بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

بهمن   1387 ـ فوريه  2009 

 

شغل بانوان و آيين همسردارى

همراه با توصيه هائی در مورد کار زنان در خارج منزل

آيت الله ابراهيم امينى

درست است كه بر مردان واجب است مخارج خانواده را تامين ‏كنند و بانوان شرعا در اين باره مسؤوليتى ندارند، ليكن خانم ها نيز بايد شغل و كارى داشته باشند. در اسلام از فراغت و بيكارى مذمت‏شده است.

امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند متعال خواب زياد و فراغت زياد را مبغوض ميدارد. (1) باز هم حضرت صادق عليه السلام فرمود: خواب زياد، دين ‏و دنياى انسان را ضايع و تلف مى‏كند. (2) حضرت زهرا عليها السلام هم درخانه كار مي كرد و زحمت مى ‏كشيد. (3)

انسان چه نيازمند باشد چه نباشد، بايد شغل و كارى داشته باشد و عمر خويش را بيهوده هدر ندهد. كار كند و جهان را آباد نمايد. اگر محتاج ‏بود درآمدش را صرف خانواده مي كند و اگر نبود در امور خيريه و كمك به‏مستمندان بمصرف مى‏رساند. بيكارى ملال‏آور و خسته كننده است، و چه ‏بسا باع ث‏بيماريهاى روانى و جسمانى و فساد اخلاق مي شود.

بهترين كار براى بانوان شوهردار كارى است كه در داخل منزل ‏انجام بگيرد. امور خانه ‏دارى و بچه ‏دارى و شوهر دارى بهترين و آسانترين ‏اشتغالات بانوان است. بانوانى خوش سليقه و فداكار مى‏توانند خانه را بصورت بهشت ‏برين و مهد پرورش كودكان خوب و استراحتگاه شوهران ‏مجاهد و پر تلاش خويش در آورند. و اين كار بسيار بزرگ و ارزنده‏اى ‏است. رسول خدا، صلى الله عليه و آله، فرمود:جهاد زن به اين است كه خوب ‏شوهر دارى كند. (4)

ام سلمه از رسول خدا، صلى الله عليه و آله، پرسيد: «كار كردن زن در خانه چه مقدار فضيلت دارد؟» فرمود: «هر زنى كه بمنظور اصلاح امور خانه‏ چيزى را از جائى بردارد و در جاى ديگر بگذارد خدا نظر مرحمت ‏باو خواهد كرد و هر كس كه مورد نظر خدا واقع شود بعذاب الهى گرفتارنخواهد شد». ام سلمه عرض كرد: «يا رسول الله! پدر و مادرم بقربانت، براى ‏زنان ثواب هاى بيشترى بفرمائيد». رسول خدا فرمود: «هنگامي كه زن آبستن ‏مي شود خدا به او اجر كسى را مي دهد كه با نفس و مالش در راه خدا جهادمي كند. هنگاميكه بچه‏اش را بر زمين نهاد به او خطاب مى‏رسد که "گناهانت‏ آمرزيده شد. اعمالت را از سر بگير". و هنگامى كه بچه‏اش را شير مي دهد در برابر هر مرتبه شير دادن ثواب آزاد كردن يك بنده در نامه عملش ‏نوشته مي شود. (5)

خانم هاى خانه‏دار علاوه بر كارهاى خانه‏دارى گاهى فراغت ‏ديگرى هم پيدا مي كنند، كه آنها را نيز نبايد بيهوده صرف كرد. در آن اوقات ‏خوب است اشتغالات مرتبى را براى خودشان انتخاب كنند و همواره مشغول‏باشند: مى‏توانند كتاب هاى سودمند بخوانند و در رشته‏هاى مفيد تحقيق و كنجكاوى كنند، و بر علوم و اطلاعات خويش بيفزايند. و نتيجه ‏تحقيقاتشان را بصورت كتاب يا مقاله در اختيار ديگران قرار دهند. يا مى‏توانند بكارهاى هنرى مانند نقاشى، خطاطى، گلدوزى، خياطى، و بافندگى بپردازند. با اشتغال به اين كارها مى‏توانند هم به اقتصاد خانواده‏ كمك كنند هم به توليد و ترقى اقتصادى جامعه. بعلاوه، در اثر اشتغال به كار از ابتلاء به بيماري هاى روانى و ضعف اعصاب نيز تا حد زيادى محفوظ خواهند ماند. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: «خدا مؤمنى را كه به حرفه و كارى مشغول و امين باشد، دوست دارد». (6)

بهر حال، خوب است ‏بانوان نيز شغل و كارى داشته باشند و بهترين ‏كار براى آنها كارى است كه در داخل منزل انجام مي گيرد، تا به خانه‏دارى ‏و شوهردارى و بچه‏دارى نيز خوب برسند.

