دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانهء صفحه اول  |  جستجو  |  فيلترشکن  |  «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان  |  گروه ها  اسناد  |  رفتگان 

فهرست الفبائی نام نويسندگان

 سال دوم ـ  شماره 592  ـ  چهار شنبه 31 تير 1388 ـ  22 جولای  2009

فهرست کليهء مقالات

English Section

===================

منتشر شد ـ در 600 صفحه

بنیان گزار نخستین دولت

سکولار در ترکیه
نویسنده: لرد کین راس
مترجم:  اسماعیل نوری علا
ناشر: نشر فروغ>>>

26 يورو

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

آیت الله تسخیری

مردان بزرگ دینی حافظ معنویت در برابر سکولاریسم هستند

======

آيت الله کعبی

(در «رسالت» 24 مرداد):

مروجان سکولاريسم

تائيد صلاحيت نمى‌شوند.

======

 

اعتراض چرا؟ تجاوز به «ترانه» مانع شرعی نداشته!

شکوه ميرزادگی

در سطح بين المللی، فضا طوری شده است که حتی اگر دولت ها بکوشند تا شکنجه را امری مجاز برای «اعتراف گيری  در راستای حفظ امنيت کشور» به حساب آورند اما چنين توجيهی در مورد تجاوز به زندانی که اسير دست زندانبان خويش است صدق نمی کند. در کشورهای متمدن، ماموری که به زنان يا مردان زندانی تجاوز می کند ـ چه بيمار روانی باشد و چه جنايتکار حرفه ای ـ خود به خوبی می داند که عمل اش غير قانونی است؛ حتی اگر مقام بالاتری به او اجازه ای ضمنی داده باشد؛ و حتی اگر فرد مورد تجاوز قرار گرفته بدترين عمل را انجام داده باشد. اما در حکومت اسلامی ايران اين ضوابط بی معنی است و حکومت با تکيه بر اختياراتی که شريعت به او داده است با خيال راحت دست به شکنجه و تجاوز می زند و بخاطر اين کار نه احساس شرم می کند و نه خود را نيازمند به توجيه می بيند، و کار را بجایی می کشاند که شکنجه و تجاوز را در رديف عبادات يکتاپرستانه ی خود قرار می دهد.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

جنبش اعتراضی و زنان

شهلا شفيق

آيا اين سبز نشانگر رويش آرمان‌های خط امام است که حال نقش قطب نمای ايده‌ئولوژيک برای حفاظت از قانون اساسی اسلامی را بازی می کند؟ يا سبز نشانه رويش زندگی است در برابر مرگ انديشی نظامی که از مذهب، سلاحی برای ضديت با دمکراسی و حقوق بشر و زن ستيزی ساخته است؟ پاسخ به اين پرسش‌ها در زبان و نشانه ها و شعارهايی است که نقش آفرينان جنبش‌های اعتراضی به کار می گيرند. سبز خواهد شد فردا بذری که هر يک از ما امروز با دست خود می افشانيم. اگر سبز، رنگ زندگی و آفرينش و رويش است بايد بتواند در دل خود هزار رنگ را بازتاب دهد. بايد که ملت به مثابه مجموعه شهروندان جای امت پيرو ولايت فقيه را بگيرد. معيار صادق چنين تحولی در به رسميت شناختن فرديت و خودمختاری و آزادی و برابری زنان است. و اين، چنان که روند بيست سالۀ اصلاح طلبی نشان داده، در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی که دين و دولت را به هم گره زده است، ممکن نيست.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

جنبش آزادی خواهی، از ریزوارگی تا  تقدیر گرایی

حشمت اله طبرزدی

ویژگی خودجوشی جنبش در ریزوارگی آن تعین یافته است اما باید برای آیندهء آن نگران بود. برای این که در وضعیت فعلی برخی از ظن خود یار این جنبش شده اند. نگارنده از ناحیهء اصلاح طلبانی چون موسوی و کروبی نگرانی خاصی ندارد. بلکه باید از رفسنجانی و خاتمی نگران بود. برای این که آن ها به سرعت خود را با جنبش هماهنگ کرده و در جاهایی ممکن است جلو هم بزنند. و البته از این بابت می بایست، خوشحال بود. اما نگرانی از آن جا شروع می شود که شکل گیری رهبری برای جنبش را به دست تقدیر بسپاریم. در این صورت، کسانی چون رفسنجانی و خاتمی، و حتا روحانیون مبارز که از حاشیهء امن بالاتری برخوردار هستند، بیش از دیگران خواهند توانست بر جنبش تاثیر بگذارند. آن ها مردان سیاست و گفتگوی پشت پرده هستند. اگر نظرات خود را بر جنبش تحمیل کردند، کدام نیرو قرار است راهنمای مبارزات باشد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

