آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 234 ـ  سه شنبه 8 مرداد 1387 ـ  29 ژوئيه 2008

قزوين، تلاقی گاه شرق و غرب شد

=======================================================

 زندگی کمال آتاتورک

به قلم لرد کين راس

فصل سی و يکم ـ  پايان کار قوای نامنظم

در شرايطی که عثمانی با اروپا، به عنوان دشمن منفور خود، در جنگ بود، تبليغ مدل نهادهای غربی در آنگورا جرأت بسيار می خواست و، در نتيجه، طرفداران مدل جوامع غربی به نشان دادن علاقه به مدل شرقی ناگزير شده بودند اما، در طی اين جريان، از علنی کردن مخالفت خود با سيستم داخلی شوروی ـ که هم سنت و هم حس درونی شان با آن تضاد داشت ـ ترديد نمی کردند. البته «مدل شرقی» را نمی شد به اين آسانی تعريف کرد چرا که بيشتر تصوری مبهم بود که در پی جستجويي در هم و پيچيده برای يافتن نظمی جديد به خود شکل می گرفت و بنيادش بر اين احساس  بود که تمدن مغرب زمين به پايان عمر خود رسيده است. اين مدل آفريدهء  آن دسته از ايده آليست های سابق «حزب وحدت و ترقی» بود که برای يافتن حل مشکلات انسان بيشتر بر خيالات خود تکيه می کردند تا بر واقعيات ملموس، و اکنون حدوث انقلاب روسيه به مواضع آن ها قدرت بسياری بخشيده بود.

=======================================================

حزب عدالت و توسعه در دادگاه قانون اساسی ترکیه

روز گذشته، دادگاه قانون‌اساسی ترکیه، رایزنی درباره‌ء ممنوعیت حزب حاکم عدالت و توسعه را آغاز کرد. دادستان کل ترکیه، بنیادهای سکولار دولت ترکیه را در خطر می‌بیند و درخواست کرده که حزب عدالت و توسعه منحل و هفتاد و يک سیاستمدار عالی ‌مقام آن، از جمله رجب طیب اردوغان، نخست ‌وزیر و عبدالله گل، رییس‌جمهور، از فعالیت سیاسی محروم شوند. اینکه در ترکیه محافلی وجود دارند که از رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور و حزبش "عدالت و توسعه" عمیقا متنفرند، مدت‌هاست که آشکار است. ولی اینکه دادستانی کمالیست، یک سال پس از پیروزی قاطع انتخاباتی این حزب اسلامی ـ محافظه‌کار، انحلال آن را درخواست کند، تا حدودی غافلگیر کننده بوده و رییس دولت را به واکنش برانگیخته است...

=======================================================

سیاست و اصلاح مذهبی

داریوش همایون

دین ناگزیر از چنین سازگار شدنی است. در این عصر جهانگرائی و گشاده شدن مرز ها و ذهن ها بر رویکرد ها و باور های تازه و گوناگون، و زیر فشار هر لحظه و همه سویهء جهان پیشرفته ای که دیگران را به تکان خوردن و بیدار شدن وا می دارد، امثال آخوند های شیعی و "علمای" وهابی تا کی خواهند توانست اندیشه و رفتار توده های بزرگی را که از دست بدر می روند در کنترل خود داشته باشند؟ آنها جز دلار های نفتی چه سلاح "بومی" در کف دارند؟ و با تروریسم چه اندازه می توان این جهاد نومیدانهء نادان ترین و درمانده ترین افراد را در میان نادان ترین و درمانده ترین لایه های اجتماعی به جنگ پویا ترین جامعه های بشری فرستاد؟

=======================================================

جستاری درباره‌ی «نظریه‌ی توطئه»

بهرام محیی

هنگامی که رویدادها، وضعیت‌ها و تحولات اجتماعی، تا جایی ساده می‌‌شوند که به تزی بر پایه‌ی دسیسه‌ی افراد یا گروه‌هایی فرو می‌کاهند، با «نظریه‌ی توطئه» روبرو هستیم. «توطئه» به معنای اقدام پوشیده و پنهان شمار اندکی از افراد، با هدف دور زدن قانون و تخطی از آن است. همه‌ی «نظریه‌ های توطئه» بر پایه‌ی تصویری به غایت ساده از جهان و تاریخ استوارند. در چنین تصویری، ساختارهای واقعیت اجتماعی را می‌توان از گذر کنش افراد یا گروه‌هایی معین، به گونه‌ای مستقیم تحت تاثیر قرار داد و هدایت کرد.

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630