خانه  |   آرشيو

ماه فوريه 2012

 

«کوتاه و گويا»

********************

چهارشنبه 10 اسفند ـ 29 فوريه 2012

یک کلمه حرف حساب

نامهء وارده

ایران كه بودم یه دوستی داشتم به اسم نوید كه 2 سال پیش، جلو در خونه شون کامیون بهش زد و در 25 سالگی جوانمرگ شد. سال گذشته که به ایران سفر کرده بودم، رفتم سراغ پدر و مادرش.  هر دو تا شون 30 سال پیرتر شده بودند. به قول خودشون کمرشون شکسته بود. دل مشغولیشون شده بود گریه و زاری، خوندن فاتحه، دادن نذری، حضور دائمی درجلسات دعا و روضه و مراسم ختم.  آخر هفته به قاری های قرآن پول می دادند تا سر قبرپسرشان قرآن بخونن. میگفتن فوت پسرشان تقدیر و خواست خداوند بوده. خداوند می خواسته اینها را امتحان کند و مرگ این عزیز اینا رو به خدا نزدیک کرده. اینو داشته باشین؛ یک سال پیش همین بلا تو هلند سر یه همسایه در خیابانی من که من درآن زندگی می کنم  اومد. خانواده ای  بچه نازنین شان با ماشین جلوی در خونه تصادف کرد و مرد. اما باباش به جای فاتحه خوندن شروع به نامه نگاری با شهرداری و شورای شهر کرد. پدره، بحث و موضوع پیش آود و مرگ پسر رو کشید به روزنامه ها و آخرش ثابت کرد كه این خیابون از نظر شهرسازی برای بچه ها امن نیست. نتیجه این شد كه تعدادی سرعت گیر و تابلو هشدار دهنده در خیابان نصب شد تا دیگه این اتفاق برای دیگر بچه ها تکرار نشه. فرق قضیه رو دارین؟ اون پدر و مادر ایرانی میگه تصادف و مرگ فرزند دلبند خواست خداست و دنبال دلیل اصلی نمیره در حالی كه این کافر هلندی دنبال دلیل زمینی می گرده و با تلاشش کاری میکنه كه این اتفاق دیگه تکرار نشه. بعضي کشورها برای این پیشرفت نمیکنن چون كه در صد بالائی از مردم بررسی و تحلیل عقلانی و منطقی از رویدادها نکرده  و همتی برای رفع معضلات اجتماعی نمی کنند.

********************

جمعه 5 اسفند ـ 24 فوريه 2012

مقدمهء کتاب دکتر سریع القلم
رضا عزيزی نژاد

 اخيراً کتابی با عنوان "اقتدار گرائی ایرانی در عهد قاجار" با قلم زیبای استاد برجسته علوم سیاسی ایران؛ دکتر محمود سریع القلم به بازار نشر عرضه شده است. آنچه که مرا بیش از موضوع و متن کتاب تحت تاثیر قرار داد، صفحه تقدیمی است که نویسنده در ابتدای کتاب خود آورده و از دیدگاه من، در نوع خود  کم نظیر است. در متن ذیل که مطالب همان صفحه است، تعمق کنید و درد امروز جامعه ایرانی را بشناسید و اگر چنانچه دغدغه اعتلای ایران را دارید، در تربیت نسل فردا بر این اساس بکوشید: «تقدیم به ایرانیان زیر ده سال، که در آینده برای کسب ثروت، به نهاد دولت نزدیک نخواهند شد؛ -  برای افزایش قدرت کشور، ثروت تولید خواهند کرد؛ -ظرفیت نقدپذیری و اصلاح تدریجی را در خود پدید خواهند آورد؛ - از فرهنگ واکنش های سریع به خویشتن داری، ارتقاء فرهنگی پیدا خواهند کرد؛ - از فرهنگ شفاهی و غیر دقیق به فرهنگ مسئولانه مکتوب، انتقال تمدنی پیدا خواهند نمود؛ - از رفتارها و کارهای کوتاه مدت به گستره دراز مدت، رشد فکری پیدا خواهند کرد؛ - تضعیف، تخریب و انتقام را از فرهنگ سیاسی خود حذف خواهند نمود؛ - به رشد فکری و استقلال فکری از طریق مطالعه حداقل دو ساعت در روز روی خواهند آورد؛ - برای ایرانیان دیگر از رانندگی گرفته تا کسب قدرت، حقوق قائل خواهند شد؛ - از رشد و موفقیت دیگران به طور واقعی خوشحال شده و درس خواهند آموخت؛ - غرور بی جا، حسادت و ناجوانمردی را به سکوت، احترام و گذشت تبدیل خواهند کرد؛ - دروغ گوئی و وارونه جلوه دادن واقعیت ها را از نظام معاشرتی خود با دیگران حذف خواهند نمود؛ - برای کسب قدرت،به اصل رقابت و فرصت برای دیگران اعتقاد خواهند داشت؛ - و پس از رسیدن به قدرت، فقط دوره محدودی، صرفاً برای تحقق کارهای بزرگ، در قدرت خواهند ماند».

