آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 356 ـ  پنج شنبه 7 آذر 1387 ـ  27 نوامبر 2008

=======================================================

کار «سکولاريسم نو»، يک سال پيش، با انتشار اين صفحۀ نخست، آغاز شد

============================

سخن سردبير

بمناسبت پايان يک سال با سکولاريسم نو

يک سال پيش، در هفتم آذر 1386، نشريۀ اينترنتی «سکولاريسم نو»، با حدود 80 مقاله در آرشيوهای موضوعی خود، از بيش از 50 نويسنده آغاز بکار کرد. من، در سرمقاله ای که با عنوان «چرا سکولاريسم نو؟» برای آغاز کارمان نوشتم، توضيح دادم که چرا، عليرغم هزار و يک گرفتار و کار گل، و با حمايت و کمک دو سه تنی از دوستان همدل خويش، دست به انتشار اين نشريۀ اينترنتی زده ام. در سندی ديگر نيز «مواضع» نشريه را تشريح کرده و حوزه هائی از فکر را، که به مفهوم مرکزی «سکولاريسم نو» متصل اند، از طريق اتخاذ ساختار آرشيو مقالات بصورت موضوعی معين ساختم. اکنون، يک سال پس از آن روز آغازين، تعداد مقالات از 1500 برگذشته و ليست نويسندگان بيش از 590 نام را شامل می شود. بدينسان، حتی اگر همين امروز، بدلايلی، اين نشريه ديگر منتشر نشود، اين دلخوشی با من خواهد بود که گنجينه ای از مطالب، همچون مواد درسی يک دورۀ گسنرده در زمينۀ سکولاريسم و توابعش، به زبان فارسی در اختيار علاقمندان و کنجکاوان و دانشجويان اين راه قرار دارد و با خرج سالانۀ مختصری که تهيه اش از توان من خارج نيست می توان آن را برای آينده نيز نگاهداری نمود. اکنون «سکولاريسم نو» خوانندگان بسياری دارد که، عليرغم فيلترينگ شديد حکومت، هشتاد در صد آنها در ايران ساکنند. اين خود پاداشی فراتر از انتظار بوده که در مورد آن از همۀ خوانندگان پايدارمان تشکر می کنيم. تا سال پيشاروی آبستن کدام حادثه ها، نوآيندها و بداعت ها باشد. (اسماعيل نوری علا)

=====================  برگی از تاريخ  ====================

روزنامۀ خاطرات عین السلطنه سالور

محمد امينی

سکولاريسم نو: آقای محمد امينی، نويسندۀ صاحب نظر و پر توان، از اين پس سلسله مقاله هائی را در اين نشريه منتشر می کنند که «برگی از تاريخ» نام داشته و هر «برگ» به يکی از منابع قابل توجه تاريخ ايران اختصاص می يابد. اگرچه در يک سالۀ اخير ما همواره نوشته هائی از آقای امينی را منتشر کرده ايم اما اکنون، در سرآغاز سال دوم کار خود، پيوستن آقای امينی به جمع نويسندگان اين سايت را خوش آمد می گوئيم.

============    ترجمۀ کتاب «ترک های جوان» (5)   ============

جبران عقب ماندگی در ترکيه

وضعيت دادگستری و اخلاق

بخشی از کتاب «ترک های امروز» (5)

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

از ژانويه سال 2000 تا آوريل سال 2001 حدود 1500 پليس به خاطر بدرفتاری با زندانيان به دادگاه ها تسليم شدند. اما تنها 113 تن از آن ها محکوم گرديدند. 160 نفر هم متهم به اعمال شکنجه بودند که تنها 29 نفر از آنها محکوم شدند. به اين ترتيب، اگرچه ميزان محکوميت ها پايين است پيش بينی می شود که همين قدر برخورد با بدرفتاری و شکنجه هم در بلندمدت بر رفتار پليس اثر خواهد داشت. در حال حاضر تعليم مسايل مربوط به حقوق بشر جزيي از آموزش کلی همۀ نيروهای امنيتی ترکيه شده است و اين امر نيز مسلما به تدريج اثر خود را نشان خواهد داد.

