بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فصلی از کتاب در دست انتشار

« چهره های بزرگ جنبش زنان آمريکا »

از: شکوه ميرزادگی

پيوند به آرشيو

 

دورتا لانگ

زنی که دردهای بشری را به ثبت رساند

دورتا لانگ (Dorothea Lange) اولين زن آمريکايي است که در رشته ی عکاسی به شهرتی جهانی رسيد. اهميت کار دورتا در عشق او به انسان و نشاندادن دردهای بشری است. دوربين ريزبين و دقيق بين او همچنين متوجه زنان و کودکانی بود که از قربانيان اصلی جنگ ها و مصيبت های بشری هستند.

دورتا در سال 1895 درايالت نيوجرسی متولد شد. از نوجوانی به عکاسی روی آورد و در سن بيست سالگی مصمم شد که به دور دنيا راه بيفتد و عکس هايش را برای نمايش و فروش بگذارد. اما به سانفرانسيسکو که رسيد تصميم گرفت، قبل از اينکه ته مانده ی پول هايش تمام شود، همانجا بماند. او در همانجا يک استوديوی پرتره باز کرد و، در عين حال، به عنوان يک فتو ژورناليست به کار مشغول شد.

دورتا در جريان جنگ دوم و در دوران رکود اقتصادی کشورش عکس هايي گرفت که تا امروز در جمع آخرين خاطره های اثرات جنگ از بهترين ها محسوب می شود. او اولين نمايشگاه خود را در سال 1934 به نمايش گذاشت و عکس هايش به عنوان نوعی مستند سازی تصويری از اسناد با ارزش آن دوره محسوب می شود.

 پس از آنکه عکس های او در کتابی به نام

   An American Exodus:

A Record of Human Erosion.  

منتشر شد، بلافاصله به او بورس های مختلفی را پيشنهاد کردند که او آنها را نپذيرفت و ترجيح داد که مستقل و با روش خودش عکاسی کند.

پس از حمله ی ژاپنی ها به «پرل هاربر» او توانست دردناک ترين عکس های خود را از فراری ها و بازداشت شده های کمپ های ژاپنی و آمريکايي ها بگيرد که اکثرشان در مجله ی لايف منتشر و جهانی شد.

او همچنين از دهکده مورمن ها و  ايرلندی های روستايی عکس هايي استثنايي گرفته است.

دورتا لانگ در  ماه اکتبر 1965 زندگی را وداع گفت و يک سال پس از مرگش اين افتخار را پيدا کرد که کارهايش برای هميشه در موزه ی هنر مدرن نيويورک قرار گرفته و در سينه ی تاريخ جاودانه شود.

www.shokoohmirzadegi.com

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630