آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 239 ـ  يک شنبه 13 مرداد 1387 ـ  3 اوت 2008

همه جا در صف انتظار پشت درهای بسته...

=======================================================

جامعه مدني (بخش های 8 تا 11)

شهباز نخعی

نقشي كه ماركس در ابهام زدايي از مفهوم جامعه مدني داشت اين بود كه هم به تئوري و هم به موجوديت آن هويت بخشيد. در واقع، ماركس ايده آليزم موجود در نظريه هگل را با نقد خود رد كرد و واقعيت را جانشين آن ساخت. اعتراض ماركس به هگل اين بود‌كه او از پذيرش كامل آموزه هاي اقتصاد سياسي سرباز مي زند و با اين كار نقش واقعيت اجتماعي جامعه مدني را در ايجاد حكومت نمي بيند. ماركس اين اشتباه هگل را ناشي از ماهيت فئودال حكومت پروس و ضعف توسعه جامعه مدني آلمان مي دانست.

=======================================================

خطوط پیوند و جدایی در همبستگی ملی

هوشنگ کردستانی

بدون وجود و گسترش احزاب و سازمان های سیاسی که از حمایت مردم برخوردار باشند، به دست آوردن آزادی و رسیدن به مردم سالاری پایدار، ناممکن و بسیار دشوار است. و از آنجا که در شرایط  کنونی ایران شکل گیری و گسترش سازمانیِ احزاب امکان پذیر نیست، در خارج از کشور نیز به دلیل پراکندگی جغرافیایی ایرانیان، شرایط گسترش سازمانی تشکل های سیاسی فراهم نیست. از این رو، آزادیخواهان با هر اندیشه سیاسی و وابستگی سازمانی راهی جز گردآمدن در یک همبستگی ملی –  با گرایش های سیاسی گوناگون - ندارند.

=======================================================

آغاز پروژه اسلامی کردن دانشگاه ها

رها بختیاری

کمتر از يک سال پس از پيشنهاد اسلامی کردن دانشگاه ها از سوی آيت الله مصباح يزدی، وزير علوم از آغاز اين پروژه تحت نظر« موسسه پژوهشی امام خمينی» به رياست مصباح يزدی خبر داد. به گزارش خبرگزاری های ايران، محمد مهدی زاهدی، وزير علوم، در جمع اساتيد بسيجی در مشهد به طرح های وزارت علوم برای اسلامی کردن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر پژوهشکده های مختلفی همچون موسسه پژوهشی امام خمينی (ره) روی اين مسئله کار می کند.» زاهدی با اشاره به تعطيلی سه ساله دانشگاه ها به بهانه انقلاب فرهنگی در اوايل پيروزی انقلاب گفت: «با تاسف بايد بگويم ما در حوزه علوم انسانی موفق نشديم آن چه را نظام از ما انتظار داشت، طراحی و برنامه ريزی کنيم.»

=======================================================

تدريس کامل مباحث جهاد و قصاص بوسيلهء رهبر معظم انقلاب!

حجه الاسلام مروی

خبرگزاری برنا: حضور در درس خارج رهبر فرزانه انقلاب يکي از آرزوهاي هر طلبه‌اي در کشور و حتي ساير کشورهاي اسلامي است و بر همين اساس داشتن اطلاعاتي راجع به اين کلاس‌ها شايد گره گشاي برخي داوطلبان بي‌اطلاع از کم و کيف برگزاري اين کلاس‌هاي پر شور و علمي است. آن هم وقتي بسياري از بزرگان حوزه با وجود مسئوليت‌هاي فراوان خود را مقيد مي‌دانند در اين کلاس‌ها شرکت کنند و علت آن را بار علمي فوق‌العاده اين کلاس‌ها تبرکي که از محضر استاد دروس مي‌برند، عنوان مي کنند.

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630