بازگشت به خانه                 آرشيو کوتاه و گويا                 آرشيو صفحات اول                    جستجو

کوتاه و گويا

ماه آوريل 2013

 

********************

دوشنبه 9 ارديبهشت ماه 1391 ـ 29 ماه آوريل 2013

توصیهء ویژهء پوتین به غرب

خبرگزاری فارس

سردار محمدعلی آسودی معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حاشیه گردهمایی سیاسی پاسداران استان سمنان اظهار داشت: پوتین، رئیس جمهور روسیه وقتی به ایران آمد، بعد از دیدار با رهبری گفت که «من در این جلسه معنای ولی فقیه را فهمیدم». معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: وی بلافاصله پس از سفر به اروپا، خطاب به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این جمله مهم را گفت که «من در ایران، رهبر حکیم فرزانه‌ای را دیدم و به شما اطمینان می‌دهم که تا این رهبر حکیم و فرزانه در رأس این حکومت است، هیچ کاری نمی‌توانید بکنید».

********************

چهارشنبه 4 ارديبهشت ماه 1391 ـ 24 ماه آوريل 2013

حمله اسلامگرایان به خوابگاه دختران دانشجوی تونس

شهرزادنیوز

اسلامگرایان افراطی زنان جوان در یک خوابگاه دانشجویی را با پرتاب سنگ و بطری مورد حمله قرار دادند تا جشن توأم با رقص و موسیقی آنان را بر هم بزنند. به گزارش خبرگزاری اتریش، دختران دانشجو شامگاه روز چهارشنبه 17 آوریل در خوابگاهشان واقع در بخش «بردو»، در پایتخت کشور، نمایش هفتگی رقص و موزیک خود را شروع کرده بودند که دهها تن از سلفی ها به خوابگاه حمله کردند. به گفته یکی از دانشجویان، آن‌ها شیشه‌های پنجره ها را شکسته و سنگ و بطری به طرف دانشجویان پرتاب کردند. دانشجویان مجبور شدند برنامه خود را تعطیل کنند. دانشجوی دیگری گفت که این حمله تلفاتی نداشت و کسی هم دستگیر نشد؛ اگرچه پلیس در محل بود، اما اقدامی علیه اسلامگرایان نکرد. مدیریت خوابگاه اعلام کرد که سلفی ها دخترانی را که لباس غربی می‌پوشند و سیگار می‌کشند و یا با دوست پسر خود بیرون می روند، مورد تهدید قرار داده اند.

********************

جمعه 30 فروردين ماه 1391 ـ 19 ماه آوريل 2013

رهبر دیگر به من اعتماد ندارد

هاشمی رفسنجانی

به گزارش سایت "سحام‌نیوز"، اخیراً اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار با استانداران سابق که از او برای شرکت در انتخابات دعوت کردند، گفته است رهبر جمهوری اسلامی دیگر به او "اعتماد ندارد و در این وضعیت نمی‌توان کاری کرد". او در دیدار با استانداران دوران "سازندگی و اصلاحات" با اشاره به اختلاف دیدگاه خود و رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته است: «مسائلی که در این سال ها پیش آمده موجب شده که ایشان دیگر به من اعتماد نداشته باشند». به نقل از یکی از استانداران که در این دیدار شرکت داشته، اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است: «من آقای خامنه ای را از مشهد به تهران آوردم و با دوستان در شورای انقلاب صحبت کردم و به شورا بردم. بسیاری از دوستان با سابقه انقلاب از این کار من گله کردند، اما من گفتم حضور ایشان لازم است.» بنا بر گفته‌های این استاندار سابق حاضر در این دیدار، هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده "به‌صلاح نیست"، ادامه داده است: «در این وضعیت نمی‌توان کاری کرد». این گزارش می‌افزاید هاشمی رفسنجانی یک شب قبل از دیدار با استانداران سابق با رهبری جمهوری اسلامی دیدار داشته است و درباره دیدار با علی خامنه‌ای گفته است: «اساسا ایشان طور دیگری فکر می کند و اشکالات موجود را قبول ندارد».

