آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 364 ـ  جمعه 15 آذر 1387 ـ  5 دسامبر 2008

=======================================================

بخشی از هيئت حاکمۀ ايران

=====================  جمعه گردی ها  =====================

معمای رضا پهلوی

اسماعيل نوری علا

هيچکدام از سلطنت طلبان و پادشاهی خواهان نمی توانند «پروژه ها» ی خود را بدون آقای رضا پهلوی اجرا کنند. دليل اصلی اينکه انقلاب 57 رژيمی غير پادشاهی را بر ايران مسلط کرده است که لازمۀ انحلال آن برگزاری رفراندومی برای تعيين شکل حکومت بعدی است و همۀ سلطنت طلبان و پادشاهی خواهان انجام چنين رفراندومی را بدون وجود آقای رضا پهلوی ناممکن می بينند. بخصوص که بازگشت سلطنت در کشورهای ديگر هم بخاطر وجود شخصی به نام «پادشاه در تبعيد» ممکن شده است.

=====================================================

مذهب و درويشی در ترکيه

بخشی از کتاب «ترک های امروز» (6)

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

يک کميتۀ پارلمانی، که اکثريت شرکت کنندگان آن را اعضای حزب مسلمان عدالت و توسعه تشکيل می دادند، در گزارشی که پيرامون مفاسد اجتماعی تهيه کرد، اين ادعای ثابت نشدنی را مطرح ساخت که «اخلاق سکولار» يکی از موجبات توسعۀ فساد است. اما، در واقع، همين که مذهبيون، در کوشش خود برای دفاع از مذهب، به تشريح فوايد اجتماعی آن متوسل می شوند خود نشانۀ سکولار شدن مذهب است و، به موازات سکولار شدن کل جامعه. خطابه هايي که به خواست دولت در مساجد انجام می گيرند بيشتر متوجه تبليغ همبستگی اجتماعی و کنترل های شخصی هستند و از تعاليم اسلامی در اين راستا استفاده می کنند.

======================================================

دربارۀ اقدامات ضد اسلامی در پوشش مخالفت با زبان عربی

آيت الله مرتضی مطهری

اينهمه‌ سر و صدا براي‌ عظمت‌ فردوسي‌، و جشنواره‌ و هزاره‌ و ساختن‌ مقبره‌، و دعوت‌ خارجيان‌ از تمام‌ كشورها براي‌ احياءِ شاهنامه‌، و تجليل‌ و تكريم‌ از اين‌ مرد خاسر زيان‌ بردۀ تهيدست‌ براي‌ چيست‌؟! براي‌ آنست‌ كه‌ در برابر لغت‌ قرآن‌ و زبان‌ عرب‌ كه‌ زبان‌ اسلام‌ و زبان‌ رسول‌ الله‌ است‌... تبليغات‌ براي‌ فردوسي‌ و شاهنامه‌، تبليغات‌ عليه‌ اسلام‌ است.‌ فردوسي‌ با شاهنامۀ افسانه‌اي‌ خود كه‌ كتاب‌ شعر (يعني‌ تخيّلات‌ و پندارهاي‌ شاعرانه‌) است‌ خواست‌ باطلي‌ را در مقابل‌ قرآن‌ عَلم‌ كند؛ و موهومي‌ را در برابر يقين‌ بر سر پا دارد. خداوند وي‌ را به‌ جزاي‌ خودش‌ در دنيا رسانيد، و از عاقبتش‌ در آخرت‌ خبر نداريم‌.

======================================================

تاريخچۀ غمبار ترجمۀ کتاب «جريان هاي عمدۀ مارکسيسم»

عباس ميلانی

من کتاب «جريان های عمدۀ مارکسيسم» را با همکاري «انتشارات آگاه» آغاز کردم، برخي از دوستان از اين کار بر حذرم مي کردند. مي گفتند نفوذ استالينيست هاي وطني در دستگاه هاي فرهنگي مملکت - چه آنها که رسماً سانسورچي بودند، چه آنها که با چماق تکفير «خلقي» مخالفان را از سر راه برمي دارند - مانع از چاپ کتاب خواهد شد. مي گفتند شايد توطئه اي در کار است و مي خواهند با پرداخت حق الترجمه، حقي نسبت به کتاب پيدا کنند و از اين راه از چاپش ممانعت کنند. آن روزها همين نيروها سراغ دکتر مصطفي رحيمي رفته بودند چون جرأت کرده بود کتابي در نقد جزميات استالينيستي ترجمه و چاپ کند.

===================== کوتاه و گويا  ====================

پایان عصر مطبوعات در ایران

دولت نهم در اقدامی عدالت محورانه، هزینه های پست مطبوعات را به ناگهان بیست برابر کرد.  به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاری، شرکت پست در اقدامی عجیب تعرفه های پستی مطبوعات را از 10 تومان به 200 تومان افزایش داد. این در حالی است که بیش از 80 درصد از نشریات کشور تخصصی است و بیش از 90درصد از خوانندگان آنها، این نشریات را از طریق پست دریافت می کنند. این اقدام دولت نهم در حالی انجام می شود که این دولت تلاش بسیاری را برای محدود کردن مطبوعات از خود نشان داده است. در پی این تصمیم دولت علاوه بر توقف ارسال نشریات تخصصی در هفته جاری از طریق شرکت پست، برخی از احزاب سیاسی که به دلیل عدم صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد، قادر به انتشار روزنامه نیستند برای اعضا و هواداران خود هر هفته خبرنامه ای را به صورت پستی ارسال می کنند که به دلیل افزایش ناگهانی هزینه ارسال پست این روند نیز کاملا متوقف شده است...            (آرشيو)

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630