آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

سال دوم ـ شماره 369 ـ  چهار شنبه 20 آذر 1387 ـ  10 دسامبر 2008

=======================================================

=======================================================

سكولاريسم پنهان

محمد قوچاني

دكتر علي كردان بايد وزير كشور بماند تا در كنار مهندس اسفنديار رحيم مشايي و دكتر بهبهاني نمادهاي سه گانۀ دولت دكتر محمود احمدي نژاد باشند، نمادهايي كه نشان مي‌دهد منطق سياست چگونه مي ‌تواند اصول‌ گراترين دولت‌ها را در معرض عرفي‌گرايي قرار دهد. چگونه هرچه سخت است و استوار دود مي‌شود و به هوا مي‌رود؟ چگونه اصول‌گرايي مي‌تواند نعل وارونۀ عرفي‌گرايي باشد؟ چگونه اصول‌گراترين دولت جمهوري اسلامي از همۀ مفاهيم ديني و سياسي آن از روحانيت، مرجعيت، ولايت فقيه، مبارزه با غرب و صهيونيسم،‌ تعهد و راستگويي و... قدسيت ‌زدايي كرده است. چگونه «سكولاريسم آشكار» به «سكولاريسم نقابدار» تبديل شده است.

(همراه با توضيحی از سردبير سکولاريسم نو)

=======================================================

سیاست ورزی در سریال‌های تلویزیونی شبکه‌های دولتی ایران

مهدی عبدالله ‌زاده

نظام جمهوری اسلامی از آغاز به تلویزیون صرفا به چشم یک ابزار تبلیغاتی می‌نگریست که امکان تاثیرگذاری بر افکار عمومی را فراهم می‌کند. این نگرش در پی بیش از دو دهه و تا همین چند سال پیش به پخش اخبار، گزارش‌های ویژه، سخنرانی‌های مهم رهبری و مراسم مذهبی محدود بود. اما از اواسط دوره‌ی دوم ریاست جمهوری خاتمی و در شرایطی که توسعه‌ی رسانه‌های داخلی و افزایش کاربران اینترنت و ماهواره، فضا را برای ادامه‌ی تک صداییِ رادیو و تلویزیون محدودتر کرده بودند، محتوای تولیدات نمایشی در نزد سیاست‌گذاران این سازمان اهمیتی فراوان یافت.  بدین ترتیب مسئولان عالی‌رتبه‌ی سازمان صدا و سیما که می‌دانستند تبلیغ مستقیم دیگر تاثیر و کارایی گذشته را ندارد، بر آن شدند تا از طریق سریال‌های تلویزیونی بر افکار عمومی تاثیرگذار باشند. از آن پس تولیدات تلویزیون بیش از هر زمان دیگری متاثر از مسایل روز و هماهنگ‌تر از همیشه با نیازهای حکومتی ساخته می‌شد.

======================================================

هميشه پای يک مميز در ميان است!

آشنائی با محمدعلی رمضانی فرانی

مدير ارشد بخش کتاب وزارت ارشاد

ما در بخش کتاب با دو بخش کلی رو ‌به ‌رو هستيم، بخش اداری و دبيرخانه‌ای که افرادی موظف و کارمند وزارتخانه در آن فعاليت می‌کنند و بخش بررسی و مميزی که افراد آن هيچ‌يک کارمند وزارتخانه نيستند. ما در بخش بررسی و مميزی حقوق‌گير وزارتخانه نداريم. اين افراد کاملاً با ضوابطی که به اصول علمی و اخلاقی پايبند است، اين کار را انجام می‌دهند و فراوان هم پيش می‌آيد که به‌ شکل کاملاً آزادانه همکاری خود را قطع می‌کنند... ما ضرورت مميزی را می‌دانيم؛ اما اين را ‌که به چه نحوی باشد که با ظاهر قضايا هم مشکل پيدا نکند، بزرگان بفرمايند. ما طرفدار مميزی فعال هستيم که با ناشر و مؤلف ارتباط برقرار و تعامل شود، تا اگر جايی از کار را نفهميديم و می‌دانيم که سطح دانش اساتيد ما بالاتر است، توضيح بخواهيم و يکديگر را قانع کنيم و اين شيوه را هم ابلاغ کرده‌ايم که به عنوان شيوه‌ی حسنه باشد تا گفت‌وگو کنيم که شيوه‌ای عاقلانه است.

======================================================

خاتمی و مسئلۀ «ولايت فقيه»

علی کلائی

ايشان در باب اصل ولايت فقيه که در واقع در قرائت آقای خمينی با عنوان مطرح کننده اين نظريه ، ادامه ولايت ائمه است و حتی اين ولايت ، مطلقه است (برخلاف نظريه آخوند خراسانی که حتی برای پيامبر ولايت مطلقه قائل نيست يا به قول مرحوم آقای خوئی در البيع ايشان که ولايت را برای هيچ فقيهی در هيچ زمانی قابل اثبات نميداند و البته آقای دکتر کديور نيز اين مطلب را در کتاب حکومت ولايی خود و همچنين سياست نامه آخوند خراسانی تبيين نظری کرده است) می گويند که "ولايت فقيه طرح و تصويب شد و به عنوان يکی از اصول قانون اساسی ما مورد تائيد قرار گرفت و در رفراندوم هم به آن رای داده شد."

======================================================

آگاهینامۀ جمعی از احزاب سياسی

دربارۀ دهم دسامبر، شستمین سالروز صدور اعلاميۀ حقوق بشر

===================== کوتاه و گويا  ====================

مردم با آيه الکرسي سوار هواپيما مي شوند

وزير راه

بهبهاني، وزير راه و ترابري، که حضور خبرنگاران را محرم نمي دانست، نسبت به تشريح چالش ها جانب احتياط را رعايت کرده و گفت: «اگر جمع تر بوديم تمام نقاط ضعف را مي گفتم... اگر از ابتدا به فکر جايگزين هواپيماهاي ديگر با هواپيماهاي خارجي بوديم، هم اکنون بهترين سيستم را داشتيم و نيازي نبود مردم با آيه الکرسي سوار هواپيما شوند... همه مي گويند وزارت راه در اجراي ا اصل 44 عقب مانده و هنوز نتوانسته اين اصل را اجرا کند و احتمال دارد براي اين موضوع وزير به مجلس کشانده شود، آخر من نه سر پياز هستم و نه ته پياز که بخواهم طي دو ماه به اين موضوع جواب بدهم...»             (آرشيو)

======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630