خانه  |   آرشيو

ماه نوامبر 2012

 

«کوتاه و گويا»

********************

جمعه 10 آذر 1391 ـ 30 نوامبر 2012

سه حکايت و سه نتيجهء اخلاقی پندآموز

مطلب رسيده

پند اول: بوقلمونی ، گاوی بديد و بگفت: «در آرزوی پروازم اما چگونه، ندانم». گاو پاسخ داد: «گر ز تپالهء من خوری قدرت بر بال هايت فتد و پرواز كنی». بوقلمون خورد و بر شاخی نشست. تيراندازی ماهر، بوقلمون بر درخت بديد، تيری بر آن نگون بخت بيانداخت و هلاكش نمود. نتيجهء اخلاقی: با خوردن هر گندی شايد به بالا رسی، ليك در بالا نمانی.

پند دوم: خرگوشی از كلاغی نشسته بر سر شاخه پرسيد كه «آيا من نيز مي توانم چون تو نشسته، كار نكنم؟» كلاغ پاسخ داد : «چرا كه نه». خرگوش بنشست بی حركت. روباهی از ره رسيد و خرگوش بخورد. نتيجهء اخلاقی: لازمه نشستن و كار نكردن بالا نشستن است.

 پند سوم: برای تعيين رئيس، اعضاء بدن گرد آمدند. مغز بگفت كه «مراست اين مقام كه همهء دستورات از من است». سلسلهء اعصاب شايستگی رياست را از آن خود خواند كه «منم پيام رسان به شما، كه بی من پيامی نيايد». ريه بانگ بر آورد «هوا را كه رساند؟.... من! بی هوا دمی نمانيد، پس رياست مراست». و هر عضوی به نحوی مدعی شد تا به آخر كه سوراخ مقعد دعوی رياست كرد. اعضاء بنای خنده و تمسخر نهادند و مقعد برفت و شش روز بسته ماند. اختلال در كار اعضاء پديدار گشت. روز هفتم، زين انسداد جان ها به لب رسيد و سوراخ مقعد با اتفاق آراء به رياست رسيد. نتيجهء اخلاقی: جائی که لازمهء رياست علم و تخصص نباشد، هر سوراخ مقعدی تواند رياست كند.

********************

چهارشنبه 8 آذر 1391 ـ 28 نوامبر 2012

شباهت به کفار با آمدن کت و شلوار به ايران باب شد

علی‌رضا پناهيان

خبرگزاری دانشجو در روز يکشنبه پنجم آذرماه گزارش داد که حجت‌الاسلام علی‌رضا پناهيان، معاون فرهنگی نهاد رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها گفته است که آن زمانی که کت و شلوار در ايران باب شد علمايی قوی نداشتيم وگرنه در آن زمان کت وشلوار حرام قطعی بود. او افزود: "خدا سعی کرده غيرت دينی را با حلال و حرام حفظ کند مثلاً حرام است شکل ظاهری و چهره شبيه به کفار شود." حکومت ايران پس از انقلاب اسلامی در سال پنجاه و هفت به تدريج معيارهای جديدی در زمينه پوشش اعمال کرد که به‌ويژه می‌توان به حجاب اسلامی برای زنان و پيراهن‌های بی‌يقه و آستين‌بلند برای مردان اشاره کرد. استفاده از کراوات همچنان در ادارات ايران ممنوع است اما در سال‌های اخير استفاده از آن به ويژه در تهران و برخی شهر‌های بزرگ ديده می‌شود. با اين حال نيروی انتظامی ايران خردادماه سال جاری به فروشندگان لباس دستور داد تا از فروش کراوات خودداری کنند. علی‌رضا پناهيان با اعلام اين ‌که "صهيونيست‌ها برای ديگران سبک زندگی درست می‌کنند" تأکيد کرد: "مثلا می‌گويند جوان‌ها در دانشگاه بايد مختلط باشند در حالی که در خود آمريکا بين دانشجويان دختر و پسر در اتوبوس پرده می‌کشند و می‌گويند مگر ما حيوانيم که مختلط زندگی کنيم؟" به گفته مسئول نهاد رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه هنر، روايت هست که "زياد خوابيدن از زياد نوشيدن توليد می‌شود و زياد نوشيدن نيز نتيجه زياد خوردن است". وی گفت: "اين امور نفس شما را سنگين می‌کند بنابراين نمی‌توانيد عبادت کنيد... هر گاه خواستيد خدا را ملاقات کنيد، گرسنه باشيد." علی‌رضا پناهيان در بخش ديگری از سخنان خود گفت: "روايت داريم همسايه برای معامله اولی است، طبق روايت، خريد از سوپر محله مستحب است، ولی خريد از سوپر محلات ديگر هيچ ثواب خاصی ندارد." مهرماه سال جاری پناهيان گفته بود: "دانشجويان نبايد بگذارند در دانشگاه‌های کشور سرفصل‌های دمکراسی تدريس شود، چرا که اين موضوع دروغی بيش نيست." وی يکی از چهره‌های اصولگرا و يکی از مدافعان طرح جداسازی جنسيتی در دانشگاه‌های ايران است.

