آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 466 ـ سه شنبه 27 اسفند 1387 ـ  17 مارچ 2009

=======================================================

 چهارشنبه سوری يکی از مرزهای فرهنگ و هويت سکولار ما است

===================== کوتاه و گويا  ====================

در اسلام چهارشنبه سوري نداريم

نمايندهء ولي فقيه

سايت روز آنلاين ـ ياسمين منطقي ـ  در کنار اظهارات دادستان عمومي و انقلاب شهر تبريز درباره برخورد با شرکت کنندگان در جشن چهارشنبه ‏سوري، امام جمعه و نماينده آيت الله خامنه اي در آذربايجان شرقي هم خواستار برخورد نيروي هاي انتظامي و ‏انقلابي با برگزارکنندگان چنين مراسمي شده است. به گزارش ايرنا، آيت الله محسن مجتهد شبستري روز جمعه فراتر از فرماندهان انتظامي نه تنها خواستار برخورد ‏با مراسم شرکت کنندگان در چهارشنبه سوري شد، که تاکيد کرده: "در هيچ يک از منابع ديني اسلام ذکري از آيين ‏چهارشنبه نشده است بنابراين براي جلوگيري از رسمي شدن اين مراسم و با توجه به پيامدهاي خطرناک آن بايد ‏جلوي ترويج آن هم گرفته شود."‏ نماينده ولي فقيه در تبريز شادي در اعياد اسلامي را بسيار مناسب تر خوانده و افزود: "هيچ دليل منطقي و مستندي ‏از ساليان دور تاكنون براي برگزاري آيين‌هاي چهارشنبه آخر سال وجود ندارد." معاون دادستان تهران نيز روز گذشته از اختصاص شعبه هاي ويژه در دادسراهاي تهران براي رسيدگي به پرونده ‏دستگير شدگان در مراسم چهارشنبه سوري خبر داد‏ .محمود سالار کيا گفت:‏‎ ‎‏"دراکثر نواحي تهران شعبه هاي ويژه اي را براي رسيدگي به چنين اموري اختصاص ‏داده‌‏ايم که در اين ايام نيز فعال‌‏تر شده‌‏اند." اين اظهارات سالارکيا درحالي از سوي خبرگزاري ها منتشر شد که ‏درهفته گذشته نيز بسياري از مقامات قضايي و انتظامي از تدابير ويژه اي براي مقابله با جشن چهارشنبه سوري ‏در کشور خبر داده بودند. درهمين رابطه قاضي حسن حداد معاون امنيت دادسراي عمومي و انقلاب با تاکيد بر برخورد شديد با شرکت ‏کنندگان در مراسم چهارشنبه آخر سال گفته بود که‎ ‎‏"با توجه به تصميمات اخذ شده در اين رابطه افراد هنجارشكن ‏و مخل نظم و امنيت عمومي براي اثبات جرم پس از دستگيري تا پايان تعطيلات نوروزي در بازداشت خواهند ‏بود."‏ به گزارش وب سايت رسمي نيروي انتظامي، عزيزالله رجب زاده فرمانده انتظامي تهران در اين ارتباط از احداث ‏‏800 ايستگاه ويژه پليس در سطح تهران خبر داد و افزود: "علاوه بر نيروهاي پليس به صورت سواره، در 800 ‏نقطه پاس پياده را نيز ايجاد کرده ايم."‏ همزمان با تدابير ويژه نيروهاي قضايي و انتظامي براي برخورد با شرکت کنندگان در مراسم چهارشنبه سوري ‏در تهران، مقامات قضايي و فرماندهان نيروي انتظامي در استانهاي اصفهان، گلستان، گيلان، سمنان، خراسان ‏رضوي، فارس، آذربايجان شرقي و غربي و برخي از ديگر استان ها از آماده باش و تدابير ويژه نيروهاي تحت ‏امر خود براي مقابله با جشن آخرين چهارشنبه سال خبر داده اند.   (آرشيو)

=======================================================

پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد به يونسکو

برای ثبت چهارشنبه سوری در ميراث معنوی جهانی

يکی از اين ميراث های فرهنگی که به شدت مورد بی مهری دولت قرار گرفته جشن سنتی و کهن ايرانی «چهارشنبه سوری» است؛ جشنی که همراه با آيين های خاص خود و به خاطر ارزش های شادی آفرينش در آغاز بهار و در آستانه ی بزرگترين جشن ايرانيان، نوروز، قرن هاست که مورد علاقه مردم اين سرزمين بوده است. و سی سال است که دولت ايران نه تنها چهارشنبه سوری را به رسميت نشناخته بلکه در از بين بردن آن و آزار مردمان به خاطر برگزاری آن کوشا بوده است. بنياد ميراث پاسارگاد، به عنوان اولين نهاد غير دولتی بين المللی که از سوی جمعی از فرهنگ دوستان در سراسر جهان و  برای حفظ ميراث فرهنگی و طبيعی ايرانزمين بوجود آمده، به جبران غفلت های غير اصولی و غير قانونی دولت ايران در ارتباط با ميراث فرهنگی ايرانزمين، امسال نيز چون سال گذشته، درخواست ثبت معنوی يکی ديگر از آيين های ملی ايران را به يونسکو می فرستد.

