آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

فهرست موضوعی مطالب

به روز شد: دو شنبه  2 دی

-----------------------------------

يادداشتی از مهرداد درويش پور

در مورد مرگ مادر

-----------------------------------

آرشيو «کوتاه و گويا»

-----------------------------------

آرشيو «می ترسانند

چون می ترسند»

-----------------------------------

گلچين باغ های مجازی

-----------------------------------

مطالب در رد سکولاريسم

مطالب در رد سکولاريسم نو

-----------------------------------

اعلاميۀ حقوق بشر

-----------------------------------

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 383 ـ چهار شنبه 4 دی 1387 ـ  24 دسامبر 2008

=======================================================

فيدل کاسترو و حسين خمينی در هاوانا

سالگرد دو انقلاب ایدئولوژیک: دو شکست خونبار

شاهین فاطمی

ملت ایران نیازی به کتاب درباره انقلاب ندارد. درس خود را نیک آموخته است و مشکل می‌توان تصور کرد که حد اقل این اشتباه دوباره تکرار شود! نسل کنونی و نسل های آینده ایران از دو سم مهلک یعنی ایدئولوژی و انقلاب پرهیز خواهد کرد. جای تأسف و تأثر است که آیندۀ چندین نسل ایرانی باید فدای آموختن این درس دردناک شود. امروز پس از گذشت شصت سال، اعلامیه جهانی حقوق بشر درخشانتر از همیشه می‌درخشد در حالی که انقلاب های نکبت ‌بار کوبا و ایران هنوز سایه شوم خود را بر فراز این دو کشور زیبا و مظلوم گسترده‌اند. باز هم اگر متهم به خوشبینی مزمن نشوم، اعتقاد راسخ دارم که هر دو رژیم به آخر خط رسیده‌اند و هر دو ملت در آیندۀ نزدیکی به مسیر درست تاریخ قدم خواهند گذاشت.

=======================================================

قانون گریزی مسؤلان حکومتی، گرفتاری مزمن و بزرگ ملت

حسین منتظر حقیقی

تا زمانی که مردم ما نتوانند حکومتیان را به تبعیت از «قانون» وادار نمایند ـ حتی همین قوانین موجود که بسیاری از مواد  آن با قوانین دموکراتیک فاصلهء زیادی داردـ، تا زمانیکه مردم به همراه سازمان های سیاسی دموکرات و طرفدار «حاکمیت قانون» نتوانند  از تحمیل تفسیر های تجاوزگرانه نهادهای تشکیل دهندهء ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی بر حقوق ملت، مانند نظارت غیر قانونی استصوابی  شورای نگهبان و دو درجه ای کردن انتخابات جلوگیری بعمل آورند، و تا زمانیکه ملت ما نتواند حکومتیان را وادار به پذیرش اینکه آنچه در قانون اساسی وجود دارد هم «سقف و هم کف اختیارات» مقامات مسؤل کشور را معین کرده است و دیگر اختیارات فراقانونی  مانند «حکم حکومتی» وجود ندارد ، این ملت باید بپذیرد که آب خوش از گلویش پائین نخواهد رفت.

=======================================================

پروژۀ فروپاشی ایران، پنهان در پشت پردۀ فدراليسم

منوچهر یزدی

اکنون روزگار سی سال پیش است؛ یکبار دیگر بازی با دموکراسی با شعار زنده باد حکومت فدرال به روی صحنه آمده، آن هم با هنر نمایی هنر پیشگان قدیمی، همان هنرمندان و روشنفکرانی که کشور را برای گام دوم آماده کرده اند. سعی کنید آن گونه عمل نمایید که مجبور نشوید سی سال بعد اسناد و مدارک حضور و دخالت بیگانکان را در پروژۀ ایرانستان از پشت تریبون های آمریکایی فریاد بزنید... دیگر فریب نخورید و بدانید بر اساس احکام بدون چون و چرای تاریخ ایران، این کشور باید دارای قدرت مرکزی مقتدر باشد تا بتواند با انبوهی از توطئه ها و تجاوزات و سلطه گریها مبارزه و رفع شر کند.

======================================================

پايان خواب های طلائی: بحران مستغلات  در دوبی

در ماه اکتبر امسال، امیر دوبی در یک نمایشگاه ساختمانی پرده از طرح جاه طلبانه ایجاد "باغ جمیره" برداشت و اعلام کرد که "ونیز خلیج فارس" با ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری، در ساحل الجمیره بنا خواهد شد. مجمع الجزایری مرکب از آسمان‌خراش‌ها، پارک‌ها و کانال‌های مصنوعی، که بخشی از آن در خشکی و بخشی دیگر از آن در دریا خواهد بود. همزمان با اعلام این خبر، هشت کشتی خاکبرداری عظیم، در ساحل الجمیره لنگر انداختند. این کشتی‌ها، قرار بود میلیون‌ها متر مکعب خاک و سنگ را از خشکی به دریا بریزند تا باغ جمیره بر آن بنا شود. اما در آغاز ماه نوامبر، کشتی‌ها ناگهان در میان  حیرت ساکنان مناطق ساحلی الجمیره ناپدید شدند...

======================================================

صدرالدین الهی و کارش

 باقر پرهام

======================================================

يک نظر ديگر در مورد مقالۀ آقای آيدين دهقانی

===================== کوتاه و گويا  ====================

غربی ها تمايل ندارند روابط ايران و روسيه گسترش يابد

علی لاريجانی

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،حافظ صالح‌اف، رييس گروه دوستي پارلماني روسيه – ايران، بعد از ظهر دوشنبه با علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار لاريجاني با اشاره به روابط بسيار خوب دو كشور در زمينه‌هاي مختلف سياسي، پارلماني، اقتصادي، فني و فرهنگي، روسيه را داراي جايگاه خاصي در سياست خارجي جمهوري اسلامي دانست و گفت: اراده مقامات بلندپايه ايران بر گسترش هر چه بيشتر مناسبات و همكاري‌ها با همسايه بزرگ خود، روسيه قرار دارد. در عين حال ظرفيت‌هاي عظيم‌تري براي توسعه روابط فيمابين در تمام زمينه‌ها وجود دارد و بايد بر لزوم بهره‌برداري از تمام امكانات بالقوه براي گسترش يك روابط طولاني مدت بين جمهوري اسلامي ايران و روسيه تاكيد كرد. .. شرايط منطقه‌اي به ويژه در افغانستان ايجاب مي‌كند كه دو كشور با گسترش تعاملات و همكاري‌هاي خود در جهت منافع ملت‌هاي دو كشور و تقويت امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي گام‌هاي بلندتري بردارند. .. غربي‌ها تمايل ندارند روابط ايران و روسيه در راستاي همگرايي منطقه‌اي گسترش يابد، اما با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود به ويژه در شرايط بحران مالي جهاني، دو كشور با مشاركت در پروژه‌هاي نفتي، گازي، فني، صنعتي و اقتصادي مشترك مي‌توانند منافع زيادي را براي ملت‌هاي خود به ارمغان آورند. .. اميدوارم كه با تسريع در تكميل نيروگاه اتمي بوشهر سطح همكاري‌هاي دوجانبه به رشد قابل توجهي برسد.>>>>      (آرشيو)

======================================================

فهرست نام نويسندگان>>

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630