آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 423 ـ دو شنبه 14 بهمن 1387 ـ  2 فوريه 2008

=======================================================

خواب پنبه دانه

=======================================================

اوبامانيا

شهباز نخعی

شاید بخواهید بدانید که بستانکاران رقم نجومی بدهی دولت فدرال آمریکا چه کسانی هستند. به پرسش "چه کسانی" پاسخ دقیق و مشخص نمی توان داد، زیرا بیشتر اینان در هزارتوی محافل قدرتمند مالی بین المللی پناه گرفته اند و چهره مشخصی ندارند. اما این را می توان گفت که بزرگترین بستانکاران این بدهی به ترتیب چین، ژاپن و انگلستان هستند که سهمشان بیش از نیمی از مبلغ کل بدهی است. برای آنکه سرنخی از ماهیت این بستانکاران داشته باشید، این را نیز بدانید که کشور کوچک و ثروتمند لوگزامبورگ با چهارصد هزار نفر جمعیت، که یکی از مراکز بانکداری دنیاست، 91 میلیارد دلار سهم در فهرست بستانکاران دارد.

=======================================================

نتايج سقوط قيمت نفت

آلن شرام

ايران در مواجه به سقوط قيمت انرژی ناگزير شده است که در برنامه های خود را به صورت وسيعی تجديد نظر کند؛ چرا که هشتاد و پنج در صد درآمد اين کشور از محل فروش نفت و گاز تامين می شود و، در نتيجه، درآمد حاصل از فروش نفت بشکه ای 45 دلار برای اين کشور کاملاً با درآمد نفت بشکه ای 100 دلار فرق می کند، و اگر کشوری همچون ايران برنامه های خود را بر مبنای توليد چهار ميليون بشکه در روز بسته باشد و آنگاه قيمت نفت از بشکه ای صد دلار به بشکه ای چهل و پنج دلار سقوط کند ـ آنگونه که در چهار ماه اخير اتفاق افتاده است ـ اين وضع به معنای آن است که ايران روزانه دويست و بيست ميليون دلار کسری بودجه دارد و در نتيجه ناگزير است يارانه ها و کمک های رفاهی به توده های مردم را متوقف سازد.

=======================================================

در مذاکرات آمريکا و ايران، اروپایی‌‏ها می خواهند بگویند ما هم هستیم

گفتگو با ابوالحسن بنی ‏صدر

نه به اقبال و نه به ادبار غرب، نباید اعتماد کرد. بنا بر نوشته‏ی «لوموند»، فرانسه و انگلستان، آلمان و ایتالیا را هم با خود موافق کرده‏اند و در کار تشدید مجازات‏‌ها علیه ایران هستند. به ترتیبی که آقای اوباما، از یک‌سو در مذاکره با ایران دستش پر باشد و از سوی دیگر هم تنها با ایران معامله نکند. اروپایی‌‏ها بتوانند بگویند ما هم هستیم. چند سال هم در حال گفت و ‏گو با آن رژیم بوده‌‏ایم و حالا نمی‏‌خواهیم به حاشیه رانده شویم. در چنین شرایطی است که اتحادیه‏ی اروپا این تصمیم را گرفته است.

================   دوشنبه ها: مکتوبات فدوی   =================

خروس تخمی نیشابوری و نظری به برخی ملاحظات

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

از آنجا که معمولا روسای  واحدها و نهادهای جمهوری شکوهمند اسلامی نيز حتما باید از جنس و جنم برادران رزمنده بوده و، ضمن داشتن داغ مهر بر پیشانی، و التزام  عملی به ولایت  مطلقهء فقیه، موظف اند که هیچ پدیده ای را، تا ربط مسلم آن به اسلام عزیز کشف نشود رها ننمايند، در این راستا نيز، رئیس مرکز مذکور افزوده است که «این خروس متعلق به خانواده ای از روستای "سر ولایت" است و بطور مرتب روزانه در سه وقت: حوالی اذان صبح و اذان ظهر و مغرب، آواز سر داده و ـ در عين حال ـ روزانه یکعدد  تخم مرغ با پوسته ی آجری رنگ می گذارد!»

======================================================

فايل صوتی گفتگوی برنامهء همبستگی با اسماعيل نوری علا، دربارهء

سکولاريسم، انتخابات در پيش رو ـ و سکولاريسم نو>>>>>

===================== کوتاه و گويا  ====================

خط فقر در شهرها چهار برابر حداقل دستمزد کارگران 

خبرگزاری مهر ـ عباس وطن پرور، دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور خط فقر 780 هزار تومانی شهرها را حدود 4 برابر حداقل دستمزد 220 هزار تومانی کارگران اعلام کرد و گفت: هیچ تعادلی بین این دو رقم وجود ندارد. عباس وطن پرور در ارتباط با این سئوال که آیا می توان دستمزدی را برای کارگران تعیین کرد که به انتفاع هر دو گروه کارگر و کارفرما منجر شود، گفت: واقعیت این است که با توجه به بدنه سنگین دولت و تعیین دستوری حداقل دستمزد در پایان هر سال، ما نمی توانیم دستمزدی بر اساس واقعیت ها داشته باشیم. دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور، با بیان این مطلب که امروز خط فقر در شهرها 780 هزار تومان است، اظهار داشت: نمی توان بین حقوق پایه 220 هزار تومانی و خط فقر 780 هزار تومانی تعادل برقرار کرد و در واقع انجام این هماهنگی غیر ممکن است. وطن پرور در بخش دیگری از سخنانش به مساله تورم اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین کلی کشور، مانند قانون پولی و بانکی و قانون تجارت، مسئول تعیین ارزش پول و کنترل تورم، بانک مرکزی شناخته می شود. دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور خاطر نشان کرد: کارگران از ما به عنوان کارفرما انتظار دارند معاش آنها را تامین کنیم، ولی از سویی ما نیز از دولت انتظار داریم تا جلوی واردات بی رویه را بگیرد. به گفته وطن پرور با توجه به اینکه واردات بی رویه در کشور رو به گسترش است، رغبت و تمایل صنعتگران و کارفرمایان ایرانی برای تولید کم شده، به عنوان نمونه واردات پرتقال از ترکیه و مصر، واردات انگور و گلابی نیز از چین باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان داخلی شده است.        (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630