تکذيب!: دفتر هاشمی رفسنجانی خبر “جلسه ديدار با استانداران” را تکذيب کرد: در پی درج خبری در سايت سحام نيوز در رابطه با ديدار اکبر هاشمی رفسنجانی با استانداران و سخنان وی در مورد انتخابات و رابطه اش با رهبر جمهوری اسلامی، دفتر هاشمی رفسنجانی سخنان منتشرشده به نقل از وی را تکذيب کرد.

********************

چهارشنبه 28 فروردين ماه 1391 ـ 17 ماه آوريل 2013

هزاران نفر در اسپانيا خواهان پايان سلطنت شدند

راديو زمانه

بيش از هشت هزار نفر امروز در مرکز مادريد عليه نظام سلطنتی در اسپانيا دست به تظاهرات زدند و خواهان برقراری جمهوری سوم در اين کشور شدند. آن‌ها با هزاران پرچم‌ قرمز، طلايی و بنفش جمهوری‌خواهان فرياد می‌زدند "اسپانيا فردا جمهوری خواهد شد" و خواهان کار کردن خانواده سلطنتی شدند. آن‌ها همچون هر سال با شعار "نابودباد رژيم سلطنتی، زنده باد جمهوری سوم" امروز را که سالگرد جمهوری دوم اسپانيا است گرامی داشتند. امسال مخالفت با سلطنت در اسپانيا با بحران اقتصادی يک سال اخير در اين کشور و قرار گرفتن خانواده سلطنتی در مظان سوء استفاده مالی همراه بود. چندی پيش دستگاه قضایی اسپانیا به‌طور رسمی تحقیقاتی را علیه کریستینا، دختر پادشاه این کشور آغاز کرد. وی به مشارکت در تخلفات مالی همسرش متهم شده و بايد در تاریخ ۲۷ آوریل برای بازپرسی به دادگاه مراجعه کند. طبق قانون اساسی اسپانيا، نظام حکومتی اين کشور، مشروطه‌ سلطنتی است، ولی این کشور در طول تاريخ خود دو بار حکومت جمهوری را تجربه کرده است. جمهوری اول از 11 فوریه 1873 تا 29 دسامبر 1874 (23 بهمن 1251 تا 8 دی 1253) و جمهوری دوم از 14 آوریل 1931 تا يکم آوریل 1939 (26 فروردین 1310 تا 11 فروردین 1318) در اسپانيا برقرار بوده‌اند. رهر دو جمهوری را مردم با رأی خود و طی انتخاباتی آزاد و بدون خون‌ریزی بر سر کار آوردند.رپس از جمهوری دوم و جنگ داخلی 1936 تا 1939 به‌مدت 36 سال حکومت ديکتاتوری فرانسيسکو فرانکو بر اين کشور حاکم شد. دو روز پس از درگذشت فرانکو، در نوامبر 1975، خوان کارلوس، پادشاه کنونی اسپانيا، طبق قانونی که فرانکو وضع کرده بود، به پادشاهی رسید و از آن زمان با تدوين قانون اساسی جديد نظام دمکراتيک جايگزين حکومت ديکتاتوری فرانکو شد.

********************

دوشنبه 26 فروردين ماه 1391 ـ 15 ماه آوريل 2013

حضور اصلاح طلبان در انتخابات مفيد است

مصطفی پورمحمدی، کانديد بالقوهء رياست جمهوری اسلامی

سايت بازتاب: اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات باید اعلام موضع کلی کنند. اصلاً حادثهء سال 88 را بگذاریم کنار؛ ما نباید افراد را مجبور کنیم که نسبت به یک حادثه نظر بدهند بلکه باید از آنها بپرسیم که شما نسبت به انقلاب، امام، رهبری، نظام، قانون، قانون اساسی و ولایت فقیه پایبند هستید یا نه. اینها اصول ما است. اصول نظام است. هر کس به این اصول پایبند باشد و خلاف این عمل نکرده باشد؛ یعنی واقعاً التزام اش را به نظام بیابیم. بر اساس مبانی قانونی باید با حضور او موافقت کنیم. من فکر می کنم که شورای نگهبان هم همین نظر را دارد. نباید افراد را الزام کنیم که نسبت به یک حادثه موضعگیری کند. شاید اصلاً آن فرد در آن حادثه حضور و همراهی ای هم نداشته اما بر اساس ملاحظات جناحی و سیاسی و شرایط خاص خودش نمی خواهد اعلام نظر صریح کند... حضرت «آقا» هم کاملا به «مردم سالاری دینی» وفادارند و آن را باور دارند. مدیریت و طراحی می کنند و فکر می کنم به هیچ وجه اجازه نمی دهند مردمسالاری دینی مخدوش بشود و در این جهت هم هدایت ها و راهنمایی های مناسب را در طول مسئولیت هایشان داشتند و فکر می کنم این روش را هم ادامه خواهند داد.

