آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 370 ـ  پنج شنبه 21 آذر 1387 ـ  11 دسامبر 2008

=======================================================

تصوير جالب ديگری از 16 آذری که در دانشگاه تهران گذشت

=======================================================

کالبد شکافي دوم خرداد

هاشم آغاجری

درهمان ماه هاي اول برخي از اصلاح طلبان به مردم مي گفتند كه مراقب باشيد و بدانيد كه آقاي خاتمي ‏بسياري از كارها را قادر نيست انجام بدهد. زيرا فاقد ابزار مناسب اين دست از امور است. رييس جمهوري ‏است كه مي خواهد درچارچوب قانون اساسي و سازوكارهاي بوروكراتيك عمل بكند. مي خواست امنيت ‏اجتماعي را تامين بكند، درحالي كه نيروي انتظامي دراختيارش نبود. گاهي نيروي انتظامي ونيروي پليس ‏توسط مخالفان اصلاحات به خدمت گرفته مي شد. ماجراي 18 تير توسط چه نيرويي به وجود آمد؟ تشكيلات ‏ها وسازمان هاي اطلاعاتي موازي، لباس شخصي ها، نامه اي كه بخشي از نيروهاي نظامي به آقاي خاتمي ‏نوشتندو اورا در همين روزها در سال 1387 تهديد كردند اين ها چه كساني بودند؟ در واقع آقاي خاتمي ‏شعارهايي مي داد كه اين شعارها قابل تحقق نبود. وقتي هم كه آن دو لايحه دو قلو و لايحه اختيارات رييس ‏جمهور را به مجلس برد، باز هم مشاهده كرديم كه اين لوايح چگونه با موانع مختلف روبروشد. در واقع آن ‏بخش غيرمنتخب سيستم، بخش منتخب را فلج و متوقف كرد...

=======================================================

اصلاح ‌طلبان از دایرۀ تنگ «خودی» رها نشده‌اند

گفت و گو با مهرداد مشایخی

عنوان کرده اند که آنها ضعیف عمل کرده ‏اند، یا آقای خاتمی مرد این میدان نبوده و یا آنها پیوندهای گوناگونی با ‏اقتدارگرایان داشته اند و نظائر آن. اینها البته درست هستند ولی [اين سخنان] ضعف ‏دموکراسی خواهی را در میان اصلاح طلبان ترسیم نمی‌کند. احتیاج به نقدی ‏منسجم هست که ضعف دموکراسی خواهی آنها را بطور مشخص بیان کند. ‏در عین حال، ما هنوز با دیدگاه‌های سکولار مارکسیستی، ملی گرایی ‏افراطی و نظائر آن در مورد دموکراسی به بحث نظری ننشسته ایم. ‏اگر باور داشته باشیم که پیشبرد دموکراسی در ایران نیازمند دو عنصر ‏است: نیروهای جامعه مدنی دموکراسی خواه و، همچنین، جناحی از ‏حکومتگران که با نظام دموکراتیک قهر نباشند و منافع آتی خود را در آن ‏متحقق ببینند؛ در آن صورت، تحول فکری – برنامه ای اصلاح طلبان یک ‏ضرورت جدی برای جامعه ما است.

======================================================

مذهب و ارتش در ترکيه

بخشی از کتاب «ترک های امروز» (7)

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

يک کميتۀ پارلمانی، که اکثريت شرکت کنندگان آن را اعضای حزب مسلمان عدالت و توسعه تشکيل می دادند، در گزارشی که پيرامون مفاسد اجتماعی تهيه کرد، اين ادعای ثابت نشدنی را مطرح ساخت که «اخلاق سکولار» يکی از موجبات توسعۀ فساد است. اما، در واقع، همين که مذهبيون، در کوشش خود برای دفاع از مذهب، به تشريح فوايد اجتماعی آن متوسل می شوند خود نشانۀ سکولار شدن مذهب است و، به موازات سکولار شدن کل جامعه. خطابه هايي که به خواست دولت در مساجد انجام می گيرند بيشتر متوجه تبليغ همبستگی اجتماعی و کنترل های شخصی هستند و از تعاليم اسلامی در اين راستا استفاده می کنند.

======================================================

بازار سیاه پایان نامه ها و مدارک دانشگاهی

گزارش سايت «ايران ـ ايران»

يک مقام آگاه، با اشاره به اینکه «طی چند سال اخیر بازار خرید و فروش مدارک دانشگاهی رونق یافته است»، گفت: «در این میان برخی افراد سودجو نیز از عدم آگاهی افراد متقاضی سوء استفاده کرده و در قبال دریافت وجوهی با مبالغ بالا اقدام به صدور مدارک جعلی برای این افراد می کنند». وی در پاسخ به این پرسش که این دانشگاه ها بیشتر در کدام کشورها قرار دارند؟ تصریح کرد: «خرید و فروش مدارک دانشگاهی بیشتر مربوط به کشورهای بلوک شرق و کشورهای شوروی سابق است و دانشگاه های معتبر و مطرح جهانی در بازار خرید و فروش مدارک دانشگاهی فعالیت چندانی ندارند». وی در رابطه با قیمت خرید و فروش مدارک دانشگاهی گفت: «قیمت ها در این بازار از 25 میلیون تومان شروع شده و به حدود 50 میلیون تومان می رسد».

======================================================

مدرنيسم و اصل تفکيک ـ اسماعيل نوری علا (برنامۀ در پيشگاه فرهنگ)

ويدئو      ـ      فايل صوتی قابل دانلود

===================== کوتاه و گويا  ====================

مصا درۀ مشاهير ايران

واقع بين خوش خيا ل

هر روز خبری می شنویم مبنی بر این که فلان کشور ادعا کرده که مولانا متعلق به آن هاست و ایرانی نبوده. در واقع، در این چند ساله بسیاری از کشورهای همسایه، مشاهیر ایرانی را متعلق به خودشان دhنسته اند. اما فکر می کنید در هزار سال بعد تکلیف مشاهیر امروز ایران چه می شود؟ لطفاً اين اظهار نظرهای خيالی را ببینید:
ایران: ما در طول تاریخ شخصی به نام احمدی نژاد نداشته ایم، احمدی نژاد مال ترکیه بود.
ترکیه: ادعای کشور ایران کذب محض است، احمدی نژاد ترک نبود بلکه تبعه ی امارات بود.
امارات: شدیداً تکذیب می کنیم؛ بر اساس اسناد به جا مانده پس از جنگ جهانی سوم، احمدی نژاد یک روس بود.
روسیه: ادبیاتی که این شخص در سخن گفتن از آن استفاده می کرده هیچ شباهتی به ادبیات روس ندارد، این شخص بی شک یک افغانی بوده است.
افغانستان: ما این خبر را تکذیب می کنیم، احمدی نژآد افغانی نبوده بلکه ...
(اين تکذيب ها می تواند به تعداد اعضاء سازمان ملل ادامه داشته باشد...)

 وحتی خدا: من او را خلق نکردم، بخدا او کار من نبود!     (آرشيو)

======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630