بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فصلی از کتاب در دست انتشار

« چهره های بزرگ جنبش زنان آمريکا »

از: شکوه ميرزادگی

پيوند به آرشيو

 

«سارا مور گريمکه»

کوشنده ی بزرگ راه الغای برده داری

«سارا مور گريمکه» (Sara Moore Grimke) يکی از دو زنی است که نام شان به عنوان اولين زنان کوشنده در راه الغای برده داری در تاريخ آمريکا به ثبت رسيده است.

او در نوامبر 1792 در خانواده ای مرفه و معروف به دنيا آمد. خانواده ی او از برده داران بزرگ آمريکا بوده و در ايالت کارولينای جنوبی زندگی می کردند.

سارا در سفری که به فيلادلفيا کرد، با گروهی از مذهبيون اصلاح طلب آشنا شد و به عضويت انجمنی درآمد که به فرقه مسيحی «کويکر» وابسته بود.  پس از مدتی از خواهرش، آنجلينا، نيز خواست که او هم به عضويت اين آنجمن درآيد و، در پی آن، هر دو به فيلادلفيا نقل مکان کردند.

در آنجا بود که خواهر کوچکتر در گير مبارزات برای الغای برده داری شد و اين بار خواهر بزرگتر، سارا، به تشويق او به مبارزان ديگر راه الغای برده داری پيوست.

سارا در اين راه به سرعت پيش رفت و اولين کسی بود که با جرأت تمام در مجامع و محافل به سخنرانی به نفع برده های سياهپوست آمريکا مشغول شد.

در عين حال، از همان سال ها، يعنی سال های 1832- 1833، سارا نامه های زيادی به مقامات کليساها و مقامات مملکتی نوشته و خواستار رفع تبعيض از زنان و بهبود وضع زندگی آنان شد. توجه کنيم که اين سال ها تقريبا هفده هجده سال قبل از آن است که اولين کنگره ی زنان آمريکا برای تساوی حقوق در نيويورک برپا شود.

           يکی از زيباترين کارهای سارا و خواهرش آن بود که مادرشان را قانع کردند تا، معادل سهم شان از ارث هنگفت خانوادگی، بردگان خانواده را به آن ها بدهند. و چون اين کار انجام گرفت، سارا و خواهرش همه ی بردگان را آزاد کردند تا الگويي شوند برای ديگران در راستای آزاد ساختن بردگان.

     سارا در 23 دسامبر 1873 ديده از جهان فرو بست.

به راستی کدام جامعه می تواند، بی چنين زنان دريادل و آگاهی، به جايی برسد؟

 

www.shokoohmirzadegi.com

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630