********************

جمعه 28 بهمن ـ 17 فوريه 2012

پر خواننده ترین مطلب هفتۀ پیش!

لاغگوی  سايت گويانيوز>>>

ای لاغگوی بدبخت هی بنویس هی بنویس، آخرش «کتک کاری خونين داماد پروين احمدی نژاد در دفتر داماد محمود احمدی نژاد» پرخواننده ترین مطلب گویانیوز میشود. ای شکوه میرزادگی عزیز، با زیبائی از عشق بنویس، ای مسعود نقره کار عزیز از شاهد عینی تجاوز و شکنجه بنویس، رضا مقصدی عزیز شعر بگو، علی کشتگرجان تفسیر بنویس، آقا مجتبا واحدی افشاگری کن، خانم الاهۀ بقراط عزیز، قلمفرسائی کن، آقای نوری علا روشنگری بفرما،... آخرش «کتک کاری خونين داماد پروين احمدی نژاد در دفتر داماد محمود احمدی نژاد» از همه تان میرود بالاتر، پرخواننده ترین میشود. ویدئوهای آموزندۀ شهرزادخانم پورعبدالله که من هروقت می بینم رفتارم با زن و بچه ام عوض میشود، میرود سه تا پله پائینتر از «کتک کاری خونين داماد پروين احمدی نژاد در دفتر داماد محمود احمدی نژاد»! یک پله بالاترش «تصاویر عجیب یک مربی خارجی در ایران!» زیرش هم اینکه «رفسنجانی دوباره حکم کامران دانشجو را امضا نکرد.»! وای حسین کشته شد! شهرزادجان غصه نخور، شکوه جان اخم نکن، روزنامه هم صفحۀ حوادث اش بیش از صفحات علمی و ادبی خواننده دارد.

********************

چهارشنبه 26 بهمن ـ 15 فوريه 2012

گنجی و طبرزدی

مهرداد حريری

مقایسه آنچه طبرزدی از زندان اوین می گوید با آنچه اکبر گنجی از قلب امریکا می گوید بسیار جالب است. گنجی در پی قطبی سازی اپوزیسیون است: «اپوزیسیون ملی» (طرفداران نظریه گنجی) در مقابل «اپوزیسیون همسو:، و طبرزدی با واقع گرایی و روشن بینی همیشگی مسیری را از طریق همبستگی ملی در مقابل جمهوری اسلامی می بیند:

طبرزدی می گويد: «معمولاً حکومت ها عامل جنگ هستند، تفاوتی نمی کند که خامنه ای عاملی برای جنگ افروزی باشد و یا غرب بخواهد برای تأمین منافع خود به کشور ما آسیب نظامی وارد نماید مهم این است که در این میان مردم ما باید به سرنوشت خود جدا از سرنوشت مستبدان تاریخ بیندیشند. دموکراسی از طریق جنگ و حملهء نظامی در هیچ کشوری بوجود نمی آید و هر گزینهء نظامی از سوی قدرت های غربی برای بسط دموکراسی در ایران محکوم به شکست است. بنا بر این نیروهای سیاسی اجتماعی و مبارزان مدنی در تصمیم گیری تاریخی برای ایجاد و استقرار دموکراسی در کشور خود باید سرنوشت ملی را بدست بگیرند و از مشارکت تمامی نیروهای سیاسی و اجتماعی و نیروی عظیم مردم ایران در تمام مراحل مبارزات استفاده نمایند».

گنجی اما می گويد: «حل مسالمت آمیز مناقشه ی هسته ای نیازمند اقدامات طرفین اصلی درگیر ماجراست. اما این امر، مطلوب بخشی از مخالفانی نخواهد بود که در انتظار سرنگونی جمهوری اسلامی از راه حمله ی نظامی آمریکا و متحدانش هستند. اگر مصالحه ای میان جمهوری اسلامی، آمریکا و اروپا و دیگر دولت های درگیر صورت پذیرد، مسألهء سرنگونی جمهوری اسلامی چه خواهد شد؟ پس باید به دولت های غربی فشار آورد که هدف اصلی را "سرنگونی جمهوری اسلامی" قرار دهند و برای آن، "اپوزیسیون همسو" ی با خود بسازند. نباید اجازه داد تا این "فرصت" از دست برود. اگر دولت های غربی یک گروه از مخالفان مقیم خارج را به عنوان "اپوزیسیون ایران" به رسمیت بشناسند، عملیاتی کردن پروژهء لیبی در ایران راحت خواهد شد. فقدان پایگاه مردمی اهمیت چندانی ندارد، دولت های غربی و رسانه هایشان قادر به "چلبی سازی" هستند. کافی است با تبلیغات فرد یا جمعی را جا بیاندازند و ایران را لیبیائیزه کنند. اوباما باید نشان دهد که توان چنین کاری را دارد، والا اگر "عامل" جمهوری اسلامی نباشد، حداقل خواهان دوام آن است».

