آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 325 ـ  دو شنبه 6 آبان 1387 ـ  27 اکتبر 2008

نمايندۀ ملت، زير سايۀ نمايندۀ خدا...

تجزيه طلبی دليل مترقی می خواهد!

سام قندچی 

دليل تجزيه طلبی اروپائی های ساکن آمريکا چه بود؟ جفرسون در خود بيانيۀ استقلال توضيح مي دهد که چگونه موضوع مرکزي ناعادلانه بودن پرداخت ماليات بدون داشتن نمايندگي در قدرت بارها با دولت مرکزي در انگلستان طرح شده بود و چون به نتيجه ای نرسيد، بالاخره به اين تصميم رسيدند که بايد جدا شوند. جالب است که امضاء کنندگان بيانيه هم يک عده انقلابي حرفه اي نبودند و اکثراً هم افرادي ثروتمند و با ريشه و اصل و نصب انگليسي بودند. در واقع، تجزيه طلبي زماني در آمريکا مطرح شد که پيشروان «جامعۀ نو» به اين نتيجه رسيدند که برنامه اي به مراتب مترقي تر از انگليس دارند و هيچ اميدي هم به تغيير و تحول اساسي در خود انگليس وجود ندارد. پس به مبارزهء خود ادامه دادند...

=======================================================

مقابله با فعاليت مذاهب ديگر

از طريق تشکيل «کميتۀ اقليت ها» در حوزۀ علميۀ قم

شهرام رفيع زاده

حجت الاسلام محمد حسن نبوي، معاون تبليغات حوزۀ علميه قم، در اجلاس اخير ائمۀ جمعۀ سراسر کشور تشکيل ‏اين کميته را تحت عنوان تشکيل "کميتۀ اقليت" متشکل از "کارگروه هاي مقابله با اديان و فرق انحرافي" اعلام ‏کرد و گفت: «هدف از تشکيل "کميته اقليت" در حوزۀ قم، "مقابلۀ فرهنگي" با اقليت هاي ديني ‏و جلوگيري از رشد و گسترش اقليت هاي مذهبي در ايران است... در همين راستا کارگروه هايي در ‏زمينه زرتشتي گري، مسيحيت، بهائيت، صوفيه، اهل حق، وهابيت و عرفان هاي نو، راه اندازي شده و کار آنها اين ‏است که اگر توطئه اي در حال شکل گيري است با آن مقابله فرهنگي کنند.».

=======================================================

تحديدها بر آزادي مثبت 

یاسر عزیزی

عموماً آزادي را در وجود امكان و شرايط برخورداري از هر عقيده و مرامي تشريح كرده اند. بر اين اساس، هر فرد در جامعه انساني داراي امكان پيگيري، تحقيق، ايمان و باور را به اختيار خود داراست. پس چنين فردي اين حق را مبتني بر آزادي مثبتی داراست، كه اراده و حمايت اجتماعي از ايدوئولوژي و مرام خاصي را ناديده گرفته، خود ترجيح خویش را تميز دهد . مشخصاً بواسطۀ ترجيح فردي و تفكيك اين حق از امر اجتماعي، چنين شكلي از آزادي وجه مشترك غالب سيستم ها و ساختارهاي حقوقي -سياسي قرار دارد . چه امكان تحقيق در اين عرصه به واسطۀ استقرار پايه هاي حاكميت دولت ها در عرصه هاي عمومي تر، براي متوليان تفويض هويت (!) كمتر پيش بيني شده است.

کورش زعیم

در گفتگو با اسماعيل نوری علا

بخش نهم ـ سرگذشت احمد آباد، خانه و آرامگاه دکتر مصدق

از همان آغاز انقلاب، زمزمه هایی برای انتقال آرامگاه مصدق به ابن بابویه مطرح شده بود. بخصوص اعضای مذهبی جبهه، و گروه های ملی ـ مذهبی دیگر، غلامحسین خان مصدق را برای اين کار زیر فشار گذاشته بودند. يکبار که مسئله در جمعی که حضارش را نام نمی برم و من هم در آن شرکت داشتم مطرح شد، من با سرسختی با اين فکر مخالفت کردم و گفتم فعلاً امن ترین جا برای پيکر دکتر مصدق همین جاست. آنها می گفتند مصدق وصیت کرده که در میان شهیدان سی تیر دفن شود و ما از لحاظ شرعی وظیفه داریم که وصیت میت را برآورده کنیم. من اما می گفتم که دکتر مصدق، بخاطر جايگاهی که در تاريخ ما دارد، ديگر متعلق به خودش نيست که در این باره وصیت کرده و خويشاوندانش موظف به اجرای آن باشند. او به همهء ملت ايران تعلق دارد و این مردم هستند که باید که در اين مورد تصمیم بگیرند.

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630