آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 501 ـ  سه شنبه 1 ارديبهشت 1388 ـ  21 آوريل 2009

=======================================================

از چپ به راست: علامه دهخدا، دکتر مصدق، نصرت الله امينی

بمناسبت درگذشت نصرت الله امينی

پدرم، نصرت الله امينی

از فريبا امينی ـ برگرفته از سايت محمد امينی

از سحنان او: «به اعتقاد من ایرانیان باید در یک انتخابات منصفانه و توأم با مساوات، رهبر آینده خود را برگزینند. چرا که این خود مردم، و نه هیچکس دیگر، هستند که باید رهبر خویش را انتخاب کنند. در این گزینش نباید هیچ حکم حکومتی از بالا، و یا مداخله ای از خارج از مرزها، دخیل باشد. همجنین معتقدم که رهبر این ملت باید فردی غیر مذهبی باشد. دین و سیاست باید از هم جدا باشند. یعنی روشی که مصدق به آن اعتقاد داشت و می خواست، و توماس جفرسون حدود 200 سال پیش بر چنین مقوله ای برای ملت آمریکا پافشاری کرد. من همیشه فردی خیلی مذهبی بوده و هستم. اما وقتی مسائل حقوقی و سیاسی به میان می آید، دین را دخالت نمی دهم. چرا که ترکیب این دو خطاست».

=====================================================

سفر از ممالک محروسه به فدرالیسم قومی

بخش نخست

محمد امينی

این روزها، بهره گیری از «ممالک محروسه ایران»، چه از سوی آن دسته از هواداران ایران فدرال که  با انگیزه پایان دادن به نابرابری ها در ایران از راهکار فدرالیستی و استان گردانی پشتیبانی می کنند، و چه از سوی کسانی که در سوداهای دیگری هستند و بهای چندانی به یگانگی و ماندگاری ایران نمی دهند، سخت روان گشته است. کسانی می گویند و می نویسند که این «ممالک محروسه ایران» که گاه و بیگاه از میانه دوران شاهان قاجار به کاربرده شده، همان است که در زبان انگلیسی United Kingdom و در فرانسه Ruyaume – Uni  می خوانند؛ و از این کشف بی بدیل خویش نتیجه می گیرند که ایران دوره قاجار و پیش از آن، همان ایران «خشتـرِپاونی» یا ساتراپی (یونانی شده آن واژه) می بوده و این همان فدارالیسم پادشاهی است!

=====================================================

گذاراز«گفتمان غالب» به «گفتمان مدرن»

بخش اول: فرصتی برای پرسشگری
حمید حمیدی

در جامعه ای که به دليل فقدان فرهنگ تحزب و نبود احزاب سياسی، زمينه های جدی برنامه ريزی شده برای آزاد کردن انرژی و ظرفيت های سياسی اجتماعی وجود ندارد و تنها تعداد معدودی نشريه به سطح مشخصی از نيازهای مردم پاسخ ژورناليستی می دهند، استفاده از برش های محدودی چون دوران گزينش، فرصت مغتنمی برای ارتقاء ظرفيت سياسی و اجتماعی جامعه و شفافيت در سياست ها و موضع گيری های گروه ها و انتقال شفاف نيازها، خواسته ها و مطالبات مردم به منظور بالا بردن روحيهء مطالباتی در جامعه و ايجاد گفتمان برای همگرائی نيروهای اجتماعی وسياسی و هم چنين به چالش کشاندن "گزينش شوندگان" در ارتباط با مطالبات اقتصادی-اجتماعی و سياسی و فرهنگی آحاد جامعه به شمار می رود.

=====================================================

دلايل بازداشت ايرانيان دو مليتی در ايران

مجيد محمدی

حکومت با اين گونه فشارها به ايرانيان خارج کشور می گويد، "فکر نکنيد که اگر شهروند کشورهای غربی باشيد در امان هستيد. تا وقتی شناسنامه و گذرنامه‌ی ايرانی داريد در ذيل سايه‌ی ولی فقيه هستيد و يکی از رعايای او به شمار می رويد و حقوقی نداريد مگر آن که روحانيت به شما لطف کرده و امتيازاتی مثل حق حيات يا سفر به کشور خود را برای شما قائل باشد." همچنين حکومت به ايرانيان داخل کشور اين پيام را می دهد که "چندان رويای خروج از کشور و خلاصی از دست حکومت استبداد دينی را در سر نپرورانيد. هر کجا که باشيد کابوس ما با شما خواهد بود".

===================== کوتاه و گويا  ====================

دیدار با احمدی‌نژاد زندگی مرا عوض کرد
پريوش سطوتی، همسر حسین‌ فاطمی

سايت ايران ـ ايران: همسر حسین فاطمی در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور با اشاره به دیدار سال گذشته خود و فرزندش با احمدی‌نژاد گفت: این دیدار زندگی ما را عوض کرد. به گزارش فارس، پریوش فاطمی (سطوتی) همسر حسین فاطمی که شب گذشته در همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور در سالن اجلاس سران سخن می‌گفت با اشاره به دیدار سال گذشتهء خود و فرزندش با احمدی ‌نژاد اظهار داشت: «من و فرزندم برای اولین بار با رئیس‌ جمهوری مردمی و افتخار آفرین دیدار کردیم و این دیدار زندگی ما را عوض کرد». وی، با بیان اینکه مکنونات قلبی خود را باید برای شما بازگو کنم، ادامه داد: «همهء آقایان در ایران در هر دوره‌ای خدمات ارزنده‌ای کرده و وطن ‌پرست بوده‌اند اما منش و برخوردی که ما از احمدی ‌نژاد دیده‌ایم که چنین در مقابل خارجی‌ها با شهامت و شجاعت ایستاده، شایسته است زحمات ایشان برای ایران و مردم فراموش نشود». وی، با تاکید بر اینکه یقین دارم خداوند منان پشت و پناه آقای احمدی ‌نژاد بوده و هست، تصریح کرد: «ما هم نباید توفیق ناشی از حضور ایشان را از دست بدهیم». فاطمی در پایان گفت: «از رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و تمامی افراد دولت که خدمتگزار مردم بوده‌اند تشکر می‌کنم». وی اضافه کرد: «ایمان دارم که امروز روح دکتر فاطمی شاد بوده، در جمع ما حضور دارد و هر ایرانی که به همسرم علاقه‌مند است از افتخاراتی که نصیب ما شده، خوشحال و مسرور است». فاطمی گفت: «وظیفه دارم از همهء ایرانیانی که در تمام دوران پنجاه و پنج سالهء پس از اعدام همسرم، یاد وی را گرامی داشته‌اند سپاسگزاری کنم.    (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630