=======================================================

ملتی زنده است که هویت تاریخی و فرهنگی خود را زنده نگه دارد

کورش زعيم

باید جهانیان از سرچشمهء اینهمه زیبایی و شادی آفرینی که سده ها و هزاره هاست زندگانی ايرانيان را زینت بخشیده آگاه شوند. با آگاهی دادن به همه جهانیان که ما کی هستیم و چه داریم و چه می اندیشیم، دیگر نباید بگذاریم مشتی گمراه از خود بیگانه، که شوربختانه بيشتر تبار ايرانی دارند تا انیرانی، کورش ما، این نابغه جهان بشریت را راهزن خونخوار بنامند، پاپک دلاور ما را مغول بخوانند، یا پورسینا و رازی ما را، که دانش های پایه را جهانی کردند، عرب. نه اینکه باید کسی در هر مقام و جایگاهی هرگز جرات کند به خاک ما، تنها بخاطر اینکه موقتاً حکومتی ذلیل داریم، چشم آز بدوزد.

=======================================================

شووینیسم ایرانی؟

اصلان (وبلاگ «کافه جويبار»)

ماشین تبلیغات دولتی به راه افتاد ... نام سرزمین از پرشیا و پارس به ایران تغییر داده شد، مراسم منظم  ادای احترام صبحگاه و شامگاه به پرچم در مدارس و دانشگاه ها و ادارات و ارتش اجباری شد. فرهنگستان مکلف به پالایش (بخوانید ویژه سازی) خط و زبان فارسی شد. تیراژ شاهنامه صد برابر شد، کتاب های درسی تاریخ تدوین شد. در این میان، برای عامه بیسواد و روستایی، رادیو  ملی بار اصلی را بر دوش داشت و الباقی بمباران تبلیغاتی برای اقشار شهری متوسط به روزنامه ها و سخنرانان سپرده شد.  صباحی که گذشت ، ایرانیان چنان سر بالا میگرفتند که گویی همان لحظه خبر فتح مصر به دست لشکر هخامنشی را شنیده اند.  (+ توضيحی از سردبير سکولاريسم نو)

=======================================================

شرط اصلی و حداقلي برای مشارکت در مکانیزم برگزیدن

فرهاد جعفری

اوضاع صحنه‌ی سیاسی در ایران امروز (از حیث تکامل سیاسی)، نه فقط آنچنان‌ که دموکرات ‌نمایان می‌گویند وخیم نیست (برای آنان، البته وخیم است!) بلکه دقیقاً در جهت منافع اکثریت خاموش پیش رفته و می‌رود. و در هر رأی‌گیری؛ راهبرد عدم مشارکتِ اکثریتِ خاموش، نتایج مطلوب خود را از پیش آشکارتر می‌کند. چنانچه دقت کنید، ظرف سال‌های اخیر: اگر پیکره‌ی «ما» بزرگ‌تر و یکپارچه‌تر نشده باشد، دست‌کم همان اندازه است که پیش از این بوده است. اما پیکره‌ی «آنها»، در نتیجه‌ی رفتار انتخاباتی «ما»؛ متعددتر، در نتیجه کوچک‌تر، و طبیعتاً از هماوردی با «ما» و تحمیل بی‌قید و شرط خود به اکثریت خاموش، ناتوان‌تر شده‌است.

=======================================================

زباله دانی به بزرگای تاریخ

فرزاد پورمرادی

پاسخ شدید کروبی به فیروزآبادی نمونهء روشنی از نگرانی در بالاترین رده های نزدیک به بافت قدرت است. در میان اصلاح طلبان سلامت انتخابات مهمترین دغدغه آنان بشمار می رود. گذشته از آن، اقتدارگرایان تمام امکانات خود را بسیج کرده اند تا به یک دوم خرداد دیگر تن ندهند و هنوز معلوم نیست آیا مردم بشدت ناراضی کنونی که احمدی نژاد را مسبب قطعنامه های پی در پی سازمان ملل بر علیه ایران می دانند، آمادگی و اطمینان لازم و کافی برای بازآفرینی یک دوم خرداد دیگر یا بیش از آن را دارند یا خیر؟

==========  در دفاع از حقوق مهندس حشمت طبرزدی>>>  ==========

هموطنان و ياران عزيز

به سهم خود از حقوق انسانی و دموکراسی خواهی آقای حشمت طبرزدی پشتيبانی می کنم و از همدلان خويش نيز می خواهم تا مشترکاً و متحداً در مقابل حکومت جهل و ديکتاتوری ايستادگی کنيم.

حسن ماسالی

===============

آگاهی نامهء جنبش آذربايجان برای دمکراسی و یکپارچگی ایران
بمناسبت انتشار نامه
ء مهندس حشمت الله طبرزدی به رهبر جمهوری اسلامی>>>

توجه: به علت تراکم مطالب در اين هفته، ترجمه و انتشار فصل پنجاه و هشتم اين کتاب به هفتهء آينده موکول می شود. از همهء خوانندگانی که مطالب اين اين کتاب را با علاقه دنبال می کنند بابت اين تأخير عذر می خواهيم.

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630