آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 411 ـ چهار شنبه 2 بهمن 1387 ـ  21 ژانويه 2008

=======================================================

کودکان کار، در کشوری نشسته بر بزرگترين مخاذن انرژی

======================================================

نقدی بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر

در مورد آزادی بیان و تجمع در مناطق کردنشین

ايرج مصداقی

برداشت رژیم از این نوع گزارش‌ها این خواهد بود که سازمان‌هایی از قبیل «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» که بار اصلی گزارش ‌های نقض حقوق بشر در ایران را به عهده دارند از پشتوانه‌ و اعتبار بین‌المللی برخوردار نبوده و مورد توجه سازمان های حقوق بشری بین‌المللی قرار ندارند. رژیم این حرکت را به عنوان چراغ سبزی از سوی این سازمان‌ها برای ازدیاد فشار روی این مجموعه‌ خواهد دید. از سوی دیگر تأثیر منفی این نوع برخورد را بر روی فعالان حقوق بشر و از جمله فعالان این «مجموعه» که بدون چشمداشت و با تحمل فشارهای طاقت فرسا و در زیر تیغ رژیم جمهوری اسلامی به گزارش نقض حقوق بشر در ایران می‌پردازند، نمی‌توان دور از نظر داشت.

======================================================

نگاهی به دو گونه فقه: سنتی و پویا

سيدعلی ميرموسوی

«فقه پويا» اما با اعتقاد به اينکه شريعت براي همه زمان‌ها و مكان‌هاست و به همين خاطر بايد متكي به اجتهاد باشد و آنچه دايمي است ايمان به وحدانيت و حقانيت الهي و اصول اساسي دين است، نشان از رويكردي دارد كه به مقتضيات و شرايط جديد زماني و مكاني توجه و از پايگاه معرفت و دانش‌هاي جديد به موضوعات جديد مي‌نگرد. فقه پويا، برخلاف فقه سنتي، ايستا نيست و در برابر وضعيت‌هاي جديد انعطاف‌پذير است. انعطاف‌پذيري فقه پويا به علت عبور از ظاهرگرايي و قشري‌گري و توجه به روح و گوهر پيام وحياني و بازسازي آن پيام در شرايط جديد است.

======================================================

نقدی بر مقالۀ «زمینه یابی علل ناکامی اپوزیسیون»ه

م. چشمه

پیدا کردن سر نخ کلاف سر در گم عقب ماندگی و ناکامی جنبش آزادیخواهی و اپوزیسیون ایران بدون مطالعۀ همه جانبۀ آکادمیک، که کلیۀ عرصه های تکامل تاریخی ایران ـ بویژه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، موقعیت جغرافیائی، عامل خارجی و از جمله فاکتور تصادف (شانس فلسفی) ـ را بررسی کند، ممکن نیست. در اینکه فرهنگ و اخلاق جامعه ایران در نتیجۀ سلطه استبداد، استعمار و یا سلطه خارجی و موقعیت اقلیمی دچار ناهنجاریهای جدی میباشد شک و تردید نیست. اما اینکه علل عقب ماندگی جامعه و ناکامی اپوزیسیون را در همه دوران ها به فرهنگ خرد گریز و مبتلا به عصبیت ایلی، توهم توطئه، تقدیس حاکمان و غیره تقلیل دهیم نادرست است و، مهمتر از همه، از نظر سیاسی ره بجائی نخواهد برد؛ چرا که واقعیت تاریخی ما در دوران های متعدد این فرضیه را باطل کرده است.

=====================================================

جمهوريت افلاطون

احمد نامی

افلاطون اثری بسیار عميق بر اندیشه سیاسی داشته است، بدان دلیل که او آفريدگار اولین بنای نظری مهم بشر در کار ساختن یک جامعه است؛ تا آنجا که برخی از متفکران تمام آنچه هائی را که پس از افلاطون در فلسفه سیاسی نوشته شده حاشیه ای بر کتاب «جمهور» افلاطون می دانند. موضوعات مورد بحث این کتاب همان ها ست که بحث رایج همه جوامع در طول تاریخ بوده است: عدالت، رفاه، برابری، نیروی نظامی (نگهبانان)، جامعه، فرد، آزادی، دولت، همه و همه مواد تشکیل دهنده مباحث اجتماعی در هر دوره ای ازتاریخ اند

===================== کوتاه و گويا  ====================

اتکای 66 درصدی بودجه 87 به نفت

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خبر داد: «میزان بودجه عمومی کشور در سال جاری 91 هزار میلیارد تومان است که 60 هزار میلیارد تومان از این میزان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق درآمد نفت تامین می شود.» رضا عبداللهی نماینده ماهنشان افزود: «این موضوع نشانگر آن است که 66 درصد از بودجه عمومی کشور به درآمدهای نفتی متصل است و 34 درصد آن متکی به درآمدهای غیرنفتی و سایر درآمدهاست.» عبداللهی با بیان اینکه قیمت دلار در بودجه 87 معادل 930 تومان در نظر گرفته شد، عنوان داشت: «با احتساب فروش 5/1 میلیون بشکه نفت در روز، قیمت نفت در بودجه 80 دلار است در حالی که آنچه در بودجه در نظر گرفته شده کمتر از این میزان است.» نماینده ماهنشان با اشاره به اینکه «12 هزار و 200 میلیارد تومان از درآمدهای بودجه سال 87 برای شفاف سازی حامل های انرژی پیش بینی شده است»، خاطر نشان ساخت: « حتی با احتساب این رقم نیز میزان استفاده نفت در بودجه 60 درصد خواهد بود که رقم قابل توجهی است.» عبداللهی در ادامه با اشاره به بودجه سال آینده کل کشور یادآور شد: «در خوشبینانه ترین حالت قرار بر این است که ارزش نفت در بودجه 40 دلار در نظر گرفته شود که اگر بودجه سال آینده را با این رقم محاسبه کنیم، با مقایسه سال 87 این نتیجه به دست می آید که 50 درصد از درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته است.»      (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630