بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فصلی از کتاب در دست انتشار

« چهره های بزرگ جنبش زنان آمريکا »

از: شکوه ميرزادگی

پيوند به آرشيو

 

بلوا ـ آن ـ لاک وود

جانی پيش رونده و ماندگار

سال هاست که ماه اکتبر مرا به ياد «بلوا  آن لاک وود» (Belva Ann Lockwood) می اندازد ـ زنی که در تاريخ مبارزات زنان دنيا کمتر شبيه او را می توان يافت. او زنی بود از اصليتی ايتاليايي و با چشمان و گيسوانی سياه و زبان و کلامی گيرا که همه ی راه های مشکل فعاليت های اجتماعی را طی کرد و در ميانه سالی عمر خويش به اوج موفقيت رسيد. بلوا در 24 اکتبر سال 1830 بدنيا آمد. در کودکی و نوجوانی به شدت مذهبی بود. در دهسالگی اش انجيل را خوب می خواند و به معجزاتی چون راه رفتن روی آب و رستاخيز پس از مرگ معتقد بود. اما خيلی زود دريافت که معجزه فقط در دستان انسان اتفاق می افتد و هيچ معجزه ای بزرگتر و ارزنده تر از عشق به انسان وعشق به پيشرفت و ترقی او نيست. او به دليل نداشتن امکانات مالی هم درس می داد و هم درس می خواند و دير به دانشگاه رفت ولی اولين زن آمريکايي است که به مقام قضاوت رسيد و توانست تا مقام قاضی عالی دادگاه های سراسری آمريکا برسد.

می گویند برای آن که بتواند به اين مقام برسد مقدار مطالعات و تحصيلاتش درست دو برابر يک مرد بود. يکی از دلايل رفتن او به دانشکده حقوق ایجاد امکان برای تغيير در قوانين سرزمينش بود. هم او بود که برای خواستاری حق دستمزد مساوی زنان (که در آن زمان نصف مردان بود) اقدام و اين خواست را قانونی کرد.

بلوا لاک وود، علاوه بر فعاليتی گسترده و مداوم در جنبش حق رأی طلبی، يکی از شخصیت های مهم سياسی واشنگتن هم به حساب می آمد. او در ارتباط با کنگره آمريکا در همه ی زمينه ها فعال بود و حتی خيلی از مردان کنگره را او به کنگره آمريکا فرستاد.

او در عين حال روزنامه نويس موفقی بود و سخنرانی های مرتب و مداومش در ارتباط با مسايل سياسی – اجتماعی شهرت داشت. او به طور گسترده ای سفر کرده و در ارتباط با مسائل سياسی و زنان، سخنرانی و تبليغ می کرد.

او دو بار در سال های 1884 و 1888 از جانب «حزب ملی حقوق برابر» نامزد رياست جمهوری آمريکا شد و نخستين زنی بود که نامش در ليست نامزدهای رسمی انتخابات رياست جمهوری ذکر شد. و مردم اجازه يافتند به او هم رأی بدهند.

يکی ديگر از فعاليت های او در ارتباط با مساله صلح بود که بخاطر آن به بيشتر شهرهای امريکا و  اروپا سفر کرد و همواره در جنبش های خواستاری صلح شرکت داشت. خانه بلوا و دفتر کارش هميشه محل تجمع طرفداران صلح،  آزادی خواهان و طرفداران برابری حقوق زن و مرد بود. و در همين زمان هاست که او در ارتباط با اعتقاداتی که در کودکی و نوجوانی اش داشت می گويد: «من رستاخيزی پس از مرگ ندارم. ولی برخاستنی دارم در زندگی. و اگر من قادر نيستم بر روی آب راه بروم اما جانی پيش رونده دارم که مرا به پيروزی خواهد رساند. و همه ی معجزه در اين است.»

بلوا به عنوان نماينده سازمان صلح جهان به کنگره های معروف پاريس در سال 1889، لندن، در همان سال، رم سال 1911 و کنگره های برن و سوييس؛ سفر کرد و همه جا به عنوان يکی از مهمترين و فعال ترين و سرشناس ترين صلح خواه مطرح بود. اکنون نه کتاب و ده ها مقاله در ارتباط با اين زن نوشته شده است.

آمريکايي ها معتقدند که بلوا لاک وود لباس تازه ای بر تن دادگستری آمريکا کرد ـ لباسی که نه تنها در آن روز و امروز بلکه برای آيندگان نيز مناسب است.

او در 19 ماه مه 1917 ديده از جهان فروبست.

www.shokoohmirzadegi.com

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630