=======================================================

سقوط صفویان

تیرداد بنکدار

بر خلاف تصور اشتباهی که برخی دارند، تصرف اصفهان بدست افغان ها فتح این شهر بدست یک قوای بیگانه نبود. افغان ها گروهی از رعایای شاهنشاهی ایران بودند که تحت ستم های مضاعف اقتصادی و مذهبی قرار داشتند. می توان قیام افغان ها را یک شورش داخلی دانست که در علت وقوع آن می توان تاثیر بحران های مورد اشاره را به وضوح مشاهده نمود. اما آنچه در این میان بیش از همه بر شعله ور شدن آتش این قیام تاثیر داشت، نارضایتی عمیق افغان های سنی مذهب از سیاست های سرکوبگرانه شیعیان حاکم بود. ضمن اینکه اگر نبود بی تدبیری دربار «شاه سلطان حسین» هرگز شاهنشاهی صفوی با قیام چندی از رعایای محروم – و در عین حال گردنکش- سرنگون نمی گشت.  

=======================================================

مدرنیته ایرانی ولزوم رهبری رضا پهلوی

سامان کماليان

من می پذیرم که شاهزاده رضا پهلوی، دقیقاً مثل سلطان جلال الدین، در زمان بدی به دنیا آمده، در شجاعت مثل سلطان احمد شاه و از نظر جربزه و زیرکی مثل شاه سلطان حسین صفوی است. و به هزار و یک دلیل دیگر هم می توان او را کوبید اما، با اندکی دقت، به راحتی می توان پی برد که همین خصوصیات این فرد چه فرصتی برای جنبش مدرنیسم ایران است. چون از چنين شخصی است که می توان انتظار دموکراتيک رفتار کردن داشت و می توان از او تعهد گرفت که در ایران آینده به سکولاریسم، آزادی بیان، تعدد احزاب، حقوق دگراندیشان و دگرباشان احترام بگذارد و متعهد باشد. مگر نه اينکه او خود هم اکنون همۀ اين لوازم را برسميت شناخته است؟

===================== کوتاه و گويا  ====================

علی کردان: « نقص توحيد من تکميل شد!»

علی کردان، در مراسم خداحافظی از وزارت کشور: «خداوند بزرگ را سپاسگزارم که توفيق بزرگي را نصيب من ساخت که با رسيدن به سن تکليف شرعي، به نو جواني و جواني در مسير او حرکت کردم و عشق به اهل بيت در سينه ام سکني گزيد و در تمام مراحل، نوکري بي بي دو عالم (سلام الله عليها) و امام زمان(عج) چراغ راه هدايت من بود و بالاترين مدال من، نوکري آقا امام رضا (ع) است... قبل از جلسه استيضاح، نگاه من نگاه حزبي بود. خدا را سپاسگزارم که نگاهم از نگاه حزبي به نگاه حزب الله پيوند خورد. حادثۀ شيرين ديگر نيز اين بود که قبل از استيضاح، به تبار و باند و اشخاص وابستگي هايي وجود داشت که اين را هم خدا لطف کرد و از آن خارج شدم و نقص توحيد من تکميل شد.»          (آرشيو)

================== می تر سند که می ترسا نند  =================

آخرین آمار دیش های ماهواره در ایران

جواد آرین منش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و نمایندۀ مردم مشهد و کلات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر گفت: یکی از وظایف نیروی انتظامی طبق قانون «منع استفاده از گیرنده های ماهواره ای»، جمع آوری دیش ها و گیرنده های غیر مجاز در سطح کشور است وما باید جوانان را از طریق ارتباط با مسجد، نماز و تقویت خویشتن داری از تهاجم فرهنگی مصون بداریم. در حال حاضر 5/4 میلیون گیرنده و دیش ماهواره های غیر مجاز در کشورمان فعال است.   (آرشيو)

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630