اما بعض بانوان ميل دارند، يا احساس ضرورت مى‏كنند، كه در خارج منزل بكارى مشغول باشند. بهترين و مناسب‏ ترين شغل ها براى‏ بانوان اشتغالات فرهنگى يا پرستارى است. مى‏توانند در دبستان يا دبيرستان يا كودكستان به تعليم و تربيت دختران كه هم شغل بسيار ارزنده‏اى است و هم با آفرينش لطيف آنها سازگار است مشغول باشند. يا شغل پزشكى بيماري هاى زنان يا پرستارى را انتخاب نمايند. اين قبيل‏اشتغالات هم با طبع لطيف و مهربان بانوان تناسب دارد، هم در انجام آنها نيازى به خلطه و معاشرت با مردان بيگانه را ندارند يا كمتر پيدا مي كنند.

 

به بانوانى كه مى‏خواهند در خارج منزل به كارى اشتغال داشته‏باشند

توصيه مي شود به نكات زير توجه نمايند:

1- در انتخاب شغل با شوهرتان تفاهم كنيد و بدون اجازه او شغل‏نگيريد، كه اين امر آرامش و صفاى خانوادگى را بر هم مي زند و زندگى را بر شما و فرزندانتان تلخ مي گرداند. و اين حق شوهر است كه اجازه بدهد يا ندهد. به شوهران اين قبيل خانم ها توصيه مي شود كه اگر در شغل همسرشان ‏مانعى نمى‏بينند لجبازى نكنند و اجازه بدهند به شغل مورد پسندش مشغول ‏باشد، هم به مردم خدمت مي كند و هم به اقتصاد خانواده.

2- در خارج منزل و در محل كار حجاب اسلامى را كاملا رعايت نماييد. ساده و بى‏آرايش به محل كار برويد، از خلطه و معاشرت با مردان ‏بيگانه حتى القوه اجتناب كنيد. اداره جاى كار و خدمت است نه جاى ‏رقابت و خودنمائى. شخصيت‏ به لباس و زر و زيور نيست‏ بلكه به متانت و سنگينى و كاردانى و انجام وظيفه است. آرامش و وقار و سنگينى يك زن ‏مسلمان را حفظ كنيد. هم محترم باشيد هم احساسات و عواطف لطيف ‏همسرتان را جريحه‏دار نسازيد. لباس هاى زيبا و آرايش و زر و زيورتان رادر خانه و براى همسرتان بگذاريد.

3- در عين حال كه شما در خارج كار مي كنيد اما شوهر و فرزندانتان انتظار دارند از كار خانه ‏دارى و شوهر دارى و بچه ‏دارى نيزغفلت نكنيد. با كمك و همكارى شوهرتان نظافت منزل و طبخ غذا و شستن ظروف و لباس ها و ساير امور خانه را تنظيم كنيد و در مواقع مناسب ‏با هم انجام دهيد. منزل شما بايد مانند منزل ساير مردم بلكه بهتر اداره شود. كار كردن خارج منزل مجوز اين نيست كه بكارهاى منزل نرسيد و شوهر و فرزندانتان را ناراحت ‏سازيد. كار خارج منزل مقدمه، و منزل آسايشگاه‏ شما است. از تنظيم آسايشگاه غفلت نكنيد. به شوهران چنين بانوانى نيز توصيه مي شود كه در امر خانه‏ دارى و بچه‏دارى حتما با همسرشان تعاون و همكارى نمايند.از او انتظار نداشته ‏باشند كه هم به شغلش ادامه بدهد و هم كارهاى منزل را به تنهائى انجام‏ دهد. چنين انتظارى نه مقتضاى شرع است نه مطابق انصاف و وجدان، نه‏ رسم صفا و محبت و آئين همسردارى. انصاف اقتضا دارد كه كارهاى منزل‏را در بين خودشان تقسيم نمايند و هر يك از آنها با تناسب حال و وقت،كارهائى را بپذيرد و انجام دهد.

4- اگر بچه‏ دار است، يا او را به كودكستانى بسپارد يا نزد شخص ‏امين و دلسوز و مهربانى بگذارد و به محل كار برود. مبادا او را تنها در اتاق بگذارد و برود كه كار بسيار ناروا و خطرناكى است. علاوه برخطرات احتمالى، موجب ترس و عقده و بيماري هاى روانى خواهد شد.

5- اگر احساس ضرورت مي كنيد كه به شغل ديگرى غير از مشاغل مذكور مشغول باشيد، حتما با همسرتان تفاهم نمائيد و با اجازه و صلاحديد او كار بگيريد. و اگر موافقت نكرد از آن شغل منصرف شويد. ودر صورت موافقت ‏سعى كنيد شغلى را انتخاب كنيد كه كمتر با مردان ‏بيگانه در تماس و ارتباط باشيد كه نه بصلاح خودتان مي باشد نه بصلاح‏جامعه. و بهر حال حجاب اسلامى و ساده و بى‏آرايش بيرون رفتن را حتماً رعايت كنيد.

 

پى‏نوشت ها:

1- كافى-جلد 5 ص 84
2- كافى-جلد 5 ص 84
3- كافى-جلد 5 ص 86-بانوى نمونه اسلام ص 74
4- بحار الانوار جلد 103 ص 247
5- بحار الانوار جلد 5 ص 251
6- كافى جلد 5 ص 113

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630