بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فصلی از کتاب در دست انتشار

« چهره های بزرگ جنبش زنان آمريکا »

از: شکوه ميرزادگی

پيوند به آرشيو

 

نلی مک کلونگ

زنی که دوست نداشت گربه باشد

 

«نلی مک کلونگ» Nellie McClung يکی از رهبران مهم جنبش فمنيستی تاريخ کانادا است. او به خاطر نقشی که در گرفتن حق رای برای زنان اين کشور ايفا کرد همواره يکی از مشهورترين زنان کانادا بشمار می رود.

نيلی در سال هزار و هشتصد و هفتاد و سه در «انتاريو» ی کانادا متولد شد. در شانزده سالگی به شغل معلمی مشغول شد و در همان سن کم به اتحاديه زنانی پيوست که برای کمک به زنان بيمار و الکلی کار می کردند.

در بيست وسه سالگی ازدواج کرد و همراه همسرش به «وينی پگ» Winnipeg رفت و با داشتن بچه و مشغوليات اداره و پرورش آنها تلاش های اجتماعی خود را ادامه داد و به زودی در اين شهر به عنوان يک اصلاح طلب اجتماعی و يک برابری خواه طرفدار زنان شناخته شد.

او، در يکی از برنامه هايي که برای نشاندادن وضعيت بد زنان کارگر داشت، فرماندار منطقه را با خود به کارخانه ای برد. در آنجا فرماندار به زنان گفت که «زنان خوب حق رای نمی خواهند» و نلی بلافاصله جواب داد: «حتما منظورتان از زنان خوب، زنانی هستند که نوع نگاهشان به زنان تهی دست و خسته از کار مثل نگاه گربه های ناز نازی نشسته در پشت پنجره های آفتابی به گربه های گرسنه ی خيابان هاست. اگر منظورتان آن زنان هستند من، بخاطر آنچه که برايم اهميت دارد، زن خوبی نيستم.»

عاقبت نيلی وارد کارهای سياسی شد و، برای اين که بتواند حق رای را برای زنان بگيرد، در سال 1914 حرکتی را عليه اين فرماندار شروع کرد و زنان زيادی هم به اين حرکت پيوستند. آنها پس از دو سال تلاش توانستند که فرماندار را مغلوب کرده و در سال 1916، يعنی حتی قبل از آمريکا، در آن ايالت حق رای را به دست اورند.  

نيلی پس از آن به منطقه های ديگر رفت و خواست گرفتن حق رای زنان را در بين مردمان مطرح و برای اين هدف تلاش های فراوان کرد.

او در اول سپتامبر 1951 ديده از جهان فرو بست.

 

www.shokoohmirzadegi.com

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630