بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فصلی از کتاب در دست انتشار

« چهره های بزرگ جنبش زنان آمريکا »

از: شکوه ميرزادگی

پيوند به آرشيو

 

جسی دانيل ايمز

زنی که قانون حلق آويز کردن سياهان را برانداخت

«جسی دانيل ايمز» JESSIE DANIEL AMES يکی از زنان پيشرو تاريخ آمريکاست که فعاليت هاي او در راستای حق طلبی زنان از يک سو، و عليه تبعيض نژادی از سويي ديگر، در دهه های اول قرن بيستم همواره مورد ستايش قرار گرفته است.

جسی دانيل در نوامبر 1883 در تکزاس به دنيا آمد. او تا سی و پنج سالگی مثل اکثر زن های زمانه اش زندگی ساده ای داشت که در آن از جنب و جوش های اجتماعی خبری نبود. او مادر سه فرزند بود و اکثر اوقاتش را وقف آنها و همسرش می کرد.

اما درسی و پنج سالگی همسرش را از دست داد و ناگزير صاحب مسئوليت کامل اداره خانواده شد. اين مسئوليت او را به سرعت آماده کرد تا به نقش اساسی زنان در جامعه پی ببرد.  

او در ابتدا به جنبش سافرج، که برای حق رای زن ها تلاش می کرد، پيوست و به سرعت  در اين سازمان پيش رفت. فقط دهسال از فعاليت هايش نگذشته بود که به مقامات مهمی رسيد  و، از جمله، مدير کميته سازمان سراسری زنان در آتلانتا شد.

او سپس، با حفظ سمت هايش، سازمانی را تاسيس کرد به نام «انجمن زنان جنوب برای مبارزه با حلق آويز کردن سياهان».  تا آنوقت باور غلطی در بين مردمان شايع بود که زنان سفيد پوست در خطر تجاوز مردان سياهپوست هستند و همين امر سبب شده بود که قانون وحشيانه حلق آويز با شدت اعمال شود.

تلاش های جسی دانيل سبب شد که اين تفکر بوسيله خود زنان سفيد پوست از بين برود و جلوی حلق آويز کردن ها را بگيرند.

جسی در سال  1937، يعنی در پنجاه و چهار سالگی اش، کتابی منتشر کرد به نام: «نگاه زنان جنوب به حلق آويز کردن» و پنج سال بعد هم کتاب ديگری منتشر کرد به نام «ماهيت دگرگون شونده ی حلق آويز کردن» که مورد توجه مخالفان تبعيض نژادی قرار گرفت و هنوز هم جزو کتب مرجع شناخته می شود.

او در بيست و يکم ماه فوريه 1972، در 89 سالگی ديده از جهان فرو بست.

 

www.shokoohmirzadegi.com

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630