 

بزرگ ترين آرزوی رئيس دانشگاه صنعتی شريف

دکتر رضا روستا آزاد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، در مراسم بزرگداشت شهید حسن تهرانی مقدم، با اشاره به سوالی که از وی در خصوص بزرگترین آرزوهایش در هفتهء هوافضا پرسیده شد، خاطر نشان کرد: «در پاسخ به این پرسش گفتم که از بزرگترین آرزوهای من برگزاری نماز جماعت در یکی از کرات آسمانی است. در این آرزو هم توسعهء فناوری هست و هم توسعهء معنویات».

********************

جمعه 3 آذر 1391 ـ 23 نوامبر 2012

بررسي نقش شوراي تخصصي حوزوي در تدوين سبك زندگي اسلامي – ايراني

خبرگزاری مهر

به گزارش مهر، ششمين جلسه شوراي تخصصي حوزوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين پارسانيا و با حضور دكتر علي‌احمدي مدير طرح سبك زندگي اسلامي – ايراني شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد. در اين جلسه موضوع سبك زندگي و نحوه همكاري شوراي تخصصي حوزوي در اين زمينه مورد بحث و بررسي قرار گرفت. همچنين در اين جلسه مقرر شد شوراي تخصصي حوزوي به عنوان ستاد هماهنگ كننده مراكز پژوهشي حوزوي كه در اين زمينه ظرفيت مناسبي دارند، ايفاي نقش كند. در ادامه جلسه پيرامون زمينه‌هاي نظري موضوع سبك زندگي مباحثي مطرح شد و اعضاي جلسه ضمن تاكيد بر لزوم توجه به اسلامي بودن الگوي سبك زندگي، بر نقش اساسي حوزه‌هاي علميه در اين رابطه تاكيد كردند. اعضاي جلسه، اهتمام به تدوين الگوي سبك زندگي و توجه نسبت اين الگو با ساير موضوعات كلان فرهنگي كشور را نيز از الزامات اين كار دانستند. اين موضوعات شامل نقشه مهندسي فرهنگي، الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، سند تحول نظام آموزشي و تحول و ارتقاي علوم انساني بودند كه پيرامون ارتباط آنها و الگوي سبك زندگي نكاتي مطرح شد.

********************

جمعه 3 آذر 1391 ـ 23 نوامبر 2012

کمک‌های ثابت حکومت اسلامی به کشور‌های فقیر و توسعه نیافته

سایت دیگربان

در ایران بیش از بيست هزار منطقهء محروم وجود دارد٬ با این وجود مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان به کمک‌های ثابت خود به بسیاری از کشور‌های فقیر و توسعه نیافته همچنان ادامه می‌دهند. یکی از اهداف این کمک‌ها گسترش مذهب شیعه و نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور‌ها است که جمعیت بسیاری از آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند. خبرگزاری ایسنا گزارش داده که جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی از ارسال کمک‌های «بشردوستانه» به بيست و شش کشور عضو جنبش غیرمتعهد و راه‌اندازی مراکز درمانی در بيست و دو کشور غیر متعهد خبر داد. پویا حاجیان٬ مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، روز چهارشنبه (هشتم شهریور) به خبرگزاری ایسنا گفته که این کمک‌ها طی دو سال گذشته به کشور‌های مذکور فرستاده شده است. آقای حاجیان از افغانستان، فلسطین، بنین، سودان، پاکستان، تونس، لبنان، سوریه، یمن، کنیا، ازبکستان، لیبی، کره‌شمالی، عراق، سومالی و نیکاراگوئه به عنوان کشور‌های کمک گیرنده نام برده است. ازبکستان، زیمباوه، مالی، موریتانی، پاناما، سریلانکا، اندونزی، هائیتی، جیبوتی و اکوادور از دیگر کشور‌هایی هستند که به گفتهء این مقام طی دو سال گذشته از ایران کمک دریافت کرده‌اند. حاجیان همچنین افزوده که در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر در بيست و دو کشور عضو جنبش غیرمتعهد، مراکز درمانی فعال و در حال ارائه خدمات به بیماران دارد. زیمباوه، ساحل عاج، سودان، غنا، کنگو، آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، امارات، سوریه، لبنان٬ بولیوی، تانزانیا، کنیا، مالی، نیکاراگوئه، عراق، عربستان و سومالی از جمله این کشور‌ها هستند.

