آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 482 ـ پنج شنبه 13 فروردين 1387 ـ  2 آوريل 2009

=======================================================

استورهء سيزدهم ماه فروردين

تورج پارسی

در مورد اينکه چرا در روز سيزده فرودين مردمان به دامن طبيعت پناه مي برند و اين روز به نام «سيزده به در» نامور گشته است نوشته اي در دست نيست؛ شايد بتوان آن را يك سنت سينه به سينه دانست كه مردمان آنرا زنده نگاه داشته اند . آنچه كه بيشتر مي توان بر آن تكيه كرد اين است كه روز سيزدهم هر ماه روز تير يا تيشتر، فرشته ي باران، است كه استوره ي نبرد «تيشتر»  (نشانواره ي تر سالى) و «اپوش» (نشانواره ي خشكسالي) به او وابسته است. در روز سيزدهم ماه فرودين مردمان به صحرا مي رفتند و در كنار جويباران و رودخانه ها به ستايش ايزد باران مي ايستادند تا ترسالي را برايشان به ارمغان آورد... آنها از ايزد باران مراد مي طلبيدند تا ببارد و بر بركت بيفزايد؛ چرا که باور داشتند اگر تشتر در برابر اپوش شكست بخورد دشت و دمن به خشكي و خزان برسد و آب از چشمه ها دريغ بشود، گرد غم و اندوه بر بر چهره ى آدمي و گياه و چرنده و پرنده بنشيند...

=======================================================

دربارهء سيزده بدر

شکوه ميرزادگی و دکتر دادخواه

در برنامهء ميزگردی با شما

بمديريت وفا مستقيم

=======================================================

حالا نوروز آمد...

يک ويدئوی شاد نوروزی

از تاجيکستان>>>>>

===================== کوتاه و گويا  ====================

نوروز، چهارشنبه سوری و سیزده بدر را به زباله دان تاریخ بیاندازید!

پایگاه اطلاع رسانی حوزهء علمیهء دارالعلوم اهل تسنن زاهدان

«مردم مدینه پیش از اسلام، دو عید داشتند، نوروز و مهرگان. (که توسط ایرانیان به آنان منتقل شده بود). و چون رسول اکرم صلی ‌الله‌ علیه ‌و سلم به مدینه آمد بر آداب و رسوم ایشان در این دو عید آگاه شد و فرمود: خداوند متعال به جای این، دو عید بهتر از آنها به شما ارزانی داشته که یوم الفطر (عید فطر) و یوم النحر (عید قربان) می‌باشد». این روایت در سنن ابی داود، باب صلاة العیدین، حدیث شمارهء (1134) آمده است. آیا این روایت، دلیلی صریح و واضح بر مردود بودن عید نوروز و عید مهرگان نمی‌باشد؟ آیا جایگزین شدن عید فطر و عید قربان به جای عید نوروز و مهرگان، آن هم از جانب خداوند، معنایی غیر از فسخ شدن این دو روز می‌باشد؟ اگر این دو عید مورد تأیید پیامبر می ‌بودند چه نیازی به گفتن این جملات بود؟ اگر آن حضرت صلی ‌الله ‌علیه ‌و سلم در هنگام مشاهده آداب و رسوم آنان، حتی سکوت می‌فرمودند، این سکوت می‌توانست دلیلی بر ثبوت و ابقای آن قرار بگیرد، حال آنکه نه تنها سکوت نفرمودند بلکه به طرز لطیف و حکیمانه‌ای آن را رد فرمودند. درمراسم چهارشنبه سوری هم، به طوری که عیناً مشاهده می‌شود، هر ساله تعداد زیادی از مردم توسط آتش بازی‌ها و دیگر افعال نا مناسب، راهی بیمارستانها می‌شوند به طوری که نیروی انتظامی هم توان مقابله با اینگونه مراسم را ندارد. اما با وجود این، هیچ گاه از طرف علما و فقهای اهل تشیع فتوایی مبنی بر بی اساس بودن و نهایتاٌ بر اندازی نفس مسأله چهارشنبه سوری صادر نشده است، در حالی که اینگونه مراسم هیچ گونه نفع دینی و دنیوی را برای مردم درپی نداشته و چه بسا باعث بسیاری از بی نظمی ها، اغتشاشات و ضررهای مالی و جانی و زیست محیطی می‌گردد.     (آرشيو)

=======================================================

عذرخواهی:

روز گذشته در لينک گفتگو با مهندس طبرزدی اشتباهی پيش آمده بود که اکنون تصحيح شده است.

=======================================================

چشم انداز تازهء دمکراسی

داریوش همایون

حکومت اوباما برای نخستین بار می‌تواند پیام خود را به استقلال از رسانه‌های همگانی به مردم برساند. رادیو در دست فرانکلین روزولت و تلویزیون در دست جک کندی در دورهء خود بزرگ‌ترین رسانه‌های بسیج مردمی شدند. برک اوباما در «تارنما» رسانه‌ای بسیار کم هزینه‌تر یافته است. اما مزیت بزرگ‌تر تارنما در اندرکنشی بودن آن است. نه تنها زنان و مردانی که کاخ سفید اوباما را می‌گردانند تصویری دقیق‌تر از افکار عمومی امریکائیان به دست می‌آورند، تودهء مردمانی نیز که این شبکهء اجتماعی را می‌سازند توانائی خودسازماندهی می‌یابند و می‌توانند عاملی در سیاست‌گزاری‌ها باشند. چنین تودهء درگیر و کوشنده‌ای را نمی‌توان نادیده گرفت.

=======================================================

دموکراسي و حقوق انساني از نظر هابرماس

محمد ضيمران

يورگن هابرماس فيلسوف معاصر آلماني هم در اثر سال 1996 خود، «ميان حقايق و هنجارها؛ گفتارهايي در باب نظريه گفتمان قانون و دموکراسي»، مدعي گرديد که انسان ها به طور کلي مبنا و محور بحث هاي اخلاقي را مطرح مي سازند. بدين معنا که وجهي جهان وطني اخلاقي را بايد ملاک ارزش داوري پيرامون آدميان قرار داد. بدين معنا که امروزه تفاوتي ميان هموطنان و اعضاي جامعه بشري وجود ندارد. از لحاظ هنجارهاي اخلاقي ما همگي اعضاي يک جامعه هستيم، هر چند که از لحاظ مليت زبان و دولت در معرض هنجارهاي متفاوتي قرار داشته باشيم.

=======================================================

دربارهء دو نوع اشغال: نظامی و سياسی

سخنی از اسماعيل نوری علا

در برنامهء پيشگاه فرهنگ (ويدئو)

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630