ياد کرد که بخشي از آسيب هاي ديگر معلول اين آسيب هستند. بخشي ديگر نيز از آن جهت آسيب شناخته مي شوند که مشروعيت نظام را از بين مي برند»... سانسور کنندۀ چنین جملاتی، از چه چیز واهمه داشته است؟ اینها که مطالبی کاملاً آشکار و بدیهی‌ و منطبق بر قانون اساسی کشور است. نیست؟!

======================================================

دربارۀ ملا عمر و اسامه بن لادن

تکه ای از خاطرات ژنرال پرويز مشرف

من معتقدم بزرگترین خطای استراتژیک ما این بود که اصل مهمی را فراموش کردیم و آن این بود که وقتی ما برای نائل شدن به اهداف خود افرادی را با اعتقادات مذهبی و ایدئولوژیک مجهز به انواع سلاح های پیشرفته می نمائیم و برای پیشبرد اهداف خود برای مقابله با دشمن اعزام می کنیم فکر می کنیم که کار تمام شده است و در نظر نمی گیریم که امکان دارد این افراد هم از شما برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کنند و همراهی آنان با شما فقط برای مدت زمان کوتاهی و بمنظور دستیابی به اهدافشان میباشد و اگر با شما همراهی کرده اند تنها به دلایل تاکتیکی بوده است.

======================================================

بخش دوم «تاملي بر مقولۀ ايدئولوژي در احزاب نوين»

ايدئولوژي گرايان و منطق جدلي

رضا عموزاده >>>>

=============================

بخش دوم «جوابی نقد گونه بر مقالۀ نوری علا» ـ احمد پناهنده>>>

===================== کوتاه و گويا  ====================

اظهارات داماد علیرضا افتخاری دربارۀ مهریۀ همسرش

رامین نوروزی، داماد علیرضا افتخاری، خواننده مشهور، سخنان پدر زن خود در مورد مهریه همسرش را نادرست خواند. چندی قبل علیرضا افتخاری، اظهار داشته بود که: «مهریه دختر بزرگ من حفظ 450 غزل از حافظ شیرازی و مهریه دختر کوچکم حفظ 16 جزء از قرآن کریم است که داماد بزرگش تاکنون 350 غزل و داماد کوچکش نیز تاکنون 8 جزء از قرآن کریم را حفظ کرده اند». اما رامین نوروزی داماد بزرگ علیرضا افتخاری گفت: «مهریه همسر من 777 سکه تمام بهار آزادی و 7 میلیون و 707 هزار تومان جواهرات و یک سفر حج است که متاسفانه هنوز زندگی رسمی خود را شروع نکرده به دلیل مشکلات شدید خانوادگی در آستانه طلاق و جدائی قرار داریم». نوروزی با بیان اینکه همسرم می‌گوید تا زمانی که مهریه خود را دریافت نکنم حاضر به ازدواج نیستم، گفت: « نگاهی به مقدار مهریه همسرم گویای هزار و یک مشکل است که من در زندگی خانوادگی به آن گرفتار هستم. ای کاش مهریه همسرم همانگونه که افتخاری اظهار داشته، بود تا با عمل به آن و تقدیم آنها به همسرم از این روزگار سیاه نجات پیدا کرده و امروز به دنبال تقسیط مهریه نبودم».     (آرشيو)

======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630