آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 440 ـ پنج شنبه 1 اسفند 1387 ـ  19 فوريه 2009

=======================================================

ای قوم به حج رفته کجائید کجائید  /  معشوق همین جاست بیائید بیائید

=======================================================

آرمان‎ ‎هاي انقلاب در جمهوري اسلامي

حسن يوسفي اشکوري

سرنوشت اسلام در جمهوري اسلامي اين شد که ازيک سو آن اسلامي که قرار بود حامي آزادي و عدالت و ‏توسعه و دموکراسي باشد، پس از انقلاب در حاکميت جمهوري اسلامي با حاکميت انحصاري بخشي از روحانيان، ‏به تدريج ضعيف شد و جاي خود را به تفاسير محافظه کارانه از اسلام وشريعت داد و پس از در گذشت بنيانگذار ‏جمهوري اسلامي محافظه کاران قدرت بيشتري پيدا کردند و همين امر موجب مشکلات زيادي در سياست داخلي و ‏خارجي دولت ايران شده است. از سوي ديگر، همان دين سنتي نيز اعتبار و نقش معنوي و اخلاقي و اجتماعي ‏خود را تا جدود زيادي از دست داده است.                    (پيوند به نظر شهرام فريدونی)

=======================================================

اين هفته اجازه می خواهم، در عين تنها به قاضی رفتن، فقط آن روی سکهء يک فکر باشم که به خيلی ها مربوط می شود اما لزومی به بردن نام نمی بينم.  می خواهم از خود و خوانندگانم بپرسم که آيا هيچ فکر کرده ايد که بين دموکراسی و مهدويت چه نسبتی برقرار است؟ من می گويم نسبت اين دو مفهوم با هم نسبت تنافر و تضاد است و يکی که مطرح باشد ديگری حتماً غايب است. آنگاه می خواهم توضيح دهم که چرا ملت ما در اين سی ساله، با پوست و گوشت و استخوان خود اين تنافر را آزموده و از يک قطب به سوی قطب ديگر رفته است.  

=======================================================

قصه نويسی و شعر مدرن ترکيه

بخش سوم از فصل هفتم کتاب «ترک های امروز»

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

ناظم حکمت تنها شاعر ترک است که در بيرون از کشورش شناخته می شود. اما شاعران ترکيه بسيارند و برخی شان در کار خود با مهارت تمام سنت های شهرنشينی اشرافی زمان عثمانی را با طرح مسايل اجتماعی در هم می آميزند. اگر اشعار رعدآسای ناظم حکمت را يک جنبه از شعر ترکيه بدانيم، روی ديگر اين سکه به نويسندگانی تعلق دارد که در جستجوی آرامش اند و واقعيت پيش روی خود را با چشمانی کنجکاو و اندوه زده تماشا می کنند. در حوزهء قصه های کوتاه سودازدگی و طنز دو عامل مسلط محسوب می شوند. اوج سودازدگی را می توان در کارهای «سائيت فائيک» يافت. و «عزيز نسين» نيز مهم ترين طنزنويس ترکيه محسوب می شود.             (پيوند به فهرست کتاب)

=======================================================

دین و تروریسم

ناصر کرمی

بخش دوم و سوم (پايانی)

پيوند به بخش اول

=======================================================

انواع حکومت در مقايسه با دموکراسی (ويدئو)

اسماعيل نوری علا

برنامهء نود و نهم «در پيشگاه فرهنگ»

آرشيو

=======================================================

مهرورزی در دقيقهء آخر

خبرگزاری مهر

غلامحسين الهام، سخنگوي دولت، در حاشيه يک کنفرانس خبري گفت: «دولت احمدي نژاد در اجراي طرح امنيت اجتماعي مسووليتي ندارد.» به موازات اين اظهارات فرمانده نيروي انتظامي نيز در کنفرانسي خبري با ابراز تعجب از موضع دولت اظهار داشت: «حداقل سه جلسه با احمدي نژاد براي چگونگي اجراي اين طرح برگزار شده است.» فرمانده نيروي انتظامي همچنين به مهر گفت: «اگر لازم بود تغيير نگاهي داشته باشيم، ديگر رئيس جمهور به صورت مرتب طرح را تاييد نمي کرد.» اما احمدي نژاد در واپسين ماه هاي تصدي خود بر رياست قوه مجريه بر حفظ حريم شهروندان تاکيد کرده است!

===================== کوتاه و گويا  ====================

فيلترينگ سايت هاي ممنوعه همراه با دستگيري متهمان توسط ناجا آغاز شد

روزنامهء اعتماد ـ در حالي که کمتر از يک ماه از تصويب لايحه جرائم رايانه يي و تشکيل «دادسراي ويژه جرائم رايانه يي و اينترنتي در دادستاني تهران» مي گذرد، پليس امنيت اخلاقي دور تازه يي از برخوردها، شناسايي و فيلترينگ سايت هاي ممنوعه را آغاز و در اين ميان افرادي را نيز دستگير کرد. به گفته احمد روزبهاني، رئيس پليس مبارزه با مفاسد اجتماعي، برخورد با افرادي که «اقدام به انتشار مضامين بد و ممنوع» مي کنند در برنامه جديد ناجا قرار گرفته است و با متخلفان وبلاگ ها که اقدام به انتشار «مضامين ممنوع» مي کنند به شدت برخورد قانوني خواهد شد. اما سردار روزبهاني حاضر نشد مصاديق «مضامين بد و ممنوع» را برشمرد و گفت اين امر نياز به طي تشريفات اداري دارد. همچنين وي آمار تعداد دستگيرشدگان و نام و تعداد سايت هاي فيلترشده را اعلام نکرد و گفت به دليل بخشنامه داخلي ناجا از ارائه اين اطلاعات معذور است. با اين حال سردار احمد روزبهاني با اشاره به فعاليت سايت هاي اينترنتي گوناگون، به ايلنا گفت؛ «سايت هاي ممنوعه شناسايي شدند. کساني که استفاده غيرمجاز از سايت ها مي کردند و در حوزه کاري ما هم بودند، شناسايي شدند و دستگيري هم داشته ايم و دستگيرشده ها نيز به مقامات قضايي معرفي شده اند.» رئيس پليس امنيت اخلاقي يکي از اعضاي کميته تعيين مصاديق فيلترينگ است. بر پايه لايحه جرائم رايانه يي، ساير اعضاي کميته تعيين مصاديق فيلترينگ سايت هاي اطلاع رساني عبارتند از؛ وزير يا نماينده وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوري اطلاعات، دادگستري، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان تبليغات اسلامي، رئيس سازمان صدا و سيما و يک نفر خبره در فناوري اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کميسيون صنايع و معادن مجلس و يک نفر نماينده مجلس به انتخاب کميسيون قضايي و حقوقي مجلس. به گفته روزبهاني وظيفه پليس امنيت اخلاقي و مبارزه با مفاسد اجتماعي اين است که امنيت را در جامعه صورت بدهد، بنابراين پليس مبارزه با مفاسد اجتماعي با مشاهده افرادي که در تلاش هستند نظم و امنيت جامعه را به نوعي برهم بزنند به شدت برخورد قانوني مي کند...        (آبقيه در آرشيو)

 

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630