آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 404 ـ چهار شنبه 24 دی 1387 ـ  14 ژانويه 2008

=======================================================

دکتر محمد مصدق در کنار ناقوس آزادی آمريکا در فيلادلفيا ـ خزان 1330

=======================================================

تلویزیون فارسی بی بی سی امروز آغاز بکار می کند

گاردین می نويسد: مقام های ایران در تهران درباره این پروژه، که سالانه پانزده میلیون پوند هزینه دارد، به شدت بیمناک هستند و این شبکه تلویزیونی را مشکوک و غیر قانونی اعلام کرده اند که علیه منافع جمهوری اسلامی فعالیت می کند؛ ولی پایگاه "پرس گازت"، با اشاره به سخنان «چپمن»، رئیس سرویس جهانی بی بی سی در جمع خبرنگاران، تصریح کرد که او در آخرین سفر خود به ایران، شاهد هیچ خصومتی علیه راه اندازی این شبکه تلوزیونی نبوده است و حتی زمینه برای حضور مقام های دولت ایران در برنامه های این شبکه فراهم است. سخنان چپمن در دعوت از رییس جمهوری ایران برای انجام مصاحبه با تلویزیون فارسی بی بی سی مورد توجه این پایگاه اینترنتی قرار گرفته است. "پرس گازت" با اشاره به فعالیت حدود صد خبرنگار در بخش فارسی بی بی سی نوشت: با وجود ممنوع بودن استفاده از گیرنده های ماهواره در ایران، شبکه فارسی بی بی سی امیدوار است در مدت دو سال بتواند بيست میلیون مخاطب جذب کند. این تعداد تقریبا چهل درصد جمعیت ایران است و به گفته چپمن، استفاده از گیرنده های ماهواره ای، با وجود ممنوعیت، در ایران همه گیر شده است و حتی در مناطق فقیر نشین ایران هم از این گیرنده ها استفاده می شود.

=======================================================

تلويزيون تأثیر چندانی در کاهش تنش‌های سیاسی کردها ندارد

گفتگو با عرفان قانعی‌فرد

دولت ترکیه از روز پنج‌شنبه، اول ژانویه 2009 اولین شبکه‌ی تلویزیونی به زبان کردی را راه‌اندازی کرد که با تصویری از پرچم ترکیه و سرود ملی این کشور آغاز شد ـ اقدامی که تغییر سیاست دولت ترکیه در قبال اقلیت کرد این کشور به حساب می‌آید. رجب ‌طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه ابراز امیدواری کرد که پخش برنامه‌های متنوع تلویزیونی برای حداقل چهارده میلیون کرد ساکن در این کشور به زبان کردی مفید باشد. برای بررسی این موضوع از عرفان قانعی‌فرد، پژوهشگر تاریخ سیاسی خاورمیانه و زبان‌شناس پرسيده شده که چرا دولت ترکیه به فکر راه‌اندازی شبکه‌ی تلویزیونی برای کردها افتاده است؟

======================================================

چه کسی ره به ترکستان می برد؟

دانای نادان

چه چیز در قرآن و دین «مبین» بوده که در درازای هزار و چهارصد سال، به مومنان این توانش و پروانه را داده تا به خشونت گرایند و به نام خدای­شان کسان را در آتش افکنند، دست­ها را ببرند و پاها را پی کنند؟! این پرسشی است که این روزها در پی خواندن متن «قرآن محمدی» آقای اکبر گنجی و نقدهای آقای حسین میرمبینی بر آن، برای من پیش آمده و در ادامه برآنم تا پاسخی برای آن بیابم. بنیاد بحث اینان بر سر نقش دین و تاثیرش بر روند پیشبرد دموکراسی­خواهی در ایران است از همین رو می­باید بپرسم که خيزش به سوی دموکراسی در ایران آیا بدون نقد درونی آیین به هیچ رو ممکن هست یا خیر؟

