آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 428 ـ شنبه 19 بهمن 1387 ـ  7 فوريه 2009

=======================================================

مصر ـ آوريل 2007 ـ سی زن به مقام قضاوت رسيدند >>>>

=======================================================

دلايل عدم شايستگي زنان براي قضاوت و احراز مناصب رسمي

از ديدگاه فقه شيعه

محمدهادي معرفت

توضيح سکولاريسم نو: مقاله ای که خواهيد خواند يکی از منابع غنی در مورد ناشايسته شناختن زنان در امر قضاوت از ديدگاه تشيع امامی است که ما آن را، برای سهولت درک خوانندهء ناآشنا به مباحث فقهی، در ساختمان مرتب تری عرضه می کنيم. نويسنده، با مراجعه به قرآن و حديث و نظر مهمترين مراجع شيعه امامی در طول تاريخ، نشان می دهد که نه تنها زنان شايستگی احراز مقام قضاوت را ندارند بلکه قضاوت فقط يکی از انواع مناصبی است که منشعب از ولايت است و احراز همهء اينگونه مناصب از جانب زنان ممنوع شناخته می شود. نويسنده نشان می دهد که، بر اساس اين اصل، اساساً قرار گرفتن زنان در هر يک از «مناصب رسمی» در حکومت اسلامی خلاف شرع محسوب می شود. حوصله کردن و خواندن اين متن را به خوانندگان خود توصيه می کنيم.

=======================================================

شغل بانوان و آيين همسردارى

همراه با توصيه هائی در مورد کار زنان در خارج منزل

آيت الله ابراهيم امينى

بعض بانوان ميل دارند، يا احساس ضرورت مى‏كنند، كه در خارج منزل بكارى مشغول باشند. بهترين و مناسب‏ ترين شغل ها براى‏ بانوان اشتغالات فرهنگى يا پرستارى است. مى‏توانند در دبستان يا دبيرستان يا كودكستان به تعليم و تربيت دختران كه هم شغل بسيار ارزنده‏اى است و هم با آفرينش لطيف آنها سازگار است مشغول باشند. يا شغل پزشكى بيماري هاى زنان يا پرستارى را انتخاب نمايند. اين قبيل ‏اشتغالات هم با طبع لطيف و مهربان بانوان تناسب دارد، هم در انجام آنها نيازى به خلطه و معاشرت با مردان بيگانه را ندارند يا كمتر پيدا مي كنند.

======================================================

وضعيت اسفناك زنان در رسانه هاي چاپي امروز ايران

پژمان موسوي

شيوهء نگرش رسانه‌ها به زنان رابطهء مستقيمي با کمبود نسبي حضور آنان در فعاليت‌ هاي رسانه‌اي دارد. رسانه‌ها هرگز قادر نيستند، در شرايطي که اکثر تصميم‌ گيري‌ها بر عهدهء مردان است، ديدگاه‌ هاي زنان را منعکس کنند. جالب اينجاست كه مسئوليت اكثر اين صفحات و نشريات مربوط به زنان بر عهدهء مردان جامعهء ماست، آن هم نه مرداني از جنس نخبگان و منتقدان بلكه مرداني كه عقيده مشتركي را حداقل در حوزهء زنان با ديدگاه مسلط حاكميت دارند و از اين رو به بسط اين ديدگاه ها در فضاي رسانه اي كشور مي پردازند.

======================================================

زندگی خودم رو با این چادر از دست دادم

گفتگو با زينب

يک مأمور بسيجی در طرح امتيت اجتماعی

من فقط یه مورد رو دستگیر کردم. کلن خیلی سخت نمی گیرم و بیشتر تذکر می دم... البته اینم بگم من رو حجاب خیلی حساسم... باید رعایت بشه. اون مورد هم دختری بود که مانتوی خیلی کوتاه داشت و شال کوتاهی سرش بود که موهاش از جلو و پشت سر بیرون بود و خیلی هم جواب می داد و توجه به تذکر نمی کرد. منم بازداشتش کردم .. یک مورد هم بود که دختری مانتوی سفید به تن داشت، کاملاً لباس زیرش معلوم بود و به شدت ناهنجار بود و من خیلی بهش گیر دادم ولی اون سعی کرد با جواب دادن از ما دور بشه و بره. همکارم هم اسپری رنگ درآورد و پاشید رو لباسش و گفت حالا برو...

