بازگشت به خانه

اعلام موضع

آرشيو موضوعی

تعاريف و مفاهيم

مسائل ايران

اسلام

نوانديشی دينی

دين و مذهب

مشروطيت

انديشهء شرقی

دگر انديشی

روشنفکری

زنان

حقوق بشر

آموزش

خاورميانه

ترکيه

دموکراسی

جامعه مدنی

فمنيسم

اصلاحات

مدرنيته

لائيسيته

قشر سکولار

سازمان های سياسی

===============

 

 

 تاريخ: 27 آبان 1384 ـ  18 نوامبر  2005

سکولاريسم از ديدگاه ايران اسلامی

آقای خاتمی در جريان سفر خود از آلمان، در کالج علمی آلمان واقع در برلين تحت عنوان سکولاريسم از ديدگاه ايران اسلامی سخنرانی مفصلی ايراد کرد و ضمن بررسی اوضاع جهان امروز تلاش برای ادامه گفت و گوی فرهنگی بويژه ميان اديان بزرگ را يک امر ضروری خواند و از دانشمندان جهان خواست تا در اين زمينه کوشش های نوينی را آغاز کنند.

محمد خاتمی در سخنرانی خود به مسئله اخلاق در جامعه اشاره کرد و گفت اين امر بايد همواره زير بنای انديشه انسانی و امور اقتصاد و سياست باشد.

وی همچنين به اهميت مليت و نقش اول آن در زندگی سده های اخير در زندگی مردم اشاره کرد و چنين گفت: "در سه قرن اخير و مخصوصا در دوره جديد، مردم در غرب خود را در وهله اول آلمانی، فرانسوی، انگليسی و يا هلندی می دانند و بعد کاتوليک و يا پروتستان. آنچه هويت شخص را معين می کند در اصل مليت است. بعد ساير خصوصيات و اوصاف."

آقای خاتمی افزود: "اما حوادث جديد توجه اهل نظر را به بخش مغفول هويت جلب کرده است. امروز توجه به دين و تاثير سرنوشت ساز آن در تشکيل هويت و خود آگاهی جمعی مردم، امری غير قابل چشم پوشی است."

‍آقای خاتمی در ادامه سخنان خود به موضوع سکولاريسم پرداخت و گفت: "البته می توان برای سکولاريسم معنايی متعدد، عام و غير تاريخی فرض کرد و آن معنا را به همه جا وهمه وقت تسری داد، ولی غيرتاريخی کردن امری که با تمام وجود تاريخی است، اشتباهی واضح است. زيرا اين سخن به معنای نابود کردن موضع و تفکر است."

او توضيح داد: "سکولاريسم، تجربه فرهنگ و تفکرغربی است. اصرار بر تسری سکولاريسم به نقاطی که فاقد زمينه های فکری پيدايش آن و فاقد علل سياسی و اجتماعی سکولاریسم هستند، قبل از اينکه امری مطلوب و يا نا مطلوب باشد آشکارا غلط است."

در جريان ديدار آقای خاتمی با مقامات آلمانی و همچنين سخنرانی او در برلين تدابير شديد امنيتی پيش بينی شد و مقامات آلمانی و ايرانی، از جمله شخص آقای خاتمی تاکيد کردند که اين ملاقاتها "غير رسمی" هستند.

به نظر می رسد سفر رييس جمهور سابق ايران در چارچوب ايجاد تشکيلات و امکانات تقويت گفت و گوهای فرهنگی در سطح بين المللی با حمايت دولت ها و مشارکت فعال مؤسسات و شخصيت های علمی و فرهنگی است.

برگرفته از سايت بی.بی.سی.:

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2005/11/051118_sm-khatami-vienna.shtml

 

 

 

 

سيد محمد خاتمی