اعترافات و سوداهای هاشمی رفسنجانی:

نظام جمهوری اسلامی در سراشیبی بدون بازگشت سقوط

حمید اکبری

مردم در پی تثبیت نظام دینی نیستند که آقای رفسنجانی به نقش منجی آن در بیاید.  مردم ایران که دست کم نود و نه درصد آنها مسلمان هستند برای دست یافتن به “اسلامیت” در تلاش نیستند.  کدام شعارشان برای به دست آوردن “اسلامیت” است؟ مردم ایران در پی استقرار “جمهوریتی” هستند که هیچ گاه از سی سال پیش در ایران وجود نداشته است.  حافظه ی جمعی نیز هرگز این  ادعای دروغین را نمی پذیرد که در دوره ی آقای خمینی میزان رای ملت بود.  کدام رای ملت؟  همانی که آقای خمینی در باره اش گفت “اگر سی میلیون بگویند آری، من می گویم نه”؟  همانی که وقتی آقای بازرگان پیشنهاد “جمهوری دموکراتیک اسلامی” را کرد، آقای خمینی به او عتاب کرد: “جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر”! 

(پيوند با فيلترشکن >>>)

===================== کوتاه و گويا  =====================

گفتگوی دو يار قديمی؟

از سخنان اخيرعلی خامنه ای

نخبگان مراقب باشند، زيرا در امتحان عظيمی قرار گرفته اند

و موفق نشدن در اين امتحان، تنها مردود شدن نيست

بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد.

 

برگرفته از صفحهء نخست امروز سايت علی اکبر رفسنجانی

چهال سال قبل است، غروب هفتم اسفند ماه 1348 مسجد هدایت حال و هوایی خاص دارد، فضای تنگ و خفقان آور رژیم ستم شاهی و حلقهء محاصرهء امنیتی روز افزون «ساواک» در غیاب «امام در تبعید»، مسیر حرکت نهضت را با دشواری های فراوانی روبرو نموده است. شیخ اکبر 35 ساله، که نیک می داند ساواک " گام به گام حرکات و سخنان او را زیر نظر دارد با گام هایی استوار پای به محراب مسجد هدایت می گذارد، نماز را به امامت آیت الله طالقانی اقامه می کند، و پای بر منبر می گذارد و نگاهی گذرا به صفوف شنوندگان می اندازد. روحانی جوان با دیدن چهره هائی نظیر مهدی بازرگان ، محمد علی رجائی ، یدالله سحابی ، عباس شیبانی و... در میان جمعیت، اندیشه ای کوتاه در کلام خویش می کند و دل به یاد امام و مرادش می سپارد و می گوید: «از هیچ چیز در دنیا نباید ترسید، هر گاه مسئلهء امتحانی در پیش آید داشتن نیت خوب و ادعاهای پوچ و خالی قابل قبول نیست، برای هر نسل یک نوع امتحان پیش می آید ولی چه امتحانی بالاتر از آن که در مسائل اجتماع و مرتبط با مردم از زن و فرزند و پول به خاطر علاقه به خدا در گذریم؟ فداکاری قلبی سودی ندارد، قدری شجاع باشید!» سردی زمستان 1348 شاهد برق نگاه روحانی جوان در زمان گفتن این جملات بود در حالیکه شیخ اکبر کاملاً آگاه بود که تا ساعتی دیگر ساواک نیز از آن مطلع می شد. این صلابت کلام حکایت از آن می کرد که «هاشمی جوان» درس «عبور از ترس» را در قبال «احقاق حقوق مردم» به نیکی از خمینی کبیر آموخته بود .

 (آرشيو)

رابطهء هاشمی و خامنه ای با خمينی در بالين مرگ او و باقی قضايا

(ويدئوئی از تلويزيون سوئد)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

نامهء يک حزب الهی به خامنه ای

به همان دليل که سال ها به استقبال شهادت رفته ام، امروز جان بر سر کلمهء حق نهاده ام...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