********************

جمعه 23 فروردين ماه 1391 ـ 12 ماه آوريل 2013

حذف امامزاده‌هایی که با مردم ارتباط روحی و معنوی برقرار نکرده باشند!

غلامرضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران

خبرگزاری فارس ـ آقای محمدزاده می گويد سازمان اوقاف مشغول آمارگیری از امامزاده‌های استان تهران است و «امامزادگانی در لیست آمار قرار می‌گیرند که میان آنان و مردم ارتباط روحی و معنوی وجود داشته باشد.» وی می افزايد که آن‌دسته از امامزاده‌هایی که نتوانسته باشند با مردم «ارتباط» برقرار کنند در این فهرست جایی نخواهند داشت. محمدزاده همچنین، با تکذیب ایجاد امامزاده جدید، از افرادی که ادعای ایجاد امامزاده نوظهور می‌کنند خواست تا مصداقی را در این باره بیاورند. وی افزوده است: «اجازه ساخت‌ و ساز امامزاده به افراد سودجو داده نمی‌شود که بخواهیم بعد از ساخت‌ و ساز آن مکان را تخریب کنیم.» هفته گذشته نیز مرتضی محمدیان٬ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر اعلام کرده این سازمان «ملاکش نسبت به امامزاده‌ها شجره‌نامه نیست و آنچه مردم به آنها اعتقاد دارند و کراماتی از آنها دیده‌اند را مورد تایید و بازسازی قرار می‌دهد.» «امامزاده‌ها» و «بقاع متبرکه» یکی از مهمترین منابع درآمد سازمان اوقاف محسوب می‌شوند. يکی از خوانندگان اين مطلب به نام محسن نوشته است: منظور از ارتباط روحي، ميزان درآمد زايي ضريح امامزاده است!

********************

چهارشنبه 21 فروردين ماه 1391 ـ 10 ماه آوريل 2013

تبيين قرائت ايدئولوژيک از دين با رهبری است نه دولت!

منوچهر متکی، وزير خارجهء اخراج شده دولت احمدی نژاد

به گزارش فارس، منوچهر متکی، وزير خارجهء اخراج شدهء دولت احمدی نژاد، می گوید: «جایی که باید قرائت‌ مختلف از دین تبیین شده و ارکان نظام هدایت و هماهنگ شوند جایگاه رهبری است که یک امر ایدئولوژیک محسوب می‌شود. لذا اگر دولتی به سمت ایدئولوژی ‌سازی حرکت کند انحراف از جایگاه اش آغاز می‌شود». وزیر برکنار شده امور خارجه، که این روزها یکی از پنج عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری است، از جایگاه استراتژیک ریاست‌جمهوری سخن گفت و یادآور شد: «قرار نیست که یک رئیس ‌جمهور برنامه ‌سازی کند و قرائت‌های مختلفی از دین را باز کند چرا که دولت متکفل دین مردم نبوده و بنا نیست دین مردم را دولتی کنیم. از این رو جایگاه رئیس‌جمهور در امر کشورداری بسیار استراتژیک است». این عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با اشاره به اظهارنظر یکی از مراجع درباره تورم و گرانی و موضع‌گیری دولتی‌ها مبنی بر اینکه آنها نباید به این عرصه ورود کنند، ادامه داد: «یکی از مراجع می‌گفت وقتی دولت به بحث امام زمان(عج) و دین مردم می‌پردازد ما نیز باید به فکر نان مردم باشیم».

