خانه  |   آرشيو

ماه آوريل 2012

 

«کوتاه و گويا»

********************

چهارشنبه 6 ارديبهشت ـ 25 آوريل 2012

واقعيت مقاومت در برابر تهديد و فشار خارجی

فرهاد جعفری

واقعیت این است که:

ـ نظامی می‌توانست در قبال «تهدید و فشار خارجی» مقاومت کند که «تمامی مردم کشور»ش را در اداره و تعیین سرنوشت خود، به کار می‌گرفت. نه آنکه «شبکه‌ای از آقایان و آقازادگان» را به «تصدی تمامی امور» بگمارد و در عوض، بسیاری از پاک‌سرشت‌ترین و خردمندترین فرزندان این کشور را به انحاء مختلف و با آزار و اذیت‌های گوناگون، از کشور خودشان براند و آواره‌ی نقاط مختلف جهان کند! [معلوم است که در اینجا نظرم «اپوزیسیون جلوی صحنه» نیست که از برخی جهات، کمترین تفاوتی با بسیاری از پوزیسیون سه‌دهه‌ی گذشته ندارند]...

ـ نظامی می‌توانست در قبال «تهدید و فشار خارجی» مقاومت کند که «واجد مشروعیت ملی کافی» باشد و «انواع و اقسام تحقیرها و تبعیض‌ها» را در حق مردم کشورش اعمال نکند یا نکرده باشد!

ـ نظامی می‌توانست در قبال «تهدید و فشار خارجی» مقاومت کند که با «اجرای عدالت درحق جمهور مردم کشور» (اعم از شعه و سنی؛ اعم از عرب و کرد و فارس و ترک و بلوچ؛ اعم از مسلمان و غیرمسلمان) از مرزدارانی «متعهد به دولت مرکزی» برخوردار می‌بود نه آنکه مردمان نقاط مرزی کشورش در اغلب این نقاط، درنتیجه‌ی «ظلم و تبعیض‌های گسترده و مداوم»؛ بیش از آنکه به مرکز تمایل داشته باشند درصدد «گریز از مرکز» باشند!

ـ نظامی می‌توانست در قبال «تهدید و فشار خارجی» مقاومت کند که با عبرت‌گرفتن از عملکردِ نادرستِ خود در چنددهه حکمرانی‌اش؛ دست‌کم آخرین مراجعه به آراء عمومی را «آزاد، منصفانه و سالم» برگزار می‌کرد و در عمل نشان می‌داد که از نحوه‌ی حکمرانی نادرست و تبعیض‌آمیز خود در گذشته پشیمان است.

ـ نظامی می‌توانست در قبال «تهدید و فشار خارجی» مقاومت کند که «ارزش پول ملی کشور»ش را با ندانم‌کاری‌های بسیارش، تا «299 برابر روزی که قدرت را تحویل گرفت»؛ کاهش نداده بود.

ـ نظامی می‌توانست در قبال «تهدید و فشار خارجی» مقاومت کند که در تمام طول دوران حکمرانی خود، اغلب «بنیادهای تولید ملی» را با «سپردن مدیریت کشور به اشخاص نالایق و بی‌کفایت اما متظاهر و چاپلوس» آنچنان نابود نمی‌کرد که سی و سه‌سال پس از تحویل‌گرفتن قدرت؛ حتا «نان مردم کشور»ش را (کشتی کشتی) همچنان از «آمریکا» وارد کند!

***

حاکمان جمهوری اسلامی بر این باورند که در وقت ضرورت؛ اگر نه ایرانیان؛ دست‌کم «عرب‌های سوری و عراقی و لبنانی عزیزکرده‌ی الیگارشی صنفی ـ خانوادگی» (از حزب‌اله لبنان گرفته تا حماس و ...) از آنان در قبال حمله‌ی خارجی دفاع خواهند کرد. اما یکایکِ آنان هم به انحاء مختلف برای غرب روشن کرده و در برابر افکار عمومی جهان تعهد داده‌اند که درصورتِ حمله به جمهوری اسلامی، کمترین واکنشی از خود نشان نداده و مبتنی بر «منافع ملی کشورشان» تصمیم خواهند گرفت.

«الیگارشی صنفی ـ خانوادگی حاکم بر ایران»؛ اکنون در همان وضعیتی قرار دارد که هر نظم ناعادلانه‌ و غیرمنصفانه‌ی دیگری در طول تاریخ، بارها و بارها در برابر آن قرار داشته و خواهد داشت: یا «اعطای امتیازهای بزرگ به خارج، از ترس داخل» (و درنتیجه تحقیرشدن در برابر افکارعمومی) و یا «تصمیمات و اقداماتِ انتحاری بی‌نتیجه اما پر خسارت برای کشور و مردم».

