آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 492 ـ يک شنبه 23 فروردين 1388 ـ  12 آوريل 2009

=================================================

سکولاريست های ترکيه نسبت سياست های مذهب گرای دولت اعتراض می کنند

فضيلت اعتراض

شهباز نخعی

هفته گذشته جهان شاهد سه رویداد بود؛ سه رویدادی که در ظاهر ارتباطی با هم نداشتند، اما در باطن در ارتباط تنگاتنگ بودند. در ظاهر ارتباط نداشتند، زیرا اولی به بخش کوچکی از جمعیت یک کشور کوچک عقب مانده و جنگ زده مربوط می شد، دومی در ارتباط با یکی از بزرگترین سازمان های سیاسی ـ نظامی دنیا بود و سومی از بیراهه رفتن مهم ترین نهاد بین المللی حکایت می کرد. در باطن ارتباط تنگاتنگ داشتند، زیرا هر سه رویداد، هر یک به نوعی، مهمترین دستاورد بشری را هدف گرفته بودند!

=======================================================

کامبوج: همزيستیِ جلاد و قربانی

فلورانس کومپين

برگردان: سيامند 

تِم راووت، افسر پليس چهل و يک ساله، هر روزه کسی را که به دزدیِ تخم‏مرغ متهمش کرده و در آب داغش فرو برده، همان که به جرم اين که در سد سازی جديت زيادی به خرج نمی دهد، تا سرحد مرگ کتکش زده، می‏بيند و سلامش می کند. «به اسمِ آشتیِ ملی، بايد او را عمو خطاب کنم، اما امروز هم دلم می‏خواهد با دستِ خودم بکشمش. فقط کشتنش کمی آرامم می کند. می خواهم همانطور که من رنج بردم، او هم عذاب بکشد.»

=======================================================

اصلاح طلبان و ظهور مير حسين

الف. احمدپور

اگر جریان اصلاح طلب، با سیاست ورزی صرف، از حمايت از «شيخ اصلاحات» سر باز زند و تماماً از میر حسین موسوی حمایت نماید و در جریان رقابت شکست بخورد (که امری محتمل است) بی شک به بی اخلاقی هم متهم خواهد شد و معلوم نيست که در فرصتی ديگر بتواند خود را بعنوان يک متاع قابل گزينش سياسی به مردم عرضه کند. مگر اينکه بپذيريم مردم فراموشکارند و يک بار دیگر هم آنان را خواهند بخشید و خواهند پذیرفت. براستی این سیاست ورزی، بدون خرد ورزی و بدون اخلاق، چه نتیجه ای دارد؟

=======================================================

آیا خامنه اي خودش را با قدیسین عوضي گرفته؟

محتسب

امروزه اما، ديكتاتورهاي دنيا اين رسم جهانی و قديمي ديدار مردم و رهبران محبوب شان را به يك دكان براي خود تبديل كرده‌اند. آنها به تقليد از مردان مقدس و رهبران حقيقي، براي كسب «اعتبار نداشته» پيش مردم، هر از گاهي جمعيتي را به راه مي‌اندازند تا بتوانند با تبختر، محبوبيت عمومي خود را به رخ همه بكشند. درست كردن مجسمه و تنديس‌هاي يادبود و نصب تمثا‌ل ‌هاي مبارك ديكتاتورها هم به يك رسم جهاني تبديل شده و بعد از پيروزي هر انقلاب سياسي در دنيا بايد شاهد پايين كشيده شدن اين تنديس‌ها و نصب تندیس های جدید بود.

===================== کوتاه و گويا  ====================

حقوق ماهیانه رژیم به صد‌هزار کارگر فلسطینی

سایت آفتاب

اسماعیل هنیه که اخیراً از ایران دیدار کرده و سخنانش در شماره روز پنجشنبه روزنامه لبنانی السفیر منتشر شده، گفت: «نتیجه دیدارم از ایران حمایت مالی از فلسطین به ارزش دويست و پنجاه میلیون دلار و ارائه چند طرح برای حمایت مالی و اقتصادی مستقیم از دولت فلسطین بود». هنیه همچنین گفت: «از جمله این کمک‌ها برای مثال اختصاص صد و بيست میلیون دلار برای حمایت مالی از دولت فلسطین در سال دو هزار و هفت و نیز اختصاص چهل و پنج میلیون دلار برای پرداخت حقوق کارمندان سه وزارتخانه از وزارتخانه‌های فلسطینی و پرداخت مطالبات خانواده‌های فلسطینی برای شش ماه است». وی افزود: «ایران پذیرفته به صد هزار کارگر فلسطینی در ماه صد دلار بپردازد و برای شش ماه به این کار ادامه دهد که جمع آن شصت میلیون دلار می‌شود». به گفته وی «ایران همچنین پذیرفته به هر کدام از سه هزار ماهیگیری که از چند ماه پیش از رفتن به دریا محروم شده‌اند، در ماه صد دلار بپردازد و تا شش ماه به این کار ادامه دهد که جمع کل آن يک و هشت میلیون دلار می‌شود». نخست‌وزیر فلسطین در پایان گفت: «ایران مرکز فرهنگی فلسطین با ارزش پانزده میلیون دلار خواهد ساخت و دو هزار خانه ویران‌شده را به ارزش کل بيست میلیون دلار ترمیم خواهد کرد».     

(آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630