********************

دوشنبه 24 بهمن ـ 13 فوريه 2012

دو گزینه پیش رو: یا فروپاشی یا فروپاشی!

ارسالی از: آزادی

انقلاب اسلامی منجر به جمهوری اسلامی شد و جمهوری اسلامی به فروپاشی اجتماعی انجامید. در سال‌های اخیر شاهد فروپاشی اخلاقی جامعه بوده ایم و حالا پس از تحریم‌ها شاهد فروپاشی اقتصادی مملکت نیز هستیم. ایرانیان داخل و خارج کشور باید این نکته را دریابند که پس از فرصت سوزی‌های فراوان از جمله در دوران اصلاحات خاتمی و در جنبش سبز موسوی، بدبختانه فقط دو راه پیش روی ما باز است که هر دو با واژه فروپاشی شروع می‌‌شوند: فروپاشی نظام یا فروپاشی ایران. حال با ماست که یکی‌ از این دو را انتخاب کنیم. بر خلاف تصور آرزومندانه بسیاری، گزینه سومی‌ به نام انفعال و صبر پیش کردن وجود خارجی‌ ندارد. انفعال یعنی‌انتخاب آگاهانه گزینه فروپاشی ایران. این فروپاشی اگر از طریق حمله نظامی صورت نگیرد، قطعا از طریق برآیند فشار‌های اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی محقق خواهد شد.

********************

جمعه 21 بهمن ـ 10 فوريه 2012

شورای هماهنگی سبز امید تنها تیغ مبارزه با رژیم را کند می کند

گمنام گمناميان

 به دلایل زیر معتقدم شورای هماهنگی سبز امید، به مردم ایران خیانت می کند:1 ) چگونه است که اعضای شورای مدیریت این شورا، حاضر نیستند خودشان را معرفی کنند؟ 2) طبیعی است که مردم ایران به گروهی چون شورای هماهنگی سبز امید، اعتماد نمی کنند، چه آنکه نه اعضا مشخصی دارند و نه برنامه و هدف اعلام شده ای دارند. به این دلیل یک تظاهرات نیم بند راه می افتد که تنها باعث بدنامی مبارزه با رژیم است...! 3) نبود تظاهرات 25 بهمن که شورا اعلام کرده بهتر از بودن آن است؛ به دلیل اینکه تظاهرات ناموفق و بدون حضور گسترده مردم، تنها باعث می شود که رژیم مدعی شود که جنبش آزادی خواهی ایران، سرکوب شده اند. 4) شورای سبز امید، نظام جنایتکار اسلامی را در مقابل کنش های اجتماعی و فعالیت های آزادی خواهان ایرانی، واکسینه می کند... باید خطاب به این شورای هماهنگی سبز امید، یادآور شد که وجود همین شورای هماهنگی سبز امید، در حالی که نه سیاست های آنها مشخص است و نه اسم اعضا آن مشخص است، تنها خیانت به جنبش آزادی خواهی ایران است، چرا که تنها باعث کند شدن تیغ مبارزه با رژیم می شود! شاید به من پاسخ بدهید که آنها به عنوان فعال سیاسی و شهروند حق دارند فعالیت سیاسی داشته باشند، اما مساله  این است که این گروه، خود را نماینده جنبش آزادی خواهی مردم ایران معرفی می کنند...! آقای امیرارجمند، گفته است: «ما باید سعی کنیم که هزینه ها را توزیع و شجاعت مدنی را بالاببریم». باید به آقای ارجمند گفت دو سال پیش، در خرداد ماه، سه و نیم میلیون ایرانی به خیابان آمدند، اما اصلاح طلبانی چون ایشان، مردم را به خانه های خود بازگرداندند! مردم ایران هم آماده هزینه دادن هستند و هم در شجاعت، دست کمی از مردم سوریه ندارند، اما مساله این است که مردم ایران حاضر نیستند برای اصلاح طلبان جان خود را به خطر بیاندازند. می دانيد چرا اصلاح طلبان، از سرنگونی رژیم اینچنین وحشت دارند و هر جا فشاری مضاعف بر رژیم می بینند، پا به میدان می گذارند؟! به دو دلیل ساده: 1) بسیاری از این اشخاص اصلاح طلب، در سی سال جنایت رژیم آخوندی نقشی غیر قابل انکار داشته اند، آنها خوب می دانند اگر این نظام ساقط شود، بسیاری از آنها باید در دادگاه ها پاسخگوی اعمال خود باشند. 2) اصلاح طلبان به خوبی می دانند که اگر این نظام ساقط شود و یک حکومت مردم سالار بر سر کار بیاید،این اشخاص در ساختار حکومت آینده جایی نخواهند داشت، به دو دلیل ساده، یکی به سبب سابقه بد و مشارکت در جنایات رژیم و دیگری  توان مدیریتی ضعیف!