********************

دوشنبه 4 ارديبهشت ـ 23 آوريل 2012

بيش از شش هزار جلد کتاب در قم خمير شد

سايت «قدس آنلاين»

به گزارش هرانا، به نقل از سايت «قدس آنلاين»، از خمير شدن بيش از شش هزار جلد کتاب «غيرمجاز» عرفانی در شهر قم با نظارت اداره ارشاد اسلامی اين شهر خبر داد. اين سايت محافظه‌کار روز سه‌شنبه (بيست و نهم فروردين) به نقل از ماشاءالله سيرجانی٬ مسئول واحد بازرسی و نظارت اداره ارشاد قم، اين خبر را اعلام کرده است.  تعداد دقيق کتاب‌های خمير شده شش هزار و سيصد و هشتاد و چهار جلد اعلام شده٬ اما نامی از اين کتاب‌ها و موضوعات آن‌ها برده نشده است. نوزدهم بهمن سال هشتاد و نه نيز اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق با همکاری سپاه پاسداران استان آذربايجا‌ن‌غربی بيش از سيصد جلد «انجيل» را به آتش کشيده بودند. سوزاندن و خمير کردن کتاب در جمهوری اسلامی با وجود نظارت سفت و سخت بر روند انتشار کتاب٬ سابقهء ديرينه‌ای دارد. در سال‌های اخير بسياری از مراجع تقليد و روحانيون حاکم بر ايران از انتشار کتاب‌های عرفانی انتقاد کرده و خواستار برخورد وزارت ارشاد با ناشران چنين کتاب‌هايی هستند. اين دسته از روحانيون در سخنان خود بار‌ها نسبت به گسترش «عرفان‌های کاذب» در ميان جوانان به وسيله کتاب‌های عرفانی «غيرمجاز» هشدار داده‌اند.

مطلب مربوط:

چرا آخوندها با دراويش دشمن اند؟

يک گفتار ويدئوئی از اسما عيل نوری علا

********************

جمعه 1 ارديبهشت ـ 20 آوريل 2012

سبزها آویزان آمریکا هستند و به بن بست رسیده اند

قدس آن لاين ـ به گزارش باشگاه خبرنگاران

سعید صالحی نیا، عضو کمونیست کارگری ساکن واشنگتن که تفکرات چپ دارد، در خصوص کنفرانس شکست خوردهء ضد انقلاب در واشنگتن حرف های جالبی زده است. وی که در برنامه تلویزیون ضد انقلابی "آزاد تی وی" حضور داشت، در خصوص متولیان این نشست اظهار داشت: «آلترناتیو سازی علیه جمهوری اسلامی به طور مرتب در 20 سال گذشته در واشنگتن اتفاق افتاده اما بعد از سال 88، جریان به اصطلاح سبز و اصلاح طلب ها با معضل اینکه چطور بتواند روی دوش اعتراض بخشی از مردم علیه جمهوری اسلامی موج سواری کند و خودشان را بعنوان آلترناتیو مطرح کنند روبرو هستند و بی تردید چون خواسته های مردم را نمی توانند نمایندگی کند، مجبور میشوند به حکومت امریکا و حکومت های غربی آویزان شوند و مثل چلبی تزریق به جامعه ایران شوند. برای همین است که بیشتر در سوئد، فرانسه و واشنگتن مستقر هستند». وی که از شکست این کنفرانس بسیار عصبانی بود در ادامه اظهار داشت: «طیف موسوم به سبزها که امروز در واشنگتن گرد هم آمدند، از یک طرف آن ملی مذهبی ها هستند تا رادیکال هایی چون نوری علا، که خود را سبز سکولار می نامد. استیصال این جریانات را امروز در این نشست ها دیدم که در سر کوچکترین مسائل نمی توانند توافق کنند. اینها راه دیگری ندارند و مجبورند از پهلوی تا موسوی را در خود نگه دارند. رضا پهلوی مگر طرفدار مردم ایران است؟» صالحی نیا در انتها با ابراز ناراحتی، علت شکست این چنین کنفرانس هایی را که چندی پیش در استهکلم هم اتفاق افتاد اینگونه بر می شمرد: «شکست این جریان بدلیل نداشتن جایگاه در بین مردم ایران رقم می خورد. این ها به بن بست رسیده اند، نه در مراحل بالای حکومت امریکا و حکومت های غربی اینها را جدی می گیرند و نه در داخل، مردم ایران. اینها از بالا و پایین کاملاً آچمز شده اند و این کمدی که امروز در واشنگتن دی سی اتفاق افتاد عین آن در سوئد و در فرانسه اتفاق افتاد. این ها فقط می آیند جمع می شوند و در سر و کله هم می زنند و همدیگر را متهم می کنند و بعد می روند خانه هابشان».

********************

چهارشنبه 23 فروردين ـ 11 آوريل 2012

حذف رقص و آواز از برنامه‌های مهدکودک‌ در ایران

روزنامه مردم سالاری

ولی‌‌الله نصر، مدیرکل بهزیستی استان تهران می‌گوید آموزش رقص و آواز در مهد کودک‌ها "غیراخلاقی" ‌ست و باید از برنامه‌های آموزشی حذف شود. در سال‌های اخیر برخی از مهدهای کودک برنامه‌های آموزشی "غيراخلاقی از جمله رقص و آواز به کودکان آموزش داده‌اند" و سازمان بهزیستی قصد دارد که با این مهد‌کودک‌ها برخورد کند. وی با بیان این که «برنامه‌های آموزشی بايد در راستای موازين اسلامی باشد.» گفت‌: «مهدها حق آموزش برنامه‌های غيراخلاقی را ندارند.» به گفته نصر، يکی از اصلی‌ترين برنامه‌های سازمان بهزيستی در سال جاری کنترل برنامه‌های آموزشی در مهدهای کودک است. این در حالی ست که محدودیت‌ها برای کودکان در مهد کودک‌ ها و دوره‌های پیش دبستانی افزایش یافته است. سال گذشته سیاست‌ تفکیک جنسیتی دولت به مهد‌های کودک و دوره‌های پیش‌دبستانی نیز رسید. وزارت آموزش و پرورش با ارسال بخشنامه‌ای اعلام کرد که اختلاط نوآموزان دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی و مهد‌های کودک ممنوع است.

********************

ooooooooooooooo