آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 376 ـ چهار شنبه 27 آذر 1387 ـ  17 دسامبر 2008

=======================================================

مسلمان گر بدانستی که بت چيست / بدانستی که دين در بت پرستی است

از کتاب «گلشن راز» اثر شيخ محمود شبستری

=======================================================

زمينه يابی علل ناكامي اپوزيسيون
در بستر تاريخ فرهنگ استبدادي وسنتي ايران

ستار دو شوکی

ويژگی ذاتي عصبّيت تمركز قدرت در دست رئيس قبيله و يا "ايل" بعنوان يك فرمانرواي بلامعارض از يك سو،  و فرمانبرداري و اطاعت بي چون و چراي اعضاي قبيله و يا "ايل" از وي مي باشد. تقسيم بندي كشور ما نيز بر اساس ايل ها و يا ايالات بوده است. فرهنگ سياسي ما بر آمده از عصبّيت و اقتدار ايلي مي باشد، كه سودمندي مقطعي خود را در برهه هاي حساسي از تاريخ ايران و بخصوص در مقابله با هجوم بيگانگان با تشديد انسجام "ايلي" و مقاومت در برابر هر گونه تغيير و تحول، و همچنين حفظ هويت قومي و فرهنگي ايرانيان، نشان داده است. خصوصيت بارز عصبّيت ايلي، ايستادگي و انعطاف ناپذيري آن در مقابل هر گونه تبديل و دگرگوني و يا حتي تاثير پذيري مي باشد. بنابراين آنچه كه ما امروزه از آن بعنوان "مقابله با هجمه فرهنگي" مي شنويم، ريشه در تاريخ ما دارد.

=======================================================

حق اقليت

بهمن هاتفی

حق حکومت برای اکثریت یکی از پیش شرط های اساسی در دمکراسی است ولی بوضوح حکومت اکثریت نمی‌تواند احقاق حقوق فردی تمامی آحاد جامعه را تضمین کند. اگر کسی دمکراسی را صرفاً حق حاکمیت اکثریت بپندارد، به سرعت به تناقض می‌رسد. کافی است به جای هرگونه بحث نظری بیاد آوریم که هیتلر و حزب نازی نیز در آلمان با فرایندی دمکراتیک بقدرت رسیدند ولی بعداً انتخابات را بی معنی و قوانین اساسی را نیز عوض کردند. گرچه در ظاهر "حق حاکمیت اکثریت" و "حقوق فردی و حق اقلیت" متناقض یکدیگرند اما می توان آنها را مانند دو بال مختلف مردم سالاری تصور کرد که مکمل هم‌ دیگر هستند. بدون توجه به حقوق فردی و حق اقلیت و تنها توجه به نظر اکثریت بسرعت به "دیکتاتوری اکثریت" می‌رسیم.

======================================================

حاصل سی سال بيراهه رفتن:

سقوط رژيم، حتا از دوام آن هم ترسنا ک تر شده است!

امير سپهر

نگارنده البته هرگز نمی گويم که برای نجات از اين فلاکت و بی شرافتی تاريخی هيچ راهی نيست. وقتی حتا بزرگترين بلايای طبيعی که منجر به کشته شدن چند ميليون انسان می گردد هم چاره دارد، طبيعی است که کار ما هم بدون چاره نيست. پس، درمان هست، اما صد افسوس که خرد و هشياری و حس مسئوليّت و از همه اينها مهم تر،« افتادگی و راستی» در کار نيست. دريغا که ما بجای اين سرمايه های ملی، فقط ادعا و خودخواهی و خود بزرگ انگاری و گنده گويی داريم. و درست همين ميکرب های خطرناک ملی هم هست که بيماری ميهن را روز بروز حاد تر و کشنده تر می سازد...

======================================================

خروج سوم

سيامک مهر

هر روز که بر عمر جمهوری اسلامی افزوده می شود و نشانه های اضمحلال و سقوط آن آشکارتر می گردد، این فکر در ذهن بسیاری از ایرانیان میهن پرست شکل می بندد که در فردای فروپاشی حکومت اسلامی چه سرنوشتی برای آخوندها و دینکاران و پاسداران و پایوران و زمامداران این نظام قابل تصور است؟ آیا اگر در آن هنگام شرایطی بوجود آید که قشر و گروه و دسته و جریان و فرقه ای، فضا و زمینهء آزاد و مساعدی برای زندگی خود نیابد و ناچار شود ایران را ترک کند، این قشر و قبیله، الزاماً آخوندها و آیت الله ها و دین فروشان و دینکاران نخواهند بود؟

======================================================

پاسُخی به آقای امیر هوشنگ آریان پور

خشایار رُخسانی

======================================================

سخنرانی خاتمی و جنبش دانشجوئی

شيدا ابراهيمی

===================== کوتاه و گويا  ====================

هدیه شهرداری تهران به کسانی که نام علی دارند

خبرگزاری مهر: به مناسبت عید سعید غدیر سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهرداری تهران به تمامی کسانی که نامشان علی باشد بلیط رایگان هدیه می کند. مدیر عامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهرداری تهران با اعلام این خبر و با اشاره به اقدامات انجام شده در دهه ولایت در این سازمان گفت: «در روز عید قربان تمامی افرادی که نامشان ابراهیم، اسماعیل، هاجر، سارا و قربان بود در پایانه های مسافربری برای مسافرت به هر نقطه کشور بلیط رایگان اهدا شد». آذروش ادامه داد: «در روز عید سعید غدیر خم نیز افرادی که دارای نام مبارک علی هستند برای سفر به هر نقطه کشور با ارائه کارت شناسایی معتبر هیچگونه وجهی پرداخت نخواهند کرد». مدیر عامل سازمان پایانه ها و پارک سوارها ادامه داد: «در راستای تحقق شعار "تهران شهر سرور" شهر نشاط " این اقدامات صورت پذیرفته و امیدواریم که توانسته باشیم کام همشهریان را شاد نموده باشیم». آذروش گفت: «در این دهه با تزیین ورودی های سالن انتظار مسافرین با رنگهای شاد و پخش موزیک های شاد و متناسب با این ایام الله سعی نمودیم فضای مفرحی را برای مسافرین در پایانه ها ایجاد کنیم». وی گفت: «برپایی ایستگاه های صلواتی و پخش کیک، ساندیس، شیرینی، شکلات، چای، شیرکاکائو همچنین تهیه جوایز و اهدای آن به کودکان مسافر و نمایش مجسمه نما نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در این دهه بوده است». آذروش در پایان گفت: «شیعه هر چه دارد از غدیر است و نباید از هر اقدامی که در جهت با شکوهتر نمودن این روز به ما کمک می کند کوتاهی کرد».      (آرشيو)

======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630