======================================================

«برادر بزرگها» – مدل ایران 2009

یک وبلاگ نویس ایرانی در تهران

در دنیائی که قصه اش در کتاب"1984" جرج اورول آمده، تاریخ را بر طبق نیازهای رهبری بازنویسی می نمایند، انسان از حق آزادی تفکر برخوردار نیست و موظف است بر طبق دستورات برادر بزرگ رفتار و اقدام نماید. برادر بزرگی که در همه جا حضور داشته و چشم مراقبتش همیشه باز است. کوچکترین سرپیچی از اوامر برادر بزرگ باعث آن می شود که فرد متمرد ضرب شصت محکمی را از برادر بزرگ متحمل شود. چنین وضعیتی که اورول در تخیل خود پیش بینی اش را کرده بود، جلوه گر آن چیزی است که امروزه در مملکت ما می گذرد و این در حالی است که رژیم، برهبری برادر بزرگ هائی مانند خامنه ای، احمدی نژاد، لاریجانی و امثالهم، نه فقط خواهانش هستند، بلکه امکانات حقوقی و تکنولوژیکی آن را دارند که عملا به این امر تحقق بخشند؛ اما...

===================== کوتاه و گويا  ====================

درباره دیدار آقای خاتمی با رهبر انقلاب

محمدعلی ابطحی

در خبرها خواندم که آقای خاتمی در این هفته با رهبر انقلاب دیدار دارد. ظاهراً خبر درستی است ولی به دلیل اشتباه اعلام کردن روز دیدار، حتماً منابع آن نزدیکان آقای خاتمی نبوده­اند. خود آقای خاتمی هم از اعلام این خبر ناراحت بود. گرچه آقای خاتمی و رهبری دیدارهای نسبتاً منظمی دارند، اما طبعاً گمانه­زنی همه در شرایط فعلی بر این است که این دیدار انتخاباتی خواهد بود. با شناختی که از آقای خاتمی دارم، حتماً آمدن یا نیامدن خود را بلافاصله پس از دیدارش اعلام نمی­کند تا نشانه­ی موافقت یا مخالفت رهبری و یا هزینه کردن ایشان تلقی شود. چنان چه امروز اعلام کرده است که یا خودش و یا مهندس موسوی کاندیدا خواهد شد. اینجا خبرش را بخوانید. اما در هر حال این دیدار گام مهم و کار مثبت قابل توجهی است. جایگاه رهبری در کشور هم از نظر قانون اساسی و هم در واقع خارجی بسیار پراهمیت است. مشاوره و گفت­وگو با رهبری قبل از انتخابات ریاست جمهوری برای هر کس که کاندیدا است، یک ضرورت است که سود آن متوجه جامعه خواهد بود. رییس جمهوری که رهبری با وی "مخالف" رسمی باشد حتماً در هیچ­یک از شعارهای داخلی و خارجی­اش موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد و در آن صورت هرکس که باشد به خاطر منافع مردم هم که شده نباید کاندیدا شود. سنت رهبری البته همیشه بر این بوده است که نسبت به افراد و کاندیدا شدنشان نه مخالفت می­کنند و نه موافقت. در همین دوره هم بعضی­ها که علاقه­مند به کاندیداتوری بوده­اند و خدمت ایشان رسیده­اند، با همین دیدگاه ایشان روبه­رو شده­اند که نه موافقت کرده­اند و نه مخالفت. در هر حال اگر کسی بخواهد به مردم خدمت کند نمی­تواند رهبری و جایگاه تأثیرگذار ایشان را نادیده بگیرد. در شرایط فعلی که کشور در وضعیت سخت و دشوار کم­نظیر اقتصادی و بین­المللی قرار دارد و تنها امکان تلاش برای نجات کشور، در همراهی دستگاه­های مختلف و به خصوص رهبری کشور قرار دارد، این گفت­وگوها و مشاوره­ها، قبل از اعلام کاندیداتوری گام مثبت و ضرورت انکارناپذیر است.>>>>       (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630