آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 358 ـ  شنبه 9 آذر 1387 ـ  29 نوامبر 2008

=======================================================

تفکيک سياست از دين کافی نيست

گفتگو با مژگان ثروتی

از نظر من« سکولاریسم در سطح کلان» فرآیند تفکیک کارکردی سه بخش اساسی جامعه یعنی اقتصاد، سیاست و فرهنگ است... این سه بخش را من از حوزۀ دین و شعور ایمانی جدا می کنم و در حوزۀ علم و خرد می گذارم. لذا به مفاهیمی چون دموکراسی دینی، جامعه مدنی اسلامی، بانک اسلامی و... اعتقادی ندارم.  بر اساس چنین دیدگاهی است که اعتقاد دارم هر بحثی پیرامون سکولاریسم در ایران باید با برنامه ای دقیق و مشخص برای تفکیک کارکردی سه بخش جامعه از یکدیگر باشد. بخصوص تفکیک اقتصاد از سیاست و همچنین مسئله نفت و تبدیل شدن آن به یک منبع ملی و نه دولتی باید مد نظر قرار گیرد. گفتن اینکه - برای سکولاریسم و یا دموکراسی نیاز به حضور نهاد های مدنی در جامعه داریم - از نظر من یک کلی گویی است...

======================================================

داستان زنان شاهين شهر اصفهان

در گفتگو با آرزو رستمی

«شاهین شهر» یکی از شهرک های اقماری و با سابقۀ تقریباً 40 ساله در شمال شهر اصفهان است. برخی شاخص ها، این شهر را از بافتی ویژه برخوردار ساخته که در کمتر شهری دیده می شودـ مانند غلبۀ طبقۀ متوسط تحصیلکرده در آن که طبق آمار 98 درصد جمعیت آن با سوادند. شاهین شهر به نوعی یک شهرک با بافتی مدرن محسوب می شود و بیشتر جمعیت آن را مهاجران جنگ زدۀ اهل خوزستان تشکیل می دهند. همین مساله از گذشته تضادهای فکری و رفتاری را بین ساکنان بومی و سنتی شهر اصفهان و این بافت غیر سنتی مهاجر رقم زده که تاکنون نیز ادامه دارد.

======================================================

يک دنيا فاصله ميان دو دهه

سايت «ايران ـ ايران»

برخی عقيده دارند جنبش دانشجويي كه در ميانه‌هاي دهه هفتاد شكل گرفت، برآمده از آرمان ‌خواهي نسل دهه پنجاه است؛ چيزي که پس از آن و با ورود متولدان سال‌هاي شصت ديگر اتفاق نيفتاد. اما عبدالهيان عقيده دارد که نگاه نسل‌ها به تحولات دنيا و ايران بيروني شده است: «ايراني‌ها ادعاي تمدن دارند که بالاخره هزينه‌بر است. نسل‌ها به فراخور درکي که از ادعاي تمدن دارند؛ تغيير موضع مي‌دهند. به اين آگاهي مي‌رسند که بايد نگاه به بيرون داشته باشند. تا سال هفتاد نسل‌هاي قديمي‌فکر مي‌کردند که بايد بر اساس شرايط درون جامعه ايران عمل کنند. اما در دهه هشتاد و به ويژه چهار پنج سال گذشته نسل جديد متوجه شده است بايد به مسائل بيروني توجه کند. گو اينکه جامعه ايران در مرحله گذار است، بايد ده ـ چانزده سال صبر کرد تا به جايي برسد».

======================================================

قطعنامۀ کنگرۀ هفتم

کنگره اسدالله مروتی
واشینگتن، 2– 3 آذر 1387 /22 – 23 نوامبر 2008

همه چیز بستگی به آن دارد که این کشور و منابع آن را برای باز سازی سرزمین و بهروزی مردمان برجای ماند، و مسائل مان را در میان خود و بی مداخلۀ بیگانگان در چهار چوب دمکراسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های آن حل کنیم.

===================== کوتاه و گويا  ====================

ابراز نگراني نماينده ولي فقيه در سپاه از رواج خرافات

نماينده ولي فقيه در سپاه از «شدت گرفتن خرافات در جامعه» ابراز نگراني کرد. به گزارش فارس علي سعيدي گفت؛ «پديده هاي خرافي در هر جامعه به شدت و ضعف وجود دارد اما نگراني امروز ما به علت شدت يافتن و سير تصاعدي اين خرافات است.» سعيدي با بيان اينکه اصلي ترين علت گرايش به خرافه پرستي، جهل و عوامي گيري است، افزود؛ در پشت صحنه شيوع خرافات در جامعه، عوامل خرد و کلاني قرار دارند که بي ترديد استعمار و استکبار جهاني و جريان هاي ضد ديني عواملي اصلي و کلان آن و جريان هاي فکري و افراد منحرف عوامل خرد آن هستند. نماينده ولي فقيه در سپاه هدف اين عوامل از انتشار خرافات را مقابله با موج دين گرايي، مقابله با حاکميت ديني و نظام هاي ديني، مقابله با موج معنويت گرايي واقعي و مقابله با موج اصولگرايي عنوان کرد و درباره شگردهاي اين گروه هاي منحرف خاطرنشان کرد؛ اين عده با سوءاستفاده از احساسات مذهبي مردم، ايجاد انحراف در گرايشات معنوي آنان و نفوذ از طريق عوامل مورد قبول مردم از جمله وعاظ، مداحان و منبري ها، نفوذ در محافل زنانه و استفاده از روايات مجهول و مجعول در تلاش براي گسترش خرافه و ادعاهاي باطل هستند.          (آرشيو)

================== می تر سند که می ترسا نند  =================

افزایش گشت پیاده و سوارۀ پلیس 

ایسنا: فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به آغاز طرح انضباط اجتماعی از روز یکشنبه، دهم آذر ماه سال جاری در پایتخت اظهار کرد: «یکی از وظایف اصلی نیروی انتظامی، حفظ نظم و امنیت در جامعه است که در حال حاضر در بخشی از شهر، وضعیت نظم و امنیت مطلوب است اما در بخش هایی این موضوع مطلوب نبوده که پلیس با اجرای این طرح به دنبال ایجاد نظم و امنیت است.» سردار رجب زاده اولین مرحله اجرای طرح انضباط اجتماعی را انتظام بخشی شهری عنوان کرد و یادآورشد: «این طرح از کلانتری سوم (منطقه سه شهرداری) آغاز می شود و یکی از کلانتری ها به صورت پایلوت مجری انجام طرح انضباط اجتماعی خواهد بود و در مدت نه چندان طولانی، طرح انضباط اجتماعی در کلیه مناطق پایتخت اجرایی خواهد شد.» سردار رجب زاده از افزایش گشت های پیاده و سواره پلیس در این طرح خبر داد و افزود: «مرکز فوریت های پلیسی «110» نیز در این طرح ساماندهی خواهد شد به طوری که در حال حاضر در رابطه با 740 ماموریت با سامانه مرکز فوریت های پلیسی «110» تماس گرفته می شود که در این طرح تعداد این ماموریت ها به 90 مورد کاهش خواهد یافت تا رسیدگی به این موضوعات با سرعت بیشتری انجام شود.   (آرشيو)

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630