********************

چهارشنبه 1 آذر 1391 ـ 21 نوامبر 2012

شرم می‌کنم اگر بر صادق هدایت لعنت نفرستم؛ خدایا او را لعنت کن!

سید علی موسوی گرمارود

به گزارش جهان، سید علی موسوی گرمارودی در مراسم رونمایی از کتاب «سه کاهن» مجید قیصری که شنبه (27 آبان ماه) در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد، گفت: «شرم می‌کردم از خودم اگر بر صادق هدایت لعنت نمی‌فرستادم. خداوندا صادق هدایت را لعنت کن». او با بیان اینکه نویسنده‌ء «توپ مرواری» (صادق هدایت) توهین‌های زشتی به امام حسین (ع) کرده است، تصریح کرد: «وظیفه‌ء هر قلم به دستِ اهل قبله می‌دانم که حداقل به جوانان این کشور بفهماند که چه بی‌شرف‌هایی در این کشور قلم زدند که از امویان هم بدتر بودند؛ اسم شان هم صادق بود و هدایت مردم را بر عهده داشتند».

********************

دوشنبه 29 آبان 1391 ـ 19 نوامبر 2012

بی تفاوتی خاتمی نسبت به قتل ستار بهشتی در زندان

از: گاه نوشته‌های آلفرد

«آقای خاتمی آیا در نظر شما قتل در اثر شکنجه "ستار بهشتی" در زندان از مرگ مادر "قلعه نوعی" کم اهمیت تر است که نه تنها نامه ای منتشر نمی کنید، نه تنها به دیدار مادر داغدار او نمی روید که اساساً هیچ واکنشی به آن نشان نمی دهید؟!» عدم واکنش خاتمی در حالی است که این قتل، صدای بعضی از طرفداران سرسخت حکومت را هم درآورده است! البته کیست که نداند علت چیست؟! آخر چند ماه بیشتر به انتخابات سال آیندهء ریاست جمهوری (به قول خاتمی، "تدارکاتچی نظام") نمانده و خاتمی در موقعیت «حساس» کنونی دغدغهء باز نگه داشتن «روزنه های اصلاح» نظام و تایید صلاحیت کاندیدای جناح متبوع خود از سوی شورای نگهبان را دارد نه دغدغه کشته شدن یک وبلاگ نویس از طبقه محروم جامعه..! (توضیح: چند ماه پیش، رییس دولت اصلاحات در توجیه شرکت خود در انتخابات فرمایشی مجلس و رأی دادن اش در دماوند نوشته بود: «اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری من و آن چه به آن باور دارم و پایبندم ریشه می گیرد. من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه های اصلاح طلبی، که آن را مهم ترین و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست یابی به آرمان های اصیل انقلاب و تأمین حقوق مردم و مصالح ملت می دانم، و نیز برای دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی و بیرونی اقدام کرده‌ام.») (پی نوشت: بعد از کامنت یکی از دوستان یادم آمد که ضمنا خاتمی همان کسی است که به مناسبت مرگ اسدالله لاجوردی، شکنجه گر مشهور اوین، پیام تسلیت بلندبالایی نوشته بود…

********************

جمعه 26 آبان 1391 ـ 16 نوامبر 2012

گذر از مرز «هشدار!»