لشک کولاکوفسکی

پيام جهانگيری

لشک کولاکوفسکی Kolakowski Leszek، متفکر بزرگ و فیلسوف و تاریخ نگار اندیشه های سیاسی، بخصوص توتالیتریسم، جمعه 26 تیرماه (17 جولای 2009)، در 81 سالگی، به ابديت پيوست. شهرت او بیشتر به دلیل تحلیل های انتقادی بر روی اندیشه های مارکسیسم است. سه جلد کتاب "جریان های اصلی در مارکسیسم"ِ او که توسط دکتر عباس میلانی نیز به فارسی ترجمه شده، از معروف ترین مطالعات نظریه های سیاسی قرن بیستم است. او در 23 اکتبر 1927 در شهر Radom لهستان به دنیا آمد. پس از جنگ جهانی دوم، به مطالعۀ فلسفه در دانشگاه Lodz پرداخت و در 1953 موفق شد دکترایش را از دانشگاه ورشو با پایان نامه ای بر روی انديشهء «اسپینوزا» دریافت کند. از 1959 تا 1968 استادی و ریاست بخش تاریخ فلسفۀ دانشگاه ورشو را عهده دار بود. از جوانی به جریان مارکسیسم پیوسته بود. همین علاقه موجب گردید تا به مسکو برود و در همین سفر بود که حس تنفر وی از فضای کمونیسم برانگیخته شد و از استالینیسم گسست و به تجدیدنظرطلبان مارکسیسم پیوست و همین موجب شد تا در 1968  از دانشگاه ورشو اخراج گردد. او بلافاصله به عنوان استاد مدعو به دانشگاه McGill رفت و سال بعد به دانشگاه برکلی کالیفرنیا پیوست. در 1970 با گرفتن بورس پژوهشی به دانشگاه آکسفورد انگلستان پیوست و تا همین جمعۀ گذشته، زمان مرگش، در آنجا ماند؛ هرچند که پس از پیوستن اش به آکسفورد نير، در مقاطعی، در دانشگاه های معتبر بسیاری مانند Yale (1974) و Chicago (1981 تا 1984 به صورت نیمه وقت) به تدریس پرداخت. کولاکوفسکی در سال 1977 موفق به دریافت جایزۀ صلح اتحادیۀ ناشران آلمان،و  در 1983 جایزۀ اراسموس گردید، و در 1991 جایزۀ ارنست بلوخ را از آن ِ خود کرد. از او دو عنوان کتاب، یکی "جریان های اصلی در مارکسیسم" و دیگری "درس هایی کوچک در باب مقولاتی بزرگ" به فارسی ترجمه شده اند. همچنین به تازگی کتابی با عنوان "زندگی به رغم تاریخ"، که مجموعه ایست از مقالات و گفت و گوهایی از لشک کولاکوفسکی با انتخاب و ترجمۀ خسرو ناقد، به چاپ رسیده است. او، جمعهء گذشته در آکسفورد انگلستان به ابدیت پیوست تا جهان یکی دیگر از متفکران سیاسی خویش را از دست بدهد. هرچند آثار ماندگار وی تا همیشه همچون چراغی تابناک، روشنگر برخی از زوایای تاریک و دردناک دنیای ما و پیشینیان، برای ما و آیندگان خواهد بود.

(آرشيو)

همينجا ( در فايل پی دی اف) بخوانيد:

گفت و گوئی با لشک کولاکوفسکی ـ ترجمهء هاشم بناء پور

فيلسوف طناز ـ یادداشتی در مورد 80 سالگی کولاکوفسکی ـ از خسرو ناقد

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 591 ـ  سه شنبه 30 تير 1388 ـ  21 ماه جولای 2009

شماره 590 ـ  دو شنبه 29 تير 1388 ـ  20 ماه جولای 2009

شماره 589 ـ  يک شنبه 28 تير 1388 ـ  19 ماه جولای 2009

شماره 588 ـ  شنبه 27 تير 1388 ـ  18 ماه جولای 2009

شماره 587 ـ  جمعه 26 تير 1388 ـ  17 ماه جولای 2009

شماره 586  ـ  پنج شنبه 25 تير 1388 ـ  16 جولای 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

مطالب ديروز

جايگاه سی تير

در حافظهء تاريخی ملت ايران

هوشنگ منصوری

روز سی ام تير 1331 يکی از معدود روزهائی است که مردم، با آمادگی برای جانبازی و مقاومت، بصورتی انبوه و بی شمار به خيابان آمدند و با ايثار خون و جان خود حاکميتی را که با تانک و زره پوش آمادهء درهم شکستن شان بود، فراری داده و ارادهء خود را بر مخالفان شان تحميل کردند. اگر تاريخ را از ديدگاه جنبش های مردمی بررسی کنيم،

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

گزارش تفصيلی حکومت دو سال و نيمی دکتر مصدق

حسن مرسل وند

از پيروزى مشروطه به اين سو ايرانيان دو زنگ تفريح داشتند كه اولى از 1288 بود تا سوم اسفند 1299 كه پيش از اين شرح جانسوز آن را خوانديم  و حالا نوبت دومين زنگ تفريح بود كه از 1320 تا بيست و هشتم مرداد 1322 به درازا كشيد..