********************

دوشنبه 17 بهمن ـ 6 فوريه 2012

استقبال از پیشنهاد «مجامع اسلامی ایرانیان» برای ایجاد جبهه مردم سالاری

جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران (گرایش ضد تبعیض)

مجامع اسلامی ایرانیان طی بیانیه ای از همه نیروهای سیاسی جمهوری خواه و دمکرات و موافق جدائی دین از حکومت، دعوت نموده است تا با ایجاد جبهه مردم سالاری، مبارزه آزادیخواهانه مردمی با دیکتاتوری حاکم را تقویت نمود و امید به ایجاد جانشینی دمکراتیک برای استبداد و دیکتاتوری حاکم را افزایش داد. تلاش مشهود مجامع اسلامی ایرانیان برای ایستادن بر سر اصول اساسی و حیاتی سیاستی مبنی بر استقلال، آزادی،حاکمیت بلامنازع مردم، جدائی دین از دولت، تبعیض ستیزی، قانون گرائی منشاء یافته از حق رای آزاد و برابر آحاد کشور و نیز آزاد اندیشی، انعطاف و نرمش بسیار قابل تحسینی که در تدوین بیانیه پایه ای تشکیل جبهه مردم سالاری بکار گرفته شده است، اگر توجه بیشتری به عینیات جامعه کند و راهنمای عمل قرار گیرد، می تواند تبدیل به اساس محکمی برای مذاکره و توافق نیروهای سیاسی مترقی شود. در شرایط بسیار پیچیده و حساس کنونی کشور که کوهی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، جامعه ایران را بشدت تهدید به از هم پاشیدگی می کند و تهدیدات نظامی و تحریم های همه سویه مالی و اقتصادی، پیشرفت، ترقی و وحدت و ثبات کشور را به دره سقوط و فروپاشی سوق می دهند، فراخوان مجامع اسلامی ایرانیان، اقدامی از سر مسئولیت پذیری، وطن دوستی و انسان محوری است. ما ضمن استقبال از این پیشنهاد و باور به ضرورت تشکیل جبهه مردم سالاری، توجه سازمان ها و احزاب و فعالان سیاسی را در شرایطی به این امر خطیر جلب می نمائیم. بهمن ماه ۲۰۱۲ ـ امین بیات

********************

ایجاد سایت برای تمام امامزاد‌ه‌های تهران در سال جاری

سايت «ايران ـ ايران»>>>

فرمانده مرکز بسیج شهرداری تهران از ایجاد سایت برای تمام امامزاده‌های شهر تهران تا پایان امسال خبر داد و گفت: «در حال حاضر سایت تعدادی از امامزاده‌ها آماده شده است». امیر جعفری افزود: «سایت تعدادی از امامزادگان کامل شده است. فیلم، عکس و شجره ‌نامهء امامزاده‌ها روی سایت قرار گرفته است.» فرمانده مرکز بسیج شهرداری تهران ادامه داد: «در پی این هستیم که سایت تمام امامزاده های در تهران را ایجاد کنیم و برنامه ‌ریزی لازم در این زمینه صورت گرفته است.» او همچنین به طرح بيست و چهار هزار وبلاگ برای بيست و چهار هزار شهید اشاره کرد و گفت: «این طرح دو ساله است و مرحلهء اول آن به اتمام رسیده است.» فرمانده مرکز بسیج شهرداری تهران در بخش دیگر سخنانش در خصوص طرح مناسب‌ سازی معابر برای جانبازان و معلولان افزود: «در برخی مناطق برای جانبازان این طرح به صورت پایلوت انجام شده است.»

