آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 510 ـ  پنج شنبه 10 ارديبهشت 1388 ـ  30 آوريل 2009

=======================================================

ستادی های ما ديگه دارن زياده روی می کنند...

فعلاً مطالبهء دموکراسي ممکن نيست

گفتگو با عباس عبدي
گفتگوگر: سارا سماواتي

در حال حاضر مطالبه اصلي كه محور اجماعي اصلاحات است و در قالب دموكراسي‌خواهي متجلي ‏مي‌شود، زمينه اي براي طرح ندارد، نه به دليل اينكه مردم خواهان آن نيستند، بلكه از آن رو كه نيروهاي ‏سياسي قادر به پيگيري جدي اين مطالبه نيستند و موازنه قوا هم براي تحقق اين شعار فراهم نيست، اما ‏مطالبات ديگر در سطح ملي، منطقه‌اي و اقشاري كاملاً قابل طرح است كه زمينه را براي طرح مطالبه ‏اصلي در آينده فراهم مي‌كند.‏ به دليل آنكه طرح مطالبه اصلي امكان‌پذير نيست، لذا هر يك از گروه‌هاي اجتماعي به تناسب فعال خواهند ‏شد. شايد گروه‌هاي منطقه‌اي تأثير تعيين‌كننده‌تري از خود نشان دهند.‏

=====================================================

شعارها، «اسم رمز» نيستند كه بعدا" «تفسير» شوند

بابک داد

در اين دوره، مردم آگاهتر از هميشه به شعارها مي نگرند. ممكن است شعار «جمع آوري گشت ها ارشاد» قند در دل جوان ها آب كند، اما بلافاصله به عمق آن و ممكن بودنش فكر مي كنند و سئوالاتي مي پرسند كه نشان مي دهد ديگر نبايد با گفتن يك جمله كوتاه آنها را با خود همراه كرد. جوان ها آموخته اند پليس و گشت هاي ارشاد، جزئي از نيروهاي مسلح و تحت امر فرماندهي مرجع بالاتري هستند و تعطيل كردن شان،خيلي هم شدني و ساده نيست. مردم اكنون آموخته اند «دادن پول نفت به هر ايراني» يا «مديريت جهاني ايران» در عمل، چقدر ناشدني و غيرممكن است! آموخته اند هر شعار زيبا را نبايد به سهولت باور كرد زيرا به فرض صدقت گوينده اش،شايد اصلاً عمل به آن ممكن نباشد.

=====================================================

«یتیم یونانی» تا «شب پارسی»  ه

امیر طاهری

امير طاهری استدلال می‌کند که رژيم [آيت‌الله] خمينی، يا به گفتهء وی «رژيم خمينيست»، نه جمهوری است و نه اسلامی. هر چند که در جغرافيای ايران استقرار يافته اما ايرانی هم نيست. اين وضعيت شرايطی را فراهم آورده که در آن دو ايران متفاوت در کنار يکديگر و در يک خاک موجوديت دارند. در « شب پارسی» می خوانیم که  «ايران به عنوان مظهر اسلاميسم يا اسلام‌گرايی يک خطر جدی برای حيات ملی ايران و کسانی است که تماميت خواهی و دين گرايی خطرناک را نمی پذيرند. اما ايران به عنوان تجسم يک فرهنگ و تمدن غنی، عاملی نيرومند برای گسترش تمدن گرايی و صلح در خاورميانه است».

فصل نهم ـ استانبول زندگی می کند

بخش چهارم – شهری با آرزوهای بزرگ

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

يکی از روياهای استانبول آن است که آن را برای انجام بازی های المپيک انتخاب کنند و عقيده بر آن است که اين امر در قرن جديد اتفاق خواهد افتاد. اما هدف تحقق پذيرتر ساکنان شهر آن است که استانبول تبديل به مرکز منطقه ای گردد که بين بالکان و آسيای مرکزی قرار دارد. هم اکنون هم بسياری از شرکت های تجاری که در جمهوری های جنوبی شوروی سابق فعاليت می کنند به استانبول همچون مرکز مناسبی برای عمليات خود می نگرند.     (پيوند به فهرست کتاب)

===================== کوتاه و گويا  ====================

دادگستری اسلامی تقديم می کند: پنجاه بار سوگند، یک متهم به قتل را تبرئه کرد

روزنامهء اعتماد

جعفر، مرد 35 ساله که از سال 84 در زندان به سر می برد متهم بود در یکی از روستاهای ورامین مرد ۷۵ساله یی به نام علیرضا را به قتل رسانده است. مطابق اوراق پرونده زمستان سال 84 به ماموران پلیس ورامین خبر دادند مردی به نام علیرضا با ضربه تبرزین به قتل رسیده و مبلغی از پول های وی به سرقت رفته است. با حضور ماموران در محل و انتقال جسد به پزشکی قانونی تحقیقات آغاز و معلوم شد چند مرد با محاصره علیرضا او را به قتل رسانده اند چرا که تصور می کردند این مرد مبلغ زیادی پول دارد. در ادامه چند نفر از سابقه داران منطقه دستگیر شدند. در این میان مظنونان همگی جعفر را به عنوان عامل قتل معرفی کردند و گفتند او به ما گفته بود علیرضا پول زیادی دارد و چون پیر است می توان پول های او را به راحتی گرفت. با توجه به ادعای این افراد و به خاطر اینکه جعفر چندین فقره سابقه کیفری داشت وی دستگیر شد. این مرد اظهارات مظنونان دیگر را رد کرد و گفت علیرضا را به قتل نرسانده و هر چه در مورد او گفته اند دروغ است. با این حال به دلیل اصرار فرزندان علیرضا رای دادگاه عمومی مبنی بر تایید قرار مجرمیت، پرونده به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. از آنجایی که متهم همچنان منکر قتل بود و دلایل در پرونده برای محکومیت او کافی نبود رای تبرئه وی صادر شد اما اولیای دم بر قاتل بودن متهم همچنان اصرار کردند تا اینکه دیوان عالی کشور اجرای مراسم قسامه را برای روشن شدن تکلیف پرونده توصیه کرد. قضات شعبه 74 دادگاه کیفری نیز بعد از بررسی این نظر آن را پذیرفتند و در نهایت اولیای دم موظف شدند ۵۰ نفر از مردان خانواده را که از اقوام نسبی مقتول هستند به دادگاه معرفی کنند تا آنها قسم بخورند جعفر قاتل است اما اولیای دم روز گذشته فقط 11 نفر را به دادگاه معرفی کردند و گفتند چون تعداد فامیل نسبی شان به 50 نرسیده است از متهم می خواهند مراسم قسامه را انجام بدهد. از آنجایی که متهم هم عنوان کرد نمی تواند 50 نفر را معرفی کند، قاضی دادگاه از وی خواست اگر بی گناه است 50 بار به خداوند قسم بخورد که قاتل نیست و علیرضا را به قتل نرسانده است.جعفر نیز بار دیگر بر بی گناهی خود تاکید کرد و گفت من اصلاً روز حادثه علیرضا را ندیدم و حاضرم قسم بخورم که قاتل نیستم. وی سپس 50 بار به خداوند قسم خورد که قاتل نیست. با پایان یافتن مراسم هیات قضات وارد شور شدند و متهم را با توجه به اینکه 50 بار سوگند خورده بود از اتهام قتل عمد تبرئه و بیت المال را موظف کردند دیه مقتول (یک مرد مسلمان ) را به اولیای دم بپردازد  (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630