سايت فرارو

آمارهای رسمی از دو و هشت دهم تا سه میلیون بیکار در کشور حکایت دارد. این در حالی است که مبنای اشتغال در این آمار تنها یک ساعت در هفته است. کارشناسان اما میزان تقریبی بیکاران را در کشور در حدود پنج میلیون نفر می دانند. این موضوع می تواند معضلات متعدد اجتماعی را به دنبال داشته باشد. کاهش پنجاه درصدی تولید در نتیجهء مشکلات اقتصادی باعث تعدیل نیرو در بسیاری از کارخانه ها شده است؛ تا جایی که تنها در یک مورد انجمن قطعه سازان کشور چندی پیش نسبت به بیکاری هفتصد هزار نفر در صورت عدم مساعدت ارزی دولت هشدار داده بود. به گفتهء کارشناسان، سیاست های غلط دولت در زمینهء اقتصاد، واردات بی رویهء کالا، عدم پرداخت یارانهء تولید، و در نتیجه، تضیف بخش صنعت، نوسانات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه کارخانه ها، عدم پایبندی دولت به تعهدات در زمینه اشتغال و بسیاری دیگر از موارد همگی دست به دست هم داده‌اند تا نرخ بیکاری در کشور به سيزده درصد برسد. بر اساس آمارهای ارائه شده از مرکز آمار، سهم بخش صنعت در اشتغال تنها 33.4 بوده است و نزدیک به نیمی از جمعیت فعال کشور در بخش خدمات مشغول به کار هستند. این به آن معنی است بخش تولید سهم قابل توجه ای  از اشتغال را به خود اختصاص نداده است و، علاوه بر این، با توجه به مشکلات بخش تولید، همین میزان هم با خطر کاهش روبرو است. با توجه به کاهش تولید در بخش صنعت در چند سال اخیر و افزایش بی رویه واردات، نگرانی ها از افزایش نرخ بیکاری شدت گرفته است. دولت در حالی از ناممکن بودن وعدهء ایجاد 2.5 میلیون شغل خبر می دهد که، بر اساس آمار های ارائه شده، میزان بیکاری در میان جوانان 20 تا 32 سال به  35 درصد رسیده است. این عده که از موثرترین گروه های نیروی کار کشور محسوب می شوند، و در هرم جمعیتی کشور از جایگاه خاصی برخوردار هستند، با وجود این معضل می توانند در معرض بسیاری از مشکلات اجتماعی باشند.

********************

چهارشنبه 24 آبان 1391 ـ 14 نوامبر 2012

مسلمین در این مناطق ناراضیند

مطلب وارده

* آنها در غزه ناراضیند / در مصر ناراضیند / در لیبی ناراضیند / در مراکش ناراضیند / در ایران ناراضیند / در عراق ناراضیند / در یمن ناراضیند / در پاکستان ناراضیند / در افغانستان ناراضیند / در سوریه ناراضیند / در لبنان ناراضیند!

* پس کجا راضیند؟ / در استرالیا راضیند / در کانادا راضیند / در انگلیس راضیند / در ایتالیا راضیند / در فرانسه راضیند / در آلمان راضیند / در سوید راضیند / در نروژ راضیند / در دانمارک راضیند / در آمریکا راضیند / در هلند راضیند.

* در واقع آنها در تمام کشور هایی که مسلمان نیستند راضیند و در تمام کشور های مسلمان ناراضی. و آنها چه کسی را برای عدم رضایت خود مقصر می دانند؟ اسلام؟ نه! / رهبران شان؟ نه! / خودشان؟ نه! آنها کشور هایی را که در آنجا راضی هستند مقصر می دانند و می خواهند آن کشور ها را تغییر داده شبیه کشور ی بکنند که در آنجا ناراضی بودند!

 

********************

چهارشنبه 17 آبان 1391 ـ 7 نوامبر 2012

دیگر قشر متوسط نداریم!

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران، با تاکید بر جدی بودن مشکل معیشتی در ایران گفت: «در جامعه کنونی مردم یا فقیرند یا غنی، دیگر قشر متوسط کارمند نداریم چرا که افزایش نرخ تورم به شدت منظر روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.» او با اشاره به کمبود داروهای وارداتی و مشکلات تامین دارو‌ها برای بیماران خاص اعلام کرد: «مردم نگراند که در صورت بیماری چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. نگرانی‌ها در مورد کمبود منابع و مشکلات در بخش واردات دارو برای بیماران صعب العلاج، سرطانی و... سلامت روانی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.» رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران همچنین با اشاره به گرانی و مشکلات بیکاری گفته که در حال حاضر هیچ حوزه‌ای نیست که در آن وضعیت روانی جامعه تحت تاثیر قرار نگرفته باشد و در حال حاضر "بیش از هفتاد درصد جمعیت کشور منظر روانی بهم خورده دارند." برخی از مقام های ديگر ایرانی نيز از تاثیر محسوس تحریم ها در وخامت شرایط اقتصادی کشور و معشیت مردم ابراز نگرانی کرده بودند. مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اخیرا با تاکید بر مشکلات اقتصادی موجود در ایران گفته بود: «خواهی نخواهی تحریم‌ها و فشارهای خارجی بر وضعیت اقتصادی تاثیرگذار است.» صاحب‌نظران، اعمال تحریم‌های بین‌المللی، سیاست های مالی دولت آقای احمدی نژاد و نحوهء اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را از جمله دلایل افزایش مشکلات اقتصادی ایران می دانند.

********************

000000000000000