=================  شنبه ها: «از نگاه يک زن»  ==================

دربارهء يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

اين هفته خانم شکوه ميرزادگی اين يادداشت کوتاه را در سايت خودشان منتشر کرده اند:

«دوستان و خوانندگان عزيز از نگاه يک زن .”از آنجا که  زياد شدن کارها در بنياد ميراث پاسارگاد و سايت نجات پاسارگاد و همچنين نزديک شدن نوروز و تدارک برنامه های بيشتر، انرژي و کاری بيشتری را از من می طلبد مطالب از نگاه يک زن تا زمانی که من دوباره فرصت بيشتری پيدا کنم منتشر نخواهد شد. از شما و از سايت هایی  که اين مطالب هفتگی را بازنشر می دادند پوزش می خواهم و از دلگرمی ها و همراهی هاتان سپاسگزارم.

با مهر و احترام ـ شکوه ميرزادگی ـ 7 فوريه 2009»

سکولاريسم نو نيز هرگاه که انتشار اين مطالب در سايت ايشان از سر گرفته شد آنها را مثل گذشته بازنشر خواهد داد.

===================== کوتاه و گويا  ====================

ختم در تورنتو

اسماعیل محمدی

با سلام؛ مطالب شما را درباره سکولاریسم خوانده ام. بنا براین خواستم درباره مشکلات پیش روی سکولاریسم نیز مطلبی بنویسید. چون درس خوانده هایمان نیز دراین زمینه بسیار بی اطلاع اند. هفته گدشته در تورنتو بمناسبت درگذشت ایرج عماد، یکی از مطبوعاتی های لائیک ساکن تورنتو، مجلس یادبودی یرگزارگردید و در کمال ناباوری عده ای بیش از 400 نفر، نماینده ایرانیان تورنتو در پارلمان شروع کرد به خواندن قرآن و روضه خوانی، کسی که استاد دانشگاه است و رئیس یکی از مراکز اتمی کاناداست، یعنی دکتر مریدی!! و جالب تر آنکه وقتی اسد مذنبی، طنزنویس و روزنامه نگار تورنتو، خطاب به دکتر مریدی گفت که «ما از دست ملاها فرار کرده ایم اما در کانادا نیز ملاها دست از سرما برنمی دارند و زنده یاد ایرج عماد تا وقتی زنده بود علیه خرافات و دین و مذهب مطلب نوشت اما حالا برایش فاتحه می خوانند»، با اعتراض عده ای روبرو شد که متاسفانه خود را روشنفکر می خوانند و اگر حمایت های شرکت کنندگان نبود می خواستند از سخنرانی ایشان جلوگیری کنند. و باور می کنید که در تورنتوی کانادا اسد مذنبی را تهدید کردند که به چه حقی به دکتر مریدی اعتراض کرده ای؟! با احترام.          (آرشيو)

پاسخ ما: دوست گرامی روضه خواندن و ختم گرفتن، چه از جانب بی سوادان و چه از سوی روشنفکران ربطی به سکولاريسم ندارد. سکولاريسم به معنی لغو سنن و نفی مذاهب نيست، بلکه می خواهد دست همه گونه دينکاران دارای شريعت را از قدرت حکومتی کوتاه کند تا هر کس هرگونه که خواست زندگی کرده، نيايش کند، لباس بپوشد و ختم و عروسی و ختنه سوران بگيرد. اعتراض آقای مذنبی هم اعتراضی خصوصی است از جانب دوست يک آدم از دنيا رفته که می تواند درست و منطقی يا غلط و غير منطقی باشد و بهر حال جای طرح آن در بحث سکولاريسم نيست.

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630