بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فصلی از کتاب در دست انتشار

« چهره های بزرگ جنبش زنان آمريکا »

از: شکوه ميرزادگی

پيوند به آرشيو

 

نانسی وارد

زن دوست داشتنی سرخ پوستان آمريکا

 

«نانسی وارد»، که در تاريخ زنان آمريکا به «زن دوست داشتنی» مشهور است، در سال 1783 به دنيا آمد. او از طايفه بزرگ «چروکی» بود و «نانی هی» نام داشت، به معنای «آنکه در همين اطراف می گردد»، که بعداً سفيد پوست ها آن را به «نانسی وارد» تغيير دادند. «زن دوست داشتنی» لقبی بود که سرخ پوستان به زنان معتبر خود می دادند و زنان دوست داشتنی در شوراهای قبيله عضويت داشته و حق بخشودن گناهکاران نيز با آنها بود.

او در سنين نوجوانی با شخصی به نام «کينگ فيشر» ازدواج کرد اما در همان آغاز جوانی، در يکی از جنگ های طايفه ای که او و شوهرش در آن حضور داشتند، کينگ فيشر کشته شد؛ نانسی هم بلافاصله سلاح او را از کنارش برداشت و به جنگ ادامه داد.

بهر حال، و با از دست دادن همسر محبوبش، او به تنهايی در گير جنگ و مسائل اجتماعی شد. اما آشکارا نشان داد که نه تنها علاقه ای به جنگ ندارد بلکه يک صلح طلب واقعی است.

او زنی شجاع، با هوش و عاقل بود و در عمل به خوبی می توانست نقش يک رهبر واقعی را بازی کند. او، در عين حال، به خوبی راه و رسم مذاکراتی را که به صلح می رسيد می دانست. او شخصيت خود را، به عنوان زنی قدرتمند، عاقل و مدير ثابت کرده و همه ی تلاشش را به کار برد تا چروکی و ديگر قبايل را از طريق مذاکره از جنگيدن نجات دهد. پيروزی بزرگ او آنگاه بدست آمد که اعضای طايفه ی چروکی پذيرفتند که بايد از او پيروی کنند.

رفتار و کارهای او، هم با مردمان چروکی و هم با دشمنان اين طايفه، چنان بود که به او لقب زن دوست داشتنی دادند. او سمبل زنی قدرتمند و سياستمدار در ميان چروکی و قبايل و طايفه های ديگر سرخ پوست بود و اوج قدرت و در عين حال محبوبيت او وقتی فرا رسيد که توانست زندگی زن سفيدپوستی را که محکوم به مرگ شده بود نجات دهد.

نام او اکنون در تاريخ موسوم به «دختران انقلاب آمريکا» بعنوان چهره ای ماندگار ثبت است.  او را نه تنها يک چهره صلح آفرين که از پيشاهنگان حضور زنان در کار سياست آمريکا می دانند.

تاريخ مرگ او را بين 1822 تا 1824 ذکر کرده اند. تا به امروز، هر ساله و بياد او، مراسمی در کنار آرامگاه اش در ايالت تنسی برگذار می شود.

آرامگاه او در شهر بنتون در ايالت تنسی

 

www.shokoohmirzadegi.com

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630