(پيوند با فيلترشکن >>>)

  ================

امروز سبز، فردا رنگین کمان!

مهرداد مشايخی

تجربهء جوامع استبداد‌زده نشان می‌دهد که برای گذار به دموکراسی، دستکم دو نیروی اساسی می‌باید با هم به مصالحه و چاره‌اندیشی نهایی بپردازند: بخش دور‌اندیش، اصلاح‌گرا، و مسئول‌تر رژیم استبدادی، از یک سو، و اپوزیسیونی معتدل، عمل‌گرا و محکم، از سوی دیگر، که مشترکاً بتوانند این بار سنگین را به مقصد برسانند. امروز، موسوی و کروبی را می‌توان نماد جزء اول دانست. ولی نیروی نسبتا متشکل معتدل، دموکراتیک، سکولار و عمل‌گرا کجاست؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

لباس شخصی

حسین شرنگ

این طاعون از کجای ما آمد؟  / این هرزه از کجای ما رویید؟  / این یارو کی‌ بود؟  / که روز روشن را درید  / لباس ما را پوشید  / و در میان ما گم شد...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

پیامبر همه ‌جا رافت و مهربانی و رحمت نمی‌کرد

پاسخ به نماز جمعهء هاشمی

آیت‌الله محمد یزدی

حکومت اسلامی مشروعیت و مقبولیت با یکدیگر متفاوت است و همراهی مردم، برای حکومت مشروعیت ایجاد نمی‌کند. آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ی اول و دوم خود زیربنای دیگری را مطرح کرده است که می‌خواهم بگویم حتما ایشان اشتباه کرده و اشتباه می‌کنند. به آنچه مورد اتفاق فقهای اسلامی و شیعه‌ی اثنی عشری است توجه نشده است و آن مساله‌ی حق حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است که ناشی از مردم و خداوند متعال است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

آقای محمد یزدی شما چکاره اید؟

سید احمدرضا احمدپور

از حوزهء علمیهء قم

خوب است آقای یزدی به سوال کننده که یکی از محققین حوزوی است پاسخ دهد: این نوع نمایندگی و این نوع مشروعیت را چگونه اثبات خواهد کرد!؟ در حالیکه امام زمان غایبند و ظهور نکرده است!؟ آیا حجت و بینه شرعی و یا دست نوشته ای از امام زمان دارند!؟ چگونه می خواهند آنرا ثابت کند!؟ و آیا معجزه ای از جانب خدا دارد! تا ثابت کند حکومت و شخص رهبر بدون مقبولیت مردمی مشروعیت دارد!؟ اگر چنین است چه نیازی به این همه تبلیغات وسیع وامکانات گسترده برای برگزاری انتخابات دارند!؟ و چه نیازی است که با تقلب گسترده بخواهند رای مردم را به نفع خود مصادره کنند!؟ 

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

کوتاه و گويا

اگر گفتيد...

تست هوش اينترنتی ـ ملی

اگر گفتين فرق واحد پول ايران و انگليس چيه؟

در انگليس شما يک کيف اسکناس مي برين و باهاش يک ماشين مي خرين، اما در ايران شما يک ماشين اسکناس مي برين و باهاش يک کيف مي خرين.

اگر گفتين فرق گردش کردن در تهران و پاريس چيه؟

در پاريس هروقت شما خواستيد گردش کنيد از ماشين پياده مي شين و در تهران هروقت خواستيد گردش کنيد سوار ماشين مي شيد.

اگر گفتين فرق يک ماشين در ايران و بلژيک چيه؟
در بلژيک وقتي شما ماشين مي خريد دائما قيمت آن کم مي شود ولي در ايران دائما قيمت آن زياد مي شود.

اگر گفتين فرق محل کار ايراني ها و آمريکائي ها چيه؟
مردم آمريکا در خانه استراحت مي کنند و در اداره کار مي کنند و در خيابان تفريح ، اما مردم ايران در خانه تفريح مي کنند ، در اداره استراحت مي کنند و در خيابان کار !

اگر گفتين فرق يک تخم مرغ در تهران و مسکو چيه؟
در مسکو اگه تخم مرغ را زير مرغ بذارن بعد از ۲۱ روز احتمالا يک جوجه از تخم مرغ بيرون مياد ولي در تهران پس از ۲۱ روز ممکن است از تخم مرغ هر موجودي بيرون بيايد

حتي يه رئيس جمهور.

(آرشيو)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630