آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

برخی از نامه های خوانندگان

به روز شد: چهار شنبه 27 آذر

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 392 ـ جمعه 12 دی 1387 ـ  2 ژانويه 2008

=======================================================

 

حماسه سازي شاهنامه و نياز امروزما

گفت وگو با عطاالله کوپال

پيشنهاد من اين است که ابتدا در مراکز استان ها و شهرهاي بزرگ، مرکزي تاسيس شود به نام «خانه فردوسي». اين مرکز نهادي است مدني که عضويت در آن براي همگان رايگان و هزينه هاي آن تحت حمايت دولت خواهد بود... کساني که از اين رشته فارغ التحصيل مي شوند مي توانند مبشران و مناديان وطن پرستي و شجاعت در بين جوانان ايراني باشند. تاسيس خانه هاي فردوسي مي تواند جامعه را از رخوت در آورد و خون تازه يي بدان بدمد، شاهنامه را احيا کند و فرهنگ کهن را به ميان زندگي مردم بياورد و از همه بالاتر، افتخار کهن ايراني را پايدار و جاويدان کند... آري اين کاربرد نوين شاهنامه است و اين همان چيزي است که بايد از آن دفاع کرد. بايد برايش بودجه نهاد، هزينه کرد؛ آن هم در ميان بسياري از هزينه هاي ريز و درشتي که گاه در انبوه دوباره کاري ها گم مي شوند و اثرات فرهنگي آنها هرگز پديدار نمي شود. براي تاسيس خانه هاي فردوسي در همه نقاط ايران، بايد آستين همت بالا زد و از هم اکنون براي آن کوشيد. بياييم يک دم بينديشيم که اگر شاهنامه فردوسي در کشور ديگري سروده شده بود اين همه به آن بي اعتنايي مي شد؟

=======================================================

توهين به «سرود ِ ملّي‌ ايران»
عقاب‌علي احمدی

اگر عبدالرضا مصری، وزير نفت، ایرانی نیست، چگونه در ایران به وزارت رسیده است؛ و اگر ایرانی است، به کدام حق به سرود استقلال ایران توهین کرده است؟ این روشن است که یک وزیر، مسئولیّتی بسیار سنگین‌تر از یک شهروند عادی در کار نگاهبانی از نمادهای یک کشور- ملت و یک فرهنگ دارد. این بی‌مسئولیّتی و تکبّر او و همراهانش از کجا ریشه گرفته است؟ ایرانیان، منتظر ِ عذرخواهی‌ي ِ رسمی‌ي ِ عبدالرضا مصری و همراهان او هستند. این که این عذرخواهی پذیرفته خواهد شد یا نه، چیزی است که آینده آن را نشان خواهد داد.

======================================================

به راستی «آن ها درخت ها را می کشند»

تورج پارسی

در سالنماى ما روز ۱۵ اسفند از ويژگى هايي برخوردارست. يكى كه زاد روز استاد پورداود است و يكى هم كه جشن درخت كارى بود، اما شوربختانه امروزه در سرزمين ما نه تنها نمى كارند بلكه از ريشه در مى آورند، يا به گفته ى بانو ميرزادگى "درختان را مى كشند". به همين دليل  نگاهى به جنگل و محيط زيست ايران و جهان انداختم وبه تمام معنا خسته و كوفته و غمگين برگشته ام . ما با حراج بى سابقه ى محيط زيست، ميراث فرهنگى و... روبرو هستيم. اين فاجعه يك «سونامى» ممتد است، به راستى به كجا مى برند ما را؟

=====================  جمعه گردی ها  =====================

سال نو با سکولاريسم نو!

اسماعيل نوری علا

اين مقاله يک سال پيش، در اوائل آغاز بکار سايت سکولاريسم نوشته و منتشر شد و از آن پس بصورت بخشی از «مواضع و ديدگاه های» اين سايت در آمد. با شروع سال نو بد نديديم آن را مجدداً منتشر کنيم، با عنوان تجديد عهدی برای سال نو: تجربهء سراسر قرن بیستم به ما نشان داده است که تنها در «یکی شدن مذهب و قدرت حاکمه» نیست که کثرت گرائی، تنوع و گوناگونی ـ این رموز بقا و سعادت جوامع بشری ـ راه پژمردگی و مرگ را در پیش می گیرند. چرا که قرن بیستم قرن پیدایش ایدئولوژی های انحصار طلب و حکومت های مبتنی بر ایدئولوژی، بوده و نشان داده است که «یگانگی ایدئولوژی و حکومت» نیز درست همان مصائبی را ببار می آورد که وحدت مذهب و حکومت در قرون ماقبل ببار آورده بود.

=====================================================

سخنرانی شکوه ميرزادگی و اسماعيل نوری علا در آتلانتا >>>>

===================== کوتاه و گويا  ====================

ثبت‌نام دانشجویان در یگان‌‌ استشهادی

خبرگزاری فارس: از دانشجويان سراسر كشور كه براي اعزام به سرزمين‌هاي اشغالي براي نبرد با رژيم صهيونيستي داوطلب باشند؛ در يگان‌هاي استشهادي قدس ثبت‌نام به عمل مي‌آيد. عليرضا زاهدي دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ با اعلام اين خبر گفت: دانشجويان بسيجي دانشگاه‌هاي سراسر كشور در راستاي لبيك‌گويي به حكم جهاد ولي امر مسلمين جهان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از امروز در تمام دانشگاه‌هاي كشور اقدام به ثبت نام گردان‌هاي قواي محمد‌ رسول‌الله يگان‌هاي استشهادي قدس كرده‌اند و اين ثبت‌نام فردا نيز ادامه خواهد يافت. وي تأكيد كرد: به زودي در پي نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي، دانشجويان ثبت‌نام كننده در اين يگان‌هاي استشهادي تجمع بزرگي را برگزار خواهد كرد تا آمادگي خود را براي اعزام به سرزمين‌هاي اشغالي به محضر رهبر معظم انقلاب اعلام كنند.      (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630