آرشيو  |  خانه  |   فهرست همهء مطالب به ترتيب نام نويسنده يا موضوع   |   پيوند به تقويم 1387  |   تماس    جستجو در سايت   |   English Section

 

=======================================================

شماره 335 ـ  پنج شنبه 16 آبان 1387 ـ  6 نوامبر 2008

=======================================================

اگر بار گران بوديم، رفتيم (2)....ی

======================================================

نوبت بعدی، احمدی نژاد؟

حسين باستانی

تجربه وزارت و برکناري آقاي کردان، نمونه اي آشنا از يک رفتار شناخته شده در جمهوري اسلامي ايران است: تن ‏دادن به تغيير در بدترين زمان و با پرهزينه ترين روش قابل تصور.‏ اين رفتار، تاکنون بارها و بارها تکرار شده و هر بار، خسارات جديدي به بار آورده است. سالگرد يک نمونه تاريخي ‏آن، از قضا مصادف بود با آخرين روز مسووليت آقاي کردان: اشغال سفارت آمريکا. اقدامي که در پي وقوع آن، ‏حکومت ايران انواع و اقسام ميانجي گري ها را - چه از طرف دولت هاي دوست تهران و چه از طرف ميانجيگران بين ‏المللي معتبر- رد کرد و سرانجام، براي آزادي گروگان ها به معامله اي تن داد که ما به ازاي آن، به روي کار آمدن ‏ريگان، به عنوان ضد ايراني ترين رئيس جمهور قابل تصور در کاخ سفيد بود.

======================================================

انتخابات و نافرمانی مدنی

حشمت الله طبرزدی

پیشنهاد داده ام تا بار دیگر، اپوزسیون به سراغ مهندس امیر انتظام برود و از او بخواهد خودش را برای انتخابات کاندیدا کند ولی تایید را از مردم بگیرد و نه از  رژیم. البته ممکن است به غیر از انتظام افراد دیگری نیز مطرح باشند، ولی مهم این است که کاندیدای ما با صراحت اعلام کند که نظارت استصوابی را نمی پذیرد و حتی اگر از سوی رژیم صلاحیت او تایید نشود که نمی شود و با ضوابط موجود، نمی بایست تایید شود، او همچنان ایستاده است و از مردم دعوت کنند که به او رای بدهد.انتظار نداریم رژیم زیر فشار افکار عمومی در مقابل خواست اکثریت عقب نشینی کند.برای این که هنوز، جنبش اجتماعی که بتواند چنین امر مهمی را سامان دهد، شکل نگرفته است، ولی این نافرمانی مدنی در به وجودآمدن جنبش موثر خواهد بود.

=======================================================

در حوزه ها نظامي كنفدراسيوني در حال رشد است

 فريد مدرسي

در حوزه‌هاي علميه بدون در نظر گرفتن جغرافياي اين مراكز، مي‌توان سه نظام آموزشي را به نظاره نشست؛ نظامي مبتني بر تمركز مديريت در دستان مراجع تقليد عامه براساس نظام نخبه‌گرا (از آغاز شكل‌گيري حوزه تا مرجعيت آيت‌الله بروجردي)، سپس نظامي مبتني بر  اصلاحات ساختاري در روش مديريت و ترسيم نظامي بروكراتيك يا ديوان‌سالار و انتخاب مديران حوزه براساس اين نظام (پس از فوت آيت‌الله بروجردي و به ويژه پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون) و همچنين نظامي با محوريت موسساتي نه متمركز و نه با حمايت تامه مراجع تقليد، بلكه به صورت اقماري پيرامون نظام حوزه كنوني به صورت كنفدراسيوني، يعني فقط با هدفي مشترك در تعليم علوم ديني (در بدو شكل‌گيري).

=======================================================

تکامل تکنولوژیک سوژه زدایی دموکراتیک

ياسر عزيزی

انتخابات رییس جمهوری ِ ایالات متحده، پس از حدود دو سال فضاسازی و تبلیغات ِ گسترده و پردامنه به انجام رسید. شکل عمل تبلیغی ِ مبتنی بر اقتدار و توانمندی رسانه ای در این انتخابات، مستقیمن توانفرسایی ذهن ِ مخاطبین و مردمی را که باید مصالح خویش را در این چرخه ی مبهم دموکراتیک تمیز دهند هدف قرار داده بود. دموکراسی آنجایی که فرد را به صورت منفرد، حایز توان تمیز مصلحت اجتماعی می داند، رشته ی حیات را در وی با دیگران محکم تر می کند.

=======================================================

در کوچه پسکوچه های «نوانديشی» (ويدئو)

اسماعيل نوری علا

برنامهء هشتاد و هفتم «در پيشگاه فرهنگ»

پپيوند به فايل صوتی سبک برای دانلود

آرشيو

=======================================================

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630