********************

خنثی بودن بسیج در انتخابات، خیانت است

نماینده ولی فقیه در بسیج

به گزارش خبرگزاری فارس، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در نیروی بسیج گفته که خنثی بودن نیروهای بسیجی در انتخابات ریاست جمهوری خیانت به «انقلاب و امام حاضر» است. رییس سازمان بسیج نیز گفته است که «دستور حماسه آفرینی سیاسی صادر شده است». محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در بسیج روز شنبه، 17 فروردین‌ماه، در نشست کارکنان ستاد سازمان بسیج مستضعفین گفته که «بسیج باید محور باشد. این‌که دشمنان از بسیج انتظار خنثی بودن داشته باشند و حتی برخی در داخل نیز به آن نیز دامن بزنند، خیانت به امام راحل و امام حاضر و نیز انقلاب است». وی تاکید کرده که در انتخابات ریاست جمهوری، بسیج از «اصول‌گرایی» حمایت می‌کند. تاکید نماینده ولی فقیه بر خنثی نبودن بسیج در انتخابات در حالی بیان می‌شود که دی‌ماه پارسال علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران، «مهندسی انتخابات» را «وظیفه ذاتی» سپاه برشمرده بود. حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، روز شنبه همچنین خاطرنشان کرد که «حماسه سیاسی بزرگ» بسیج «برگزاری انتخاباتی امن، آرام، باشکوه و با حضور حداکثری» است.

********************

دوشنبه 19 فروردين ماه 1391 ـ 8 ماه آوريل 2013

لائیک‌ها در انتخابات ایران جایی ندارند!

احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم رضوی گفت: «نامگذاری امسال به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تکلیف مضاعف برای همه مردم و مسئولان قوای سه‌گانه ایجاد کرده است. و با وجود این توطئه‌ها، مردم ایران با بصیرت و حضور گسترده در عرصه انتخابات بار دیگر به دشمنان ثابت خواهند کرد که جریان های لائیک و سرسپرده در عرصه های سیاست و انتخابات کشورمان جایی ندارند. مردم باید با افزایش بصیرت و تبعیت از منویات ولی فقیه بیش از پیش در عرصه های دفاع از آرمان‌های نظام حضور داشته باشند. محتوای اصلی نظام جمهوری اسلامی دینی بودن است و آنان بایستی برای افزایش مصادیق دینی و اسلامی در فعالیت‌های بخش‌های مختلف جامعه از هیچ تلاشی کوتاهی نکنند. در شرایطی که عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور و نظام جمهوری اسلامی مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته باید با عزم حماسی ترفندهای معاندان را خنثی کرد. دشمنان با توطئه‌های مختلف در عرصهء سیاسی تلاش می کنند که با قطع کردن وابستگی مردم به نظام جمهوری اسلامی و تهی کردن آن از محتوای دینی آسیب‌پذیری نظام را افزایش دهد. آنها می کنند که عوامل خود را در نظام نفوذ دهند و برای نیل به هدف خود چشم امید به انتخابات آینده دوخته‌اند.

********************

جمعه 16 فروردين ماه 1391 ـ 5 ماه آوريل 2013

از بيست هزار دانشجو تنها صد نفر در نماز جماعت

پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیـه

حجت الاسلام سيد مهدي قريشي  طي سخناني از وضعيت بد حجابي در دانشگاه اروميه انتقاد كرد و گفت: «با توجه به اينكه جامعه ما برگرفته از الگوهاي ناب اسلامي است، اما متاسفانه ما شاهد وضعيت بد حجاب در سطح جامعه، دانشگاه و مراكز آموزش عالي هستيم». وي، در ادامه، با انتقاد از رفتارهاي دوگانه مسئولان دانشگاهي در برخورد با اين وضعيت،‌ گفت: «در همايشي كه هفته گذشته با عنوان "كنگره بين المللي حسام الدين چلبي اروموي" در دانشگاه اروميه برگزار شد، فردي مورد تجليل قرار مي گيرد كه پوشش و حجاب مناسب و درخور شان يك جامعه اسلامي را نداشت». قائم مقام نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه اروميه در ادامه از عدم حضور استادان و مسئولان دانشگاهي در نمازهاي جماعت اين دانشگاه انتقاد كرد و افزود: «استادان دانشگاهي به عنوان الگوي دانشجويان بايد در صف اول نمازهاي يوميه دانشگاهي حضور يابند. حضور پر شور دانشجويان در صفوف نماز جماعت مستلزم توجه بيش از پيش مسئولان به اين فريضه الهي است». لازم به ذكر است، از بيست هزار دانشجوي دانشگاه اروميه تنها ۱۰۰ نفر از دانشجويان در نمازهاي جماعت اين دانشگاه شركت مي كنند، اين در حالي است كه با افتتاح مسجد دانشگاه اروميه هيچ نماز جماعتي در دانشكده ها به صورت مستقل برپا نمي شود.

