آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 354 ـ  سه شنبه 5 آذر 1387 ـ  25 نوامبر 2008

=======================================================

25 نوامبر، «روز جهانی حذف خشونت عليه زنان»

=======================================================

تسليم يا ايستادگی در برابر خشونت

شکوه ميرزادگی

آن چه اکنون اکثر روانشناسان و جامعه شناسان به آن توجه دارند آن است که تحمل خشونت چنان به روان ما آسيب می رساند که می تواند ما را تبديل به موجوداتی منزوی، ناکارآمد، خسته و بيمار کند؛ موجوداتی که اعتماد به نقس خود را روز به روز بيشتر از دست می دهند و آمادگی بيشتری برای خشونت ديدن پيدا می کنند. در حالی که تسليم نشدن، حتی اگر نتيجه ی کوتاه مدتی نداشته باشد، در خود نيروی چالش کننده ای را حمل می کند که جلوگير ضايعات روانی بسيار است.

=======================================================

كاهش دوران تحصیل دختران بررسی می‌شود

گفتگو با علی ذوالعلم،

مشاور وزیر آموزش و پرورش

یک بحث دیگری مطرح است که هنوز به نتیجۀ مشخصی نرسیده و در قالب یک سوال قابل طرح است و آن سوال این است آیا اساساً طول زمانی که دانش ‌آموزان دختر ما به آموزش نیاز دارند با طول زمان پسران ما یکسان است؟ آیا استعداد برتر دختران و تمرکز دختران بر آموزش موجب تسریع در آموزش نمی‌شود که ما بگوییم اگر یک محتوای مشترک و ثابتی داریم برای دختران و پسران؟ شاید دختران این توان و این کشش را داشته باشند که در زمان کوتاه ‌تری این آموزش را ببینند. و ما بیخود یک سال دختران را معطل پسران نکنیم. این بحث هم اخیراً در بعضی از محافل کارشناسی مطرح شده که هوش یادگیری دختران در دورۀ عمومی قبل از دانشگاه تا سن 17 سال از پسران قوی‌تر است. آمار میانگین معدل بچه‌ها و ورود بچه‌ها به دانشگاه همه اینها را تایید می‌کند. این بحث در قالب یک سوال مطرح است ما هنوز به جمع ‌بندی مشخصی نرسیدیم. آنچه که در دنیا وجود دارد این است که دخترها و پسرها را از این جهت مساوی دیدند.

=======================================================

راه دموکراسی اکبر گنجی ، راه به ترکستان (2)

به مناسبت انتشار "قرآن محمدی" اکبر گنجی

حسین میرمبینی

احمد گفت: «...وقتی که در تفاسیر [قرآن] همۀ سخن ها بر می گردد به شخص مفسری که لزوماً نه خدا است و نه پیامبر و نه امام ، آنگاه چرا است که این آقایان بجای آنکه آن تفاسیر را زیر سئوال ببرند، قرآن کلام الله را زیر سئوال می برند (که همه به آن حساسیت دارند)؟ زیرا هرکسی از قرآن درک خودش را دارد، که البته درک کامل نیست و می تواند حتا غلط هم باشد. در هرحال اگر قرآن کلام الله باشد، درک قرآن مطمئنا صورت انسانی دارد. بنابراین چگونه است که آقایان شبستری و گنجی و سروش و ... موضوع به این واضحی را گذاشته اند و رفته اند آن را پیچیده اش کرده اند که اثباتش اصلا امکان پذیر نیست؟» گفتم: «این مسئله برای خود آقایان هم بسیار روشن است. منتها اگر بخواهند از این راه بروند آنگاه خودشان هم از صحنۀ قدرت و صحنۀ زندگی اجتماعی مردم بیرون خواهند افتاد و دیگر بهانه ای نخواهند داشت که بتوانند بالانشینی و بزرگی طلبی کنند...»

=============  سه شنه ها: زندگی کمال آتاتورک  ==============  

به قلم لرد کين راس

فصل چهل و پنجم ـ  اعلام جمهوری

در استانبول صدای شليک صد و يک توپ رئوف را از خواب بيدار کرد تا دريابد که جمهوريت برقرار شده است. اعلام ناگهانی جمهوريت، آن هم بدون هيچ اشاره ای به او، علی فواد، و رفعت، شکاف بين کمال و ياران قديمی اش را تا حد مخالفت آشکار عميق کرد. مطبوعات استانبول نيز به وضوح به انتقاد پرداختند حال آن که مطبوعات آنکارا از اين گونه آزادی ها نداشتند و بيشتر سخنگوی کمال محسوب می شدند. يکی از مطبوعات استانبول مقاله ای با عنوان «زنده باد جمهوری!» منتشر کرد و نحوۀ اعلام آن را به «گذاشتن هفت تيری روی شقيقۀ ملت» تشبيه نمود و نوشت قدرت هايي را که به شخص غازی اعطا شده  هيچ سلطانی نداشته است.

================== می تر سند که می ترسا نند  =================

شيطان سياه و شانزدهم آذر

سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، اوباما را «شیطان سیاه» نامید... وی همچنین، با انتقاد از تحرك دانشجویان منتقد در آستانه 16 آذر، گفت: «بسیج باید فرصت‌ها را تصاحب كند و با برخورد قاطعانه اجازه خودنمایی به این جریانات انحرافی را ندهد». وی خطاب به مدیران دانشگاه‌ها هم گفت: «مدیران در دولت مكتبی نباید به دنبال مدیریت سكولار و بی‌سر‌وصدا باشند... مدیریت باید از ظرفیت بسیج دانشگاه حداكثر استفاده را بكند». وی افزود: «در ادامۀ این جنگ نرم، دشمن سعی دارد از طریق توسعه مفاسد اخلاقی در جنگ پیروز شود و عناصر و عوامل این جنگ، دختران بی‌حجاب و آلوده هستند كه مروج بی‌بندوباری در بین جوانان هستند كه پایگاه جنگ نرم دشمن محسوب می‌شوند». (کارگزاران)

===================== کوتاه و گويا  ====================

زندانیان و نماز جماعت

انجمن زندانیان سیاسی

فردی به نام بزرگ نیا، رییس بند 350 زندان اوین، اعلام کرده است که هر زندانی که در نماز جماعت شرکت نکند مرخصی اش لغو خواهد شد. او اخیراً به عده ای از زندانیان سیاسی، از جمله روزنامه نگار زندانی محمد حسن فلاحیه زاده، گفته است که به دلیل عدم شرکت در نماز جماعت، از ملاقات حضوری محروم هستند. زندان اوین اين روزها انقدر بی در و پيکر شده که هيچکس در بارۀ اقدامات این آدم از او پرسش نمی کند.            (آرشيو)

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630