********************

دوشنبه 17 بهمن ـ 6 فوريه 2012

مطلب اين قسمت بخواست نويسنده اش حذف شد

********************

جمعه 14 بهمن ـ 3 فوريه 2012

به اشتباه به اعلامیه جهانی حقوق بشر پیوستیم

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائی

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران روز پنجشنبه 13 بهمن 1390 در سخنرانی در همایش "تخصصی حقوق بشر و جایگاه ایران و اسلام"با بيان اينکه «به اشتباه به اعلامیه جهانی حقوق بشر پیوستیم» گفت که "دنیای غرب با مباحثی که درباره حقوق بشر مطرح می کند، به صورت خفی در حال تحمیل معیارها و نرم افزارهایی به ما است." او اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر را "لیبرال دمکراتیک" خوانده و از پیوستن ایران به آن انتقاد کرده است. دولت ایران در جریان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1327 خورشیدی به این اعلامیه رای مثبت داد و به آن پیوست. نهادهای بین المللی از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل و نهادهای مستقل حقوق بشری، به استناد مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر، موارد "نقض حقوق بشر" در ایران را محکوم می کنند. مقام های ایران اتهام نقض حقوق بشر را رد می کنند و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، این کشور را "آزادترین کشور" دنیا توصیف کرده است. در حال حاضر دادگاه های ایران بر اساس قانون مجازات اسلامی رای صادر می کنند که بر اساس کتاب تحریرالوسیله، آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی تدوین شده است. قانون مجازات اسلامی در سال 1370 خورشیدی تصویب و اجرای آن به صورت آزمایشی آغاز شد. دلیل "آزمایشی" بودن آن قوانین این بود که با مرور زمان، بر اساس تجربیاتی که از اجرای آنها به دست می آمد، قوانینی ثابت و دائمی تدوین شود. اجرای قطعی این قانون اخیرا آغاز شده است. رئیس قوه قضائیه ایران با مقایسه اعلامیه جهانی حقوق بشر با قانون مجازات اسلامی در ایران گفت: "رجوع به حقوق بشر بر اساس ارزش های لیبرال درست نخواهد بود." آقای لاریجانی گفته است: "غربی ها بدون آنکه بدانند مصالح انسان چیست و انسان چه منافعی دارد و مسیر تکامل انسان و رسیدن به سعادت از چه طریقی باید طی شود، آمدند و مبانی حقوق بشر را مطرح کردند در حالی که ما به شریعت پناه بردیم و حقوق بشرمان را بنا کردیم." پیشتر، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارش خود از "نقض حقوق بشر در ایران" اظهار نگرانی کرده بود. رئیس قوه قضائیه در سخنرانی خود به گزارش احمد شهید نیز اشاره کرد و گفت این گزارش "سراسر حرف های دروغ است و همان گزارش های غلط گذشته است." احمد شهید در گزارش خود به بازداشت های حودسرانه در ایران، نقض حقوق زندانیان، آزار و اذیت فعالان سیاسی و اجتماعی و روزنامه نگاران اشاره کرده بود. این گزارش در اختیار اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته است. در گزارش آقای شهید از نحوه و روند دادسری در دادگاه های ایران نیز انتقاد شده بود. دادگاه های ایران بر اساس قانون مجازات اسلامی اداره می شود. نزدیک به سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، قانون "مجازات عمومی" مصوب سال 1352 که به گفته حقوقدانان نسبت به احکام شرع، همخوانی بیشتری با استانداردهای جهانی در زمینه قوانین کیفری داشت، مخالف شرع توصیف شد. با توقف اجرای این قانون، در حالی که هنوز قانون کیفری مدونی در ایران وجود نداشت که قضات بتوانند بر اساس آن، جرائم را بر اساس احکام شرع تشخیص دهند، اصل 167 قانون اساسی مورد استناد قرار گرفت که به قضات اختیار می دهد تا با استناد به "منابع معتبر اسلامی " یا "فتاوی معتبر" احکام قضایی صادر کنند. مدافعان حقوق بشر، شیوه های مجازاتی همچون سنگسار، شلاق زدن و قطع اعضای بدن را که در این قانون در نظر گرفته شده، مدرن و امروزی نمی دانند و به استناد به مفاد این قانون، آن را برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر می دانند. صادق لاریجانی در تازه ترین سخنرانی خود از این قانون دفاع کرده و آن را "خدامحورانه" خوانده است. رئیس قوه قضائیه ایران گفت: "نظام جمهوری اسلامی عقد اخوت با کسی نبسته و این خود بهترین دلیل برای رعایت حقوق بشر" در ایران است.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2012/02/120202_l23_sadeq_larijani_iran_un_human_rights.shtml

********************

8888