********************

چهارشنبه 14 فروردين ماه 1391 ـ 3 ماه آوريل 2013

می خواهیم در این انتخابات رکورد بزنیم!

احمدی نژاد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه پس از پایان نخستین نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «انتخابات متعلق به مردم است و نباید هیچ کس در آن اعمال نظر شخصی کند. هیچ کس حق ندارد خودش را مهمتر از ملت بداند و در مسیر مردم خللی ایجاد کند». احمدی نژاد با بیان این که همه در برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکسان هستند، اظهار داشت: «همهء اقشار با سلایق مختلف نیز با حضور پرشور و گسترده در این حماسه بزرگ سیاسی، گزینه خود را انتخاب خواهند کرد». وی در ادامه با اشاره به زمانبندی تعیین شده برای برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری در کشور، گفت: «دولت به دنبال آن است که با ایجاد بسترهای مناسب زمینهء حضور هرچه گسترده تر و با شکوهتر مردمی در این حماسه بزرگ سیاسی را فراهم کند». احمدی نژاد با یادآوری این که همه تلاش های دولت در راستای برگزاری انتخاباتی پرشکوه و حداکثری است، گفت: «ما معتقدیم باید این انتخابات در مقایسه با سایر انتخابات برگزار شده در کشور بیشترین رکورد را داشته باشد». و ادامه داد که: «بر این اساس باید ارادهء عمومی ملت به صحنه بیاید چرا که این اتفاق بزرگ منجر به سامان یافتن برخی دستاوردها در عرصه های داخلی و خارجی خواهد شد».

********************

دوشنبه 12 فروردين ماه 1391 ـ 1 ماه آوريل 2013

اشتباه «ناظران» را چگونه کنترل کنيم؟

محمود احمدی نژاد

یك وقت حاكمان اینگونه قانون می‌گذارند كه "همه را صالح فرض می‌كنند" و معتقدند "باید به كسانی كه اشتباه می‌كنند، فرصت اصلاح داده شود". اما گاهی هم قانون‌شان اینگونه حكم می‌كند كه "همه ناصالح هستند و باید جلوی آنها گرفته شود تا تخلف نكنند". هرکدام از این دو تفکر؛ یک نوع از جامعه را شكل می‌دهد... در اثنای اجرای جزییات اداره‌ی جامعه؛ شاید خیلی، تفاوت این دو نگاه مشخص نشود. اما وقتی پنجاه سال زمان می‌گذرد ناگهان مشاهده می‌شود كه بیش از یك‌ سوم هزینه‌های كشور، صرف "نظارت و پیشگیری از تخلفی شده كه از ابتدا مسلم فرض شده بود"!... و حالا "خود این ناظران"، مساله‌ای می‌شوند كه "اشتباهات آنها چگونه كنترل شود؟!"... همواره «اختیار منهای مسئولیت، زمینه‌ساز فساد» است. نمی‌گویم قطعاً باعث فساد می‌شود، اما یقیناً زمینه‌ء بسیار خوبی برای فساد است. اینكه «كسی بتواند بازخواست كند اما بازخواست نشود»، قدرتی‌ست كه زمینه‌ء مناسبی برای گرایش به فساد دارد و تازه؛ این اصل زیان نیست! بلکه هزینه‌هایی كه در این جامعه صرف نظارت می‌شود، در برابر ضرر اصلی، خیلی مهم نیست. "زیان اصلی" آنجاست كه به‌ جایی برسیم كه "انسان های فاقد صلاحیت" یا "دارای ظرفیت‌های بسیار كم"، زمام كار را در دست بگیرند كه این باعث می‌شود استعدادهای گسترده در جامعه فرصت شكوفایی پیدا نكنند... خود مردم و نخبگان فكری جامعه باید برای آینده نظریه‌پردازی کنند. اگر حكومت با آنان همراهی كرد كه بهتر اما اگر حكومت با آنان همراهی نكرد؛ حركت عمومی یك ملت نباید متوقف شود.

********************