آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 463 ـ شنبه 24 اسفند 1387 ـ  14 مارچ 2009

=======================================================

امروز صبح (8 مارس) که در خیابان ولیعصر می‌رفتم این صحنه را دیدم. این آقا که محمد نام داشت در روز ۸  مارس (روز جهانی زن) برای حمایت از زنان ایرانی روسری پوشیده و روی تی‌شرت‌اش هم نوشته است: «مرگ بر مرد سالاری!» چند فریم بیشتر عکس نگرفتم تا مزاحم حرکتش در اعتراض به مردسالاری نباشم. بعد از تمام شدن کارم از کسبه‌ء اطراف میدان ولیعصر شنیدم که توسط پلیس دستگیر شده است. عکس در خبرگزاری رویترز منتشر شده است.

=======================================================

حجاب، چشم اسفندیار حکومت اسلامی

سيامک مهر

سیمرغ کنونی و امروز فرهنگ و جامعهء ما، زنان ایرانی هستند که به درستی نقطهء ضعف، و همچنین عضو و بخش و اصل آسیب پذیر دشمن را شناخته و هدف و آماج خود گرفته اند. زنان به دلیل اینکه در جمهوری اسلامی بیشترین ستم و بی حقوقی متوجه آنان بوده است، نفرتی عمیق تر از مردان نسبت به اصول و ارزش های ایدئولوژیک رژیم اسلامی داشته و انگیزهء قوی تری برای مبارزه در راه تحقق برابری حقوق خود در جامعه نشان می دهند. البته برابری حقوقی در جامعه ای سکولار و دموکراتیک و آزاد، وگرنه برابری در ارث و دیه اسلامی مشکلی از مشکلات زنان حل نمی کند. چنانکه بدون شک برابری زن و مرد در قصاص و سنگسار را کسی آرزو نکرده بوده است.

=======================================================

کارآفرينی، شاهراه برابری زنان؟

جمشيد اسدی

زنان ايران دست کم به سه دليل به استقلال مالی نياز دارند: نابرابری در درآمد افتصادی به نسبت مردان، عقب افتادن سن ازدواج و نيز افزايش شمار «خانوارهای زن-سرپرست». در اين نوشته، اين سه نمود گريبانگير "بود و باش" اقتصادی زنان را می کاويم و می کوشيم نشان دهيم چگونه کارآفرينی و ايجاد بنگاه های اقتصادی از مهم ترين راهکارهای استقلال مالی زنان است. درآمد ناشی از اين کار، از يک سو راهی است برای استقلال اجتماعی زن ها و از سوی ديگر، درمانی برای فقر اقتصادی. اما پيش از پرداختن به راه حل کارآفرينی، سه مشکل را بررسی کنيم که بيش از هر چيز نمايانگر وضعيت نامناسب اقتصادی زنان در کشورند.

=======================================================

مشاغل زنان در عصر رسالت! ه

سيدمحسن سعيدزاده

بحث فقهى همه جانبه و نقد نظرات مخالف حضور زنان در توسعه كشور، مجال بيشتر و فرصت فراتر مى طلبد. هدف بازنگارى و ترجمه سنت هاى اجتماعى مسلمانان در زمان حضور پيامبر(ص) و يكى، دو سده پس از آن است. روشن است كه در تاريخ اسلامى تمامى سنت ها ذكر نشده، چنان كه ما نيز در اين فهرست آنها را به تفصيل، بازگو نكرده ايم. با وجود منابع فراوانى كه حضور زنان، در پى داشته و على رغم پيشينه دراز آن، رواياتى مبنى بر نهى و منع پاره اى از مشاغل براى زنان مشاهده مى شود. ريشه اين ممانعت ها، در تعارض منافع است. بطور معمول در جايى از بعضى مشاغل و يا آموزش آن توسط زنان نهى شده كه حقى از شوهر ضايع گشته يا مفسده اى به دنبال آورده است.

=======================================================

نقش حجاب در تشديد فعاليت های اجتماعی زنان! i

طنزی از «تلخ نویسی ها» ی لقمانعلی

در ايران اسلامی، براي رعايت رفاه زنها، آنها از مشاغل طاقت فرسا و تنش داري مثل قضاوت، وزارت، و رياست جمهوري معاف شده اند و براي تشويق شمارهء  بيشتري از آنها به كار و فعاليت اجتماعي، به ازاي هر مردي كه شهادت بدهد، ادارات موظفند كه دو زن را به عنوان شاهد استخدام نمايند و امكانات اشتغال براي زنها بيشتر مي شود. همچنين زنان از انجام كارهاي شاقي هم چون مهندسي معدن و مهندسي راه و ساختمان معاف شده اند. به عوض كارهاي بي دردسر و پردرآمدي چون « پرستاري و مامائي و تخصص و جراحي زنان و زايمان... كلا در اختيار زنان است». در عين حال، به گفتهء خانم دستجردي، «حجاب خود بزرگترين دليل برصحه نهادن فعاليت اجتماعي زنان است»...

===================== کوتاه و گويا  ====================

به برکت محمد (ص) دنیا را فتح خواهیم کرد

داود احمدی نژاد

ایسنا ـ داود احمدی نژاد، نماینده ویژه رئیس جمهور در کمیته دائم پدافند غیرعامل گفت؛ اسلام، پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع) و تمامی زندگی شان در واقع پدافند غیرعامل بوده است و پدافند غیرعامل همان تقواست که در مقابل تمام تهدیدات انسان را مصون می دارد. داود احمدی نژاد در شهرستان اسلامشهر خاطرنشان کرد؛ تجهیزات جهنمی دشمن به گل نشسته است و استقامت و پایداری در دنیا حرف اول را می زند که دنیا متاثر از آن شده است و ما با همین منطق و اخلاق که از نبی اکرم (ص) در غدیر گرفته ایم دنیا را به برکت محمد (ص) فتح خواهیم کرد. وی ابراز امیدواری کرد؛ تمام قله های دنیا را که در دست استکبار جهانی است، فتح خواهیم کرد. برخی ها می گویند نشدنی است که ما با این روش و منش این کار را شدنی خواهیم کرد.   (آرشيو)

 
 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630