بازگشت به خانه

اعلام موضع

آرشيو موضوعی

تعاريف و مفاهيم

مسائل ايران

اسلام

نوانديشی دينی

دين و مذهب

مشروطيت

انديشهء شرقی

دگر انديشی

روشنفکری

زنان

حقوق بشر

آموزش

خاورميانه

ترکيه

دموکراسی

جامعه مدنی

فمنيسم

اصلاحات

مدرنيته

لائيسيته

قشر سکولار

سازمان های سياسی

===============

 

 

 تاريخ: 27 ارديبهشت 1385 ـ  21 دسامبر 2007

 

گزارشى از همايش

«سکولا‌رها در لبنان»

 

ايرنا: همايش «سكولا‌رها در لبنان» با هدف معرفي و بررسي مفهوم و نظريه سكولا‌ريسم در تالا‌ر يونسكو شهر بيروت برگزار شد.

اين همايش سه روزه كه روز دوشنبه پايان يافت به كوشش وزارت فرهنگ لبنان و با حضور برخي شخصيت‌هاي فرهنگي، جوانان، دانشجويان، خبرنگاران و اعضاي موسسه‌هاي غيردولتي برگزار شد.

در اين همايش جمعي از صاحبنظران علوم اجتماعي، سياسي، تربيتي و روزنامه‌نگاري از دانشگاه‌هاي مختلف لبنان سخنراني كردند و به نقدها و پرسش‌هاي حاضران پاسخ دادند.

در آغاز اين همايش «گريگوار حداد» از چهره هاي شناخته شده لبنان با اظهار تاسف از ناآشنا بودن جامعه با سكولا‌ريسم و متهم شدن اين نظريه به تعارض با دينداري و ايمان، به توضيح اين مفهوم پرداخت.

وي گفت: سكولا‌ريسم در پي استقلا‌ل حكومت از دين است اما نه استقلا‌لي كه با آن سر جنگ و مبارزه داشته باشد و نه آن كه نسبت به دين بي‌تفاوت باشد بلكه همه اديان را محترم مي‌شمارد و راه را براي رهايي جامعه از تعصب، قوم‌گرايي و مذهب گرايي باز كرده و بستر تعامل و تفاهم ميان جامعه مدني و ارزش‌هاي ديني را مهيا مي‌كند. حداد افزود: در حكومت سكولا‌ر، دولت هرگز در دينداري فردي و اجتماعي دخالت نمي‌كند همان طور كه دين نيز در ساختار و حاكميت دولت نقشي ندارد و هيچ يك بر ديگري تسلط و سيطره ندارند.

اين شخصيت مذهبي لبنان تاكيد كرد: سكولا‌ريسم، آزادي عليه دين نيست بلكه آزادسازي دين از آلودگي‌هاي تحميل شده بر آن و ضمانتي براي ايمان ديني به شكل عميق و صحيح است زيرا ايمان صحيح ديني از اختيار و آگاهي حاصل مي‌شود و دخالت دولت در دين و دينداري، اين اختيار و آگاهي را سلب مي‌كند و ديني كه با اجبار حاصل شود هرگز دين و ايمان حقيقي نيست.

گريگوار حداد در بخش ديگري از سخنانش، مبارزه برخي دينداران با سكولا‌ريسم را ناشي از عدم شناخت آنان نسبت به اين نظريه دانست و افزود: سكولا‌ريسم نيز مانند آزادي، عدالت و صلح براي حفظ و حراست از حقوق انسان تلا‌ش مي‌كند و حتي ارزشي محوري براي حفظ حقوق بشر است.

طارق متري، وزير فرهنگ لبنان در پيامي‌به همايش بزرگ سكولا‌رها، برگزار كنندگان آن را مجموعه‌اي از نخبگان فرهنگي اين سرزمين خواند و از آنان خواست كه در بررسي و پالا‌يش نظريه وتجربه سكولا‌ريسم به تفاوت‌هاي شرق و غرب، هويت فرهنگي، مذهبي و تاريخي لبنان و خواسته‌هاي مردم اين كشور و طايفه‌هاي آن توجه كافي داشته باشند.

وزير فرهنگ لبنان تصريح كرد: ما به دنبال سكولا‌ريسم به همان شكلي كه در غرب به وقوع پيوست نيستيم بلكه در جست‌وجوي «نظريه‌اي لبناني براي سكولا‌ريسم» در اين جا جمع شده‌ايم.

وي در پايان پيامش ابراز اميدواري كرد كه لبنان بتواند نمونه يگانه‌اي از حل مشكل كشاكش ميان سنت و تجدد را به جهان به خصوص خاورميانه ارايه كند.

در همايش بيروت عاطف عطيه و احمد بعلبكي استادان جامعه شناسي لبنان در باره جامعه مدني، عصام سليمان و نواف كباره استادان علوم سياسي درباره قانون، انتخابات و سكولا‌ريسم و ميشال عبدالمسيح و خانم خيريه قدوح از شخصيت‌هاي فرهنگي لبنان در مورد «تربيت سكولا‌ريسم» سخنراني كردند.

در اين ميان طانيوس دعيبس، مدير كل اخبار تلويزيون لبنان و مجري مشهور ميزگردهاي سياسي تلويزيون ‌anb, اين كشور با سخنراني زير عنوان رسانه‌هاي سكولا‌ر بيشترين استقبال حاضران و نيز پرسش‌هاي آنان را به خود اختصاص داد. وي در بخشي از سخنانش با تاكيد بر اين كه رسانه ملك هيچ كس نيست، گفت: متاسفانه در بيشتر نقاط دنيا، رسانه به جاي آن كه ركن چهارم دمكراسي باشد گرفتار دخالت دولت‌ها است. دعيبش خاطر نشان كرد: قدرت‌ها و دولت‌ها به دنبال كسب حمايت جمهور هستند و رسانه‌ها هم بر همان جمهور تاثير مي‌گذارند در نتيجه قدرت و حاكميت با دخالت در رسانه‌ها، براي آنها سياستگذاري مي‌كنند تا نتوانند با تاثير بر مردم، قدرت دولت را به نفع مردم كنترل نمايند. اين نخستين بار ظرف سال‌هاي گذشته است كه همايش بزرگ سكولا‌رها در لبنان برگزار مي‌شود و به گفته يكي از مسئولا‌ن همايش، مجموعه مباحث مطرح شده در آن، به زودي در قالب يك كتاب در بيروت منتشر خواهد شد. 

 

برگرفته از وبلاگ «پرسش، پارسایی اندیشه است»:

http://isphilosophy.blogfa.com/post-130.aspx

 

 
 

 

نويسنده:

محمد نجفی