آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 296 ـ  يک شنبه 7 مهر 1387 ـ  28 سپتامبر 2008

=======================================================

عريضه نويسی هم به روز می شود!

=======================================================

هم شرقی، هم غربی

شهباز نخعی

انتخاب شعار "نه شرقی، نه غربی" حکایت از تیزهوشی فوق العادهء آیت الله خمینی و شناخت عمیق او از روانشناسی جامعه ایران داشت و اگر در مسیر درست از آن استفاده می شد، هیچ دلیلی نداشت که نتواند در راه ساختن جامعه ای مردم سالار و برقراری یک نظام سیاسی عدالت گستر به کار گرفته شود. دریغ و صد افسوس که تیزهوشی آیت الله خمینی و شناخت او از روانشناسی جامعهء ایران با تنگ نظری در راه به قدرت رساندن یک قشر محدود و اقلیت محض از جامعهء ایران به کار گرفته شد و نتیجه 180 درجه خلاف آنچه که مردم ایران امید و انتظار داشتند از آب درآمد.

=======================================================

دموکراسی به مثابه‌ یک ارزش جهانشمول

آمارتیا سن

در میان انواع پیشرفت‌ها و تحولاتی که در قرن بیستم رخ داده است، در انتخاب عظیم‌ترین این وقایع دچار ذره‌ای تردید نشدم: بدون شک، ظهور دموکراسی مهمترین آنها است. باید اضافه کنم که دیگر اتفاقات نیز از اهمیت بسیار برخوردار بوده‌اند، اما من بر این عقیده‌ام که در آینده‌ی دور، زمانی که مردم به گذشته‌ می‌نگرند و آن چه در این قرن رخ داده مد نظر قرار‌می‌دهند، خواهند دید که درنظر گرفتن ظهور و شکل‌گیری دموکراسی به عنوان برترین شیوه‌ی اداره‌ی قدرت، متمایز از دیگر اتفاقات، بسیار دشوار خواهد بود.

=======================================================

قوطی های سرکتاب گیران

از بخت گشایی تا زبان بند

بهناز جلالی پور

پرسید چه کاره ‌ام؟ گفتم منشی یک شرکت. بعد از روی اسم خودم و مادرم، سرکتابی گرفت و گفت حسود داری و گره در کارت انداخته ‌اند. گفت دانشگاه هم رفته‌ای؟ گفتم نه. گفت بیشتر از دیپلم نمی ‌گیری. آخر سر هم ۷۰ هزار تومان خواست برای گره گشایی از کار و زندگی با انداختن یک سفره. گفتم کی می ‌اندازی؟ گفت یک روز غروب. گفتم چی می ‌گذاری تو سفره، اخم کرد که یعنی فضولی نکن و بعد هم جوری نیم خیز شد که یعنی پاشو برو. روایت حاج خانوم اما با زن یهودی خیابان «دماوند» هم فرق دارد. آن جا هم همه می‌روند. از زنان و دختران جوان و شیک پوش تا میانسالان و حتی زنان پیر. همه یا زبان بند مادرشوهر و خواهر شوهر و شوهر می ‌‌خواهند یا گشایش بخت و کار. او هم سرکتابی می‌ گیرد و به زبان و خط خودش چیزی می نویسد که باید آبش را به خورد طرف داد و گاهی معجونی از ناخن سوخته و پودر شده برای افزایش مهر و محبت...

=======================================================

مصاحبهء من سانسور شده بود!

مجید تفرشی

هفتهء گذشته سکولاريسم نو مصاحبه ای از آقای مجيد تفرشی را منتشر ساخت با عنوان «چگونگی دستیابی به اسناد سری بریتانیا درباره ایران» که با استقبال خوانندگان روبرو شد. ما اين مصاحبه را از سايت نشريهء «شهروند امروز» که در ايران منتشر می شود برگرفته بوديم. اکنون نامهء زير را از آقای تفرشی دريافت داشته ايم که عيناً نقل می شود: «دوستان گرامی، از انتشار دوبارهء مصاحبهء نشر شده من در هفته نامه شهروند امروز بسیار متشکرم. در این مورد ذکر چند مورد ضروری است: متاسفانه این مصاحبه به شکل ناقص و سانسور شده در شهروند امروز منتشر شده و موارد مربوط به تاریخ نگاری و انتشار اسناد در ایران کنونی سانسور یا به قول خودشان خلاصه شده است. متن کامل این مصاحبه در وبلاگ نیمه فعال من به این آدرس درج شده است: mtafreshi.persianblog.ir  باسپاس و مهر...» سکولاريسم نو خوانندگانش را به خواندن متن کامل اين مصاحبه در سايت آقای تفرشی دعوت می کند.

=======================================================

 گلچين باغ های مجازی....

کلیسای انگلیس: آقای داروین، خواهش می کنيم معذرت ما را بپذیرید!

ارزشیابی مقالات اساتید علوم انسانی به حوزهء علمیه واگذار شد!

نشانه‌هاي ظهور هويدا شده است!

پسر 17 ساله رابط‌‌ امام زمان‌ بود!

امر به معروف و نهی از منکر قانونی و شغل مي شود!

کشتن «ژرژ» قصاص ندارد!

تجاوز مأمور دادگاه انقلاب به 1200 زن شوهر دار!

احياء عقلانيت اسلامی در شئون مشائی، اشراقی و متعاليه!

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630